تبیان، دستیار زندگی

چگونه پول خود را پس انداز کنیم؟

یکی از مسائلی که برای همه افراد مهم است ، اوضاع مالی است که هر کسی سعی می کند تا اوضاع مالی خوبی برای خود فراهم کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پس انداز پول

همه‌ی افراد  برای آینده‌ی آسوده به پس‌انداز نیاز دارند. بعضی از افراد پس‌انداز برای آینده را نوعی خساست درنظر می‌گیرند و با این تفکر ،به‌دنبال سبک زند‌گی‌ای می‌روند که باعث شود در اواسط ماه از دیگران پول قرض کنند. اوضاع مالی هر کسی مربوط به خودش است ودر واقع خود فرد باید اقداماتی را انجام دهد تا بتواند اوضاع خود را تغییر دهد . هر فردی با توجه به شرایط مالی خود باید بداند که چگونه با پول کم پس انداز کند و یا چگونه مخارج خود را کنترل کند،چگونه پول خود را دو برابر کند،چگونه سریع پول جمع کند، ویا چگونه ولخرجی نکند. اینها مواردی است که در ذهن هر فردی که قصد دارد اوضاع مالی خود را بهتر کند ، به وجود می آید.

در واقع پس انداز کردن و به فکر آینده بودن نه تنها بد نیست بلکه فکر اقتصادی خوبی است که به فرد کمک می کند تا در آینده زندگی راحتتری داشته باشد.

در ادامه مطلب نکاتی درباره چگونگی پس انداز پول را بیان می کنیم:


داشتن هدف برای پس انداز کردن پول


تنظیم هدفی برای ذخیره پول هایتان بسیار ساده تر از شروع پس انداز است. برای خود هدفی در نظر بگیرید و زمانی برای رسیدن به آن مشخص کنید. می‌توانید یک برنامه کوتاه مدت 1 تا 3 ساله در نظر بگیرید که در طول آن میزان معینی پول برای خود پس انداز کنید.

شروع برنامه ریزی برای ساخت یک صندوق پس انداز که از طریق آن بتوانید هزینه های 6 ماه تا 1 سال از زندگی خود را تامین کنید. برای زمان هایی ضروری، مثال از دست دادن شغل و یا پس انداز با هدف  خرید یک خودرو ویا همچنین اهداف بلند مدتی را نیز می توانید برای خود داشته باشید، برای مثال اگر فرزندی دارید میتوانید هدف از پس انداز را فرستادن آن به دانشگاه بدانید و یا خرید یک خانه خوب برای آینده و یا حتی استفاده از پول های خود در دوران بازنشستگی.

باز کردن حساب اضطراری


یکی از مواردی که هر فردی برای جمع کردن پول باید در نظر بگیرد،این است که یک حساب اضطراری برای خود باز کند. در واقع هر فرد  باید به اندازه‌ای در حساب پس‌انداز خود پول داشته باشد که اگر مجبور شد بین سه تا شش ماه از جیب بخورد، هزینه‌هایش را تأمین کند. خانواده‌های کم‌درآمدی که در حساب اضطراری خود حدود ۱۰ میلیون تومان پول دارند، نسبت به خانواده‌های مرفهی که کمتر از این مقدار پس‌انداز دارند یا اصلا پس‌انداز ندارند، در وضعیت مالی بهتری به‌سر می‌برند.

  یکی دیگر از روش های پس انداز پول این است که به‌جای کارت اعتباری، اسکناس استفاده کند. وقتی کارت اعتباری همراه آدم باشد، ممکن است وسوسه شود و هرچه به چشمش می‌آید، بخرد.برای صرفه جویی بیشتر ، بهتر استفرد مقدار معینی اسکناس داخل کیف پول بگذارد و برای خریدهای خود مرز تعیین کند. با این روش، وقتی پول داخل کیف تمام شد، می‌داند که دیگر نمی تواند خرید بیشتری داشته باشد.


 همچنین خراب شدن خودرو یا هزینه های منزل یا بیماری ها پیش بینی ناپذیرند. ضروری است که بودجه ای را برای حوادث غیرمنتظره زندگی کنار بگذاریم و صندوق اضطراری تهیه کنیم. اگر شما بتوانید به طور تدریجی، سه تا شش ماه از هزینه های خود را ذخیره کنید، می توانید از قرض گرفتن در امان بمانید. اگر شما این صندوق را ندارید، از همین امروز شروع کنید.


بودجه بندی کردن


یکی دیگر از روش های پس انداز پول، بودجه بندی کردن پول می باشد. اگر فرد به دنبال راه آسان تر برای تعیین بودجه ی خانوار هست بهتر است در اولین روز ماه ،رسید همه‌ی چیزهایی را که می‌خرد داشته باشید؛ از رسید رستوران، سوپرمارکت، درمانگاه گرفته تا قبض شارژ ساختمان که مدیر یا سرایدار آپارتمان به فرد می‌دهد. با این روش در پایان ماه متوجه می شود که در طی ماه چه مقدار خرج کرده‌ است. در واقع اولین قدم برای اینکه بدانید چگونه پول‌های خود را پس انداز کنید این است که بدانید چقدر خرج می‌کنید؛ برای یک ماه کامل، تمامی مخارج خود را ثبت کنید. این به این معناست که شما حتی باید پولی که برای کرایه تاکسی، خرید روزنامه و یا یک قهوه پرداخت می‌کنید را نیز ثبت کنید. بهترین روش آن است که ابتدا دسته بندی‌های مختلفی ایجاد کرده و هزینه‌های یک ماه را به طور کامل در آن بیاورید. برای مثال دسته‌ی خودرو،  مواد غذایی و … . و داخل آن به صورت دقیق هزینه‌ها را به صورت جزئی ثبت کنید.

استفاده از اسکناس به جای کارت اعتباری


 یکی دیگر از روش های پس انداز پول این است که به‌جای کارت اعتباری، اسکناس استفاده کند. وقتی کارت اعتباری همراه آدم باشد، ممکن است وسوسه شود و هرچه به چشمش می‌آید، بخرد.برای صرفه جویی بیشتر ، بهتر استفرد مقدار معینی اسکناس داخل کیف پول بگذارد و برای خریدهای خود مرز تعیین کند. با این روش، وقتی پول داخل کیف تمام شد، می‌داند که دیگر نمی تواند خرید بیشتری داشته باشد.

پس انداز به صورت خودکار


پس انداز خودکار به این معناست که فرد از کارفرمای خود می خواهد تا از حقوق ماهیانه اش مقداری را کسر کند وآن را به حساب پس‌انداز یا بازنشستگی‌تان واریز کند. در واقع می تواتن گفت که پس‌اندازهای خودکار راحت‌ترین و مؤثرترین راه برای پس‌انداز هستند، چون  پول را از جلوی چشم فرد دور نگه می‌دارند. یا   همچنین می‌توانید از بانکی که در آن حساب دارید هم درخواست کنید از مقدار حقوق پرداختی‌تان کسر و به حساب پس‌اندازتان واریز کند. هرچه پول از جلوی چشمان‌ فرد  دورتر باشد، کمتر خرجش خواهد کرد.


هدف گذاری برای پس انداز کوتاه مدت


کسی که به فکر جمع آوری و پس انداز پول باشد باید برای پس انداز کوتاه مدت هدف گذاری کند و هدفش این باشد که هفته ای پنجاه هزار تومان کنار بگذارد. فرد با پس‌انداز کوتاه‌مدت خیلی بهتر می‌تواند به‌ موفقیت مالی  برسد ، تا اینکه عهد ببندد هر ساله مقدار مشخصی پس‌انداز کند.

پس انداز برای بازنشستگی


یکی از راه های جمع آوری پول و پس انداز این است که فرد به فکر دوران بازنشستگی خود باشد و از همان دوران جوانی برای بازنشستگی خود پول پس انداز کند. برخی از افراد دوران جوانی را برای این موضوع زود می دانند و با خود می گویند که هنوز وقت دارند، در صورتی که پس‌انداز برای بازنشستگی از همین دوره‌ی جوانی است. کسی که از دوران جوانی برای بازنشستگی خود س انداز کند با در نظر گرفتن سود آن پول به سرمایه هنگفتی خواهد رسید.
پس انداز پول

 بیمه کردن


 یکی دیگر از راه های پس انداز بیمه کردن می باشد.برای بیمه شدن نیاز نیست که حتما کارمند دولت باشید ، حتی آنهایی که به صورت خود اشتغالی کار می کنند، بهتر است با این کار آینده خود و خانواده خود را تضمین کند.

 استفاده از پول های بادآورده


گاهی ممکن است در زندگی ، مقداری از پول به دست فرد برسد که برای آنها هیچ تلاشی نکرده است، مانند ارث و میراث ، برنده شدن در قرعه کشی. در این موارد بهتر است فرد نهایت استفاده را از این پولها کند و مقداری از آن را برای زندگی و کمک به نیازمندان به کار ببرد و بقیه ان را پس انداز کند.


تهیه برنامه ای برای پس انداز


 بهتر است افراد برای پس انداز سرمایه، برنامه ای برای خود فراهم کنند. افرادی که برنامه‌ی پس‌انداز دارند دو برابر بیشتر از افرادی که ندارند، با موفقیت پس‌انداز می‌کنند. بهتر است افراد از کارشناسان مالی در این زمینه کمک بگیرند.


 تهیه قلک


 قلک فقط برای بچه‌ها نیست. بهتر است پول خردها را داخل قلکی بیندازید و ببینید طی یک سال چه مقدار جمع خواهد شد و بعد از یکسال و تبدیل شدن به پول زیاد  آن را هم در حساب پس‌اندازتان واریز کنید.


 استفاده از قاعده 24 ساعت


قاعده 24 ساعت فرد را ملزم می‌کند که از خرید کالاهای گران یا خرید از روی هواوهوس جلوگیری کنید. فرد باید حداقل طی یک ۲۴ ساعت، به تمام چیزهای غیرضروری که خریده‌ است، فکر کند. این قاعده هنگام خرید آنلاین بیشتر به کارمی‌آید، چراکه فرد می‌تواند اقلامی را که چشمش گرفته‌، در سبد کالا قرار بدهد تا بعدا آن‌ها را بخرد.

هزینه پس انداز کردن برابر با  پاداش به خود


فرد باید برابر با پاداشی که به خودش می‌دهد پس‌انداز هم بکند. هزینه‌ی خریدها را با مقدار پول پس‌انداز‌شده‌تان تطبیق دهید. مثلا اگر فرد خواست برای خودش یک آبمیوه و یا خوراکی بخرد ،همان اندازه‌ی پولی را که صرف خرید آن آب‌میوه کرده‌ است را  هم پس‌انداز کند ولی اگر نتوانست این مقدار پول را پس‌انداز کند، بهتر است از خوردن آن آب‌میوه ممانعت کند.

 خرید یک شی با ارزش در آخر هر ماه


 کسانی که پولهای خود را پس انداز می کنند بهتر است در اخر ما برای خود یک شی با ارزش مانند سکه و یا طلا بخرند.


 خرید سهام در بورس


 یکی دیگر از روش های پس انداز پول این است که در بورس سهام بخرید و و هرماه برای جلوگیری از ولخرجی های زیاد یک سهم به سهامتان اضافه کنید.

 انجام کارها توسط خود فرد


اگر برای انجام کارهای منزل به یک نظافتچی پول زیادی می دهید ، این کار را نکنید بلکه هر روز خودتان یک قسمت از کارها را انجام دهید تا منزلتان تمیز شود و سپس پولی را که قصد دادن به خانم نظافت چی را داشتید ذخیره کنید. همچنین می توانید برای پس انداز کردن پولتان به جای دادن لباس ها به خشکشویی آنها را خودتان اتو ، کفش هایتان را خودتان واکس بزنید و به کفاشی ندهید و ...تا پولی که به این کارها اختصاص می دادید را بتوانید جمع و پس انداز کنید.


پس انداز در زمان گردشگری


اگر فردی هستید که مدام به بیرون می روید و اهل گردش هستید بهتر است به جای اینکه هزینه ای را بابت تاکسی یا وسایل حمل و نقل پرداخت کنید ، مسیرهایی که کوتاه هستند را پیاده طی کنید تا هم سلامت باشید و هم اینکه پس اندازی کرده باشید.


 اختصاص مبلغی برای تفریح


بهتر است گه گاه هزینه ای را به فعالیت های تفریحی اختصاص دهید. اگر تفریح کافی نداشته باشید ممکن است ناگهان از شرایط خسته و دچار افراط شوید و کل پس اندازتان را یک شبه خرج کنید. دوست دارید تلویزیون جدیدی برای اتاق نشیمن بخرید؟ دوست دارید به مسافرت بروید؟ پس از همین الان شروع کنید و پولتان را پس انداز کنید.

 
به خوبی مراقب دخل و خرج تان باشید. ببینید پول تان را کجا خرج می کنید. آن دسته از افرادی که می دانند پول شان را بابت چه خرج می کنند، معمولا کمتر خرج کرده و بیشتر پس انداز می کنند. با یادداشت همه خرج و مخارجتان، هیچ وقت بیش از بودجه تان خرج نخواهید کرد.


کمک گرفتن از مشاور مالی


مشاوره‌گرفتن فقط مشورت‌کردن با روان‌شناسان نیست. اگر خیال سرمایه‌گذاری دارید، حتما با مشاوران خبره مشورت کنید تا همان مقدار پول‌تان که با زحمت پس‌انداز کرده‌اید بر باد نرود.


 در نظر گرفتن میزان رشد پس انداز


هر ماه میزان رشد پس اندازه خود را بررسی و زیر نظر بگیرید. این موضوع نه تنها باعث کمک به ادامه اجرای طراح پس انداز می شود بلکه می تواند کمک کند تا مشکلات پیش بینی نشده را رفع کنید. حتی شاید متوجه شوید که می توانید به سرعت و مقدر بیشتری از پول خود را ذخیره کنید.

انتخاب و در نظر گرفتن اولویت ها


به طور حتم همه مردم اهداف مشترکی از پس اندازه پول‌های‌شان ندارند. بنابراین تصمیم با شما خواهد بود که کدام هدف را در اولویت خود قرار دهید تا به آن دست پیدا کنید. در این مسیر شما باید تعیین کنید که در بازه زمانی معینی به چه میزان پول احتیاج دارید و برنامه ریزی دقیقی کرده تا در آن مدت به آن دست پیدا کنید. تا جایی ممکن روی داشته هایتان برنامه ریزی کنید و برنامه ریزی روی مواردی که در حال حاضر وجود ندارند رو به آینده موکول کنید. ممکن است هدف شخصی از پس انداز راحتی در دوران بازنشستگی باشد و برای شخصی دیگر خرید یک خانه و یا خودرو.

 اضافه نکردن بدهی جدید به حساب خود


سعی کنید بدهی جدیدی به حساب خود اضافه نکنید، زیرا معمولا پرداخت مبلغی به صورت نقد، از پرداخت معادل همان مبلغ به صورت وام به علت اضافه شدن سود به وام ارزان تر تمام می شود.

فروش وسایل بدون استفاده


یکی دیگراز راه های پس انداز پول این است که وسایل بدون استفاده خود را بفروشید و و پولش را برای جایی دیگری در نظر بگیرید.

چانه زدن


افرادی که قصد پس انداز و سرمایه گذاری پول خود را دارند، ارزش آن پول را می دانند.بهتر است در هنگام خرید کمی چانه زنی کنید. بعضی مردم خجالت می کشند یا بیش از این مغرور هستند که بخواهند سر قیمت چیزی با فروشنده چانه بزنند. اما جالب است بدانید که پولدارترین مردم همیشه بیش از سایرین هنگام خرید چانه می زنند. به همین دلیل ثروتمندند. آن ها ارزش پولی که به زحمت به دست آورده اند می دانند و هیچ وقت آن را بیهوده دور نمی اندازند.


مراقب دخل و خرج باشید


به خوبی مراقب دخل و خرج تان باشید. ببینید پول تان را کجا خرج می کنید. آن دسته از افرادی که می دانند پول شان را بابت چه خرج می کنند، معمولا کمتر خرج کرده و بیشتر پس انداز می کنند. با یادداشت همه خرج و مخارجتان، هیچ وقت بیش از بودجه تان خرج نخواهید کرد.


کمتر سراغ وام های کوتاه مدت بروید


پولی که صرف سود وام می شود، پولی است که می تواند پس انداز شود. تا آن جا که می توانید سعی کنید کمتر سراغ وام گرفتن بروید. به ویژه وام های کوتاه مدت مثل وام دانشجویی، وام ماشین و امثال این ها. برنامه ریزی منظم پس انداز داشته باشید به ندرت پیش می آید که کسی پس انداز را جزء برنامه منظم زندگی خود قرار دهد.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .