تبیان، دستیار زندگی

پیشوازهای سالروز تخریب قبور ائمه بقیع (ع)

تَخریبِ بَقیع، اشاره به رویدادی است که طی آن، وهابیان پس از محاصره مدینه در سال ۱۳۴۴ق، قبرستان بقیع و بقعه‌ های آن را تخریب کردند؛ از جمله بارگاه امام حسن (ع)، امام سجاد (ع)، امام باقر (ع)، امام صادق (ع).
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پیشوازهای سالروز تخریب قبور ائمه بقیع (ع)
وهابیان دو بار، ابتدا در ۱۲۲۰ق و سرانجام در ۱۳۴۴ق با اتکا به فتوای ۱۵ تن از مفتیان مدینه، مبنی بر ممنوعیت اجماعیِ ساختن بنا بر روی قبور و لزوم تخریب قبور، به ویران کردن اماکن و بقعه‌های بقیع پرداختند. تخریب بقیع، واکنش مردم و عالمان بسیاری را در ایران، عراق، پاکستان، شوروی سابق و... برانگیخت. دولت وقت ایران، در واکنش به تخریب اماکن مقدس مسلمانان، یک روز عزای عمومی اعلام کرد و در پی آن، به رسمیت شناختن کشور تازه‌تاسیس سعودی، سه سال به تعویق افتاد.
 
رویدادهای منجر به تخریب
در سال ۱۲۲۰ق، وهابیان پس از یک سال و نیم محاصره و در نتیجه شیوع قحطی در مدینه، شهر را به دست گرفتند.بنابر منابع موجود، سعود بن عبدالعزیز، پس از تسلیم شدن مدینه، همه اموال موجود در خزانه‌های حرم نبوی را توقیف کرد و همچنین دستور ویران کردن همه بناها و گنبدهای مدینه و از جمله قبرستان بقیع را صادر کرد. بر همین اساس، بارگاه چهار امام شیعه و همچنین گنبد منسوب به حضرت فاطمه(س) که بیت الاحزان خوانده می‌شد، در حمله نخست وهابیان در سال ۱۲۲۰ق از میان رفت، و یا دچار خسارت جدی شد.
پس از این رخداد، دولت عثمانی، لشکری را برای تصرف مدینه و بازپس‌گیری آن از وهابیان فرستاد و در ذی‌الحجة ۱۲۲۷ق، حکومت بر مدینه را پس گرفت. بر همین اساس، محمود دوم، سی‌امین سلطان عثمانی، در سال ۱۲۳۴ق دستور بازسازی بارگاه‌ها را صادر کرد.
وهابیان بار دیگر در صفر ۱۳۴۴ق به مدینه حمله کردند. در این حمله، خسارت‌هایی به حرم نبوی و اماکن مذهبی وارد شد. هفت ماه بعد، در رمضان ۱۳۴۴ق، شیخ عبدالله بن بُلَیهد (۱۲۸۴-۱۳۵۹ق) که از سال ۱۳۴۳ تا ۱۳۴۵ق، قاضی القضات مکه بود، وارد مدینه شد و با استفتائی از مفتیان مدینه، حکم تخریب قبور را دریافت کرد. بدین ترتیب در ۸ شوال ۱۳۴۴ق، بقعه‌های بقیع تخریب شد. بر اساس اسناد موجود، پس از تخریب، ملک عبدالعزیز، پادشاه عربستان، در نامه‌ای به تاریخ ۱۲ شوال ۱۳۴۴ق خطاب به عبدالله بن بلیهد، اقدامات وی در این باره را تحسین کرد.

پس از تخریب کامل
پس از تخریب بقیع و دیگر اماکن مقدس اسلامی، تلاش‌هایی از سوی دولت ایران و افغانستان، و نیز عالمان شیعه در نجف، قم، هند و پاکستان برای بازسازی بقعه‌ها بر فراز قبور بقیع صورت گرفت، اما هیچکدام به نتیجه‌ای نرسید و حتی ساختن دیواری در اطراف قبور چهار امام شیعه در بقیع و نیز ایجاد سایبانی بر فراز آن نیز به رغم موافقت اولیه دولت تازه‌تأسیس سعودی، هیچ‌گاه به نتیجه نرسید. با این حال دیوار قبرستان بقیع، در دوران ملک فهد بن عبدالعزیز بازسازی شد و سپس در سال‌های ۱۴۱۸ تا ۱۴۱۹ق، مسیرهای درون بقیع برای رفت و آمد زائران سنگفرش شد.
بر اساس گزارش‌های مختلف، امروزه افراد منسوب به اداره‌ای با عنوان «امر به معروف و نهی از منکر» در دولت عربستان سعودی، نزدیک ورودی اصلی بقیع مستقر شده و از نزدیک شدن زائران به قبور و تبرک جستن به آن ها جلوگیری می‌کنند. هم‌اکنون، مدفن امامان شیعه در بقیع و همچنین قبر بزرگان صدر اسلام، جز تکه‌های سنگ، هیچ نشانه‌ای ندارد. امروزه وضعیت بقیع در مقایسه با سال‌های ابتدایی پس از تخریب کامل، مناسب‌تر گزارش شده است.
پیشوازهای سالروز تخریب قبور ائمه بقیع (ع)
نحوه فعال سازی و مشخصات کامل تر پیشوازهای زیر را اینجا ببینید
 عنوان : غروب مدینه
 اثر : محمد اسد اللهی
 کد ماهانه ایرانسل : 4417931
 کد همراه اول : 50517
پیشواز غروب مدینه اثر : محمد اسد اللهی
 عنوان : مگه می تونم
 اثر : محمد اسد اللهی
 کد ماهانه ایرانسل : 4417932
 کد همراه اول : 50518
پیشواز مگه می تونم اثر : محمد اسد اللهی
 عنوان : دیار عشق و جنون
 اثر : حسن خلج
 کد ماهانه ایرانسل : 4413889
پیشواز دیار عشق و جنون اثر : حسن خلج
 عنوان : تقوای دل در بقیع
 اثر : آیت الله وحید خراسانی
 کد ماهانه ایرانسل : 4413888
پیشواز تقوای دل در بقیع اثر : آیت الله وحید خراسانی
 عنوان : حرم بسازیم
 اثر : محمدرضا یزدخواستی
 کد ماهانه ایرانسل : 44116338
 کد همراه اول : 89606
 کد رایتل : 4009410
پیشواز حرم بسازیم اثر : محمدرضا یزدخواستی
 عنوان : ای بقیع
 اثر : سازور
 کد ماهانه ایرانسل : 4413885
پیشواز ای بقیع اثر : سازور

 پیشواز چیست ؟ ، تبیان پیشواز (پیشواز زندگی)
 شرایط تولید آهنگ پیشواز ،آوای انتظار، راینواز

ارتباط  صاحبان اثر پیشواز  با تبیان


 کانال تلگرام پیشوازهای تبیان  کانال تلگرام پیشوازهای تبیان
 کانال اینستاگرام پیشوازهای تبیان  کانال اینستاگرام پیشوازهای تبیان
 صفحه دفتر خدمات ویژه تبیان  صفحه دفتر خدمات ویژه تبیان
 سایت دفتر خدمات ویژه تبیان  سایت دفتر خدمات ویژه تبیان