تبیان، دستیار زندگی

فضیلت و اعمال شب نیمه شعبان

شب نیمه شعبان از چنان اهمیتی برخوردار است كه هم‌ ردیف و هم‌ پای شب‌ های قدر قرار دارد و از این موقعیت می‌ توان چون شب‌ های قدر ماه مبارك رمضان برای كسب خیرات و بركات معنوی بهره برد و نهایت تلاش را برای كسب فیض داشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
فضیلت و اعمال شب نیمه شعبان
فضیلت و اعمال نیمه شعبان
در حدیثی كه در وسایل ‌الشیعه، بحار الانوار و مصباح المتهجد اشاره شده در خصوص فضیلت ماه شعبان آمده است:«خداوند به ذات مقدس خود سوگند خورده است كه هركس را در این ماه به او پناه برده و از او درخواست كند، از رحمت خود محروم ننماید».

شرافت شب و روز نیمه شعبان
اما در میان روزها و شب های ماه شعبان، شب نیمه شعبان این ماه مصادف با ولادت حضرت مهدی عجّل الله تعالی فرجه الشریف از شرافت ویژه‌ ای برخوردار است.
از امام صادق (علیه السّلام) روایت شده كه پدر بزرگوارشان در پاسخ كسی كه از فضیلت شب نیمه شعبان از ایشان پرسیده بود فرمودند: این شب برترین شبها بعد از شب قدر است، خداوند در این شب فضلش را بر بندگان جاری می‌سازد و از منت خویش گناهان آنان را می‌بخشد، پس تلاش كنید كه در این شب به خدا نزدیك شوید. همانا این شب، شبی است كه خداوند به وجود خود سوگند یاد كرده كه در آن درخواست كننده‌ ای را، مادام كه درخواست گناه نداشته باشد، از درگاه خود نراند.

توصیه به احیای شب نیمه شعبان
جبرئیل علیه السّلام از جانب خداوند متعال پیام آورد: یا رسول الله! شب نیمه شعبان را زنده بدار؛ امّتت را هم به این كار توصیه كن. در این شب می توان با اعمال عبادی به خدا نزدیك شد چرا كه این شب شبی است بس شریف و ارزشمند.
بعد اضافه كرد: امشب شبی است كه لَایَدْعُو فِیهَا دَاعٍ إِلَّا اسْتُجِیبَ لَهُ وَ لَا سَائِلٌ إِلَّا أُعْطِیَ وَ لَا مُسْتَغْفِرٌ إِلَّا غُفِرَ لَهُ وَ لَا تَائِبٌ إِلَّا تِیبَ عَلَیْهِ؛ هر دعایی در آن مستجاب است و به درخواست هر نیازمندی پاسخ داده می شود هركه طلب بخشش كند او را می بخشند و هركه توبه كند پذیرفته می شود. یا رسول الله محروم واقعی كسی است كه از خیرات این شب محروم بماند. (وسائل الشیعة، 8/104)

برترین شب بعد از شب قدر
امام صادق علیه السّلام نقل می كند كه از امام باقر علیه السّلام در مورد فضلیت شب نیمه شعبان سؤال كردند. امام علیه السّلام در پاسخ فرمودند: هِیَ أَفْضَلُ لَیْلَةٍ بَعْدَ لَیْلَةِ الْقَدْرِ شب نیمه شعبان بعد از شب قدر از ارزشمندترین شب هاست.

دریافت فایل صوتی و تصویری فضیلت و اعمال شب نیمه شعبان

آدرس: تهران - بلوار کشاورز - خیابان نادری - جنب حجت دوست - پلاک 12 - طبقه اول - دفتر خدمات ویژه موبایل
تلفن: 81202460، 81202566
پست الکترونیکی: MobileContent@Tebyan.com

بخش محصولات تلفن همراه تبیان