تبیان، دستیار زندگی

مضرات خوردن آب یخ در تابستان

در روز‌های گرم و طاقت‌فرسای تابستان، شاید چیزی لذت‌بخش‌تر از نوشیدن یک لیوان آب یخ وجود نداشته باشد. ولی آیا نوشیدن آب یخ در طولانی مدت برای بدن مضر است؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
نوشیدن آب یخ
با شروع تابستان، عطش و تشنگی اولین مشکل آزاردهنده‌ای است که حس می‌شود. بنابر این نوشیدن مداوم آب یخ، مزاج معده و اعضاء مجاور مثل کبد را به سمت سردی می‌برد و باعث بروز بیماری می‌شود. آب یخ سبب تسکین عطش صادق می‌شود و آن را برطرف می‌کند.

از خصوصیات آب یخ می‌توان تقویت معده، افزایش اشتها، زیبا شدن رنگ چهره، دفع بخارات و رطوبت بخشی بدن است؛ ولی مصرف زیاد آب یخ هم مشکل ایجاد می‌کند که مصرف بیش از حد آب یخ سوءمزاج سرد را بروز می‌دهد، اعصاب دچار اختلال می‌شود. آب جوشیده سرد شده نفخ کمتری ایجاد می‌کند ولی بهتر است که گرم مزاج ها آن را مصرف نکنند. شواهد قانع کننده‌ای وجود دارد که خوردن آب یخ برای سلامتی ضرر دارد.

نوشیدن آب یخ

عوارض مصرف آب یخ

آب سرد سبب تسکین عطش صادق می‌شود و آن را برطرف می‌کند. از خصوصیات آب سرد می‌توان تقویت معده، افزایش اشتها، زیبا شدن رنگ چهره، دفع بخارات و رطوبت بخشی بدن است؛ ولی مصرف زیاد آب سرد هم مشکل ایجاد می‌کند که مصرف بیش از حد آب سرد سوءمزاج سرد را بروز می‌دهد، اعصاب دچار اختلال می‌شود

- افزایش وزن: شاید شنیده باشید که خوردن آب یخ سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد و به این ترتیب به کم کردن وزن کمک می‌کند. این فرضیه که با مصرف بالای آب سرد بدن بیشتر کار می کند و درنتیجه کالری بیشتری می سوزاند صحیح نیست. چون دمای بدن در سرما باعث سفت شدن و یخ زدن چربی می شود، درنتیجه هضم آن مشکل تر می شود.

آب کالری ندارد بنابراین با خوردن آن وزن اضافه نمی‌کنید، اما اگر همیشه آب یخ بخورید این مسأله باعث می‌شود که کم شدن وزن تان بیشتر طول بکشد. آب یخ دمای بدن و در نتیجه توانایی آن برای هضم مواد غذایی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. وقتی بدن تان برای تجزیه‌ی چربی‌ها دچار مشکل شود، نمی‌توانید به قدری که انتظار دارید وزن کم کنید.

- بروز مشکل کم آبی در بدن: در روز‌های گرم تابستان هر چقدر آب یخ می‌خورید باز هم احساس تشنگی می‌کنید. طبق تحقیقات، خوردن آب یخ باعث منقبض شدن عروق خونی بدن می‌شود. از طرفی کم آب شدن بدن باعث کاهش گردش خون و اکسیژن در بدن می‌شود، بنابراین آب یخ شرایط را بدتر می‌کند. مصرف آب یخ روند آب رسانی در بدن را کند می کند. بدن قبل از مصرف نیاز دارد دمای آب را بالا ببرد.

- کاهش انرژی بدن: احساس خوشایند بعد از خوردن آب یخ تنها چند دقیقه دوام می‌آورد و بعد از آن رفته رفته احساس خستگی می‌کنید. این اتفاق به دلیل آن می‌افتد که بعد از خوردن آب یخ، بدن انرژی بیشتری را صرف گرم کردن آب یخ و رساندن دمای آن به میزان مناسب می‌کند؛ بنابراین به جای آب یخ، آب ولرم بخورید، به ویژه زمانی که ورزش می‌کنید. با این کار به مدت طولانی تری آب و انرژی بدن حفظ خواهد شد.

اگرچه نوشیدن آب یخ می تواند باعث سرحالی شود اما درواقع باعث تخلیه انرژی در درازمدت می شود. زیرا بدن برای گرم کردن آب و رساندن آن به دمای معتدل نیاز به مصرف کردن انرژی اضافه دارد.

- اختلال در فرآیند گوارش: خوردن آب یخ اثری منفی بر فرآیند گوارش دارد. اگر تابستان‌ها دچار معده درد، شکم درد یا حالت تهوع می‌شوید، ممکن است علت آن خوردن آب یخ باشد. آب یخ باعث سفت شدن مواد غذایی می‌شود و کمک مؤثری به تجزیه‌ی چربی‌ها نمی‌کند. در نتیجه ممکن است بیشتر دچار یبوست یا نفخ شوید؛ بنابراین بعد از خوردن غذا هرگز آب یخ نخورید.

نوشیدن آب یخ می تواند به ناراحتی و درد معده و حالت تهوع منجر شود. زیرا دمای پایین باعث جمع شدن رگ های خون می شود. عوارض دیگر مصرف زیاد آب یخ جمع شدن معده است؛ به طوریکه سفت می شود و نمی تواند به طور مؤثر غذا را هضم کند.

- کاهش ضربان قلب: نوشیدن آب یخ باعث کاهش ضربان قلب می شود. ضربان قلب کند می شود تا این که دوباره دمای بدن به تعادل برسد. اگر می‌خواهید قلب تان را وحشت زده کنید، یک لیوان آب یخ سر بکشید!عصب واگ که در پشت گردن قرار دارد، وقتی چیز خیلی سردی را احساس کند غافلگیر می‌شود. در واکنش به این مسأله، ضربان قلب برای مدت کوتاهی پایین می‌آید تا دمای بدن به میزان مناسب برگردد.

- بروز گلودرد: آب یخ باعث تولید بیشتر ماده‌ی مخاطی و در نتیجه مسدود شدن سینوس‌ها می‌شود. وقتی ماده‌ی مخاطی بیشتری در مجرا‌ها وجود داشته باشد، واکنش طبیعی بدن، بروز درد است. همان گونه که در یک روز سرد زمستانی، سرما می تواند باعث آبریزش بینی و انسداد سینوس ها شود، آب یخ نیز همان واکنش بدنی را ایجاد می کند.

به عبارت دیگر، بدن برای گرم کردن هر نوع هوا یا مایع سرد ، مخاط ایجاد می کند. تفاوت در این است که در مورد آب یخ، به این عکس العمل بدنی نیاز نیست و به این ترتیب فرد دچار گلودرد می شود.

- بروز سردرد یا میگرن: اگر بعد از خوردن آب یخ تنها چند لحظه‌ای احساس می‌کنید که سرتان یخ زده، آدم خوش شانسی هستید، چون بعضی افراد با خوردن آب یخ دچار سردرد یا میگرن شدید می‌شوند. وقتی نوشیدنی سردی را به سرعت می‌خورید، دهان فرصت نمی‌کند سرمای آن را جذب کند. وقتی عصب‌ها اذیت می‌شوند، این مسأله منجر به احساس دردی می‌شود که چند لحظه‌ای طول می‌کشد.

همان گونه که خوردن بستنی باعث یخ زدن مغز می شود، خوردن آب یخ نیز همین حالت را ایجاد می کند. آب یخ باعث می شود خیلی از عصب های حساس ستون فقرات عکس العمل مناسب نداشته باشد این پیغام سریع به مغز منتقل می شود که این امر به نوبه خود باعث سردرد می شود. 

- انقباض پوست: حتما شنیده اید که آب گرم منافذ پوست را باز و آب سرد آن‌ها را می‌بندد. شستن صورت با آب سرد ایده‌ی خوبی است، اما خوردن نوشیدنی‌های گرم برای سلامت کلی پوست تان بهتر است. چون آب گرم گردش خون را افزایش می‌دهد و این مسأله پوست را درخشان و سالم می‌کند.

- اختلال در تعادل دمای بدن: خوردن آب یخ باعث بر هم خوردن تعادل بدن می‌شود، به ویژه اگر نوشیدنی سردی را با یک غذای گرم بخورید. ثابت نگه داشتن دمای بدن اهمیت زیادی دارد، چون وقتی به نظر می‌رسد که بدن شرایط بدی دارد اندام‌ها دچار آشفتگی می‌شوند.

بدیهی است که صحبت از این کار ساده‌تر از عمل به آن است، به ویژه زمانی که هوا هر روز گرم‌تر می‌شود، اما ایجاد تغییر و پرهیز از خوردن آب یخ در طولانی مدت برای سلامتی شما بهتر خواهد بود.

- بروز یبوست: آشامیدن آب هم دمای اتاق به دستگاه گوارش کمک می کند، درحالی که مصرف آب یخ باعث یبوست می شود. ماده غذایی که ازدستگاه گوارش می گذرد، منجمد و سفت می شود. این در حالی است که روده ها منقبض می شود ودر دفع کردن مدفوع مشکل ایجاد می کند.

- بروز مشکلات کبدی: نوشیدن آب سرد اولین تاثیر را بر روی معده و لوله گوارش می‌گذارد و این که گفته می شود روی کبد تاثیر مخرب می‌گذارد یک باور غلط است. ولی در کل خوردن و نوشیدن مواد غذایی خیلی سرد یا گرم توصیه نمی‌شود. خوردن و نوشیدن مواد غذایی که درجه حرارت بالاتر یا پایین تر از درجه حرارت بدن را دارند باعث شوک شدن بدن می‌شوند و بهتر است درجه حرارت مواد غذایی خیلی با بدن تفاوت نداشته باشد.

نکته مهم: نوشیدن آب سرد به‌خصوص آب حاوی یخ و هر ماده سردکننده حفره دهان نظیر بستنی در دوران سرماخوردگی ممنوع است و مصرف آنها سبب تشدید بیماری می‌شود.

نوشیدن آب یخ

مضرات مصرف آب سرد از نظر طب سنتی

سلول‌های بدن برای سالم ماندن نیاز دارند که فضای اطراف آنها عاری از سموم باشد، این فضا همان مایع میان‌بافتی است. این مایع میان‌بافتی و غذایی که به سلول‌ها می‌رسد در طب سنتی "رطوبات ثانویه" نامیده می‌شود؛ اگر فضای اطراف سلول‌ها تمیز نباشد یعنی سموم و فضولات غذایی به خوبی دفع نشود، سلول‌ها نمی‌توانند به درستی کار کنند و غذای آنها هم آلوده و سمی می‌شود.

در روز‌های گرم و طاقت‌فرسای تابستان، شاید چیزی لذت‌بخش‌تر از نوشیدن یک لیوان آب یخ وجود نداشته باشد. ولی آیا نوشیدن آب یخ در طولانی مدت برای بدن مضر است؟



هضم، نوعی تغییر و استحاله است بنابراین وقتی که در طب سنتی چهار هضم در نظر می‌گیرند منظور تغییراتی است که در خوراکی‌ها رخ می‌دهد.

هضم اول در معده و دستگاه گوارش رخ می‌دهد تا غذا را برای جذب توسط کبد آماده کند هضم دوم به بعد که در کبد، عروق و اعضاء رخ می‌دهد امروزه تحت عنوان متابولیسم شناخته می‌شود یعنی تغییراتی بیوشیمیایی در حد مولکول‌ها است مثلاً نشاسته به قندهای ساده شکسته می‌شود.

آب سرد سبب تسکین عطش صادق می‌شود و آن را برطرف می‌کند. از خصوصیات آب سرد می‌توان تقویت معده، افزایش اشتها، زیبا شدن رنگ چهره، دفع بخارات و رطوبت بخشی بدن است؛ ولی مصرف زیاد آب سرد هم مشکل ایجاد می‌کند که مصرف بیش از حد آب سرد سوءمزاج سرد را بروز می‌دهد، اعصاب دچار اختلال می‌شود.

حکمای قدیم با اینکه میکروسکوپ نداشته و تغییرات شیمیایی در این حد را نمی‌دانستند اما به مراحل مختلف تغییرات مواد غذایی آشنا بوده‌اند. در صورت نقصان عملکرد سلول‌های هر عضو عملکرد آن عضو دچار اختلال می‌شود چون سلول واحد ساختمانی هر عضو است.

در این صورت تیروئید از ترشح کافی  هورمون سر باز می‌زند یا ترشح اسید و آنزیم‌های معده دچار اختلال می‌شود این اختلال یعنی همان بروز بیماری است.

خوردن مداوم آب سرد، مزاج معده و اعضاء مجاور مثل کبد را به سمت سردی می‌برد و باعث بروز بیماری می‌شود؛ بیماری نوعی خروج از اعتدال است.

یکی از علل مهم بروز بیماری‌ها، تجمع سموم در اطراف سلول‌هاست که علاوه بر برهم زدن تعادل عضوی می‌تواند مانع تغذیه مناسب سلول‌ها شده و از عملکرد صحیح عضو جلوگیری کند.

آب یخ خاموش‌کننده حرارت غریزی بدن است و به‌طور کلی آب یخ ضعیف‌کننده سیستم عصبی و سیستم گوارشی است.

مصرف بیش از حد آب یخ مخصوصاً در فصول سرد می‌تواند موجب ضعف قوای جنسی، رعشه، قولنج، نازایی، کبد چرب و غیره افراد شود؛ بهترین وقت برای نوشیدن آب دو ساعت بعد از غذاست.

نوشیدن آب بین غذا جایز نیست و سبب اختلال در هضم می‌شود اما کودکان در این باره استثنا هستند.

باید از آشامیدن یک‌باره آب سردِ فراوان پس از نزدیکی، استحمام، آب‌تنی یا ورزش سنگینی که افراد را به نفس‌نفس زدن وامی‌دارد، دوری کرد؛ باید آب را اندک‌‌‌اندک و جرعه‌جرعه نوشید تا اثر تشنگی و نیاز به آن از بین رود.

خوردن آب یخ‌، ضررش را اگر در جوانی نشان ندهد در پیری حتماً ضربه‌اش را به تو خواهد زد؛ اگر آب یخ شما را در جوانی بیمار نکند در میانسالی گریبانتان را خواهد گرفت؛ آب یخ باعث چسبیدن چربی دور عروق قلب شده و عامل انسداد چهار رگ اصلی قلب و سکته یا ایست قلبی می‌شود، شاید شنیده باشید افراد جوانی که ایست قلبی می‌کنند و از دنیا می‌روند، علت اصلی این اتفاق بد نوشیدن آب یخ است؛ آب یخ اولین و بزرگترین علت سیروز کبد و نابودی کبد محسوب می‌شود، چون آب یخ باعث چسبیدن چربی دور جداره کبد می‌شود، در کل نوشیدن آب یخ باعث از کار افتادن لوزالمعده و بیماری دیابت می‌شود، آب یخ باعث از بین رفتن عاج روده و معده شده و موجب سرطان دستگاه گوارش می‌شود.

نکته مهم: در فصول سرد سال از مواجهه با سردی به‌هرشکل مانند خوابیدن در جای سرد، استحمام با آب سرد و نوشیدن نوشیدنی‌های سرد، شدیداً پرهیز شود.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .