تبیان، دستیار زندگی

خواص گرده گل در طب سنتی

گرده به معنای پودر نرم است و گرده گل دانه های خیلی کوچکی هستند که در انتهای پرچم گلها قرار می گیرند و از عوامل بارور شدن گیاهان به شمار می روند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گرده گل

گرده گل همان اسپرم گیاهی است که فواید زیادی دارد. گرده گل توسط زنبور عسل جمع آوری می شود و غذای زنبورهای جوان است و یکی از کامل ترین خوراکی های طبیعت به حساب می آید.

گرده گل  یکی از بهترین انتخاب ها برای کسانی که به دنبال استفاده از منابع طبیعی و غیر صنعتی و همچنین غیر شیمیایی دارویی می باشند، است. گرده گل تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن انسان را شامل می شود و از هر منبع حیوانی دیگری پروتئین بیشتری دارد. همچنین نقش اصلی در تغذیه زنبورهای عسل دارند و تنها منبع پروتئینی برای آنها به شمار می روند . حدود نیمی از پروتئین گرده گل به شکل آمینو اسیدهای آزاد است که آماده استفاده مستقیم توسط بدن هستند.


ترکیبات شیمیایی:


این دانه های کوچک معجزه آسا، در بر گیرنده ترکیباتی هستند که گیاهان برای استفاده خود در ابتدای مراحل رشد نیاز دارند. ترکیب شیمیایی گرده گل با توجه به عامل‌های مختلفی از جمله منشأ گیاهی، گونه زنبور جمع‌آوری کننده و منشأ جغرافیایی آن، با یکدیگر تفاوت دارد، اما صرف نظر از این گوناگونی گرده شامل ویتامینهای (آ، ب، ث،ای) کارتنوئیدها، فولیک اسید، آمینو اسیدها می باشد. لستین به پایین آوردن وزن و کنترل آن از طریق تجزیه ی چربی کمک می کند.

گرده گل ،همه ترکیبات ضروری برای زندگی را شامل می شود عناصر جوانی بخش آن مانند مخمر جو و گندم است .زنبور عسل گرده هایی را انتخاب می کند که مواد نیتروژنی بیشتری دارند و بقیه را رها می کند ۲۰ درصد از گرده شامل آمینو اسید ها چربی هاو پروتئینها ، کاروتنوئیدها ، پلی‌فنول‌ها ست و منبع غنی مواد معدنی منیزیم و کلسیم و مس و منگنز، پتاسیم، سدیم، منگنز،روی ، آهن، و مس می باشد.گرده گل سرشار از ویتامین های(ب 1، ب2، ب3، ب5،ب12) ویتامین (ث و دی) می باشد. اختلاف مقدار ویتامین‌ها بین گونه‌های مختلف گرده گل، می‌تواند نشان دهنده تفاوت منشأهای گیاهی این گرده‌های گل باشد.


خواص گرده گل برای سلامتی


برای اینکه متوجه خواص گرده گل شوید، جالب است بدانید که میزان پروتئین صد گرم گرده گل تقریباً با میزان پروتئین موجود در صد گرم گوشت قرمز برابر بوده و می تواند از این نظر با فراورده های گوشتی رقابت کند. در حقیقت برای کسانی که قادر به مصرف گوشت قرمز نیستند، گرده گل می تواند بهترین جایگزین جهت تأمین پروتئین بدن باشد.

  برخی متخصصان به افراد بالای 50 سال توصیه می کنند، برای اجتناب از بیماری ورم پروستات روزانه یک قاشق چای خوری گرده گل مصرف کنند. به عقیده آنها با مصرف منظم و روزانه گرده گل می توان از ناراحتی های شدید پروستات که با هیچ داروی دیگر قابل درمان نیست جلوگیری نمود و مصرف ان را به خصوص در مراحل اولیه ورم پروستات موثر می داند.


همانطور که گفتیم در گرده گل،آمینو اسید وجود دارد و باید به این نکته توجه داشت که برخلاف گوشت قرمز یا سفید، در گرده گل اغلب آمینو اسیدها به صورت آزاد شده هستند. در نتیجه جذب آن ها برای سلول های بدن ساده تر بوده و خیلی سریع تر جذب می شوند. این موضوع به این برمی گردد که گرده گل باید تأمین کننده انرژی لازم برای زنبورهای تازه متولد شده باشد. زنبورهایی که توانایی کمی در هضم مواد غذایی دارند و نیاز است که به ساده ترین شکل مواد غذایی لازم را دریافت کنند. با توجه به خواصی که گرده گل دارد می توان در  تولید انواع داروهای گیاهی استفاده کرد.

در ادامه برخی از خواص گرده گل را بیان می کنیم:

ایمن شدن در برابر بیماری های قلبی

یکی از خواص گرده گل، این است که بدن فرد را در برابر بیماری های قلبی ایمن نگه می دارد. در واقع یکی از بیماری های شایع در جهان، انواع بیماری های قلبی و عروقی است. دلیل شیوع این بیماری ها مصرف روغن های چرب ترانس و صنعتی است. با مصرف روغن های موجود در بازار، پس از گذشت سالها کلسترول خون افراد از سطح مجاز خود بالاتر می رود  و به مرور زمان باعث گرفتگی عروق شده و انواع بیماری های قلبی را پیش می آورد. یکی از خواص گرده گل، زدودن چربی های کلسترول دار و پاک کردن رگ ها از لیپیدهای چربی است.در واقع عصاره گرده گل می تواند سطح کلسترول خون را کاهش دهد، به همین خاطر می توان گفت که یکی از مهم ترین خواص گرده گل، کاهش کلسترول خون است؛ که مصرف کننده را در برابر انواع بیماری های قلبی و عروقی ایمن می کند. در افراد مبتلا به نزدیک بینی که در اثر گرفتگی شریان ها ایجاد شده است نیز مکمل های گرده گل میزان کلسترول را کاهش داده و باعث افزایش بینایی آنها می شود.

خواص آنتی اکسیدانی گرده گل


یکی از خواص گرده گل، خاصیت آنتی اکسیدانی آن است. همین طور که فلزات در تماس با رطوبت یا اکسیژن هوا اکسید می شوند، بافت های سلولی بدن هم به مرور زمان اکسید می شوند و دچار زنگ زدگی می شوند. موادی که خاصیت آنتی اکسیدانی دارند، در واقع جلوی این کار را می گیرند و روند آن را کند می کنند. به همین خاطر است که متخصصان تغذیه بسیارتأکید میکنند که موادغذایی حاوی انتی اکسیدان مصرف کنیدحفلاونوئید، کورستین، گلوتاتیون و ... از جمله ترکیبات آنتی اکسیدانی هستند که بدن می تواند از آن ها استفاده کند و گرده گل مقادیر فراوانی از این آنتی اکسیدان ها را درون خود دارد.

البته میزان آنتی اکسیدان موجود در گرده گل بستگی به موقعیت کندوهای زنبورهای عسل و نوع گیاه مصرفی آن ها نیز دارد. مصرف روزانه گرده گل به خاطر خواص آنتی اکسیدانی اش می تواند شما را در برابر بیماری هایی مثل انواع سرطان و دیابت ایمن کند.

 خواص آنتی اکسیدانی موجود در گرده گل بدن را در برابر گرفتگی عروق ایمن می کند . در واقع آنتی اکسیدان ها جلوی رسوب کردن روغن های چرب ترانس را می گیرد  و باعث پاک شدن خون از چربی های مضر می شود

 تقویت عملکرد کبد


کبد یکی از مهم ترین اجزای بدن هر فرد است. اهمیت کبد وقتی مشخص می شود که بدانید سموم بدن به کمک کبد پاکسازی شده و از درون بدن دفع می شود. یکی دیگر از خواص گرده گل، کمک به دفع سموم بدن است.مطالعات نشان داده اند که گرده گل توانایی های سم زدایی آن را تقویت می کند. خاصیت آنتی اکسیدانی گرده گل از کبد در برابر صدمات ناشی از چندین ماده سمی از جمله مصرف بیش از حد دارو محافظت می کند. گرده گل علاوه بر پیشگیری حتی باعث بهبود کبد بیمار نیز می شود. مصرف گرده گل برای کسانی که سیگار می کشند یا از دخانیات دیگری استفاده می کنند، می تواند یک ماده مغذی خوب باشد. همچنین اگر به فکر ترک سیگار افتاده اید و می خواهید بدن خود را از سموم پاک کنید، می توانید از خواص گرده گل کمک بگیرید.

مصرف گرده گل و درمان ورم پروستات
یکی دیگر از خواص گرده گل، درمان ورم پروستات می باشد. مصرف گرده گل تاثیر بسیار شدید بر هیپر تروفی پروستات (بزرگ شدن پروستات ) که در مردان مسن بیشتر رایج است ، دارد.

 برخی متخصصان به افراد بالای 50 سال توصیه می کنند، برای  اجتناب از بیماری ورم پروستات روزانه یک قاشق چای خوری گرده گل مصرف کنند. به عقیده آنها با مصرف منظم و روزانه گرده گل  می توان از ناراحتی های شدید پروستات که با هیچ داروی دیگر قابل درمان نیست جلوگیری نمود و مصرف ان را به خصوص در مراحل اولیه ورم پروستات موثر می داند.
گرده گل

استفاده از خواص گرده گل به عنوان ماسک صورت


داشتن پوست زیبا و شاداب در گرو داشتن تنی سالم و بدون درد است. مصرف مداوم گرده گل علاوه بر اینکه سلامتی را برای شما به همراه خواهد داشت باعث خواهد شد تا صاحب پوستی روشن و درخشان شوید. از طرفی دیگر مشکلات روزمره از یک طرف و آلودگی هوا از طرف دیگر باعث می شود تا پوست خسته و تیره به نظر برسد که گرده گل با فوایدی که برای پوست دارد باعث رفع این خستگی نیز می شود.

گرده گل مواد غذایی فراوانی دارد. به طور کلی گفته می شود که در این ترکیب فراوری شده، نزدیک به دویست و پنجاه ماده غذایی وجود دارد. به همین خاطر می توان از این ترکیب فراوری شده به عنوان یک ماسک خوب برای صورت نیز استفاده کرد. ماسک صورت تهیه شده از گرده گل به خاطر ویتامین های متنوع و خاصیت آنتی باکتریالی، باعث پاک سازی پوست شده و به آن ظاهری درخشان و زیبا می دهد.

درمان زخم ها با گرده گل


از دیگر خواص گرده گل، درمان زخم ها می باشد. با توجه به خواص گرده گل، می توان در مواقعی که فردی دچار سوختگی یا جراحات موضعی شده از گرده گل برای درمان آن استفاده کرد. در داروهای شیمیایی که برای درمان زخم های عمیق تجویز می شوند، مقادیری سولفادیازین نقره وجود دارد. این ترکیب شیمیایی در حقیقت مثل یک لایه محافظ عمل کرده و جلوی ورود باکتری های عفونت زا را می گیرد. در گرده گل هم ترکیب شیمیایی فراوانی وجود دارد و به همین خاطر می توان از آن برای پانسمان زخم های عفونت زا استفاده کرد. ضمن اینکه گرده گل مقدار فراوانی پروتئین، ویتامین و دیگر ترکیبات مؤثر در سوخت و ساز بدن را دارد و می تواند به خوب شدن این زخم ها نیز کمک کند.

کنترل سطح کلسترول خون

مصرف مداوم و منظم گرده گل سبب می شود تا سطح کلسترول خون به میزان قابل توجهی کاهش یافته و به سطح نرمالی برسد. البته باید مصرف به صورت مداوم باشد تا تاثیر بگذارد و نباید انتظار داشته باشید تا با یک با دو بار مصرف گرده گل به یکباره سطح کلسترول خونتان پایین بیاید و به سطح مطلوب برسد.

رفع بیماری های معده و روده

اگر دائما در معده و سیستم گوارشی خود مشکل دارید، شاید این خاصیت گرده گل بتواند به شما کمک کند. همانطور که گفتیم، گرده گل در حقیقت محصولی فراوری شده و زود هضم است که زنبورها برای نوزادان خود تولید می کنند. این محصول سرشار از مواد معدنی مقوی و همچنین آنزیم های لازم برای هضم است. به همین خاطر می تواند در هضم مواد غذایی به کمک سیستم گوارشی آمده و فرد را از دست بیماری های معده و روده راحت کند. دلیل دیگری که خواص گرده گل می تواند به سیستم گوارشی کمک کند، آنزیم ها و آمینو اسیدهایی است که در این ترکیب وجود دارد و بدن ما، خود قادر به تولید آن نیست.

 گرده گل یک ماده غذایی کم کالری است که مخصوصا زمانی که همراه با عسل به مصرف می رسد تاثیر بسیاری در دفع چربی های اضافه بدن و کنترل وزن دارد. از طرف دیگر گرده گل تاثیر زیادی بر سوزاندن کالری بدن از طریق بالا بردن متابولیسم بدن را دارد. پس کسانی که قصد کمک کردن وزنشان را دارند می توانند گرده گل را به همراه عسل در رژیم غذایی خود قرار دهند.


افزایش میل جنسی


یکی دیگر خواص گرده گل، افزایش میل جنسی می باشد. کسانی که به فکر فرزندآوری هستند و دنبال دارویی می گردند که بتواند آنها را در این کار کمک کند، بهتر است از گرده گل استفاده کند. مصرف روزانه گرده گل در مردان، میل جنسی آن ها را زیاد می کند و به بهبود عملکرد پروستات آن ها کمک می کند. در خانم ها نیز، مصرف روزانه این فراورده باعث می شود دوره قاعدگی آن ها منظم شود و فعالیت تخمدان هایشان بیشتر شود. به همین خاطر است که امروزه از گرده گل به عنوان یک داروی افزایش میل جنسی نام برده می شود.

مصرف گرده گل و درمان یبوست

گرده گل در درمان یبوست تاثیر بسزایی دارد. افراد مبتلا به یبوست بهتر است دو بار در سال و هر بار به مدت یک ماه دو قاشق سوپ خوری از گرده گل برای درمان استفاده کنند. افرادی که قادر به مصرف این مقدار در یک وعده نیستند می توانند چند وعده در روز استفاده کنند.

دفع چربی و کنترل وزن

گرده گل یک ماده غذایی کم کالری است که مخصوصا زمانی که همراه با عسل به مصرف می رسد تاثیر بسیاری در دفع چربی های اضافه بدن و کنترل وزن دارد. از طرف دیگر گرده گل تاثیر زیادی بر سوزاندن کالری بدن از طریق بالا بردن متابولیسم بدن را دارد. پس کسانی که قصد کمک کردن وزنشان را دارند می توانند گرده گل را به همراه عسل در رژیم غذایی خود قرار دهند.

افزایش طول عمل


مصرف روزانه گرده گل باعث طول عمر بیشتر می شود. همان طور که گفتیم این فراورده خاصیت فراوانی دارد،از خاصیت آنتی اکسیدانی آن گرفته تا کمک به بهبود عملکرد کبد انسان. تا جلوگیری از ابتلا به سرطان و دیگر بیماری ها. ضمن اینکه گرده گل حاوی بیش از دویست و پنجاه ماده مقوی است؛ که به بهبود عملکرد بدن کمک می کند. در نتیجه می توان گفت که مصرف گرده گل باعث افزایش طول عمر ما می شود.

نحوه تهیه گرده برای مصارف انسانی:


گرده تخم گیاه نر است  که در شکوفه ایجاد می شود و زنبور آنرا جمع می کند و با تراوشات خودش می آمیزد. زنبور گرده گلها را بوسیله زبان و فکین جمع می کند و با ترشحات دهان آمیخته و توسط پاهای جلو آنرا از دور دهان خود جمع می کند و پاهای عقب آنها را حمل می کند.

کندو دارای حجره های بزرگی است که ملکه در آن تخم می گذارد و در حجره های کوچکتر زنبورها عسل و گرده را انبار می کنند.

بازرگانان گرده ی کندو برای جمع آوری گرده تورهای سیمی با روزنه های کوچک تعبیه می کنند که پاهای زنبور هنگام ورود به کندو از گرده تمیز می شود. گرده ها از توری گذشته و بر روی سینی زیرین می افتند.

این دانه ها بعد از الک کردن و جمع آوری مواد خارجی بسته بندی و پرس می شوند. گرده ها باید تا زمان استفاده در فریزر نگهداری شوند. گرچه میزان مشخصی برای استفاده از گرده در دسترس نیست اما اکثر مردم میزان ۱۰۰۰ میلی گرم در روز استفاده می کنند. غالب گرده هایی کشور چین آلوده اند زیرا زنبورداران چینی از پوشش های سربی برای کندو هایشان استفاده می کنند. این ذرات در کندو وارد شده و باعث آلودگی آن می شوند.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .