تبیان، دستیار زندگی

حفظ سلامت چشم‌ها با ترک عادت‌های ناسالم

چیزهایی که شاید ندانید به بینایی‌تان آسیب می‌زنند

خیلی چیزها، از گرم‌کننده‌ی خانه‌تان تا داروهایی که مصرف می‌کنید، ممکن است روی بینایی‌تان اثر بگذارد. در این مطلب به آن‌ها پرداخته‌ایم...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مالیدن چشم ها
برخی از عوامل خطر تأثیرگذار بر بینایی تحت کنترل ما نیستند مانند افزایش سن؛ اما موارد دیگری نیز وجود دارد که ممکن است متوجه نباشید آن‌ها می‌توانند به بینایی و سلامت چشمانتان آسیب برسانند. ما با پزشکان مشورت کرده‌ایم تا برخی موارد که ممکن است عجیب به نظر برسند؛ اما می‌توانند برای چشمان و بینایی شما مشکل ایجاد کنند را جمع‌آوری کنیم. با ما همراه باشید.

چشمانتان را می‌مالید

هنگام خستگی‌ یا زمانی که آلرژی به سراغتان می‌آید برای تسکین خارش و ناراحتی وسوسه می‌شوید که چشمتان را بمالید؛ اما باید این را بدانید که مالیدن بیش‌ازحد چشم‌ها می‌تواند احتمال ابتلا به نازک شدن یا قوز قرنیه (کراتوکونوس) و یا سرعت پیشرفت قوز قرنیه را به‌ویژه در کودکان افزایش دهد.

در زمستان دمای محیط را خیلی بالا می‌برید

خشکی چشم‌ها فقط آزاردهنده نیستند؛ آن‌ها می‌توانند به سطح جلوی چشمتان آسیب برسانند. در زمستان این عارضه بیشتر دیده می‌شود که معمولاً به دلیل هوای گرم و خشک ناشی از بالا بردن دمای خانه یا محل کار ایجاد می‌شود. البته این مشکل را می‌توان با یک دستگاه بخور یا رطوبت‌ساز به راحتی حل کرد.

در تابستان کولرتان را خیلی زیاد می‌کنید

کولر هم مانند بخاری می‌تواند رطوبت نسبی را در یک اتاق کاهش دهد و این عاملی برای افزایش خشکی چشم است. طبق نظر متخصصان خشکی پیشرفته چشم می‌تواند منجر به اختلال در بینایی شود، بنابراین حتماً دمای کولرتان را پایین آورده و از قطره‌های چشمی برای رفع خشکی چشم استفاده کنید.

از پاک‌کننده آرایش استفاده می‌کنید

سعی کنید پاک‌کننده‌های آرایش را از چشمانتان دور نگه دارید. متخصصان می‌گویند پاک‌کننده‌های آرایش اغلب مقادیر بالایی کلرید بنزالکونیوم دارند که برای چشم‌ها سمی است و قرار گرفتن در معرض این ماده شیمیایی می‌تواند باعث ناراحتی، التهاب و آسیب به بافت‌های چشمی شود که نتیجه‌ی آن می‌شود کاهش بینایی!

از مژه مصنوعی زیاد استفاده می‌کنید

اگر از آن دسته افرادی هستید که از مژه‌های مصنوعی زیاد استفاده می‌کنید باید بگوییم که چسب مورد استفاده برای اتصال این مژه‌ها می‌تواند حاوی مواد سمی باشد و علاوه بر این، خود مژه‌های مصنوعی در اطراف پلک‌ها نیز می‌توانند مانند یک کیسه خواب گرم برای باکتری‌ها و مایت‌ها عمل کنند!

کارهای حیاط را بدون حفاظ مناسب انجام می‌دهید

دفعه دیگری که برای کوتاه کردن چمن‌ها و یا جدا کردن شاخه‌ای از درخت به حیاط یا جلوی منزلتان می‌روید، حتماً از محافظ چشم مناسب استفاده کنید. به گفته‌ی چشم‌پزشکان انجام این‌گونه کارها در حیاط و سایر کارها مانند جوشکاری که باعث آسیب رسیدن به چشم می‌شود آن هم بدون محافظ چشم، می‌تواند منجر به صدمات جدی و مختل کردن بینایی به طور دائم شود. استفاده از عینک ایمنی بادوام هنگام انجام کارهای تعمیری و نگهداری می‌تواند باعث حفظ سلامت بینایی‌تان شود.

دیابت تقریباً به همه‌ی قسمت‌های چشم آسیب می‌زند. ابتلا به دیابت باعث افزایش دو تا پنج برابری ابتلا به آب مروارید، افزایش حدود دو برابری ابتلا به گلوکوم یا آب‌سیاه زاویه باز و پیشرفت رتینوپاتی دیابتی در فرد مبتلا می‌شود که می‌تواند منجر به کاهش دید و در موارد شدیدتر نابینایی کامل شود


از لنزهای تماسی زیاد استفاده می‌کنید

هر کسی که ضعف بینایی دارد، می‌داند که لنزهای تماسی از بهترین موهبت‌ها هستند؛ اما اگر از لنزهای تماسی استفاده می‌کنید، باید اطمینان حاصل کنید که از آن‌ها به‌درستی استفاده می‌کنید وگرنه می‌توانید سلامت و بینایی‌تان را در معرض خطر قرار دهید.
چشم‌پزشکان معتقدند با گذشت زمان رسوباتی از پروتئین، لیپید، مواد آرایشی و سایر مواد روی لنزهای تماسی ایجاد می‌شود. باکتری‌ها هم می‌توانند به سطح لنزها چسبیده و باعث ایجاد عفونت‌های شدید چشمی شوند. در گزارشی در سال 2016 محققان دریافتند که از سال 2005 تا 2015، تقریباً 20 درصد از کل عفونت‌های مربوط به لنزهای تماسی منجر به نوعی اختلال در بینایی شد؛ بنابراین مراقب باشید.

در آب از لنزهای تماسی استفاده می‌کنید

مطمئن شوید که قبل از دوش گرفتن یا شنا، لنزهای تماسی خود را بیرون آورده‌اید. چشم‌پزشکان می‌گویند باکتری‌های پنهانی در آب زندگی می‌کنند که می‌توانند باعث عفونت شدید چشمی شوند. متاسفانه برخی افراد بسیار بدشانس بوده‌اند و به این دلیل بینایی‌شان را از دست داده‌اند.

با لنزهای تماسی می‌خوابید

از دیگر کارهایی که هنگام استفاده از لنزهای تماسی نباید انجام دهید، خوابیدن است. با این که لنزهای تماسی نرمی وجود دارند که برای استفاده در طول شب تأیید شده‌اند؛ اما چشم‌پزشکان می‌گویند خطر ابتلا به عفونت به‌صورت نمایی افزایش می‌یابد. لنزهای فیزیکی به‌خودی‌خود هم می‌توانند باعث خشکی سطح چشم و آسیب‌های میکروسکوپی شوند که به باکتری‌ها اجازه ورود به قرنیه را داده و باعث ایجاد زخم می‌شوند.


مشکل آپنه خواب دارید

آپنه خواب فقط شما را خسته‌تر نمی‌کند. به گفته متخصصان اختلال خواب نیز با ایجاد شرایط دیگری مانند گلوکوم، می‌تواند منجر به از بین رفتن یا کاهش بینایی شود. در یک مطالعه در سال 2013 که در ژورنال Ophthalmology منتشر شده است، محققان دریافتند که بیماران مبتلا به آپنه خواب در طول 5 سال اول تشخیص خود، در مقایسه با افراد فاقد این بیماری، 1.67 برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به گلوکوم بوده‌اند.

داروی ضدافسردگی مصرف می‌کنید

داروهای ضدافسردگی دارای عوارض جانبی احتمالی متعددی هستند که یکی از آن‌ها مشکلات بینایی است. در واقع این داروها می‌توانند بر تمرکز چشمتان تأثیر بگذارند و فعالیت‌های چشمی را سخت‌تر کنند. اگر شروع به مصرف داروهای ضدافسردگی کردید و ناگهان متوجه تغییراتی در چشم خود شدید، خوب است با یک چشم‌پزشک صحبت کنید. از طرفی آگاهی از عوارض این داروها باعث می‌شود که مصرف خودسرانه‌ی آن‌ها کمتر شود.

داروی ضد آکنه مصرف می‌کنید

داروهای ضدافسردگی تنها داروهایی نیستند که می‌توانند عوارض جانبی چشمی ایجاد کنند، یک نوع متداول از داروهای آکنه به نام راکوتان یا ایزوترتینوئین نیز می‌تواند به غده‌های میبومین در پلک‌ها آسیب برساند. اگر در حال مصرف این دارو هستید و دچار خشکی چشم شدید، در مورد داروهای جایگزین از متخصص پوست خود سؤال کنید.

عینک آفتابی ارزان‌قیمت می‌زنید

به نظر می‌رسد برخی از عینک‌های آفتابی دارای لنزهای تیره هستند؛ اما آن‌ها محافظت کافی از اشعه‌ی ماوراءبنفش (UV) نمی‌کنند. عینک آفتابی با کیفیت خوب باعث محافظت از چشم‌ها در برابر اشعه ماوراءبنفش می‌شود و بهترین عینک‌های آفتابی، عینک‌های پلاریزه هستند.

اصلاً عینک آفتابی نمی‌زنید

تنها چیزی که بدتر از عینک آفتابی ارزان‌قیمت است، به طور کلی عدم استفاده از عینک آفتابی است. قرار گرفتن چشمان شما در برابر اشعه ماوراءبنفش بدون محافظ حتی در زمستان می‌تواند منجر به وجود پتریژیوم (ناخنک چشم)، سرطان پلک‌ها یا آب‌مروارید شود. هرچه اوقات بیشتری را بیرون منزل بدون عینک آفتابی به سر کنید، احتمال بیشتری وجود دارد که با مشکلات طولانی‌مدت چشمی مواجه شوید.

مسافرت هوایی می‌روید!

دلیل این که هر وقت سوار هواپیما می‌شوید، چشمانتان دچار خارش می‌شود تهویه و چرخش هوای داخل هواپیما است که باعث خشک شدن چشمانتان می‌شود. خوابیدن در هواپیما با ماسک چشم می‌تواند خطر خشکی چشم را کاهش دهد.

وقت زیادی را مقابل کامپیوتر صرف می‌کنید

متأسفانه صرف وقت زیاد در مقابل رایانه می‌تواند به طور جدی روی سلامت چشم شما تأثیر بگذارد. استفاده از رایانه دلیل شماره یک پیدایش خشکی و تحریک چشم‌هاست.

زمان زیادی با تلفن همراهتان مشغول هستید

مانند کامپیوتر، صفحه‌نمایش موبایل شما نیز نور آبی ساطع می‌کند که می‌تواند به چشمانتان آسیب برساند. نور آبی انرژی کمتری نسبت به اشعه ماوراءبنفش (UV) دارد؛ اما بیشتر از اشعه ماوراءبنفش به چشم نفوذ می‌کند تا به شبکیه حساس به نور در پشت چشم برسد. به‌منظور محافظت از سلامت چشم، مدت‌زمانی که صرف نگاه کردن به تلفن همراهتان می‌کنید را محدود کنید.

متأسفانه صرف وقت زیاد در مقابل رایانه می‌تواند به طور جدی روی سلامت چشم شما تأثیر بگذارد. استفاده از رایانه دلیل شماره یک پیدایش خشکی و تحریک چشم‌هاست


سیگار می‌کشید

سیگار کشیدن فقط روی ریه‌هایتان اثر نمی‌گذارد. یک مطالعه در سال 2019 نشان داد افرادی که روزانه بیش از 20 نخ سیگار می‌کشیدند، در تمایز رنگ‌ها، نسبت به افرادی که روزانه کمتر از 15 نخ سیگار می‌کشیدند، مشکل بیشتری داشتند. علاوه بر این ثابت شده است که دود سیگار سلول‌های لکه زرد شبکیه چشم را تخریب کرده و موجب کاهش بینایی و پیرچشمی زودرس می‌شود. سوزش، قرمزی و کوچکی مردمک چشم از دیگر عوارض سیگار کشیدن است.

یک رژیم غذایی نامتعادل دارید

رژیم غذایی ضعیف یا کمبود مواد مغذی خاص می‌تواند به مشکلات بینایی منجر شود. برای مثال، گیاهخواران باید برای جلوگیری از نابینایی ناشی از کمبود B12، ویتامین مصرف کنند. مصرف الکل و برخی شرایط خاص پزشکی نیز می‌تواند باعث کاهش جذب ویتامین و در نتیجه نابینایی شود.

دیابتتان را کنترل نمی‌کنید

دیابت تقریباً به همه‌ی قسمت‌های چشم آسیب می‌زند. ابتلا به دیابت باعث افزایش دو تا پنج برابری ابتلا به آب مروارید، افزایش حدود دو برابری ابتلا به گلوکوم یا آب‌سیاه زاویه باز و پیشرفت رتینوپاتی دیابتی در فرد مبتلا می‌شود که می‌تواند منجر به کاهش دید و در موارد شدیدتر نابینایی کامل شود.

از لوازم آرایش قدیمی استفاده می‌کنید

باکتری‌ها می‌توانند در لوازم آرایش کهنه یا قدیمی مانند کرم پودر، ریمل، خط چشم و سایه چشم انباشته شده و باعث عفونت چشم شوند. توصیه بر این است که لوازم آرایش هر سه ماه یک‌بار تعویض شود و برس‌های آن‌ها به طور مرتب با آب‌صابون داغ شسته شوند.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.