تبیان، دستیار زندگی

دلایل بی میلی جنسی در مردان و زنان

هرگونه کاهش میل جنسی و عدم تمایل به برقراری رابطه زناشویی ، بی میلی جنسی است که اگر این بی میلی به صورت طبیعی با همسر هماهنگ نباشد،ممکن است در زندگی مشکلاتی را به وجود آورد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عشق

برخی از زوج های جوان بعد از ازدواج نمی توانند روابط جنسی برقرار کنند. هر وقت یکی از زوجین احساس بی‌میلی جنسی داشته باشد، خواه ناخواه زوج دیگر هم درگیر این مشکل می‌شود. این مسئله بر زندگی زناشویی زوج تاثیر منفی می گذارد. قبل از هرچیز باید بدانیم که میل جنسی یک مرحله روان‌شناختی است که طی آن فرد تمایل به خیال‌پردازی و داشتن فعالیت جنسی دارد.

سرد مزاجی و بی میلی زنان می تواند به اندازه انزال زودرس در مردان باعث کاهش و تخریب رابطه جنسی در زندگی مشترک شود. علت این اختلال را باید در رفتار مردان و تغییرات بدنی زنان یافت. کم شدن میل جنسی و روبرویی با سرد مزاجی در زنان مشکلی است که برای بسیاری از زوجین بعد از ازدواج ایجاد می شود.

سرد مزاجی و بی میل جنسی از انواع اختلالات جنسی است که یکی از دلایل اصلی جدایی زوجین و طلاق به حساب می‌آید. بی میلی جنسی در زنان شایع تر از سرد مزاجی در مردان است.


انواع اختلال بی میلی جنسی


اختلالات میل یا برانگیختگی جنسی در مردان و زنان انواع مختلف دارند. از جمله:

تمام عمری: یعنی فرد همیشه همینطور بوده و هرگز میل جنسی نداشته یا میل جنسی بسیار کمی داشته است.

اکتسابی: فرد قبلا میل جنسی عادی و طبیعی داشته، اما به تدریج این میل را کاملا از دست داده یا از شدت آن کاسته و کم شده است.

گسترش یافته: یعنی فرد به هیچکس و هیچ چیز میل جنسی ندارد یا میل جنسی بسیار کم دارد.

موقعیتی: فرد هنوز میل جنسی دارد اما به همسر خود یا شریک جنسی خود میل ندارد. یا اینکه در بعضی از موقعیت‌ها به همسر خود میل دارد و بعضی از موقعیت‌ها ندارد یا میل جنسی اندکی دارد.


علائم اختلال بی میلی جنسی


کاهش انگیختگی جنسی یکی از شایع ترین اختلالات جنسی در خانم ها است.برای تشخیص این اختلال فرد باید حداقل چند مورد از موارد زیر را تجربه کرده باشد:

علاقه فرد به فعالیت جنسی کاهش یافته یا به طور کلی از بین رفته باشد.

افکار یا خیالات جنسی (شهوت انگیز) کم شده یا به طور کلی وجود نداشته باشد.

فرد نسبت به گذشته برای فعالیت جنسی پیش قدم نشود و زمانی که شریک جنسی پا پیش گذارد، واکنش مثبت یا صحیح نشان ندهد.

تقریبا در همه تعاملات جنسی اصلا هیجان زده نشود یا لذت نبرد.

در واکنش به هرگونه محرک جنسی (مثلا محرک ­های بصری یا کلامی) در فرد هیچ میل یا برانگیختگی جنسی برانگیخته نشده یا شدت آن بسیار کم باشد.

فراوانی یا شدت احساس های بدنی در اندام های تناسلی یا غیر تناسلی، در طول فعالیت جنسی و در تقریبا همه تعاملات جنسی کاهش یافته یا اصلا وجود نداشته باشد.

دلایل سرد مزاجی در زنان و مردان


بی میلی جنسی در زنان معمولا به علت نگرش‌های منفی به رابطه جنسی یا تجربه‌های جنسی مخرب در کودکی به وجود می‌آید. دریافت اطلاعات منفی درباره رابطه جنسی، مورد تجاوز و آزار جنسی قرار گرفتن و داشتن مشکلات با شوهر می‌توانند بی میلی جنسی را در فرد بیشتر کنند. در ادامه برخی از دلایل سرد مزاجی در زن و مرد را بیان می کنیم:

 
برخی از زوج های جوان بعد از ازدواج نمی توانند روابط جنسی برقرار کنند. هر وقت یکی از زوجین احساس بی‌میلی جنسی داشته باشد، خواه ناخواه زوج دیگر هم درگیر این مشکل می‌شود. این مسئله بر زندگی زناشویی زوج تاثیر منفی می گذارد. 


نداشتن حس خوب نسبت به خود

یکی از دلایل بی میلی جنسی این است که فرد حس خوبی نسبت به اندام خود ندارد. افرادی که حس خوبی نسبت به اندام خود ندارند اغلب تمایلی نیز برای برقراری رابطه جنسی نشان نمی‌دهند و این موضوع میل جنسی آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند معمولا اشتیاق خود را برای رابطه جنسی از دست می‌دهند. در صورتی که احساس کم ارزشی می‌کنید و افکار منفی زیادی در مورد خود دارید با همسرتان در مورد این موضوع صحبت کنید و به دنبال راه‌های افزایش اعتماد به نفس باشید.

استرس زیاد

اگر واقعا احساس فشار در کار را تجربه کرده اید ، سطح کورتیزول شما به دلیل استرس احتمالا زیاد است این کورتیزول یک قاتل خالص است و ممکن است تستوسترون و سایر محصولات هورمون را سرکوب کند، و جذابیت رابطه را کاهش میدهد.

افسردگی


افسردگی سلامت روان فرد را به شدت کم می کند. افراد افسرده برای انجام هیچ‌کاری تمایل ندارند حتی رابطه جنسی. کاهش میل جنسی یکی از علائم شایع افسردگی است. علاوه بر این در صورتی که در دوره  درمان هستید، مصرف داروهای ضد افسردگی بر کاهش میل جنسی تأثیر می‌گذارند. اما نباید مصرف داروها را قطع کنید. در این زمینه با پزشک و مشاور خود مشورت کنید.

خسته بودن

بیش از اندازه خسته بودن برای داشتن رابطه جنسی برداشتی قدیمی است، اما معلوم می شود که ممکن است بیشتر از آن چیزی باشد که ما تصور می کردیم. مطالعات نشان داده که از هر چهار زوج آمریکایی، یک زوج اغلب در پایان روز آنقدر خسته هستند که نمیتوانند با شریک خود رابطه جنسی برقرار کنند یک مطالعه در مجله پزشکی جنسی همچنین نشان داد که عدم خواب، می تواند تاثیر منفی بر روی میل جنسی داشته باشد.

ضعف هورمون‌های بدن

سطح پایین ترشح هورمون تستوسترون باعث کمبود میل جنسی می‌‌شود. این مشکل ممکن است از بدو تولد در فرد وجود داشته‌باشد و یا بر اثر استفاده از برخی از داروها مانند قرص‌های پیشگیری از بارداری به وجود آمده باشد. در هر صورت با مراجعه به پزشک می‌توانید آن را رفع کنید.

 کم کاری تیروئید

شاید یکی از دلایل بی میلی جنسی در زناشویی به کم کاری تیروئید آنها برگردد.مطالعات نشان داده است که اگر بیماری تیروئید یا سطوح غیر طبیعی تیروئید داشته باشید، می تواند عوارض زیادی بر روی میل جنسی شما داشته باشد. هیپوتیروئیدی می تواند بر متابولیسم شما تأثیر بگذارد، که به نوبه خود باعث کاهش تولید هورمون جنسی می شود ، مهم این است که سطح تریروئید شما توسط پزشک آزمایش شود، تا علت مشخص شود.

نداشتن تغذیه مناسب

ممکن است برخی از افراد به پرخوری عادت کرده باشند ، اما باید بدانند که اگر رژیم متعادل نداشته باشند ممکن است به رابطه جنسی آنها ضربه بزند. غذاهای سرخ شده و نمکی موجب ورم میشوند و اگر شما تا به حال یک بشقاب سیب زمینی سرخ کرده خورده اید، می دانید که اغلب رابطه جنسی آخرین چیزی است که میخواهید.مطالعات همچنین نشان داده اند که یک رژیم متعادل می تواند باعث افزایش میل جنسی شما شود، بنابراین اگر به مقدار کمی محرک نیاز دارید،ذرت را کنار بزارید و هندوانه مصرف کنید.

 مصرف داروهای جدید

کسی که داروی جدیدی را مصرف می کند ممکن است این کار او باعث کاهش میل جنسی او شود.علاوه بر داروهای ضدبارداری و ضد افسردگی ، انسداد دهنده بتا و مهارکننده های (ACE)ممکن است باعث کاهش این میل شود . داروهای دیگر که می‌توانند سطح تستوسترون را کاهش دهند عبارتند از:

شیمی درمانی و یا درمان‌های تابش برای سرطان

هورمون‌های مورد استفاده برای درمان سرطان پروستات

کورتیکواستروئیدها

داروهای ضد افسردگی مانند مورفین و و اکسی کدون

دارو ضد قارچی به نام کتوکونازول

سایمتیدین که برای سوزش سر دل و ریفلاکس معده مورد استفاده قرار می‌گیرد

آستروئید آنابولیک، که ممکن است توسط ورزشکاران برای افزایش توده عضلانی استفاده شود

اگر شما تحت درمان با استفاده از هر کدام از این داروها هستید و مطمئنید که در کاهش تستوسترون خون شما نقش دارند، به احتمال زیاد بی میلی جنسی شما به این داروها مربوط است و می‌توانید در این مورد با پزشک خود صحبت کنید.
کم بود آب

کمبود آب هم میتواند موجب کاهش میل جنسی شود .عدم هیدراتاسیون موجب سردرد می شود و هیچ کس نمی خواهد با سردرد رابطه جنسی داشته باشد همچنین، عدم هیدراتاسیون می تواند خشکی واژن را ایجاد کند، که باعث ناراحتی جنسی می شود.اگر حس میکنید آمادگی جنسی ندارید، سعی کنید یک لیوان آب اضافی در طول روز بخورید و ببینید کمک کننده هست یا خیر.

سندرم پاهای بی قرار

سندرم پاهای بیقرار یک نوع بیماری خاص است که باعث ایجاد بی قراری در حرکت پاهای فرد می‌شود. بررسی‌های تحقیقاتی نشان می‌دهد که مردان مبتلا به این بیماری در معرض خطر ابتلا به اختلال نعوظ قرار دارند و باعث می‌شود که توانایی چندانی در حفظ حالت نعوظ خود نداشته باشند. در این تحقیق محققان دریافتند که مردان مبتلا به این سندرم حداقل ۵ بار در ماه و در حدود ۵۰ درصد احتمال ابتلا به اختلال نعوظ نسبت به مردان سالم را تجربه می‌کنند. همچنین مردانی که شدت بیشتری از این بیماری را تجربه می‌کنند، از انواع مختلف ناتوانی جنسی هم رنج می‌برند.
گل پژمرده

افزایش سن

گاهی ممکن است یکی از دلایل بی میلی جنسی ، افزایش سن زوجین باشد. سطح تستوسترون خون که به طور مستقیم با بی میلی جنسی مردان در ارتباط است، در سنین جوانی و نوجوانی در بالاترین سطح قرار دارد. در این سال‌ها ممکن است فرد اوج لذت جنسی، تحریک و انزال را تجربه کند. نعوظ افراد در این سن به اندازه نعوظ آنها در سنین بالاتر سخت نیست. با این حال داروهایی در دسترس هستند که می‌تواند به درمان این مسائل در پیری کمک کنند. در هر صورت این داروها کاهش تستسترون خون را جبران می‌کنند.

ورزش بیش از حد کم یا بیش از حد زیاد

اصولاً پزشکان به افراد مختلف توصیه می‌کنند که ورزش منظم داشته باشند تا از این طریق خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند چاقی، فشار خون بالا و دیابت نوع دو را کاهش دهند. بنابراین ورزش منظم می‌تواند یک راهکار برای افزایش میل جنسی مردان باشد. کاهش میزان کورتیزول در شخص باعث کاهش استرس شده و تأثیر مثبت بر بی میلی جنسی مردان دارد. اما اگر از ورزش کم باشد یا بیش از حد زیاد باشد، عملکرد بخشهای مختلف جنسی مردان را تحت تأثیر قرار می‌دهند و این منجر به بی محلی آنها می‌شود.

نوشیدن الکل

یکی دیگر از دلایل کاهش میل جنسی نوشیدن الکل می باشد. نوشیدن الکل سنگین یا نوشیدن بیش از ۱۴ نوشیدنی مخلوط در یک هفته می‌تواند به طور مستقیم با کاهش تستوسترون در ارتباط باشد. معمولاً در بلند مدت استفاده بیش از حد از الکل باعث کاهش میل جنسی می‌شود. بهتر است زن و مرد از نوشیدنی الکل استفاده نکنند زیرا این موضوع باعث کاهش سلامت آنها در بلند مدت و موجب ایجاد بی میلی جنسی مردان می‌شود. همچنین در این موضوع مواد مخدر مانند ماری جوانا نیز تأثیر مستقیم دارند و باعث کاهش سطح تستوسترون خون می‌شوند.

فواید انجام رابطه جنسی


رابطه جنسی برای سلامت جسم بسیار مفید است. رابطه جنسی بعد از ازدواج علاوه بر ارضای نیاز فردی و بهبود روابط خانوادگی، اجتماعی و بقای نسل، به سلامت جسمانی، طول عمر و کیفیت زندگی کمک می کند. چنانچه رابطه جنسی پس از ازدواج به اندازه کافی وجود نداشته باشد باعث تجمع مواد (رطوبت هایی که به طور طبیعی از بدن زن و مرد خارج می شود) در داخل بدن می شود و یکسری بیماری را به وجود خواهد آورد که می توان به بیماری های سیستم ادراری، گوارشی و سیستم مغز و اعصاب اشاره کرد. همچنین مشکلاتی چون سیاه رفتن چشم ها، سرگیجه، بیخوابی، بی اشتهایی، سردی بدن و خفقان رحمی از دیگر مشکلاتی است که در اثر نداشتن رابطه جنسی به اندازه، ایجاد می شود. چنانچه همسران در انجام روابط زناشویی افراط کنند نیز مشکلاتی چون سردی و سستی بدن، بیماری های عصبی، ضعف بینایی، مشکلات قلبی و گوارشی، ضعف و خشکی در کل بدن، بیماری های کلیوی و ... به وجود می آید.

 گاهی ممکن است یکی از دلایل بی میلی جنسی ، افزایش سن زوجین باشد. سطح تستوسترون خون که به طور مستقیم با بی میلی جنسی مردان در ارتباط است، در سنین جوانی و نوجوانی در بالاترین سطح قرار دارد. در این سال‌ها ممکن است فرد اوج لذت جنسی، تحریک و انزال را تجربه کند. نعوظ افراد در این سن به اندازه نعوظ آنها در سنین بالاتر سخت نیست.


درمان


برای درمان بی میلی جنسی می توان از موارد زیر کمک گرفت:

سالم‌تر کردن سبک زندگی: بهبود رژیم غذایی، ورزش منظم، خواب کافی، کاهش مصرف مشروبات الکلی و کاهش استرس

تغییر داروهای مصرفی: داروهای کاهش دهنده میل جنسی با نظر متخصص تعویض می‌شود.

درمان جایگزنی تستوسترون

مشاوره: در صورتی که کاهش میل جنسی منشأ روحی داشته باشد، مشاوره توصیه می‌شود. کم شدن شهوت گاهی بیانگر تمایل مرد برای برقراری رابطه‌ای نزدیکتر به همسرش است، رابطه‌ای که جنسی نیست اما زن و شوهر را به هم نزدیک‌تر می‌کند. چنانچه زوجین به اتفاق یا جداگانه با مشاور درباره این مشکلات صحبت کنند، مسلماً روابط‌شان بهبود خواهد یافت. اگر مشکل افسردگی باشد، داروی ضدافسردگی تجویز می‌شود؛ هر چند بعضی از این داروها میل جنسی را کاهش می‌دهند.

ورزش کنید: تحرک بسیار مهم است و حس آزادی و شادابی را در فرد القاء می‌کند. ورزش مورد علاقه خود را انتخاب کنید و با همسرتان یا به تنهایی پیاده‌روی کنید. تناسب اندام و رضایت از بدن اعتماد به نفس را در برقراری رابطه جنسی نیز افزایش می‌دهد.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .