تبیان، دستیار زندگی

دلایل حرف زدن با خود

گاهی ممکن است در خیابان فردی را ببینید که در حال حرف زدن و جدال با شخص خیالی خود است و به هیچ وجه متوجه اطراف و حضور دیگران در کنارش نمی شود.این حرف زدن با خود دلایلی دارد که در این مقاله آنها را بیان می کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حرف زدن با خود

اگر چه بسیاری از ما، چنین رفتارهایی را  مخصوصاً در صورت تکرار زیاد  منفی می دانیم و آن را به عنوان نشانه‌ی بیماری تلقی می‌کنیم، اما در بسیاری از موارد، گفتگو با خود، یکی از مکانیزم‌های افزایش توجه و تمرکز است.

این حرف زدن با خود ممکن است در هر سن و سالی اتفاق بیفتد. شاید در مورد کودکان این مسئله را بیشتر مشاهده کرده‌ باشید که هنگام انجام دادن یک کار پیچیده یا تعدادی فعالیت متوالی، با خودشان حرف می‌زنند و فعالیت‌های خود را توضیح می‌دهند.در بیشتر مواقع حرف زدن کودکان با خود را ، نوعی بازی کودکانه یا تلاش آنان برای پیدا کردن شخصیت خود می دانیم اما اگر این رفتار از سوی بزرگسالان دیده شود ،آن را به هیچ وجه نمی توان توجیه کرد و تنها پاسخی که برای علت آن می یابید، پریشان ذهنی آنان با کمی احساس دلسوزی برایشان می باشد.

دلایل احتمالی حرف زدن با خود


بسیاری افراد، حرف زدن با خود را در بین میانسالان شایع می دانند،چون بار مسوولیت آنان در جامعه به دلیل تشکیل خانواده بیشتر است و به دلایل ژنتیکی و فرهنگی نمی توانندمشکلاتشان را بیان کنند و به ناچار مشغله‌‌های ذهنی خودشان را در حرف زدن با خود، به زبان می آورند. در ادامه دلایل احتمالی حرف زدن با خود را بیان می کنیم:

انگیزه

موقعیت –گاهی برخی در افراد در موقعیتی قرار می گیرند که به ناچار باید با خود حرف بزنند. افراد زیادی قبل از هر موقعیت رقابتی به دنبال خود‌انگیختگی هستند. قبل از یک امتحان، مسابقه، مصاحبه یا نمایش آماده باشید، آنها دوست دارند که مطمئن شوند که از پس آن برمی‌آیند.

مکالمه خیالی - در چنین موقعیتی، فرد می‌خواهد با مکالمه کوچکی با خودش،روحیه‌اش را حفظ کند. برای مثال قبل از یک امتحان ممکن است بشنوید که با خودش می‌گوید "بی‌خیال، تو در این امتحان قبول می‌شوی. می‌دانی که به خوبی آماده شده‌ای؛ بیشتر فکرکن؛ آرام باش و همه چیز را به خاطر بسپار" و غیره. با گفتن این، فرد احساس می‌کند که قدرت این را دارد که در امتحان قبول شود.

مفهوم - این مکالمه نشانگر احتیاج به خودانگیختگی است. بعضی افراد عادت دارند تا در خود ایجاد انگیزه کنند، آنها عقیده دارند که برای موفقیت در موقعیتی با نتایج بهتر، نیاز دارند تا در خود انگیزه ایجاد کنند. مکالمه با خود برای این هدف به هیچ وجه غیرطبیعی نیست و اختلال یا بیماری محسوب نمی شود.

تنهایی


گاهی هم دلیل حرف زدن با خود ، تنهایی است.

موقعیت - معمولا افراد عادت دارند که هراتفاقی که در طول روز برایشان می‌افتد را با دوستان، خواهر یا برادر، پدرو مادر یا همسر خود در میان بگذارند. با این حال، زمانی که فردی تنها است و هیچ کس را ندارد که با او صحبت کند، به سمت صحبت کردن با خودش متمایل می‌شود. در بیشتر موارد، آن‌ها خودشان راه حلی برای مشکلشان می شوند. آن‌ها همچنین احساس می‌کنند که  اجتماع آنها را قبوا ندارد.

  در زمان افسردگی، شخص احساس شکست، پوچی، ناامید و احساس خودکشی می‌کند وگویی به سمت دیوانگی پیش می‌رود. اوعلاقه‌اش را از دست می‌دهد و بی هیچ دلیل گریه می‌کند. او همچنین ممکن است شب‌ها را با بی‌خوابی بگذراند و از این بی‌خوابی رنج ببرد. معمولا اضطراب از افسردگی نشات می‌گیرد.


مکالمه خیالی – وقتی فرد به دلیل تنهایی با خود حرف میزند ، این مکالمه با خود در نتیجه ی تنهایی به طور طبیعی واقع بینانه به نظر می‌‌رسد. به هنگام داشتن چنین مکالمه‌ای، فرد تمایل دارد تا احساساتش را خواه با صدای بلند یا در ذهن خود در قالب کلمات  به زبان بیاورد. همچنین احتمال دارد که او در انجام  کار‌هایی  که جامعه قبول ندارد، افراط و زیاده روی کند. او شرایط واقعی را مورد بحث قرار می‌دهد و احساساتش را تحلیل می‌کند. با این حال، یک فرد به دلیل تنهایی ممکن است تفکرات آرزومندانه‌ای داشته باشد و راجع به اینکه آرزو داشته است که زندگی‌اش چگونه باشد، صحبت می‌کند.

مفهوم - نقش تنهایی در داشتن چنین مکالماتی بسیار مهم و قابل توجه است. از زمانی که یک فرد، زندگی منزوی و تنهایی را پیش می‌گیرد دیگر کسی را ندارد تا با او تجربیاتش را در میان بگذارد.می توان گفت که چنین افرادی گوشه‌گیر هستند. با این حال آن‌ها همچنان از سلامت عقلی برخوردار هستند.

افسردگی


گاهی ممکن است فرد دچار افسردگی شده باشد و به همین دلیل با خود حرف بزند.

موقعیت – در زمان افسردگی، شخص احساس شکست، پوچی، ناامید و احساس خودکشی می‌کند وگویی به سمت دیوانگی پیش می‌رود. اوعلاقه‌اش را از دست می‌دهد و بی هیچ دلیل گریه می‌کند. او همچنین ممکن است شب‌ها را با بی‌خوابی بگذراند و از این بی‌خوابی رنج ببرد. معمولا اضطراب از افسردگی نشات می‌گیرد.

مفهوم - معنای این مکالمه، افسردگی است. احساس پوچی و تنهایی آنقدر بر فرد مستولی می‌شود که شروع به حرف زدن با خود می‌کند. ممکن است این یک نشانه از اختلال ذهنی باشد. در چنین موردی،فرد بهتر است با  مشاوره یا یک روانپزشک  صحبت کند.

فواید حرف زدن با خود


در واقع برخی از افراد معتقد هستند که انسان های دیوانه و بیمار با خودشان صحبت می کنند اما هرگز اینگونه نیست، بلکه صحبت کردن با خود از فوایدی هم برخوردار است.

بهترین ابزار برای  کنترل شناختی

زبان می تواند در سازماندهی افکار به ما کمک کند . فعالیت های ما را برنامه ریزی می کند و حافظه ی ما را تقویت می کند .به نظر می رسد که توانایی ما برای انجام وظایفمان را زیاد می کند. توانایی ما برای تولید دستورالعمل های صریح خود ، در واقع یکی از بهترین ابزار هایی است که ما برای کنترل شناختی داریم.

 در آزمایشی که محققان انجام داده اند ، ثابت شده است که نحوه بلند صحبت کردن ما با خودمان، به شدت بر توانایی ما در انجام وظایف پیچیده تاثیر می گذارد . صحبت با خود با صدای بلند باعث می شود تمرکز شرکت کنندگان و کنترل شناختی آن ها بیشتر شود . رفتار کلیشه ای از دانشمند دیوانه که با خود صحبت می کند و در دنیای درونی خود گم شده است ، ممکن است در حقیقت یک نابغه را نشان دهد که از تمام ابزار هایی که در اختیار دارد ،استفاده می کند تا قدرت مغز خود را افزایش دهد.
حرف زدن با خود

شنیدن صدای خودتان

یکی دیگر از فواید با خود صحبت کردن ، شنیدن صدای خود است. در یک آزمایشی که برروی برخی افراد انجام شده  ، برخی دستورالعمل های نوشته شده و از آن ها خواسته اند که به صورت صریح یا بلند آن را بخوانند ، آن ها سپس تمرکز شرکت کنندگان را در انجام یک سری کارها ارزیابی و بررسی کردند که چگونه با موفقیت کارهایشان را تکمیل کردند . آن ها به این نتیجه رسیدند که با هر دو ارزیابی ، شرکت کنندگان که دستور العمل ها را خارج از ذهن خواندند ،موفق تر از کسانی که در سکوت انجام دادند، بودند . عده ای، معتقدند که بیشترین فواید ناشی از شنیدن صدای خود است،ظاهرا، دستورات صوتی ، بهتر از نوشته، رفتار ما را کنترل می کنند زمانی که تلاش می کنید یک چالش را تمام کنید ، صحبت کردن با خودتان می تواند به شما در دستیابی به کنترل شناختی که برای موفقیت نیاز دارید ، کمک کند.

به قدرت صحبت کردن به خود ضربه بزنید

در حالی که بسیاری از ما ناخودآگاه با خودمان صحبت می کنیم ، خیلی کم پیش می آید که کسی به خود دستور صوتی بدهد ، تنها عرصه ای که در آن، این مسئله به طور مرتب اتفاق می افتد ، ورزش است.جایی که ورزشکاران زبده بیشتر به خود دستور می دهند هنگامی که با چالش مواجه می شویم ، چه فیزیکی و چه مغزی ، همه ما می توانیم با خودمان صحبت کنیم تا عملکردمان را افزایش دهیم.

اگر صحبت کردن با خود باعث ناراحتی شما می شود ، با گوش دادن به گفت و گوی درونی خود که قبلا در داخل سر خود نگه داشتید، شروع کنید. در مرحله بعدی در مورد چگونگی صحبت با خودتان در میان یک وضعیت چالش برانگیز فکر کنید . آیا شما خودتان را تحریک می کنید ؟ آیا شما با گفتن چیز های منفی خودتان را محدود می کنید ؟ در مورد آنچه گفته اید که به شما در انجام بهتر کار کمک کرده است و آنچه باعث ناراحتی شما شده است، فکر کنید دفعه بعد که با مشکل مواجه شدید ، سعی کنید از طریق آن با خودتان صحبت کنید ، از زبانی استفاده کنید که مفیدتر باشد.

 حافظه شما را تحریک می کند

وقتی با خودتان صحبت می کنید، مکانیسم های حسی تان فعال می شود. از آنجا که می توانید آن کلمه را تجسم کرده و پیش چشم تان نمودار کنید، حفظ آن برای حافظه تان آسان تر می شود و می توانید بر اساس آن عمل کنید، در نتیجه به خاطر آوردن آن برای ذهن تان آسان تر خواهد بود.

به تمرکز حواس تان کمک می کند

زمانی که با خودتان بلند صحبت می کنید، روی وظیفه تان متمرکز می شوید و همین موضوع به شما کمک می‌کند به سرعت، آن چیز را بشناسید و تشخیص دهید. البته این کار تنها زمانی به شما کمک می کند بدانید چیزی که دنبالش هستید چه شکلی است. به عنوان مثال، رنگ موز زد است و شما می دانید موز چه شکلی است. پس زمانی که نام موز را بلند تکرار می کنید، مغزتان فورا تصویر آن را در ذهن تان ترسیم می کند اما اگر ندانید موز چه شکلی است دیگر بلند صحبت کردن هیچ تاثیری ندارد.

 در واقع صحبت کردن با خود به شما کمک می کند خودتان را برای زمان های سخت و دشوار زندگی مانند گفتگو با یک دوست، همکار یا رییس آماده کنید. خواه به صورت ساده با خودتان صحبت کنید خواه به تمرین آنچه قصد گفتنش را دارید بپردازید، شنیدن کلماتی که از دهان تان بیرون می آید آن عمل و اقدام را شدنی می سازد و به شما اجازه می دهد با شجاعت و اعتماد به نفس بیشتری با شرایط سخت مواجه شوید.


به مغزتان کمک می کند با بازدهی بیشتری کار کند


افرادی که هنگام جستجو برای یافتن چیزی مرتبا نام آن را با خود تکرار می کنند بسیار سریع تر از آنهایی که در سکوت این کار را می‌کنند قادر به یافتن آن شیء هستند. این فرضیه بدین صورت است که تکرار کلمات با صدای بلند برای ذهن مانند جرقه ای عمل می کند که بتواند اشیای شناخته شده را به خاطر آورد و آنها را ملموس تر کند.

به کاهش استرس کمک می کند

از آنجا که صحبت کردن با خودتان کمک می کند به اهداف تان نظم و ترتیب ببخشید و تعهدات و وظایف تان را نیز اولویت بندی کنید، ذهن تان دیگر به طور مداوم در حال تلاش و رقابت نیست. بدین ترتیب به نوبه خود آرامش بیشتری خواهید داشت و می توانید با جریان زندگی همراه شوید.

علاوه بر این موارد، صحبت کردن با خود به شما کمک می کند افکارتان را روشن و واضح کنید، ، در یادگیری به کودکان کمک می کند،به سازماندهی افکارتان کمک می کند،به دستیابی اهداف تان کمک می کند و اعتماد به نفس را پرورش می دهد. در واقع صحبت کردن با خود به شما کمک می کند خودتان را برای زمان های سخت و دشوار زندگی مانند گفتگو با یک دوست، همکار یا رییس آماده کنید. خواه به صورت ساده با خودتان صحبت کنید خواه به تمرین آنچه قصد گفتنش را دارید بپردازید، شنیدن کلماتی که از دهان تان بیرون می آید آن عمل و اقدام را شدنی می سازد و به شما اجازه می دهد با شجاعت و اعتماد به نفس بیشتری با شرایط سخت مواجه شوید.

نکاتی در مورد حرف زدن با خود


اگر شما خود را در مشکلات درمانده می دانید با خود با صدای بلند صحبت کنید که برای رسیدن به جواب، کمکتان میکند. سریعتر و بهتر از آن است که بنشینید و مغزتان را برای اطلاعات و راه حل مشکلات عذاب دهید. شما همچنین باید به چگونه مدریت کردن استرس و احساسات خود توجه کنید بیشتر از اینکه با خود صحبت کنید توانا تر میشوید که به خود انگیزه بدهید و در استرس آرام باشید بنابراین،چه کسی اهمیت میدهد اگر شما کمی احمق باشید؟شما کسی هستید که خودش را در هر شرایطی به بهترین نحو آماده میکند.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .