تبیان، دستیار زندگی
فرج‌الله سلحشور كه 25 سال قبل با بازی در فیلم اجتماعی - مذهبی توبه نصوح خود را برای نخستین بار به عنوان بازیگر به عالم سینما معرفی كرد، به بهانه پخش این فیلم در گفت‌وگویی با ایسنا از روند ساخت ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

كاش «توبه نصوح» را یك‌بار دیگر ‌می‌ساختیم

توبه نصوح

به انگیزه‌ی ایفای نقشی در 25 سال پیش؛

فرج‌الله سلحشور: كاش «توبه نصوح» را یك‌بار دیگر ‌می‌ساختیم

مخملباف و من باهم به ساخت این فیلم تصمیم گرفتیم

فرج‌الله سلحشور كه 25 سال قبل با بازی در فیلم اجتماعی - مذهبی توبه نصوح خود را برای نخستین بار به عنوان بازیگر به عالم سینما معرفی كرد، به بهانه پخش این فیلم در گفت‌وگویی با ایسنا از روند ساخت این فیلم سخن گفت.

سلحشور با یادآوری این كه ساخت توبه نصوح حدود 50 روز به طول انجامید، هزینه ساخت آن را اندك خواند و افزود: «توبه نصوح» در سال 61 تنها با 600 هزار تومان ساخته شد. در همان زمان یك و نیم تا 2 میلیون صرف ساخت یك یلم سینمایی می‌شد.

این كارگردان و بازیگر درباره سطح كیفی سینمایی «توبه نصوح» به خبرنگار ایسنا گفت: «توبه نصوح» نخستین سینمایی‌ام در مقام بازیگر بود. این فیلم در زمره‌ی اولین كارهایی بود كه پس از انقلاب ساخته و طبیعی است كه خیلی ضعف داشته باشد.

سلحشور در عین حال گفت: «توبه نصوح» به لحاظ محتوایی و تاثیرگذاری فیلمی سالم و موفق محسوب می‌شود.ای كاش فرصتی دست می‌داد تایك بار دیگر «توبه نصوح» را قوی‌تر از قبل می‌ساختیم.

بازیگر سینمایی «توبه نصوح» در پاسخ به این پرسش كه آیا پرداختن مستقیم به مسائل مذهبی می‌تواند مخاطب امروز را جذب كند؟ گفت: مستقیم گویی یعنی شعاری صحبت كردن كه باعث عدم تاثیرگذاری می‌شود. اگر «توبه نصوح» تاثیر لازم را به بیینده بگذارد، پس این مستقیم‌گویی حسن است و اگر مخاطب را جذب نكند، برای این فیلم عیب محسوب می‌شود.

فرج‌الله سلحشور در پاسخ به این پرسش ایسنا كه او «توبه نصوح» را در جذب و تاثیرگذاری بر مخاطب چگونه می‌بیند؟ گفت: ظاهرا افرادی كه در گذشته این فیلم را دیده‌اند، می‌گویند «توبه نصوح» بر ‌آنان تاثیر گذاشته است.

این كارگردان با اعتقاد بر این كه هیچ كدام از شبكه‌های سراسری تا كنون «توبه نصوح» را پخش نكرده‌اند، در پاسخ به این پرسش كه اقدام شبكه دو در پخش این فیلم پس از 25 سال چگونه ارزیابی می‌كند، مدعی شد: پخش این فیلم در برابر فیلم‌های مستهجنی كه از تلویزیون پخش می‌شود، مثبت تلقی می‌ شود.

سلحشور در پاسخ به پرسش دیگر ایسنا در این باره كه آیا از بازی خود در «توبه نصوح» راضی است اذعان كرد: به عنوان اولین كار، راضی هستم. ولی اگر الآن می‌خواستم در این فیلم ایفای نقش كنم مسلما بهتر بازی می‌كنم.

وی درباره روند ساخت فیلم»«توبه نصوح» و این كه بر چه اساسی ایفای نقش در این سینمایی را پذیرفت، گفت: من و آقای مخملباف با هم تصمیم گرفتیم این كار را انجام دهیم. او شد كارگردان و من هم بازیگر؛ هر دو در حوزه هنری كار می‌كردیم و بخش فیلم این حوزه در دستمان بود، بنابراین با هم تصمیم گرفتیم «توبه نصوح» را بسازیم و ساختیم.

فرج‌الله سلحشور در پاسخ به پرسش دیگر ایسنا، درباره حذف نام محسن مخملباف از تیزرهایی این فیلم كه هم اینك از تلویزیون پخش می‌شوئد ابراز عقیده كرد: آقای مخملباف سال‌هاست كه در خارج از كشور زندگی می‌كنند. آن جا خانه دارند و همان جا فیلم می‌سازند و حتی شنیده شده كه تبعیت فرانسه را هم پذیرفته‌اند كه بعدا تكذیب شد.

وی در پایان در پاسخ به این پرسش كه آیا سكونت در كشوری دیگر به معنای غیر ایرانی محسوب شدن محسن مخملباف است در بیان اعتقادش گفت: او از زمانی كه مسیرش را از انقلاب و اسلام جدا كرد دیگر كارگردان ایرانی محسوب نمی‌شود.

منبع : ایسنا

مطالب مرتبط :

«توبه نصوح» از ساخته‌های مخملباف...