تبیان، دستیار زندگی

مصادیقی برای خوش‌روزی بودن؛

چه کارهایی روزی را زیاد می‌کند؟

عده‌ای باآگاهی و توانایی موانع جلب روزی را کنار زده و عده‌ای دیگر با انجام کارهایی موانعی را برای رسیدن روزی ایجاد می‌کنند. درست است که روزی را خدا داده و بافراهم کردن زمینه و امکاناتی آن را تقسیم می‌کند اما این ما بندگان هستیم که با تدبیر و انتخاب خود مسیر را انتخاب می‌کنیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
افزایش روزی
شما با شنیدن عبارت "فلانی خوش‌روزی است" اولین چیزی که به ذهنتان می‌رسد چیست؟ آیا غیر‌از این است که روزی را در مصداق مادی، پول و ثروت تعبیر کرده‌اید؟
در موضوع رزق و روزی به دو نکته و مبنای مهم و اساسی باید توجه داشت؛ 
1- باور قلبی داشته باشیم روزی دست خداوند بوده و هرکسی هرچه دارد از خدا است.
2- روزی مصادیق زیادی داشته و تنها مادیات را شامل نمی‌شود. مصادیق معنوی و غیرمادی روزی فراوان‌تر و مهم‌تر است.

جریانات اجتماعی از جریان مالی مهم‌تر است، به این معنا که شما در شبکه‌های اجتماعی در ذهن آدم‌ها از خود چه نقشی برجای گذاشته و محبوب چه طیف از افراد هستید، از نفس پول درآوردن مهم‌تر است


مصادیق غیرمادی روزی

1- داشتن محبت خدا و اولیای الهی در دل
یقین داشته باشید وقتی دل ظرف محبت خدا و کسانی که خدا آن‌ها را دوست دارد باشد، روزی است.
2- تمایل داشتن به کار خوب
میل به انجام هرکار نیک و خوبی نعمت و روزی است. این که شما میل به انجام خوبی‌ها دارید؛ دوست دارید به کسی هدیه دهید، دل کسی را شاد کنید، گره کسی را باز کرده و دست کسی را بگیرید، همه این عشق و محبت‌ها روزی است.
3- دوست یا کتاب خوب
اگر دوستی، کتاب، سخنرانی و صحبتی زمینه‌ساز رشد شما شده و انگیزه و آگاهیتان را تقویت کرده، شما بسیار ثروتمند هستید.
4- معلم و راهنمای درست
مراد از معلم و راهنما تنها در حیطه درس و مدرسه نیست. هرکسی که بتواند تغییرات و تأثیرات مثبت و خوبی در کم و کیف زندگی من ایجاد کند، روزی باارزشی است که نباید نادیده گرفته شود.

عوامل افزایش روزی (با وسعت مصادیق که گفته شد)

عده ای  با آگاهی و توانایی موانع جلب روزی را کنار زده و عده‌ای دیگر با انجام کارهایی موانعی را برای رسیدن روزی ایجاد می‌کنند.درست است که روزی را خدا داده و با فراهم کردن زمینه و امکانات آن را تقسیم می‌کند اما این ما بندگان هستیم که با تدبیر و انتخاب خود مسیر را انتخاب می‌کنیم.
- تلاش و کوشش
جهان بر پایه جبر بنا نشده و برای رسیدن به نتیجه مطلوب در هرکاری نیازمند فراهم شدن مقدمات و اسباب و عللی است. در بحث روزی هم داستان به همین منوال است. تلاش و کوشش به شدت جلب‌کننده روزی می‌شود.مراد از تلاش و کوشش، سخت‌کوشی و پرتلاشی بوده و تنها دویدن و خود را خسته کردن نیست؛ تمام اقدامات جسمی، ذهنی، کسب هنر و حتی خلاقیت به خرج دادن برای رسیدن به هدفی کار و تلاش است.بنابراین با سستی و اهمال‌کاری‌های خودتان به عالم شکایت نکنید که چرا من کم‌بهره و کم‌روزی هستم.
- عقل و تدبیر
خیلی از محرومیت‌ها ناشی از بی‌عقلی است. وقتی قرار است کاری انجام شود و شراکتی صورت بگیرد باید سبک و سنگین کرد. آدم‌های جوگیر در همه موضوعات و انتخاب‌هایشان احساسی، دهن‌بین، عجولانه بدون هیچ‌فکر و تأملی عمل می‌کنند. این افراد حتی در انتخاب دوست، با بی‌فکری نه تنها دوستانی را جذب نمی‌کنند، بلکه همه اطرافیان خود را از دست می‌دهند.
مشورت‌کردن یکی از مهم‌ترین عوامل برای افزایش عقل و تدبیر است. جدا شدن از فکر، تأمل و مشورت با افراد متخصص و باتجربه، زمینه‌ساز محرومیت و کم‌ روزی شدن است.
- حسن‌ظن و خوش‌گمانی
تا به حال دیده‌اید کسی از بدگمانی به موفقیتی دست پیدا کند؟ به همه چیز خوش‌گمان باشید. فراموش نکنید که خوش‌گمانی یکی از راه‌های جلب روزی است. به جای این که مرتب از زمان و زمانه، از بیماری و کرونا و ... شکایت کنید، به آینده خوش‌بین بوده و امیدوار باشید.
همیشه بدی‌ها را نبینید. اگرهم رفتار بدی از آدم‌ها دیدید، به خودتان تلنگر بزنید که "منم اشکال زیاد دارم، این کار بد فلانی از روی ناآگاهی بوده و ..."  برای همه از صمیم قلب خوب بخواهید. بدخواهی برای دیگران به شدت محرومیت‌آفرین است. آدم‌های کینه‌ای و حسود به شدت کم‌روزی هستند. به خداوند خوش‌گمان بوده و باور داشته باشید خدا مهربان است و کارها را درست می‌کند.

خیلی از محرومیت‌ها ناشی از بی‌عقلی است. وقتی قرار است کاری انجام شود و شراکتی صورت بگیرد باید سبک و سنگین کرد. آدم‌های جوگیر درهمه موضوعات و انتخاب‌هایشان احساسی، دهن‌بین، عجولانه بدون هیچ‌فکر و تأملی عمل می‌کنند


- نظم وانضباط
در اهمیت نظم و انضباط همین بس که آخرین سفارش و کلام امیرالمؤمنین علی (ع) توصیه به نظم است. نظم داشتن باعث افزایش روزی، حتی پولدارشدن می‌شود به این‌گونه‌ که وقتی شما در کار و زندگی منظم و متعهد باشید، در ذهن آدم‌ها نام نیک باقی می‌گذارید.
شلختگی‌ مالی، محرومیت‌آفرین است. گاهی یک کارمند با حقوق پایین به جهت نظمی که در کار دارد، نسبت به یک کاسب شلخته مالی موفقیت بیشتری بدست می‌آورد.
- خوش‌اخلاقی
در بحث روزی باید توجه داشت که خوش اخلاقی بسیار تأثیرگذار می‌باشد. به عنوان نمونه در مصداق مادی روزی، جریانات اجتماعی از جریان مالی مهم‌تر است، به این معنا که شما در شبکه‌های اجتماعی در ذهن آدم‌ها از خود چه نقشی برجای گذاشته و محبوب چه طیف از افراد هستید، از نفس پول درآوردن مهم‌تر است. یکی از راه‌های زیاد شدن آدم‌های خوب و شبکه اجتماعی اطرافمان مدارا و خوش‌اخلاقی است.
- صداقت
صداقت اثر وضعی داشته و کلید روزی است. از دنیای غرب که به شدت منفعت و سودطلب است شروع می‌کنیم. دنیای غرب همه نوع کاری کرده تا کسب درآمد داشته باشد اما نهایتاً در اخلاق حرفه‌ای و کسب و کار فهمیدند صداقت داشتن با مشتری بسیار تعیین‌کننده بوده و باعث می‌شود مشتری نسبت به او وفادار بماند.(به طور مثال اگر احساس کند برای فروش اسلحه و درآمد نیاز است که میان دو کشور دعوا ایجاد کند این کار را خواهد کرد) 
- شکرگزاری و سپاسگزار بودن
انرژی مثبت به کائنات بازتاب دارد؛ "لئن شکرتم لازیدنکم". در همه شرایط و حالات زندگی ممنون خدا، همسرتان، پدر و مادر و فرزندانتان باشید. غر نزنید، ناله نکنید، آه نکشید هرچند شرایط مطلوب شما نیست اما مواظب باشید که؛ "بدنگوییم به مهتاب اگر تب داریم"

مشورت کردن یکی از مهم‌ترین عوامل برای افزایش عقل و تدبیر است. جدا شدن از فکر، تأمل و مشورت با افراد متخصص و باتجربه، زمینه‌ساز محرومیت و کم‌‌روزی شدن هستند


- جلب دعای دیگران
منظور التماس دعا گفتن به آدم‌ها نیست. با خلق خدا جوری رفتار کنید که آن‌ها از ته دل دعاگویتان باشند. پدر و مادر همیشه دعاگوی فرزند خود هستند اما شما جوری خدمت کرده و پدر و مادرداری کنید که از ته دل همیشه به یادتان بوده و برایتان دعا کنند. یکی از راه‌های مهمی که می‌تواند دعای دیگران را به سمت خود جلب کند، محبت و نیکی کردن بدون توقع است.
- عذرخواهی از خدا
انرژی‌ها در عالم بسیار تأثیرگذار هستند. وقتی کاری انجام می‌دهیم که خدا نمی‌پسندد، موج منفی ایجاد شده و باعث می‌شود کارها گره بخورد و نتیجه مطلوب نداشته باشد. استغفار را ورد روزانه‌تان کنید. احساس ندامت و عذرخواهی موج منفی و بازتاب عمل بد که مانع جلب رحمت خداوند است را از بین می‌برد.بنابراین از خدا زیاد عذرخواهی کنید.
- دعا و درخواست
از خدا جدی، زیاد و مکرر بخواهید. خدا نیت‌ها را می‌داند ولی خودش خواسته که باز او را بخوانیم. این خواستن و دعا حلقه وصل ما با خداوند بوده و خداوند دوست دارد که این ارتباط ایجاد شود.