تبیان، دستیار زندگی

قدرت نخریدن!

راه غلبه بر تبلیغات و احساس نیاز کاذب در اینستاگرام

چطور از اینکه با دیدن صفحات اینستاگرام و تبلیغات فانتزی و رنگی ناخودآگاه به سمت یک خرید پوچ برویم جلوگیری کنیم؟!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خرید از اینستاگرام
این روزها خرید از شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام بیشتر به روشی برای هدر دادن پول و سرمایه تبدیل شده تا یک خرید آنلاین و به صرفه؛ کاربران کالاهایی را خریداری می‌کنند که هیچ نیاز خاصی به آن ندارند و صرفاً بخاطر احساس نیاز کاذب بابت آن پول پرداخت می‌کنند.

در اینستاگرام کالایی را می‌بینید که نیازی به آن ندارید ولی تصمیم می‌گیرید که آن را بخرید! چرا؟ چون فانتزی و رنگی است و عکس‌های قشنگی می‌توان با آن گرفت!


رسانه‌ها عامل اصلی مصرف‌گرایی و ایجاد نیاز کاذب هستند، کافیست صفحاتی که در اینستاگرام دنبال می‌کنید و یا تبلیغات تلویزیونی که می‌بینید را بررسی کنید.
برخی تولیدکنندگان هم برای فروش بیشتر و عادت دادن شما به خرید بی‌دلیل، به جای تمرکز بر روی کیفیت، به ظاهر کالا می‌رسند و هر روز محصولی جدید با شکل و شمایل متفاوت روانه بازار می‌کنند تا شما با دیدن آن احساس نیازتان گل کند!
نظام سرمایه داری این‌گونه برای فروش بیشتر به جیب ما چشم دوخته و همه ما هم توسط رسانه‌ها به بیماری مصرف گرایی دچار شده‌ایم و ناخودآگاه به سمت خرید‌های بی‌دلیل و پوچ گرایش پیدا می‌کنیم!

تبلیغات در اینستاگرام

حالا باید چه کنیم؟

۱) آنفالو کنید!
دور صفحات پر زرق و برقی که در شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌کنید را خط بکشید.

۲) تبلیغات نبینید تا فریب نخورید
حتی برای زمان تبلیغات بین برنامه‌های تلویزیونی برنامه‌ریزی کنید تا کمتر در معرض آنها قرار بگیرید، به عنوان نمونه این زمان را برای ریختن و دم کردن چای در نظر بگیرد، کتاب بخوانید و با خانواده صحبت کنید.

۳) خلاق باشید و دوباره استفاده کنید
از وسایلی که قابلیت استفاده دوباره دارند دل نکنید و تا جای ممکن از آن‌ها استفاده کنید، به عنوان نمونه به جای خرید مبلمان جدید به فکر تعویض رویه آن باشید و به این فکر کنید که احتمالاً تحت تأثیر تبلیغات و یا دیدن مدل‌های گوناگون مبل در رسانه‌ها قصد دارید مبلمان جدید خریداری کنید.

۴) وسیله بی‌تأثیر نخرید
وقتی تصمیم به خرید کالایی می‌گیرید به این فکر کنید که این وسیله چه تأثیر مثبتی در زندگی شما خواهد داشت؟ اگر به نتیجه‌ای نرسیدید ولی باز هم نتوانستید از خریدش صرف‌نظر کنید، هفت روز صبر کنید و بعد از این مدت دوباره تصمیم‌گیری کنید، احتمالاً نظرتان تغییر خواهد کرد.

۵) دست دوم بخرید
اگر تمامی گزینه‌های بالا را بررسی کردید و هنوز قصد خرید دارید بهتر است پیش از خرید نگاهی به سرویس‌هایی که کالاهای دست دوم در آنها مبادله می‌شود نگاهی بی‌اندازید، شاید مانند همان کالا را با قیمت بهتری پیدا کردید.

برای بحث و تبادل نظر در این موضوع می‌توانید به اینستاگرام تبیان مراجعه کنید