تبیان، دستیار زندگی

خواص باورنکردنی میگو

میگو گونه‌ای از سخت‌پوستان است که در آب زندگی می کند و در اکثر آب های شور و شیرین جهان پیدا می شود وعلی رغم ظاهر نه چندان جذابش، سرشار از ویتامین ها و مواد مغذی می باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

میگو

یکی از انتخاب‌های اصلی طرفداران غذاهای دریایی،میگو است .این غذای دریایی بسیارخوشمزه و پر خاصیت است.به افرادی که دچار کم خونی هستند، توصیه می شود که میگو مصرف کنند ،چون سرشار از آهن می باشد.

 میگو هم مانند دیگر خوراکی های دریایی سرشاراز کلسیم ، ید و پروتئین، ویتامین (دی) (ب 12) فسفر، سلنیوم، روی و منیزیم است.در ادامه مطلب خواص و فواید میگو را بیان می کنیم:

کاهش وزن


یکی از خواص باورنکردنی میگو، این است که این خوراکی جزو غذاهای کم کالری است. میگو را می توان برای کاهش وزن در انواع رژیم های لاغری مصرف کرد ، چون که مقدار زیادی کربوهیدرات ، پروتئین ، زینک و منیزیم دارد. عناصر گرفته شده مواد بسیار سالمی هستند که برای سلامت بدن مفید هستند.همچنین میگو کالری پایینی دارد و برای لاغری و کاهش وزن مفید می باشد.


سرشار از پروتئین


یکی دیگر از خواص میگو داشتن مقدار زیادی پروتئین است. میگوها علاوه بر آب، عمدتا از پروتئین تشکیل می‌شوند.

ضد فشارخون


میگو از منابع اسیدهای چربی از خانواده امگا 3 است که دریافت آن به کنترل فشارخون کمک می‌کند. البته توصیه می‌شود این ماده غذایی در هنگام تهیه با حداقل روغن و نمک پخته شود، در این صورت به گزینه‌ای مناسب برای کاهش سطح فشارخون تبدیل خواهد شد زیرا سرخ کردن آن در روغن، کالری بیشتر به بدن می‌رساند و باعث افزایش وزن می‌شود که خود از عوامل بروز فشارخون است.

جلوگیری از ریزش مو


یکی دیگر از خواص عجیب میگو ، جلوگیری از ریزش مو می باشد. بسیار از مردان و زنان در زندگی خود با ریزش مو روبرو شده اند که این مشکل را می توان به رژیم غذایی ضعیف و محیط زیست نسبت داد. به طور خاص، کمبود روی یک عامل موثر در ریزش مو محسوب می شود که ممکن است کمبود آن به شدت تاثیر گذار باشد. با افزایش مصرف میگو در رژیم غذایی، نیازهای روی یا زینک بدن شما به راحتی تامین می شود زیرا غذاهای دریایی یکی از غنی ترین منابع روی ، می باشد.

 برای تقویت استخوان ها بدن انسان به دو عنصر کلسیم و فسفر نیازمند است ، ازین رو مصرف میگو باعث می شود این دو عنصر در کنار هم یافت شود ، همین امر باعث غضروف سازی در مفاصل شده و باعث تقویت استخوان ها می شود.


بهبود عملکرد تیروئید


غده تیروئید نقش کلیدی در متابولیسم کل بدن را بازی می کند. هورمون تیروئید برای سنتز کافی نیاز به ید دارد، اما هنوز خیلی از افراد از این ماده معدنی حیاتی به اندازه کافی مصرف نمی کنند. این ضعف در هورمون تیروئید باعث کاهش مصرف کالری می شود زیرا متابولیسم دچار اختلال می شود. این یک سناریو برای افزایش وزن است، حتی اگر رژیم غذایی تان بسیار کالری دقیقی داشته باشد. میگو حاوی میزان زیادی ید است تا بتواند عملکرد تیروئید را بهینه سازی کند.

افزایش انرژی


 یکی دگر از خواص میگو، افزایش انرژی بدن می باشد. مصرف منظم میگو باعث افزایش انرژی و کارایی روزانه بدن می‌شود زیرا میگو سرشار از آهن است که به افزایش انرژی شهرت دارد.


کاهش خطر افسردگی


اسیدهای چرب ضروری و امگا۳ موجود در میگو می‌توانند در برابر افسردگی از فرد محافظت کرده و خلق و خوی او را بهبود بخشند.

افزایش تعداد سلول های خونی قرمز


وقتی مردم به خون خود فکر می کنند، آهن اولین ماده معدنی است که به ذهن می رسد. آهن برای تشکیل هموگلوبین ضروری است، اما مواد غذایی مهم تری وجود دارند که مستقیماً تولید گلبول های قرمز خون را افزایش می دهند. این غذا شامل ویتامین ( آ و ب 12 ) هستند.ویتامین (آ) در کمک به سلول بنیادی برای تقسیم شدن به سلول های قرمز خون، نقش دارد و این سلول های بنیادی می توانند تقریباً به هر سلول تبدیل شوند و ویتامین (ب12) در ارتباط با آهن به هموگلوبین تشکیل می شوند و اکسیژن موجود را بالا می برند.


ساخت استخوان قوی و محکم


برای تقویت استخوان ها بدن انسان به دو عنصر کلسیم و فسفر نیازمند است ، ازین رو مصرف میگو باعث می شود این دو عنصر در کنار هم یافت شود ، همین امر باعث غضروف سازی در مفاصل شده و باعث تقویت استخوان ها می شود. میگو تقریباً شامل تمام مواد مغذی ضروری برای ساخت استخوان است، از جمله کلسیم، منیزیم، روی، فسفر و ویتامین (دی) می باشد. همچنین توصیه شده که میگو را با پوست مصرف کنیم زیرا گلوکوزامین دارد که برای ساخت غضروف در مفاصل مفید است.


جلوگیری از پیری زودرس


میگو سرشار از کاروتنوئید است. این ماده برای سلامت پوست و جلوگیری از پیری زودرس بسیار مفید است. علت اصلی پیری زودرس پوست، قرار گرفتن در معرض آفتاب بیش از حد است. یکی از بهترین راههای مقابله با این مشکل این است که مواد غذایی با مقدار زیادی آنتی اکسیدان مصرف کنید. آنتی اکسیدان ها به مبارزه با تاثیرات تولید رادیکال های آزاد در پوست کمک می کنند. با این وجود، چیزی که خواص میگو را بالا می برد حضور آستاکسانتین است. این یک آنتی اکسیدان کاروتنوئید منحصر به فرد است که می تواند منعکس کننده اشعه ماوراء بنفش باشد و عملا اثر آن بر روی پوست شما را از بین می برد. هیچ چیزی بهتر از داشتن یک مانع بر روی پوست شما نیست که همین نکته باعث می شود که میگو برای پوست شما عالی باشد.
میگو


جلوگیری از سرطان


می‌توان با مصرف میگو از سرطان جلوگیری کرد. در ۱۲۰ گرم میگو، ۵۶ میکروگرم سلنیوم وجود دارد که نیاز روزانه بدن را تامین می‌کند. این ماده معدنی، آنتی اکسیدانی است که از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند. بسیاری از تحقیقات انجام شده اثبات کرده‌اند که سلنیوم موجود در میگو به خوبی جذب بدن می‌شود.


تقویت سیستم ایمنی بدن


شما با مصرف روزانه میگو نیاز بدن خود را به سلنیوم تامین می کند. میگو دارای ویتامین ب 12 ، فسفر ، کرولین و ید می باشد. مواد ذکر شده از جمله مواد مغذی می باشد که برای سلامت بدن موثر است. این مواد باعث تقویت سیستم ایمنی بدن انسان می شود که با سلول های سرطانی مبارزه می کند.


کاهش درد گرفتگی های قاعدگی


یکی دیگر از خواص میگو، کاهش درد گرفتگی های قاعدگی می باشد. در حالی که عوامل بسیاری وجود دارند که می توانند شدت گرفتگی عضلات شکم را بیشتر کنند، التهاب نقش مهمی را بازی می کنند. امگا 6 دارای خاصیت ضد التهابی است و باعث می شود که درد بدتر شود. همچنین میگودارای اسیدهای چرب امگا 3 است که خاصیت ضد التهابی دارد و دارای اثر تعادل متقابل بر روی امگا 6 هستند. غذاهای دریایی به طور کلی سرشار از چربی های امگا 3 نسبت به گوشت های دیگر هستند.


چربی سالم و طبیعی


میگو دارای چربی سالم می باشد که با وجود امگا سه و امگا شش موجود در خود باعث می شود تا بدن شما سالم بماند.


تنظیم هورمون های بدن


تعادل هورمونی در بدن باید در یک حد متعادل باقی بماند ، میگو به دلیل داشتن پروتئین بالا باعث می شود که یک انتخاب مناسب برای تولید هورمون و تعادل آنها باشد. اگر می خواهید حجم عضلات خود را افزایش دهید و ورزش های نسبتا سنگین انجام می دهید میگو میل کنید.

درمان خشکی پوست


میگو حاوی نیاسین می باشد که این امر باعث می شود تا چربی و پروتئین موجود در بدن به انرژی لازم برای فعالیت های روزانه تبدیل شود. نیاسین باعث می شود تا یک محافظ پوستی در بدن ایجاد شود و از خشک شدن پوست جلوگیری کند.


خواص ضد سرطانی


یکی دیگر از خواص میگو، خاصیت ضد سرطانی آن است. میگو به دلیل داشتن سلنیوم از سرطان های مختلف بدن جلوگیری می کند ، چرا که دارای آنتی اکسیدان های فراوان بوده که از رشد سلول های سرطانی پیشگیری می کند.

سلامت چشم


اگر چه به طور چشمگیری با بهبود سلامت چشم همراه نیست، مصرف منظم میگو اثر محافظتی روی چشم هم دارد. چشم ها در معرض انحطاط و انقراض هستند و این مساله با بالا رفتن سن و آسیب های محیطی سرعت می گیرد. میگو حاوی ضد اکسیدان های مختلف است اما به طور خاص یکی از آن ها آستاکسانتین نام دارد. آستاکسانتین یکی از چند آنتی اکسیدان است که به طور خاص برای حفظ سلامت چشم، کاهش خستگی و کمک به جلوگیری از آسیب و از دست دادن بینایی است.

 برای ایجاد اشتها می توانید میگو میل کنید ، اگر میگو را به صورت منظم در رژیم غذایی خود قرار دهیم ماده به نام پپتید در بدن ساخته می شود ، این ماده باعث ترشح هورمون اشتها می شود. کسانی که اشتهای لازم برای خوردن مواد غذایی ندارند بهتر است از میگو کمک بگیرند.


کاهش خطر سکته مغزی و حمله قلبی


میگو دارای یک آنزیم فیبرینولیت نادر است که سبب جلوگیری از لخته شدن خون می شود. به این شکل افرادی که از یک سکته رنج می برند فرصت خوبی برای بهبودی پیدا می کنند، اگر آنها در زمان مناسب به بیمارستان برسند. این آنزیم بسیار مفید است، زیرا داروهایی که باعث جلوگیری از لخته شدن می شوند، کافی نیستند زیرا میگو می تواند قبل از اینکه آنها به اندازه ای که خطرناک است برسند، به از بین بردن لخته ها کمک کند.


حفظ سلامت مغز


بیماری های عصبی عضلانی شایع، غیر قابل درمان هستند و عمدتا به عنوان یک نتیجه از محرک های التهابی رخ می دهند. آنتی اکسیدان ها در میگو از مغز حمایت می کنند، آنها را از التهاب بیش از حد محافظت می کنند و حتی می توانند حافظه را بهبود بخشند. هنگامی که شما برای دریافت یک مدرک جدید یا برای مدرسه و دانشگاه مطالعه می کنید، خواص میگو می تواند مغز را تقویت کند.

افزایش سلامت پروستات


غده پروستات در معرض بیماری های متعدد و حتی سرطان پروستات قرار دارد. میگو سرشار از دو کانی است که برای سلامتی پروستات مهم است و می تواند خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهد. این مواد معدنی، روی و سلنیوم هستند که خاصیت آنتی اکسیدانی قوی دارند.


میگو یک غذای خوب برای زیبایی


میگوحاوی آستاگزانتین است، یک کاروتنوئید که رنگ صورتی شان را به آن ها می دهد و می تواند به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل کند و پوست را از پیری زودرس محافظت کند. هم چنین اسیده ای چرب امگا 3 در میگو حفاظت از آنتی اکسیدان را ایجاد می کنند. لاف زدن میگو نقش مهمی در تولید سلول های جدید (از جمله سلول های مویی و سلول های پوست) ایفا می کند. هم چنین به حفظ غده های چربی در پوست سر کمک می کند که مو را براق نگه می دارد. علاوه بر این میگو یک منبع خوب از مس است که می تواند به جلوگیری از ریزش مو کمک کند، به ضخامت مو کمک کند و رنگ مو را افزایش دهد.

خاصیت ضد التهابی


میگو دارای استاگزانتین و سلنیوم می باشد که یک ماده ضدالتهاب محسوب می شود. کسانی که التهاب های مختلف را در بدن خود حس می کنند می توانند میگو میل کنند.


خاصیت اشتها آوری


برای ایجاد اشتها می توانید میگو میل کنید ، اگر میگو را به صورت منظم در رژیم غذایی خود قرار دهیم ماده به نام پپتید در بدن ساخته می شود ، این ماده باعث ترشح هورمون اشتها می شود. کسانی که اشتهای لازم برای خوردن مواد غذایی ندارند بهتر است از میگو کمک بگیرند.


مضرات میگو


میگو خواص بسیار زیادی دارد ولی به عنوان یک ماده غذایی آلرژن در جهان شناخته می شود. به این صورت که ممکن است بعضی افراد آلرژی شدید نسبت به آن داشته باشند و حتی با لمس کردن میگو دچار مشکلاتی مثل خارش ، سوزش ، حالت تهوع ، کهیر و … شوند.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .