تبیان، دستیار زندگی

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی ساختمان:

بازرسی فنی رایگان سازه ۵۳۰۰ مدرسه تهران تا اول مهر پایان می‌یابد

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی ساختمان از اجرایی شدن بازرسی فنی رایگان از ساختمان و سازه ۵ هزار و ۳۰۰ مدرسه دولتی و رفع نواقص مشهود آنها تا قبل از بازگشایی مدارس خبر داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مدارس
فرنام خجسته فر در نشست خبری تشریح فعالیت‌های ستاد مرکزی معاینه فنی ساختمان گفت: یکی از دغدغه‌های جاری کشور عدم ایمنی کافی ساختمان‌های موجود است و با توجه به اینکه کشور ما از نظر بلایای طبیعی و سوانح یکی از پرمخاطره‌ترین کشورهاست، همواره بخش ساختمان در معرض انواع آسیب‌ها قرار دارد.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های ستاد مرکزی معاینه فنی ساختمان دارای تأییدیه از وزارت راه و شهرسازی و سازمان ملی استاندارد است، افزود: این ستاد به ساختمان‌های در حال بهره برداری ورود کرده و آنها را از نظر ایمنی و نوع سازه، بازرسی می‌کند.

مدیر عامل ستاد مرکزی معاینه فنی ساختمان ادامه داد: اصلی ترین کار ما بازرسی رایگان ساختمان‌های دولتی است که در حال بازرسی بیمارستان‌ها و مدارس هستیم. در حال حاضر نیز قرارداد بازرسی فنی پنج هزار و ۳۰۰ مدرسه دولتی در شهر تهران با وزارت آموزش و پرورش در جریان است که تا پایان تابستان امسال بازرسی‌ها از این مدارس به اتمام می‌رسد.

خجسته فر با اشاره به جذب سه هزار و ۲۵۰ مهندس دارای تأییدیه فعالیت از سازمان نظام مهندسی در ستاد مرکزی معاینه فنی ساختمان، تصریح کرد: ساختمان‌ها از چهار منظر مهندسی برق، سازه، معماری و شهرسازی و تأسیسات مکانیکی بررسی و بازرسی می‌شوند.

وی با تأکید بر اینکه این ستاد با مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، سازمان نظام مهندسی ساختمان و ستاد مدیریت بحران موازی کاری ندارد، یادآور شد: مهمترین نقش این ستاد صدور پلاک معاینه فنی ساختمان است که پس از بررسی در ساختمان چکاپ شده نصب می‌شود.

مدیر عامل ستاد مرکزی معاینه فنی ساختمان درباره اطلاعات فنی و ملکی ساختمان‌ها که در شهرداری‌ها و سازمان‌های نظام مهندسی موجود است و تفاوت آن با پلاک فنی ساختمان‌ها که این ستاد صادر می‌کند، خاطرنشان کرد: قانون صدور اطلاعات فنی و ملکی ساختمان‌ها به ۱۰ سال اخیر بر می‌گردد و بسیاری از ساختمان‌های موجود این اطلاعات را ندارند. به عنوان مثال اخیراً ساختمان بیمارستان ۱۰۴ ساله اصفهان را که در حال بهره برداری است، بازرسی و برای آن پلاک فنی صادر کردیم. این در حالی است که در سال‌های گذشته هیچ آئین نامه و مقرراتی در خصوص اطلاعات فنی و ملکی ساختمان‌ها وجود نداشته است.

خجسته فر روش معاینه فنی ساختمان‌ها را استفاده از ابزارها و دستگاه‌های کنترل دقیق ساختمان‌ها عنوان و اظهار داشت: با استفاده از این دستگاه‌ها به عنوان مثال می‌توانیم تعداد میلگردها و یا تعداد شاخه‌های به کار رفته در سازه را تعیین کنیم.

وی با اشاره به همکاری این ستاد با بخش خصوصی گفت: طی قراردادی می‌توانیم ساختمان‌های بخش خصوصی را نیز مورد بازرسی قرار داده و بر اساس تفاهم نامه‌ای که با بانک عامل بخش مسکن داریم، ساختمان‌های دارای ایراد فنی را جهت رفع ایرادات و نواقص به این بانک برای دریافت تسهیلات تعمیرات ساختمان معرفی کنیم.

مدیر عامل ستاد مرکزی معاینه فنی ساختمان ادامه داد: تاکنون پنج هزار ساختمان دولتی را در کشور بازرسی کردیم که بسیاری از آنها ایرادات و نواقصی داشتند و این ایرادات به دستگاه‌های ذیربط برای رفع نواقص ابلاغ شده است.

وی با انتقاد از عدم همکاری وزارت راه و شهرسازی با ستاد مرکزی معاینه فنی ساختمان اظهار داشت: تنها کاری که این وزارتخانه در طول این سال‌ها انجام داده، صدور مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان در بخش تعمیر و نگهداری ساختمان است که آن هم اجرایی و عملیاتی نشده است.
 منبع: خبرگزاری مهر
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .