تبیان، دستیار زندگی

راه های شناخت بهتر نامزدمان

یکی از حساس ترین و قشنگترین لحظات زندگی هر دختر و پسری ، دوران نامزدی او می باشد که در این دوران آنها باید همدیگر را به خوبی بشناسند و به شخصیت درونی همدیگر پی ببرند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :


دوران نامزدی
مرحله شیرینی است، که مقدمات شکل گیری یک زندگی جدید است و گزینه ای برای ازدواج و ادامه مسیر زندگی است. بسیاری از جوانان در این دوران فقط به فکر خوش گذرانی هستند.

در واقع دوران نامزدی دوران شناخت رفتارهای افراد از همدیگر است. بنابراین باید در این دوره حساس زندگی به درستی رفتار کنید و اگر از همان روزهای نامزدی، اولین خشت این رابطه را کج بگذارید، مقدمات از دست دادن کسی که دوستش دارید یا وارد شدن به رابطه ای که تحمل ماندن در آن را ندارید، فراهم می کنید.

چطور بشناسمش؟ این سوالی است که خیلی از دختر و پسرها، چه در مرحله انتخاب، چه درمرحله نامزدی از مشاور یا روان شناس خود می پرسند. شاید به این سوال باید یک پرسش اساسی تر اضافه کرد: چه چیزهایی را باید در مورد او بدانم؟

عاشق شدن تجربه‌ای رمانتیک است، اما سوال کردن و مصاحبه با همسر این گونه نیست. در واقع خیلی ها فکر می کنند که نامزدی فقط دوره رمانتیک بازی است و نه دوره شناخت. معمولاً کسانی که در این دوره به شدت عاشق هستند و طرف مقابلشان را دربست می پذیرند، بعد از ازدواج به همان شدت عشق‌شان فروکش می کند و فرو می‌ریزد، چون متوجه می‌شوند واقعیت با تصورات عاشقانه انها فرق داشته است.

یکی از راههای شناخت شخصیت نامزد رفتار اوست که باید در برخورد با دیگران او را زیر ذره بین قرار دهید تا مبادا بعدها به مشکل برخورد کنید. دوران نامزدی از مهمترین و شیرین ترین دوران ها در زندگی هر دختر و پسری است. شما در دوران نامزدی می توانید شناخت نسبی نسبت به نامزدتان پیدا کنید. انتخاب شریک زندگی یکی از تصمیمات مهمی است که باید دقت خاصی به آن داشت و صرفا با تکیه بر احساسات و علاقه ای که به فرد مقابل داریم، او را به عنوان همسر انتخاب نکنیم. 


رفتار های نگران کننده همسر آینده


رفتار هایی وجود دارند که اگر در شخصیت نامزد خود آنها را دیدد بهتر است در تصمیم گیری خود تجدید نظر کنید، مثلااگر مشاهده کردید نامزدتان در مقابل پدر و مادرش تسلیم مطلق است، از خود هیچ اختیاری ندارد و حتی توصیه های غیرمنطقی آنها را می پذیرد، کمی در انتخاب خود تردید کنید.

همچنین اگر دیدید که برای نامزدتان مسائلی مثل شیوه برگزاری مراسم عروسی به طور افراطی مهم تر از خود رابطه است، آن را به عنوان یک نشانه منفی در نظر بگیرید.

 اگر نامزدتان به شما می گوید آنقدر دوستتان دارد که نمی خواهد لحظه ای بدون شما باشد، اگر کنترلتان می کند و مرتب باید به او جواب پس بدهید، اگر نمی گذارد بدون حضور او آب بخورید و وقتی اعتراض می کنید، می شنوید: خب عزیزم، از بس دوستت دارم، باید بدانید که با یک هشدار جدی مواجهید.


رفتار دیگری که کمی نگران کننده است این است که  اگر نامزد شما با شما بسیار مهربان است، اما در حین رانندگی یا در تعاملات روزمره در کوچه و خیابان با مردم خشونت می کند، یقین داشته باشید که پس از سپری شدن دوران شیرین اولیه رابطه، خشونت علیه شما را هم آغاز می شود و با شما هم همچیین برخوردی خواهد داشت.

 همه افراد سعی می کنند دوران نامزدی خود را به بهترین نحو سپری کنند و دوران زیبایی را برای خود و نامزد خود بسازند ولی اگر قسمت عمده دوره نامزدی شما به بحث و تلخ کامی می گذرد، این نشانه بسیار بدی از یک زندگی دردناک پس از عقد و عروسی است.

اگر نامزدتان به شما می گوید آنقدر دوستتان دارد که نمی خواهد لحظه ای بدون شما باشد، اگر کنترلتان می کند و مرتب باید به او جواب پس بدهید، اگر نمی گذارد بدون حضور او آب بخورید و وقتی اعتراض می کنید، می شنوید: خب عزیزم، از بس دوستت دارم، باید بدانید که با یک هشدار جدی مواجهید. فرد مقابل شما احتمالا کنترلگر است و اگر این نشانه ها در او بسیار زیاد و غیرمنطقی باشد، حتی می تواند به اختلال شخصیت پارانوییدی مبتلا باشد. اختلالی که فرد در آن به شدت بدبین است و به همه چیز و همه کس و هر اتفاقی شک دارد.

همچنین اگر شخصی بگوید که من به آزادی ات احترام می گذارم، یعنی هیچ کاری به کار شما ندارد و معتقد است  که شما هم نباید کاری به کار او داشته باشید. اگر دلیلش را بپرسید، احترام به آزادی و فضای شخصی و حریم خصوصی همدیگر را مطرح می کند و می گوید که من به آزادی ات احترام می گذارم، اما این ها بهانه است. نامزد/ همسری که این ویژگی ها را دارد در حال اجتناب و دوری کردن از همسرش است و نمی خواهد در مسایل او درگیر شود. او ممکن است شخصیت اجتنابی داشته باشد یا به شدت مسئولیت ناپذیر باشد. اگر نامزد شما بلافاصله بعد از به دست آوردن شما سرد شده، به هر بهانه ای از شما دوری می کند، دوست دارد اغلب در خلوتش باشد، با کسی از اقوام و دوستان ارتباط ندارد، از کسی تاثیر نمی پذیرد و در خلوت خودش غوطه می خورد، ممکن است با یک شخصیت اسکیزویید طرف باشید.

 یکی دیگر از رفتارهایی که اگر نامزدتان داشت و باید نسبت به آن بی توجه نباشید این است که اگر نامزدتان به حقوق همه آدم های دنیا به جز خودش و خودتان بی توجه است، اگر همه را قربانی می کند که به خودتان دو نفر آسیبی نرسد، اگر با کلاه گذاشتن سر دیگران، دور زدن قانون و خرابکاری و نادیده گرفتن احساسات دیگران سعی می کند گلیمش را از آب بیرون بکشد و اعتقادش این است که به خاطر موفقیت زندگی تان این کارها را می کند، شما به احتمال زیاد با یک شخصیت ضد اجتماعی طرف هستید. شخصیتی که بسیار خطرناک است و ممکن است به زودی همین بلاها را سر شما هم بیاورد. حتی اگر خیلی عاشق پیشه به نظر برسد.

همچنین اوایل آشنایی و نامزدی شاید فکر کنید قهرهای پی در پی نامزدتان، حساسیت های او، خودپسندی و علاقه اش به جلب توجه شما و اطرافیان یک طور ادا و اطوار خاص سن و موقعیتش باشد. به خصوص درباره عروس خانم این شائبه زیاد پیش می آید که عروس است و ناز دارد. اما این افراد ممکن است مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته باشند. چنین افرادی دارای یک حس خودباوری بیش از حد هستند، شیفته قدرت و جلب توجهند، نسبت به دیگران بی علاقه هستند و احساس می کنند یک فرد بسیار ویژه اند و به همین دلیل همیشه باید در مرکز توجه قرار بگیرند.

ضعف‌های زن وشوهر در دوران زناشویی


زود رنج بودن

همچنین یکی از ضعف‌های زن وشوهر در دوران زناشویی زودرنج بودن آن‌هاست و خیلی راحت این رفتار را می‌توان در دوران نامزدی تشخیص داد.

عدم سازگاری

بارها اتفاق می‌افتد که دختر و پسر به علت عدم سازگاری از هم جدا می‌شوند و هیچ تفاهمی ندارد و هرکدام ساز مخالف طرف مقابل را می‌زند که این رفتار در دوران نامزدی قابل تشخیص است.
دوران نامزدی

 پنهان کاری آنها

یکی از ضعف های زن و شوهر که می توان در دوران نامزدی به آن پی برد ، پنهان کاری آنهاست. یکی از نشانه‌های پنهانکاری دختر و یا پسر از همدیگر این است زمانیکه دختر و یا پسر، برخی از مسائل را بازگو نمی‌کنند و یا از جواب دادن به نامزد خود طفره می‌روند، در نتیجه می توان خیلی راحت به این مسئله پی برد.

تناقض گویی آنها


یکی دیگر از رفتارهایی که در دوران نامزدی ممکن است ضعف طرف مقابل را به او برساند، تناقض گویی های اوست. شاید به این مثال توجه کرده اید که «دروغگو، کم حافظه می‌شود» یکی دیگر از روش‌های شناخت افراد این است که وقتی سوالی از او می‌پرسید، او به دروغ جواب شما را می‌دهد و اگر در زمان دیگری دوباره همان سوال را ‌پرسید جوابی می‌دهد که اصلا با قبل مطابقت ندارد.

نقش بازی کردن


گاهی هم ممکن است نامزد شما در این دوران برای شما نقش بازی کند. از طریق تست‌های روانشناختی تا حدی می‌توان به این خصوصیات پی برد و محک زد که چقدر طرف مقابل می‌تواند خودش را خوب جلوه دهد و یا نقش بازی کند. البته ناگفته نماند، ممکن است بعضی دختر،پسرها واقعا خودشان را بدتر از آنچه که هستند، نشان دهند.

وسواس داشتن

یکی دیگر از رفتارهایی که می توان در دوران نامزدی به آن پی برد، وسواس داشتن اوست. مثلا زمانی که فرد به آرایش و لباس پوشیدن طرف مقابل حساسیت نشان می‌دهد و به طرف مقابل تذکر می‌دهند، این رفتار نشان می‌دهد که طرف مقابل بسیار حساس بوده و ریزبین و نکته بین است.

پرتوقع بودن

گاهی برخی از دختران یا پسران در این دوران توقعات زیادی از طرف مقابل دارند که این هم می تواند ضعف آنها را نشان دهد. در واقع توقع برخی افراد بیش از توان فرد مقابل است و خیلی راحت می توان این رفتار را شناخت.

عجول بودن

در بعضی اوقات شخص مقابل با کوچک‌ترین اشتباه از طرف دختر و یا پسر عصبانی شده و عکس العمل‌های غیر منطقی از خود نشان می‌دهند.

عمل نکردن به وعده و مقررات

زمانیکه در دوران نامزدی، بین دختر و پسر قرار ملاقات گذاشته می‌شود و فرد مقابل طبق همان وقت به محل قرار نمی‌رسد، می‌توان متوجه شد که در آینده هم، به قول و وعده خود عمل نخواهد کرد.

گاهی ممکن است شناخت همدیگر در این دوران با ترس همراه باشد و نمی خواهیم که جواب سوالها را بدانیم ،چون ممکن است جواب‌های مناسبی نشنویم. یکی از دلایل رایج سوال نپرسیدن نامزدها از یکدیگر همین است. در واقع آنان وقتی می فهمند نباید این کار را می کردند که با همسرشان زیر یک سقف هستند و همسرشان اصلاً آن چیزی نیست که تصور می کردند.

گاهی هم از شناخته شدن می ترسیم، ممکن است از این که نامزدمان سوال‌هایی بپرسد هراس داشته باشیم . نکند او هم چیزهایی در مورد من بداند؟ نکند این ویترینی که ساخته‌ام فرو بریزد؟ یادتان باشد شما با تمام وجود خودتان زیر یک سقف زندگی خواهی کرد و نه فقط ویترین زیبایی که ساخته اید. پس اجازه بدهید نامزد شما چیزهایی هم در مورد انباری وجود شما بداند.

 در دروان نامزدی اگر دختر و پسر بخواهند به شخصیت واقعی یکدیگر پی ببرند، باید با هم صادق باشند؛ اما متاسفانه برخی افراد در این دوره صداقت نداشته و با اعمال فریبکارانه فرد مقابل خود را فریب می‌دهند. در این دوران جوانان با فرصت دادن به همدیگر می‌توانند بیشتر طرف مقابل را بشناسند.


 بهتر و لازم است که  دختر و پسر پیش از ازدواج برخی ویژگی‌های شخصیتی را بشناسد، یکی از این ویژگی‌ها پایداری هیجانی است. ثبات هیجانی شامل ثبات در برخی موارد می‌شود که یکی از آن‌ها اضطراب است. کسانی که ثبات هیجانی پایینی دارند معمولاً مضطرب هستند . افراد مضطرب رفتار بی قراری دارند و نمی توانند تمرکز کنند و مدام فکرهای منفی مثل «حالا چی می شه» یا «نمی تونم از پسش بربیام» یا «الانه که یه اتفاق بد بیفته» در سرشان تکرار می شود. از لحاظ فیزیولوژیک آدم‌های مضطرب دست‌های عرق کرده ، ضربان قلب بالا و صورت قرمزی دارند. کسانی که از لحاظ شخصیتی مضطرب هستند این صفت را معمولاً در همه موقعیت ها و زمان ها نشان می دهند.

 همچنین افرادی که خشم دارند،  ثبات هیجانی پایین‌تری دارند. این آدم‌ها کینه ای و به اصطلاح عصبی هستند.

بعضی افراد نسبت به خودشان ، درونشان و شخصیت‌شان آگاهی بیشتری دارند. یکی از نشانه‌های ثبات هیجانی خودآگاهی است.

برای شناخت همسر آینده کافی است که در دوران نامزدی کمی دقیق تر به اطراف خود نگاه کند و با دقت بیشتر رفتار کسی که در کنار شما قدم می زند را زیر نظر بگیرید. متاسفانه بسیاری از ما قبل از شروع یک رابطه حتی به اندازه زمانی که می خواهیم یک جفت کفش بخریم نیز سوال نمی کنیم و با این اشتباه ، فرصت کشف بسیاری از ویژگی های شریک آینده زندگی مان را از دست می دهیم.

در دروان نامزدی اگر دختر و پسر بخواهند به شخصیت واقعی یکدیگر پی ببرند، باید با هم صادق باشند؛ اما متاسفانه برخی افراد در این دوره صداقت نداشته و با اعمال فریبکارانه فرد مقابل خود را فریب می‌دهند. در این دوران جوانان با فرصت دادن به همدیگر می‌توانند بیشتر طرف مقابل را بشناسند. بنابراین اگر آنها هر چقدر باهم صادق‌تر باشند، به نفع همدیگر کار کرده اند. در این برهه از زمان، دختر و پسر باید آنچه که هستند، رفتار کنند.

البته باید بدانید که با یک و یا دوجلسه نمی‌توان راهکارهایی را در نظر گرفت که دختر و پسر را همدیگر را بشناسند؛ زیرا آنها روانشناس ماهر و خبره‌ای نیستند که رفتار فریبکارانه و یا فیلم بازی کردن طرفین را حدس بزنند. اما با بررسی، تحقیق و تفحص می‌توان به شخصیت ذاتی فرد تا حدودی پی برد.

هر چقدر دوران نامزدی طولانی باشد و به دختر و پسر فرصت بیشتر داده شود که در موقعیت‌های اجتماعی قرارگیرند، به شخصیت اصلی و واقعی همدیگر بیشتر، دست پیدا خواهند کرد و حتی می توان رفتار آنها را متناسب با موقعیت سنجید.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .