تبیان، دستیار زندگی

مواد غذایی مضر برای خانم‌های باردار

خوردنی‌های ممنوعه در بارداری (2)

تغذیه‌ی سالم در بارداری هم به سالم ماندن شما و جنین‌تان کمک می‌کند، هم باعث می‌شود نوزادتان در آینده از سلامت بیشتری برخوردار باشد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
قهوه در بارداری
در قسمت اول این مطلب با عنوان "خوردنی‌های ممنوعه در بارداری (1)" به برخی مواد غذایی که خانم‌های باردار باید در مصرف آن‌ها دقت داشته باشند، اشاره کردیم. در ادامه موارد دیگری را آورده‌ایم. با ما همراه باشید.

12. کافئین بیش از حد

مقادیر زیاد کافئین می‌تواند احتمال سقط جنین و وزن کم در هنگام تولد نوزادان را افزایش دهد. شما باید میزان مصرف خود را به 200 میلی‌گرم در روز محدود کنید. کافئین همچنین در چای، شکلات و بسیاری از نوشیدنی‌های انرژی‌زا یافت می‌شود. برخی مطالعات تحقیقاتی نشان می‌دهد که کافئین با علائم زایمان زودرس و علائم ترک در نوزادان ارتباط دارد.
نوشیدنی‌های دیگری که باید از مصرفشان در بارداری پرهیز کرد عبارت‌اند از: نوشابه، نوشابه‌های رژیمی و چای یخ.
توصیه: مخصوصاً در سه ماهه‌ی اول بارداری که خطر سقط جنین زیاد است نوشیدنی‌های بدون کافئین را انتخاب کنید.

13. چای‌ها و دم‌نوش‌های گیاهی

برخی گیاهان دارویی که به‌صورت دم‌نوش، چای یا ادویه استفاده می‌شوند، می‌توانند به مادر و جنین آسیب برسانند. گیاهانی مانند افدرا، سنبل ختایی، کاوا، یوهیمب، کوهوش سیاه و سفید و پونه محرک‌های رحمی هستند که باید در دوران بارداری از مصرف آن به طور کامل اجتناب کرد.
کامفری (هماور طبی)، گردو سیاه، شنبلیله، اکیناسه، شیرین‌بیان، گیاه دم‌اسب، گل راعی و ... ممکن است منجر به سقط جنین شوند.
گیاهان دیگری که استفاده یا مصرف آن‌ها ناامن هستند، آلوئه ورا، جینسنگ و گل پامچال مغربی هستند.
قبل از مصرف زیاد گزنه، قاصدک یا چای بابونه نیز باید با پزشک متخصص خود مشورت کنید.
توصیه: بهتر است یک فنجان چای معمولی بنوشید تا چای گیاهی. اگرچه تحقیقات کافی در مورد چای سبز وجود ندارد، اما در مورد آن هم به مصرف یک تا نهایتاً دو فنجان در روز اکتفا کنید.

از مصرف ساندویچ‌های سوسیس، کالباس، هات‌داگ و... خودداری کنید زیرا این مواد حاوی نیترات هستند. نیترات باعث افزایش رنگ و ماندگاری غذا می‌شود؛ اما هنگامی که مصرف می‌شود، در بدن به نیتروزامین تبدیل می‌شود و احتمال ابتلا به سرطان در مادران و ناهنجاری‌های جنینی را افزایش می‌دهد


14. مواد غذایی کنسرو شده

مواد غذایی کنسرو شده؛ مانند میوه‌ها، سبزیجات و نوشیدنی‌ها به دو دلیل مضر هستند: اول این که روکش قوطی‌های مواد غذایی حاوی بیسفنول آ (BPA) است؛ یک ماده سمی که بر فعالیت غدد درون‌ریز جنین تأثیر می‌گذارد و باعث ایجاد مشکلات باروری، سرطان، بیماری‌های کبدی و بیماری‌های قلبی در زنان باردار می‌شود و دوم این که غذاهای کنسرو شده به دلیل ماندگاری طولانی‌مدتشان ممکن است خیلی مانده شوند تا مصرف شوند و جایگاهی برای باکتری‌های مضر شوند.
کنسروهای ماکارونی، سوپ و شیر خشک‌های شیرخواران حاوی مقادیر بالای BPA هستند. کنسرو ماهی تن نیز حاوی مقدار زیادی جیوه است که برای مادر و جنین سمی است.
توصیه: تا جای ممکن از میوه و سبزیجات تازه یا انواعی از کنسروها که در آن‌ها از BPA استفاده نمی‌شود، استفاده کنید. قبل از مصرف، میوه و سبزیجات کنسرو شده را کاملاً بشویید. از سبزیجات و میوه‌های فصلی بیشتر استفاده کنید که بتوانید آن‌ها را به‌صورت تازه پیدا کنید.

15. مواد غذایی غنی از نیترات

از مصرف ساندویچ‌های سوسیس، کالباس، هات‌داگ و... خودداری کنید زیرا این مواد حاوی نیترات هستند. نیترات باعث افزایش رنگ و ماندگاری غذا می‌شود؛ اما هنگامی که مصرف می‌شود، در بدن به نیتروزامین تبدیل می‌شود و احتمال ابتلا به سرطان در مادران و ناهنجاری‌های جنینی را افزایش می‌دهد. غذاهای سرشار از نیترات همچنین حاوی سدیم و چربی‌های اشباع شده نیز هستند که ممکن است باعث بدتر شدن مشکلات بارداری شود.
توصیه: از ساندویچ‌های خانگی و خوب پخته شده استفاده کنید.

16. غذاهای سرشار از قند

مصرف غذاهای سرشار از قند مانند دسرها، آب‌نبات، کیک، بستنی، بیسکویت، شکلات و نوشیدنی‌های شیرین را کم کنید. آن‌ها باعث افزایش ناراحتی‌ها و مشکلات دوران بارداری (تهوع، استفراغ، یبوست، سوزش سر دل)، افزایش وزن، افزایش احتمال ابتلا به دیابت حاملگی، افزایش خطر زایمان زودرس، پره اکلامپسی و همچنین افزایش خطر ابتلا به سندرم متابولیک در نوزادان می‌شوند.
توصیه: مصرف به ندرت این مواد غذایی آن هم به‌صورت محدود اشکالی ندارد؛ اما سعی کنید گزینه‌های غذای سالم‌تری مانند گلابی، خرما، زردآلو و ... را انتخاب کنید زیرا آن‌ها جایگزین‌های خوبی برای غذاهای حاوی قندهای اضافه هستند؛ چرا که هم خوشمزه‌تر هستند و هم سالم‌تر.

17. غذاهای خیابانی

ممکن است در بارداری تمایل زیادی به مصرف خوراکی‌های شیرین، ترش و یا تند خیابانی داشته باشید. اما باید بدانید که این مواد غذایی می‌توانند خطر عفونت، مشکلات معده و مسمومیت غذایی را افزایش دهند. آن‌ها به دلیل ضعف بهداشت مواد اولیه و آبی که برای تهیه‌شان به کار می‌رود، مضر هستند. برخی از غذاهای خیابانی عبارتند از: هات‌داگ‌ها، پشمک‌ها، پیراشکی‌ها، ذرت مکزیکی و...
توصیه: اگر غذای خیابانی را دوست دارید، دستورالعمل‌های این غذاها را به‌صورت آنلاین پیدا کنید و سعی کنید آن‌ها را در خانه درست کنید.

18. غذاهای چرب

از چربی‌های ترانس یا هیدروژنه از جمله فست فودها، غذاهای فرآوری شده و هر آنچه مانند کراکر، کلوچه، پیتزا منجمد، غذاهای سرخ شده، مارگارین و ... خودداری کنید. انجمن قلب آمریکا هم توصیه می‌کند که چربی‌های ترانس را به کمتر از 1٪ از کل کالری دریافتی خود محدود کنید، تا از خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، چاقی، افزایش رشد جنین و زایمان زودرس جلوگیری کنید.
توصیه: برای دریافت مشاوره و توصیه‌های مناسب گزینه‌های عاری از چربی اشباع و هیدروژنه با پزشک خود صحبت کنید. غذاهای حاوی اسیدهای چرب امگا 3، 6، 9 بسیار حیاتی هستند؛ زیرا برای شما و جنین در حال رشدتان ضروری است. آن‌ها در زیتون، آجیل، آووکادو، تخم کتان و ماهی به وفور دیده می‌شوند. با این حال، در مصرف آن‌ها هم زیاده‌روی نکنید.

19. شیرین‌کننده‌های مصنوعی

ایمنی شیرین‌کننده‌های مصنوعی، از جمله آسپارتام و ساخارین، بحث‌برانگیز است زیرا برخی از متخصصان معتقدند در صورت استفاده در مقادیر متوسط ایمن هستند، درحالی‌که برخی دیگر نظر متفاوتی دارند. در صورت ابتلا به بیماری ژنتیکی فنیل کتونوریا (PKU) باید از مصرف آسپارتام خودداری کنید. بدن شما نمی‌تواند فنیل آلانین (ترکیب موجود در آسپارتام) را هضم کند، بنابراین می‌تواند منجر به نقایص جنینی شود. مشخص شده ساخارین در بافت‌های جنینی باقی می‌ماند اما مدرکی از وجود خطر در آن‌ها مشخص نشده است.
توصیه: از قندهای طبیعی اما در حد اعتدال استفاده کنید. در مورد ایمنی شیرین‌کننده‌های مصنوعی در صورت استفاده از آن‌ها، با پزشکتان مشورت کنید.

20. جگر و مکمل‌های ویتامین A

ویتامین A برای سلامت مادر و جنین در بارداری لازم است اما مصرف زیاد آن موجب ناهنجاری‌های جنینی و خطر سقط خودبخودی می‌شود. به طور کلی در طی بارداری مجبور خواهید شد مصرف برخی مواد مغذی (مانند اسیدفولیک، آهن و کلسیم) را افزایش دهید. اما مراقب دوزهای توصیه شده باشید و از مصرف دوزهای اضافی ویتامین‌های محلول در چربی و محلول در آب خودداری کنید.
ویتامین‌های محلول در چربی بیش از حد می‌توانند در کبد و چربی بدنتان ذخیره شده و منجر به اثرات مضر برای مادر و جنین شود. به همین ترتیب، ویتامین‌های محلول در آب هم اگر بیش از حد مصرف شوند می‌توانند اثرات تحریک‌کننده‌ای را بر دستگاه گوارش نشان دهند.
توصیه: ویتامین‌ها را بیشتر از مواد غذایی حاوی آن‌ها دریافت کنید تا مکمل‌ها؛ مگر آن‌هایی که توسط پزشکتان توصیه می‌شود.

21. غذاهای مانده

از مصرف غذاهای گرم یا سردی که بیش از دو ساعت در دمای اتاق بوده‌اند خودداری کنید. آن‌ها به احتمال زیاد دارای باکتری هستند.
توصیه: همیشه از غذاهای تازه پخته شده استفاده کنید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.