تبیان، دستیار زندگی

دانستنی‌های لازم برای آن‌هایی که می‌خواهند بچه‌دار شوند

راه‌های افزایش قدرت باروری (1)

اگر مدتی است قصد باردار شدن دارید، این که بدانید چگونه توان باروری‌تان را بیشتر کنید، کمک زیادی به شما خواهد کرد. در این مطلب به شما خواهیم گفت بهترین راه‌های افزایش قدرت و احتمال باروری چه هستند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
افزایش قدرت باروری
اگر سعی دارید بچه‌دار شوید و تاکنون شانس زیادی نداشته‌اید، ناامید نشوید. تقریباً 84 درصد از زوج‌هایی که به طور منظم رابطه جنسی دارند، در عرض یک سال بچه‌دار خواهند شد؛ اما قابل درک است که یک سال می‌تواند زمانی طولانی به نظر برسد، بنابراین برای این که احتمال باردار شدن خود را به حداکثر برسانید، راهکارهای زیر را بخوانید تا ببینید با چه تغییرات ساده‌ای در سبک زندگی خود می‌توانید به این هدف برسید و زودتر بچه‌دار شوید.
راهکارهایی که به شما ارائه می‌دهیم، از رژیم غذایی و ورزش گرفته تا فهمیدن چگونگی سیکل تخمک‌گذاری و باورهای اشتباه، می‌توانند اطلاعات واقعاً مفیدی در اختیارتان قرار دهند که کمکتان می‌کند بدنتان را برای انعقاد نطفه، در بهترین شرایط ممکن قرار دهید.
تلاش برای باردار شدن می‌تواند چالش‌برانگیز باشد اما فراموش نکنید که مهم نیست در نهایت از چه راهی بچه‌دار می‌شوید. تخصص‌ها و راه‌های پزشکی زیادی برای کمک و حمایت از شما در این چالش وجود دارند.
قدرت باروری شما تحت تأثیر عوامل گوناگونی است، از جمله سن، سبک زندگی و بیولوژی. بنابراین واهمه‌ای از مراجعه به پزشک برای توصیه گرفتن نداشته باشید. پزشک می‌تواند در مورد گزینه‌هایی که برای مشکلات باروری‌تان پیش رو دارید، مثلاً دارودرمانی و IVF، با شما صحبت کرده و به شما اطمینان بدهد.


بعد از رابطه سریع بلند نشوید

بعد از رابطه جنسی، فوراً دستشویی نروید یا مشغول کارهای خانه نشوید! وقتی هنوز اسپرم در بدنتان هست، زمانی را برای آرام شدن بدنتان در نظر بگیرید و به این موجودات کوچولو فرصت شنا کردن بدهید.
برخی از کارشناسان حوزه‌ی باروری عقیده دارند بعد از رابطه جنسی، دو سه دقیقه دراز کشیدن، یا پاها را بالا نگه داشتن به اسپرم کمک خواهد کرد تا مسیرش را به سمت تخمک طی کند.


زمان تخمک‌گذاری‌تان را بدانید

خیلی از خانم‌ها نمی‌دانند سیکل قاعدگی نرمال چگونه است، مخصوصاً بعد از این که سال‌ها عادت کرده‌اند پریودشان با کمک قرص منظم باشد. تعداد خانم‌های کمی یک سیکل 28 روزه دارند و عده‌ای نیز سیکل‌شان کوتاه‌تر (25 روزه) یا بلندتر (35 روزه) است. سیکل باروری در اولین روز پریودتان شروع می‌شود اما تخمک‌گذاری لزوماً در میانه‌ی سیکل رخ نمی‌دهد.
اگر شما سیکل منظم 28 روزه دارید پس تخمک‌گذاری‌تان در اواسط این دوره روی می‌دهد (یعنی تقریباً روز چهاردهم)، اگر سیکل‌تان 25 روزه است تخمک‌گذاری‌تان تقریباً در روز یازدهم خواهد بود و اگر سیکل‌تان 35 روزه باشد، تخمک‌گذاری در روز بیست و یک روی خواهد داد.
وقتی متوجه شدید شروع تخمک‌گذاری‌تان چه زمانی است، باید برای رابطه جنسی در این زمان برنامه‌ریزی کنید چون احتمال باروری‌تان در این زمان بالاترین است.

اگر سعی دارید باردار شوید اما هنوز نتیجه‌ای نگرفته‌اید، ارزش این را دارد که سلامت تیروئیدتان را بررسی کنید. مشکلات تیروئیدی می‌توانند بر قدرت باروری اثر منفی بگذارند و از آنجایی که بدون علامت‌اند، به سختی تشخیص داده می‌شوند


رفلکسولوژی را امتحان کنید

رفلکسولوژی یا همان انعکاس‌درمانی بر اساس این ایده است که نواحی خاصی در دست‌ها و پاها با اندام‌های متفاوتی در بدن مرتبط‌اند و با فشار وارد کردن به این نقاط، جریان انرژی به سمت این اندام‌ها تقویت می‌شود.
کارشناس رفلکسولوژی، جین هالت می‌گوید: «با ماساژ دادن نقاط خاصی در کف پاها شما می‌توانید به تنظیم سیکل قاعدگی کمک کرده، تخمک‌گذاری‌تان را بهبود داده و آرامش جسمی بیشتری داشته باشید».
رفلکسولوژی، درمانی بسیار آرامش‌بخش و طبیعی است و خیلی از افراد با کمک آن باردار می‌شوند. به همین دلیل وقتی قصد دارید باردار شوید، درمان‌های ثانویه مانند رفلکسولوژی، ارزش امتحان کردن را دارند.

از دماسنج استفاده کنید

استفاده از دماسنج بدن نیز راهی دیگر برای پیدا کردن روزهایی است که بیشترین احتمال باروری را دارید. دمای پایه‌ی بدن شما، معیاری است که وقتی در تغییرات هورمونی طی تخمک‌گذاری هستید، بالا می‌رود.
شما می‌توانید با استفاده از دماسنج بدن، حتی کوچک‌ترین تغییرات دمای بدنتان را پیگیری کنید که به این معناست که می‌توانید متوجه شوید چه زمانی در حال تخمک‌گذاری هستید و احتمال باردارشدنتان بالاست. اگر برای باردار شدن تلاش می‌کنید و می‌خواهید دقیقاً بدانید چه زمانی بیشتر ممکن است باردار شوید، این راهکاری ساده است.

استرستان را کنترل کنید

استرس بر هر چیزی اثر می‌گذارد و تخمک‌گذاری شما نیز طبیعتاً از استرستان تأثیر می‌گیرد، مثلاً می‌تواند حال و حوصله‌ی رابطه جنسی را از شما بگیرد. برای خودتان بیشتر وقت بگذارید و حتماً هر روز نیم ساعت را به آرام‌سازی جسم و ذهنتان اختصاص دهید. ممکن است شما با یک حمام داغ، مطالعه‌ی یک کتاب خوب و یا ورزش به آرامش برسید.
شاید لازم باشد به این فکر کنید که چه چیزهایی در زندگی باعث استرستان می‌شوند و چگونه می‌توانید از پس آن‌ها بربیایید. آیا می‌توانید در شرایط کاری‌تان تغییری ایجاد کنید؟ می‌توانید ایاب و ذهاب به محل کارتان را راحت‌تر کنید؟ یا آیا می‌توانید راه‌حلی برای مشکلات مالی‌تان پیدا کنید؟


از مواد شیمیایی اجتناب کنید

از تامپون‌های معطر و اسپری‌های واژینال استفاده نکنید زیرا این محصولات می‌توانند تعادل pH را در واژن‌تان به هم بزنند. از لوبریکانت‌های مصنوعی، دوش‌های واژینال و روغن‌های محرک جنسی نیز استفاده نکنید زیرا این محصولات نیز اسیدیته‌ی نرمال واژن را تغییر می‌دهند و می‌توانند بیماری‌های التهابی لگن ایجاد کرده و بر موکوس دهانه رحم که اسپرم را انتقال می‌دهند اثر بگذارند.

در روزهای مناسب رابطه جنسی داشته باشید

نه تنها تعداد دفعات رابطه جنسی‌تان اهمیت دارد بلکه شما باید در روزهای مناسبی در سیکل‌تان رابطه جنسی برقرار کنید. تحقیقات نشان می‌دهد حتی اگر شما شش روز قبل از تخمک‌گذاری رابطه جنسی داشته باشید، شانس خوبی برای باردار شدن دارید. اگر بخواهید فقط در روز تخمک‌گذاری‌تان رابطه جنسی داشته باشید، ممکن است کلا احتمال باردارشدنتان را از دست بدهید.

تاریخ پریودهایتان را یادداشت کنید

وقتی پریودتان شروع می‌شود، تاریخ آن، تعداد روزهایی که طول کشیده، و هر چیزی را که پزشکتان باید بداند یادداشت کنید. این اطلاعات می‌تواند برای پیدا کردن بهترین تاریخ‌ها برای انعقاد نطفه مفید باشند و ضمناً اگر مشکلی در باردار شدن داشته باشید، به دردتان خواهند خورد.

برای استراحت به مسافرت بروید، البته نه در این روزهای کرونایی!

خیلی از خانم‌ها طی روزهای استراحتی که به مسافرت رفته‌اند باردار می‌شوند، پس چمدان‌ها را ببندید، دست همسرتان را بگیرید و به یک جای قشنگ بروید. شاید دلیل آن، استرس کمتر یا داشتن رابطه جنسی ِ بیشتر باشد اما این‌طور که پیداست، تعطیلات و مسافرت به باروری کمک می‌کند. این روش معمولاً برای کمک به زوج‌هایی که تحت IVF هستند کاربرد دارد اما می‌تواند برای یک بارداری طبیعی نیز مفید باشد.

وضعیت تیروئید خود را چک کنید

اگر سعی دارید باردار شوید اما هنوز نتیجه‌ای نگرفته‌اید، ارزش این را دارد که سلامت تیروئیدتان را بررسی کنید. مشکلات تیروئیدی می‌توانند بر قدرت باروری اثر منفی بگذارند و از آنجایی که بدون علامت‌اند، به سختی تشخیص داده می‌شوند.

هیپنوتراپی را امتحان کنید

هیپنوتراپی راهی بسیار مفید برای افزایش قدرت باروری است زیرا به شما کمک می‌کند به درستی نفس بکشید و استرستان را کم کنید. هیپنوتراپی به شما یاد می‌دهد که از هر هیجانی که نگرانتان می‌کند رها شوید، شاید همین هیجانات منفی مانع باردارشدنتان باشند. شما می‌توانید بعضی از روش‌های هیپنوتراپی را یاد بگیرید و در خانه به کار ببرید.

از لوبریکانت استفاده کنید

حتی اگر تا به حال به لوبریکانت نیاز نداشته‌اید، حالا دارید. داشتن روابط جنسی زیاد می‌تواند واژن‌تان را خشک کند؛ اما توصیه نمی‌کنیم از لوبریکانت‌های شیمیایی استفاده کنید چون می‌توانند به اسپرم آسیب بزنند. در عوض سفیده تخم‌مرغ را امتحان کنید زیرا بدون مواد شیمیایی بوده و دوست اسپرم هستند.

به رابطه‌تان تنوع دهید 

شواهدی وجود ندارد که نشان دهد بعضی از پوزیشن‌های رابطه جنسی از جهت انعقاد نطفه از بقیه بهترند، اما قطعاً بیشتر رابطه جنسی داشتن بهتر است! برای این که هر دوی شما علاقه و هیجان کافی برای رابطه جنسی ِ بیشتر داشته باشید، خوب است که تغییر و تنوعی ایجاد کرده و پوزیشن‌های جدیدی را امتحان کنید. اگر قصد بچه‌دار شدن دارید، رابطه جنسی را یک تکلیف ندانید و با تلاش برای تنوع دادن به رابطه‌تان، اشتیاق و هیجان خود را حفظ کنید تا دخول عمیق‌تر بوده و اسپرم همسرتان شانس بیشتری برای رسیدن به تخمک داشته باشد.

داروهای مصرفی‌تان را بررسی کنید

اگر دارویی مصرف می‌کنید، در مورد اثر آن بر قدرت باروری با پزشک صحبت کنید. گفته می‌شود که استروئیدها، داروهای ضدافسردگی، درمان‌های هورمونی پوست و مو و درمان سرطان همگی بر قدرت باروری مؤثرند.

وقتی متوجه شدید شروع تخمک‌گذاری‌تان چه زمانی است، باید برای رابطه جنسی در این زمان برنامه‌ریزی کنید چون احتمال باروری‌تان در این زمان بالاترین است


شب‌ها خوب بخوابید

برای این که شانس بارداری‌تان را بیشتر کنید، باید بدنتان را سالم و سرحال نگه دارید و خواب خوب و کافی بخش بزرگی از آن است. اگر خیلی خسته باشید و کمبود خواب داشته باشید، حتی ممکن است پریودهایتان دچار اختلال شود. پس مهم است که به اندازه کافی بخوابید. پژوهش‌ها نشان می‌دهد راز خواب خوب شبانه، کنار گذاشتن ابزارهای الکترونیکی یک ساعت پیش از خواب است.

زیاد رابطه جنسی داشته باشید

بدیهی به نظر می‌رسد اما بعضی از زوج‌ها تصور می‌کنند زیاد رابطه جنسی داشتن سبب تضعیف اسپرم مرد می‌شود. ما می‌توانیم این اطمینان را به شما بدهیم که بر خلاف این باور اشتباه، بیشتر رابطه جنسی داشتن، اسپرم را ضعیف نمی‌کند. در واقع طبق مطالعات علمی، هر چه زن و مرد، بیشتر رابطه جنسی داشته باشند، قدرت باروری‌شان بیشتر می‌شود.

رمانتیک باشید

گاهی ممکن است آن‌قدر ذهنتان درگیر زمان تخمک‌گذاری و دمای بدن شود که جنبه‌ی هیجانی رابطه جنسی را تحت تأثیر قرار بدهد. اما یادتان باشد که شور و هیجان رابطه را حفظ کنید.

بیشتر با همسرتان گفتگو کنید

وقتی همسران سعی در بچه‌دار شدن دارند، گاهی رابطه جنسی می‌تواند جنبه‌ی مکانیکی به خود بگیرد، خصوصاً وقتی که تمرکزتان روی رابطه جنسی در زمانی مناسب است. اگر دیدید شور و هیجان رابطه جنسی‌تان کم شده، زمان بیشتری برای گفتگو و رابطه صمیمی با همسرتان اختصاص دهید.

چهار ماه پیش از اقدام به بارداری، مصرف قرص ضدبارداری را متوقف کنید

به طور کلی توصیه می‌شود که بهتر است چهار ماه یا دست‌کم یک ماه پیش از تلاش برای باردار شدن، مصرف قرص ضدبارداری متوقف شود. اما برخی مطالعات نشان می‌دهند که وقتی برای اولین بار مصرف قرص ضدبارداری را قطع می‌کنید، احتمال باردارشدنتان بیشتر است، بنابراین خوب است از این فرصت استفاده کنید.


برای بچه‌دار شدن از قبل برنامه‌ریزی کنید

برای این که توان باروری خود را بیشتر کنید، باید دست‌کم چهار ماه پیش از تلاش برای باردار شدن، تغییرات لازم را شروع کنید. زیرا تقریباً چهار ماه طول می‌کشد تا بدن شما تغییرات را ثبت کند. خوب است بدانید شما باید بین بارداری‌هایتان 18 ماه فاصله بگذارید تا بدنتان فرصت داشته باشد ذخایر مواد مغذی خود را بازیابی کند.

بیشتر ورزش کنید

استرس می‌تواند بر قدرت باروری اثر بگذارد و در این شرایط، تلاش برای باردار شدن می‌تواند بسیار استرس برانگیز باشد. سعی کنید استرس خود را با ورزش کردن یا مدیتیشن و یوگا کاهش دهید.
ورزش کردن به افزایش اندورفین و در نتیجه احساس خوب کمک می‌کند، وزن اضافی‌تان را کاهش می‌دهد، عملکرد قلبتان را بهبود می‌دهد و کلسترولتان را پایین می‌آورد.
اخیراً مطالعه‌ای جدید دریافته که چهار جلسه تمرین و ورزش پُرشدت در هفته می‌تواند احتمال باردار شدن را افزایش بدهد.

به پزشک مراجعه کنید

بد نیست که مراجعه‌ای به پزشک داشته باشید و پیش از باردار شدن، چکاپ‌های لازم را انجام دهید. با این کار در صورتی که مشکلی وجود داشته باشد که بر بارداری‌تان اثر بگذارد، مثلاً بیماری‌های منتقله از راه جنسی که علامتی ندارد، شناسایی شده و درمان خواهد شد.

تسلیم نشوید

اگر مدتی است برای بچه‌دار شدن تلاش می‌کنید و نتیجه‌ای نگرفته‌اید نگران نباشید. یک‌هفتم زوج‌ها زودتر از یک سال تلاش برای باردار شدن، موفق نمی‌شوند. اما بیش از نیمی از این زوج‌ها طی سال بعدی با موفقیت و بدون هیچ درمانی بچه‌دار می‌شوند، پس امیدتان را از دست ندهید. یادتان باشد، هر چه استرس و نگرانی‌تان پیرامون این مسئله بیشتر باشد، احتمال باردارشدنتان کمتر می‌شود.

در قسمت دوم این مطلب بیشتر در مورد موارد تغذیه‌ای که به افزایش باروری کمک می‌کند، صحبت خواهیم کرد.

ادامه دارد...

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.