تبیان، دستیار زندگی

ایده هایی برای شاد بودن در روز دختر

در تقویم ملی ایران، روز اول ذالقعده و سالروز میلاد حضرت معصومه (ع) را به دلیل تجرد آن حضرت به نام روز دختر نامگذاری کرده‌اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روز دختر

دختر مایه برکت است. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله درباره دختران فرمود: دختران. فرزندان خوب و نیکویی هستند.زیرا آنها مایه خوشی و انس هستند و از شما پرستاری می کنند.

 حضرت فاطمه معصومه (ع) در اوّلین روز ماه ذى القعده سال 173 هـ ق،  25 سال بعد از تولد حضرت امام رضا (ع) در شهر مدینه به دنیا آمده است. آن حضرت به همراه امام رضا (ع) هر دو از یک مادر بزرگوار به نام حضرت نجمه خاتون (س) که از مهاجران مغرب بود، متولد شده اند. این در حالى است که پدر بزرگوارشان امام موسی کاظم  پیوسته در زندان هارون الرشید بودند و سرانجام در همان زندان، هنگامى که حضرت معصومه (س) در سن ده سالگى بود، به شهادت رسیدند و از آن زمان به بعد حضرت معصومه (س) تحت مراقبت برادرش امام رضا (ع) قرار گرفت.

حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها از جهت شخصیت فردی و کمالات روحی در بین فرزندان موسی بن جعفر سلام‌الله علیها بعد از برادرش، علی بن موسی‌الرضا علیه السّلام در والاترین رتبه جای دارد. این در حالی است که دیگر فرزندان دختر امام کاظم علیه السّلام حداقل هجده تن بوده‌اند و فاطمه در بین این‌همه بانوی مکرمه سرآمد بوده است.

 دختران امروز مادران آینده اند که آینده سازان این مملکت را در دامان خود پرورش خواهند داد. به همین خاطر با توجه به جایگاه مهم دختران در جامعه و فرهنگ کشور، سلامتی جسمی و روحی و حضور آنان در صحنه های علمی و اجتماعی و سیاسی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.


 برای ارزش دادن به دختران ،سالروز ولادت حضرت معصومه (س) در تقویم ملی ایران به نام روز دختر نامگذاری شده است. روزی، هر چند نمادین می‌توان پای درد و دل دختران جوان نشست و به فکر راه چاره‌ای برای رفع مشکلات آنان بود. زیرا این دختران، مادران فردای این مرز و بوم هستند و باید همواره این قشر را عزیز بداریم.

 روز دختر در سال 1385 توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی در تقویم های رسمی کشور قرار گرفت. این اقدام حرکتی است فرهنگی برای یادآوری شخصیت حضرت معصومه (س) و ترویج ابعاد وجودی این دختر اهل بیت در میان دختران مسلمان تا دختران این مرز و بوم از شخصیت آن حضرت الگو برداری کنند.

 در واقع روز دختـر بهانه ای برای گرامیداشت مقام دختر و آشنایی آنان با نحوه صحیح زندگی با بهره گیری از فرهنگ ایرانی و اسلامی می باشد.

دختران امروز مادران آینده اند که آینده سازان این مملکت را در دامان خود پرورش خواهند داد. به همین خاطر با توجه به جایگاه مهم دختران در جامعه و فرهنگ کشور، سلامتی جسمی و روحی و حضور آنان در صحنه های علمی و اجتماعی و سیاسی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

راه های شاد کردن دختر


با نام گذاری این روز عزیز به نام روز دختر ، اکثر والدین در صدد آنند که به روش های مختلفی دختران خود را در این روز بزرگ شاد نگه دارند . در این مطلب می خواهیم راه های شاد کردن  و تبریک روز دختر را بیان کنیم:

تربیت دختران کمی پیچیده است. باید توجه داشته باشیم که  والدین بخصوص مادران بشدت بر روی دختران تأثیرگذارند.در واقع الگوی دختران ، مادرشان است و زمانی که به مشکلی برمی‌خورند به اولین فردی که مراجعه می‌کنند مادرشان است. دختران جوان‌تر بیشتر به مادرشان گرایش دارند. دختران در دوران راهنمایی با دوستانشان مشورت می‌کنند اما مادرشان مطمئن‌ترین فرد برای آن‌هاست.در حقیقت مادر همه چیز دخترش است. رفتار مادر جلوی دخترش تأثیر خیلی زیادی بر روی رفتار اومی گذارد.
روز دختر

 یکی از راه های تبریک روز دختر ، هدیه خریدن برای آنها است. روز دختر یکی از روزهایی است که  پدرها، مادرها، خواهران و برادران برای دخترها کادو تهیه می‌کنند.روحیه دختر ها بسیار حساس است و با توجه به این روحیه حساس ، تهیه بهترین هدیه روز دختر در این شرایط اهمیت زیادی خواهد داشت. البته پیش از هر چیز باید بدانید که خرید بهترین کادو تحت تاثیر بودجه، سلیقه و نیاز افراد متفاوت خواهد بود. یکی از دغدغه های اصلی افراد در خرید کادو روز دختر، هزینه‌ای است که باید برای آن پرداخت کنند. برای خرید روز دختر باید فوت و فن‌های خریدهای دخترانه را بدانید و به این نکته توجه کنید که خریدهای دخترانه نکات و ظرافت‌هایی دارد که بی‌توجهی به آنها، هدیه را به نتیجه مطلوب نمی‌رساند، هر چند آن هدیه گران قیمت باشد.بهتر است در خرید هدیه، جنبه های روانشناختی دختر را مد نظر قرار دهید و بعد برایش هدیه‌ای را در نظر بگیرید.بهترین کار این است که او را سورپرایز کنید.

 پدر و مادر دوست دارند تا با خرید هدیه دختر خود را خوشحال کنند اما باید توجه داشته باشند که نباید به دنبال هدایای گرانقیمت بروند.آنها با این کار، از اینکه به فکر دختر خود بودند ، او را خوشحال می کنند.

 گاهی هم می توان با یک پیامک آنها را شاد کنید و با فرستادن متن تبریک روز دختر این روز را به آنها تبریک بگویید.

 گاهی هم با بیرون رفتن ، هم خود و هم دختر را در این روز شاد کنید.توصیه می شود که دختران در سنین نوجوانی با اعضای محرم و مذکر خانواده گاهی بیرون بروند و خلوتی دختر-پدری داشته باشند.مثلا سعی کنید آنها را به جایی متفاوت تر از همیشه ببرید و بگذارید تجربه کافی شاپ رفتن را با شما تجربه کند. گاهی همین خلوت پدر-دختری یا مادر-دختری بیرون از مرزهای خانه، حال خوشی به او می دهد.

 روحیه دختر ها بسیار حساس است و با توجه به این روحیه حساس ، تهیه بهترین هدیه روز دختر در این شرایط اهمیت زیادی خواهد داشت


گاهی هم گفتن یک جمله محبت آمیز از طرف والدین می تواند باعث خوشحالی و شادی دختر در این روز شود.

دختران در آینده مادران این سرزمین هستند. مادرانی که می‌توانند با تربیت فرزندانی پاک دامن و متعهد باعث تعالی همه کشور و جامعه گردند. پس چه بهتر است که با اختصاص فعالیت‌هایی بیش از نامگذاری یک روز به نام آنان، این بخش از جامعه را فعال، پرنشاط و پویا پرورش داد. دختر موهبتی است از جانب خداوند که بایستی قدر این گل‌های بهشتی را بیشتر دانست.

امسال دوم تیر روز دو شنبه مصادف با اول ذالقعده و روز دختر می باشد . این روز را به دختران ایرانی تبریک می گوییم و برای دختران مهربان و صبور ایرانی، چهره‌ای پرلبخند، دلی آرام و روحی پویا آرزو می‌کنیم.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .