تبیان، دستیار زندگی

اولین مناظره با موضوع شبهات دینی

خلاصه‌ای از مناظره اینستاگرامی حسن آقامیری و دکتر رفیعی

پس از دعوت رسمی حجت‌الاسلام رفیعی از حسن آقامیری برای مناظره و اعلام آمادگی آقامیری برای این گفتگو، سرانجام این مناظره برگزار و در آن درباره شبهاتی چون عدم جاودان بودن جنایتکاران و مشرکان در جهنم، انجام عمل و امکان جبران گناه در قیامت، ایجاد یأس در جامعه و... بحث و گفت‌وگو شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حسن آقا میری و دکتر رفیعی

صحبت‌های دکتر رفیعی در مناظره

موضوعات اسلام مانند پازل است و باید همه قطعات کنار هم قرار بگیرند.
در یکی از صحبت‌های شما دیدم که بحث خلود، یعنی عذاب دائمی در جهنم را زیر سؤال بردید و گفتید قرار نیست تا ابد کسی در جهنم بماند. در حالی که این آیه قرآن است که کافر اگر همه آنچه در زمین است را بدهد و دو برابر آن را هم بدهد عذاب جهنم را از او بر نمی‌دارند و یا عذاب بر آنها تخفیف هم داده نمی‌شود.

نوع سخن گفتن شما خلاف عدالت است، اگر امثال صدام به بهشت بروند عدل الهی زیر‌ سؤال می‌رود.

نمی‌شود بگوییم یک فرد در این عالم هر عملی را که می‌خواهد انجام بدهد و از کرده‌اش دست بر ندارد و پشیمان هم نشود و در این حالت بمیرد و در روز قیامت دست از عقیده‌اش بردارد و بتواند بازگردد. حتی اگر قرار است چنین سخنی را هم مطرح کنیم بهتر است آن را به عنوان یک احتمال مطرح کنیم نه اینکه قطعی بگوییم که حتی مشرک و کافر هم می‌توانند در روز قیامت باز گردند. البته من به هیچ وجه این سخن را قبول ندارم زیرا حرف قرآن نیست.


این نوع بیان شما موضوع پیشگیری را زیر سؤال می‌برد، زیرا به گونه‌ای مطرح می‌کنید که شخص هیچ ترسی از گناه ندارد زیرا او می‌گوید حتماً بخشیده می‌شود. این نوع سخن گفتن پیشگیرانه نیست و اثر موضوع وعید که خودتان مطرح کردید را می‌گیرد.

عادل کسی است که هم مأیوس نکند و هم به گونه‌ای امید ندهد که طرف به گناه بیفتد.

صحبت‌های آقا‌میری در مناظره:


جهنم ظاهرش عذاب است اما باطنش رحمت است، زیرا اگر جهنم نبود بهشت معنی نداشت. مشرکان و جنایتکاران هم در جهنم جاودان نیستند.

آخرت هم مانند دنیا قوانینی دارد و همه می‌توانند از جهنم بیرون بیایند. یک فرد مشرک حتی اگر در جهنم دست از شرکش بردارد و بگوید که پشیمان است باز هم می‌تواند بازگردد.

بشارت خدا به جهنم وعید است پس قطعی نیست. همان‌طور که در دنیا ابزار‌هایی برای بازگشت مانند بخشش، رحم و... داریم در آخرت هم ابزار‌هایی وجود دارد.

حجت ‌الاسلام رفیعی در پایان گفت: امیدوارم آقای آقامیری روی حرف‌های من تأمل کنند و خوشحال هستم که بخشی از شبهات را توضیح دادند. این جلسه، جلسه مچ‌گیری نبود و سعی من این بود که نکات و شبهات برطرف شود و امیدوارم طلایه دار این گفت‌وگوها صدا و سیما باشد و در آینده آنها از این گفت‌وگوها برگزار کنند و ترسی هم نداشته باشند.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .