تبیان، دستیار زندگی

7 بلایی که مصرف زیاد نمک سرتان می‌آورد

عوارض جانبی مصرف غذاهای شور

یک پاکت چیپس، یک تکه پیتزا، یک بشقاب سیب‌زمینی سرخ شده و یک کاسه سوپ آماده، همگی غذاهایی هستند که اغلب افراد دوست دارند در خوردن آن‌ها زیاده‌روی کنند؛ اما همه این غذاها یک چیز مشترک دارند: بله! همه آن‌ها پرنمک هستند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
غذاهای شور
اگر از طرفداران غذاهای شور هستید، احتمالاً از اتفاقی که برای بدنتان رقم می‌زند، باخبر نیستید و به طور مرتب آن‌ها را مصرف می‌کنید.
به گفته متخصصین قلب، در حالی که میزان ایده آل نمک مصرفی در روز برای بزرگسالان، نباید بیش از 1500 میلی‌گرم باشد، بسیاری از بزرگسالان در روز بیش از 2300 میلی‌گرم سدیم مصرف می‌نمایند.
بنابراین، حالا شما می‌دانید که مصرف بیش از اندازه نمک در طول روز، برای بدن عوارضی به دنبال خواهد داشت. ما در اینجا از اثرات جانبی مصرف غذاهای شور خواهیم گفت:

سکته مغزی، نارسایی قلبی، سرطان معده و بیماری کلیوی نیز با مصرف بیش از حد سدیم مرتبط است. باید تمام تلاش خود را به کار بگیرید تا شانس‌تان را برای ابتلا به هر کدام از این شرایط کاهش دهید


1. آب کمتری می‌نوشید

همه شما فکر می‌کنید که بعد از خوردن مواد غذایی شور فقط آب می‌نوشید، زیرا همیشه گفته می‌شود این دسته از مواد، باعث تشنگی می‌شود. اگرچه ممکن است این احساس درست باشد، اما خوردن بیش از حد مواد غذایی شور در درازمدت، می‌تواند موجب نوشیدن کمتر آب شود. این اتفاق چگونه می‌افتد؟ طبق یک بررسی طولانی‌مدت در مورد تعادل سدیم، که در آن شرکت‌کنندگان مرد بین سال‌های 2009 تا 2011 مورد بررسی قرار گرفتند، هرچه نمک بیشتری مصرف می‌کردند، آب کمتری می‌نوشیدند. گفته می‌شود این امر به این دلیل است که بدن آن‌ها در حال ذخیره، صرفه‌جویی و تولید آب بیشتری بود و برای این که بدن این کار را انجام دهد، فرد به انرژی و سوخت بیشتری نیاز دارد که از مواد غذایی دریافت می‌کند، بنابراین این می‌تواند منجر به پرخوری شود. یک شیب واقعاً لغزنده!

2. ممکن است وزنتان زیاد شود

اگر از خوردن غذاهای شور لذت می‌برید، به سمت بسته‌های پرکالری فروشگاه‌ها خواهید رفت. محققان دریافتند که مصرف نمک اضافی می‌تواند شما را به خوردن غذاهای چرب بیشتر، مشتاق کند.

3. احساس نفخ می‌کنید

مصرف هر روزه غذاهای شور می‌تواند منجر به ایجاد نفخ شود، زیرا بدن شما آب را حفظ می‌کند. یک مطالعه در ژورنال ژنتیک نشان داد نفخ در افرادی که رژیم غذایی با سدیم بالا میل می‌کنند در مقایسه با افرادی که رژیم کم‌سدیم مصرف می‌کنند بیشتر است. وقتی نفخ دارید، احساس ناراحتی می‌کنید و در برخی موارد ممکن است دچار درد شوید، پس مصرف وعده‌های شور فایده‌ای ندارد.

4. انگشتانتان متورم می‌شود

با خوردن غذاهای پرنمک، فقط نفخ شکم را احساس نمی‌کنید، بلکه اگر زیاد غذای شور مصرف می‌کنید انگشتان دست شما متورم می‌شود. همان‌طور که می‌دانیم هنگامی که نمک زیادی در جریان خون وجود دارد، ممکن است بدنتان در صورتی که تمام سدیم اضافی از طریق ادرار و توسط کلیه‌ها دفع نشود، مایعات را حفظ کند. در این زمان است که احتباس آب و تورم در انگشتان شما اتفاق می‌افتد.

5. پوستتان جوش می‌زند

شواهد زیادی وجود دارد که این ایده را تأیید می‌کند که رژیم غذایی و آکنه تأثیر مستقیمی بر یکدیگر دارند. یک مطالعه در این رابطه نشان داد که از 200 شرکت‌کننده، افراد دارای آکنه، در مقایسه با افراد بدون آکنه بیشتر از غذاهای شور مصرف می‌کردند.

6. به سردرد دچار می‌شوید

طبق یک مطالعه، از میان 400 نفر شرکت‌کننده، افرادی که غذاهایی با سدیم بالا می‌خوردند، یک‌سوم بیشتر از  افرادی که غذاهای کم‌سدیم مصرف می‌کردند، سردرد داشتند. مطالعه دیگری این ادعا را نیز مورد تأیید قرار داد و دریافت که کاهش سدیم باعث کاهش سردرد در شرکت‌کنندگان می‌شود که همگی بیماران مسن و دارای فشارخون بالا بودند.

7. ممکن است فشارخونتان بالا برود

این، حقیقتاً خیلی پوشیده نیست، زیرا شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد دریافت زیاد سدیم، با احتمال بیشتر ابتلا به فشارخون بالا همراه است. اگرچه این یک عارضه جانبی فوری پس از خوردن یک بسته چیپس نیست، اما اگر رژیم غذایی روزانه شما پر از غذاهای شور است، با گذشت زمان ممکن است به فشارخون بالا دچار شوید. البته  این همه‌ی ماجرا نیست؛ سکته مغزی، نارسایی قلبی، سرطان معده و بیماری کلیوی نیز با مصرف بیش از حد سدیم مرتبط است. باید تمام تلاش خود را به کار بگیرید تا شانس‌تان را برای ابتلا به هر کدام از این شرایط کاهش دهید، نه این که خطر را افزایش دهید، درست است؟
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.