تبیان، دستیار زندگی

ازدواج با وجود وسواس!

خواستگاری دارم که بیشتر ملاک های مرا دارد اما وسواسی است و از نظر ظاهر هم خیلی به دلم ننشسته...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
وسواس
با عرض سلام. من دختری 25 ساله هستم مدرك كاردانی دارم و تا حالا خواستگاران خیلی زیادی داشته‌ام ولی مهم‌ترین شرط من ایمان طرف است و اینكه بقیه چیزها را هم در حدی داشته باشد. ولی خوستگاران من یا از لحاظ ایمان ضعیف بوده‌اند یا یك مشكلی جسمی داشته‌اند و یا اصلا به دلم ننشسته بودند. یا اگر هم من راضی بودم از طرف آنها به هم خورده بود. حالا یك خواستگاری دارم كه 30ساله و کارمند است. خانواده خوبی ندارد یعنی خیلی پرتنش بوده‌اند دو برادر 35 و 38 ساله دارد كه ازدواج نكرده‌اند. به‌خاطر مشكلاتی كه در خانه داشته‌اند بچه‌ها تا حدی از لحاظ ظاهری شكسته شده اند و دلی پر غم دارند. این آقا دانشجوی ارتباطات است و در طی تحقیقاتی كه انجام داده‌ام و با نشست و برخوردهایی كه با هم داشته‌ایم متوجه شده‌ام وسواس دارد البته بیشتر فكری و در مسال دینی وسواس دارد و خیلی مضطرب و حساس است. از لحاظ ظاهری هم به دلم ننشسته ولی این آقا متدین و پایبند مسائل دینی و حلال و حرام است و به شدت هم به من علاقه‌مند است  تا به حال چند جلسه مشاوره رفته‌ایم ولی نتیجه زیادی نگرفته‌ایم. پیش آخرین مشاوره‌ای كه رفتیم گفت باید این آقا حداقل 8 جلسه‌ای برای درمان بیایند. در ضمن من خودم هم آدم مضطربی هستم و به شدت تاثیرپذیر. می‌ترسم اگر با این آقا ازدواج كنم به جای اینكه من به او كمك كنم بدتر از رفتار او تاثیر بپذیرم و وسواس پیدا كنم. چه تصمیمی درست است؟


پاسخ مشاور:

پرسشگر گرامی با سلام از مطالبی كه بیان نموده اید، مشخص می‌شود كه تا به حال اقدامات مناسبی مانند تحقیق، نشست و برخاست های متعدد (تحت نظارت خانواده) و مراجعه به مشاور انجام داده اید.
با توجه به مطالبی كه طی تحقیقات و گفتگوهای مستقیم به آن رسیده و برای ما بیان كرده اید، به نظر می‌رسد خواستگار شما دچار مشكل وسواس هستند . منشأ آن هم تنش های درون خانواده و اضطراب شدید می باشد.

وسواس و اضطراب فرد موجب می‌شود كه هنگام مشكلات و چالش‌های زندگی نتواند از اداره امور و مدیریت خانواده برآید و حتی دامنه تنش ها در خانواده بیشتر شود



نكات مهم وقابل توجه:
1. با توجه به وسواس و اضطراب ایشان به هیچ‌وجه در این شرایط اقدام به ازدواج نكنید. یكی از مهم‌ترین ملاك‌های ازدواج سلامت روانی فرد است.
2. از نظر ظاهری هم ایشان را نپسندیده اید. هر چند ملاك ظاهر از ملاك های اصلی ازدواج نیست، ولی باید در كنار ملاك‌های اصلی ازدواج، در نظر گرفته شود. با توجه به مشكل وسواس و اضطراب ایشان، نپسندیدن ظاهر هم می‌تواند مزید بر علت شود و زندگی آینده شما را با كوچك ترین مشكل، دچار تنش كند.
3. وسواس و اضطراب ایشان موجب می شود كه هنگام مشكلات و چالش های زندگی نتوانند از اداره امور و مدیریت خانواده برآیند و حتی دامنه تنش ها در خانواده بیشتر شود.
با توجه به آسیب‌های اینچنینی، ازدواج توصیه نمی شود مگر اینكه تحت نظارت یك روانشناس یا روان پزشك متخصص و متعهد به بهبودی كامل برسند. البته تلاش برای درمان بر عهده خود شخص است و زمان زیادی صرف درمان خواهد شد.
برای درمان اضطراب و اختلالات احتمالی نیاز به مراجعه دارید. در نهایت اقدام به ازدواج شما با ایشان یا هر فرد دیگر منوط به مراجعه برای سنجش و ارزیابی وضعیت روانشناختی است. برای تمام افراد مورد توصیه است و در خصوص شما امری ضروری است.

منبع: مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی