تبیان، دستیار زندگی

بایدها و نبایدهای افسردگی پس از زایمان؛

قابل توجه مادرانی که به تازگی زایمان کرده‌اند

شما 9 ماه یک موجود زنده را پرورش داده و در این مدت تغییراتی در جسم و روحتان به وجود آمده است. اکنون که به سلامت فارغ شده‌اید باید بدانید تغییرات جدیدی با شما همراه خواهد بود که باید نسبت به آن‌ها آگاهی داشته تا بتوانید این دوران را به سلامت همراه با خاطرات خوشی سپری کنید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
قابل توجه مادرانی که به تازگی زایمان کرده‌اند
یکی از اتفاقاتی که برای بسیاری از خانم‌ها در دوران زندگی پیش آید، افسردگی و مشکلات روحی پس از زایمان است. بیماری که اگر علائم و نشانه‌هایش شدید و طولانی شود ممکن است در توانایی مادر در مراقبت از کودک و همچنین در روند زندگی شخصی‌اش اختلالاتی ایجاد شود. علائمی که معمولاً در چند هفته اول پس از زایمان بروز می‌کند، اما ممکن است زودتر (از دوران بارداری) یا بعد از آن(تا یک سال پس از تولد نوزاد) شروع شود.

خودتان را دریابید

به نظر می‌رسد در هر شرایط و بحرانی، اولین نفری که می‌تواند کمک‌رسان باشد، خود فرد است. در موضوع افسردگی پس از زایمان هم، خود مادر اولین کسی است که می‌تواند در پیشگیری و یا بهبود حال خود نقش سازنده‌ای خواهد داشت.

نترسید

از اینکه شریک زندگی، دوست یا خانواده‌تان به شما عنوان افسردگی پس از زایمان را نسبت می‌دهند، شوکه نشوید. بسیاری از زنان پس از زایمان دچار افسردگی می‌شوند که با گذر زمان بهتر خواهد شد.

اطلاعاتتان را بالا ببرید

در رابطه با افسردگی پس از زایمان از طریق مقالات علمی، مددکاران درمانی و پزشکان حاذق اطلاعات خود را بالا ببرید.

همسر، خانواده، دوستان و حتی یک پرستار دلسوز در مواردی مثل؛ مراقبت از نوزاد، تهیه غذا، پذیرایی از میهمانان، نظافت منزل، خرید و... می‌توانند کمک‌های خوبی برای شما داشته باشند، آن‌ها را رد نکنید



صحبت کنید

احساسات خود را با کسی که قدرت درک دارد(همسر، دوست و یا یکی از اقوام) در میان بگذارید. سعی کنید با زنان دیگری که باردار هستند و یا به تازگی صاحب فرزند شده‌اند دوست شوید. اگر فرصت و شرایط گفتگو با دوستان و خانواده را ندارید، با پزشک و یا مراقب بهداشت خود صحبت کنبد.

تغذیه خوب داشته باشید

سعی کنید به صورت مرتب، صحیح و اصولی از مواد غذایی سالم و مناسب استفاده کنید.

لازم نیست خارق‌العاده باشید

کمتر کار کنید و مطمئن شوید که بیش از حد خسته نشوید. سعی نکنید یک زن خارق‌العاده باشید. به بدنتان فرصت کافی برای بهبود کامل را داده و بلافاصله پس از زایمان فعالیت‌های سنگین را شروع نکنید.

کارهای لذت‌بخش انجام دهید

از گذراندن زمان با همسر گرفته تا کارهایی که به شما آرامش می‌دهد مثل پیاده‌روی، کتاب خواندن و... را در برنامه روزانه قرار دهید.

ورزش کنید

از مددکار درمانی خود درباره کلاس‌های ورزش مادر و کودک بپرسید. پیاده‌روی در حالی که کودکتان در کالسکه است ورزش خوبی است.

 

سرزنش و دعوا نکنید

مرحله پس از زایمان مخصوصاً دوران افسردگی دشوار است، خستگی و تحریک‌پذیری می‌تواند منجر به نزاع با همسر و نزدیکانتان شود. شما در این شرایط نیاز دارید رابطه قوی با آن‌ها داشته باشید.

از گذراندن زمان با همسر گرفته تا کارهایی که به شما آرامش می‌دهد مثل پیاده‌روی، کتاب خواندن و ... را در برنامه روزانه‌ قرار دهید



الکل و موادمخدر استفاده نکنید

ممکن است با استفاده الکل و موادمخدر برای یک زمان کوتاه احساس کنید حالتان بهتر است، اما این‌طور نمی‌ماند. الکل و موادمخدر می‌توانند افسردگی را بدتر کنند. آنها همچنین برای سلامت شما و فرزندتان کاملا مضر هستند.

داروهایتان را قطع نکنید

اگر قبلا افسردگی داشته‌اید با پزشک خود در ارتباط بوده و داروهای خود را بدون نظر او قطع نکنید.

سخت نگرفته و واقع‌بین باشید

بپذیرید زندگی شما ممکن است برای مدتی آشفته باشد، پس به خودتان سخت نگیرید و سعی کنید انتظارات واقع‌بینانه داشته باشید. به احتمال زیاد، خانه شما به اندازه زمان قبل از به دنیا آمدن فرزندتان مرتب نخواهد بود. شاید لباس‌های کثیف روی هم تلنبار شود، هیچ اشکالی ندارد که از بعضی کار‌ها صرف‌نظر کنید تا بتوانید استراحت کافی داشته باشید و برای نوزادتان وقت بگذارید. یادتان باشد که در این روزها باید مواظب خودتان باشید تا بتوانید سلامت خود را حفظ کرده و نوزاد سالمی داشته باشید.

کمک‌ها را رد نکنید

همسر، خانواده، دوستان و حتی یک پرستار دلسوز در مواردی مثل؛ مراقبت از نوزاد، تهیه غذا، پذیرایی از میهمانان، نظافت منزل، خرید و... می‌توانند کمک‌های خوبی برای شما داشته باشند، آن‌ها را رد نکنید.