تبیان، دستیار زندگی

ازدواج کرونایی

شیوع ویروس کرونا در جهان ، علاوه بر بخش‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، ورزشی، فرهنگی و گردشگری، این روزها جوانان را هم با چالش بزرگی به نام توقف ازدواج مواجه کرده‌است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ازدواج کرونایی  ، کرونا ، ویروس کرونا ،  ازدواج ، مراسم عروسی
شیوع ویروس کرونا در جهان، علاوه بر بخش‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، ورزشی، فرهنگی و گردشگری، این روزها جوانان را هم با چالش بزرگی به نام  توقف ازدواج مواجه کرده‌است.
در روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا در کشور، برخی با انتشار ویدئوهایی در شبکه‌های اجتماعی جوانان را به ازدواج در این ایام به منظور کاهش هزینه‌های عقد و عروسی تشویق کردند.
موضوعی که بازتاب گسترده‌ای در جامعه داشت و برخی جوانان را به این فکر انداخت که برای کاهش مخارج ازدواج، حذف مراسم عقد و عروسی، کاهش مهمانان دعوتی و نیز میزان خریدهای پیش از ازدواج، ازدواج در ایام همه‌گیری کرونا را در دستور کار خود قرار دهند.
موضوعی که باید آن را از جوانب مختلف مورد بررسی قرار داد.
این روزها بسیاری از جوانان شهرمان ازدواج خود را بر سر دو راهی کرونا یافته‌اند، برخی مراحل ازدواج را در بن‌بست کرونایی متوقف ساخته و برخی برای خلاصی از بار سنگین مخارج، گاز ازدواج را گرفته و سعی در تشکیل خانواده در همین ایام دارند.
بعضی دیگر از دختران و پسران دم‌بخت نیز خواستگاری را به آشنایی‌های تلفنی محدود کرده‌اند تا در زمانی بهتر آن را به صورت حضوری برگزار کنند و یکدیگر را بهتر بشناسند.
اما در این میان تعدادی هم بودند که تا مراحل پیش از عقد جلو رفته بودند اما بعد از گذاشتن قرارهای عقد و عروسی به یکباره محدودیت‌هایی بر سر راه فعالیت تالارها پذیرایی و دفترخانه‌های ازدواج قرار گرفت.
موضوعی که ازدواج تعدادی از زوج‌ها را به تاخیر انداخت اما برخی دیگر به دلیل نگرانی از برهم خوردن ازدواجشان در گذر زمان، ازدواج ساده با حذف بسیاری از رسومات و با حضور خانواده درجه اول خود در محضر را به جان خریدند.


ازدواج کرونایی راه فرار جوانان از بار سنگین مخارج مراسم

 برخی معتقدند که روزهای فعلی که ایران و جهان با ویروس عالم‌گیر کرونا دست و پنجه نرم می‌کند ازدواج امری ضروری نیست و بهتر است جوانان در این ایام کمی صبر پیشه کنند تا خود، خانواده و همشهریانشان را از احتمال ابتلا به این ویروس در امان نگه‌دارند.
حوصله‌ای که به برپایی مراسم عقد و عروسی در روزهای خوشی جامعه در آینده نه چندان دور خواهد انجامید و خود نیز از نعمت درکنار هم بودن لذت و شادی وافری ببرد.
نکته قابل توجه اینکه خانواده‌ها باید کمی آگاهانه‌تر و با دیدی منطقی زوج‌های جوان را راهنمایی و با آنان همدلی کنند.
موضوعی که جوانان را امروز برای تعجیل در برگزاری عقدی ساده در محضرخانه‌ها به تکاپو انداخته شاید نداشتن انتظار خانواده و اقوام برای برگزاری مراسم‌ شکیل و پر مهمان و خریدهای مختصر در این ایام باشد.
تجمل و توقعات بی‌جا و بیش از حدی که دست و پای جوانان را در آستانه تشکیل خانواده بسته و آنان را در معذوریات اخلاقی و اقتصادی قرار داده است و این زوج‌ها روزهای کرونایی پر درد جامعه را راه خلاصیِ خود برای فرار از این توقعات و تجمل‌گرایی‌ها و ازدواجی ساده یافته‌اند.
حال بیایید از زاویه‌ای دیگر نیز ازدواج جوانان در روزهای شیوع ویروس کرونا را مورد بررسی قرار دهیم.
به دور از بودن یا نبودن همه این مراسم‌، مرحله‌ای که همه زوج‌ها برای رسیدن پای سفره عقد باید آن را طی کنند آزمایش‌ها و غربالگری ژنتیک پیش از ازدواج است که در ۲روز باید طی شود.
مرحله‌ای که باید دید این روزها با شیوع ویروس کرونا در شهر های پر خطر چگونه طی می‌شود.
به همین منظور خبرنگار ایرنا با رییس یکی از دو مرکز آزمایش‌های پیش از ازدواج گفت و گو کرد تا از کم و کیف انجام این آزمایش‌ها مطلع شود.

ازدواج در دوران کرونا اضطراری نیست

رییس مرکز آزمایش‌های پیش از ازدواج گل یاس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: طبق قانون زوج‌ها پیش از ازدواج باید مراحل مختلف از جمله کلاس‌های ۲روزه آموزشی، آزمایش خون، اعتیاد و غربالگری و مشاوره ژنتیک را انجام دهند که در روزهای شیوع ویروس کرونا به‌منظور پیشگیری از ابتلا، گذراندن کلاس‌های ۲ روزه از حالت اجباری خارج و لغو شد.

وی ادامه داد: بسیاری از زوجین با چندین نفر همراه مراجعه کرده و نیز تجمع جمعیت در مراکز آزمایش پیش از ازدواج زیاد است که احتمال ابتلا را افزایش می‌دهد.
رییس مرکز آزمایش‌های پیش از ازدواج گل یاس درخصوص میزان مراجعه زوجین تصریح کرد:  در روزهای شیوع ویروس کرونا آمار مراجعه‌کنتدگان برای انجام آزمایش‌های پیش از ازدواج افزایش داشته است.
وی اظهارداشت: عموما دیده شده که زوجین و خانواده‌ها بدون ماسک و دستکش مراجعه می‌کنند که این موضوع جای نگرانی دارد و افراد باید موارد بهداشتی و پیشگیری از ابتلا به ویروس را رعایت کنند.
حنایی‌نژاد گفت: هر فرد مراجعه‌کننده به مرکز آزمایش پیش از ازدواج ممکن است ناقل ویروس باشد که جان کارکنان مرکز بهداشت و سایر زوجین مراجعه‌کننده و خانواده آن‌ها را به خطر می‌اندازد، بنابراین بهترین راهکار برای قطع زنجیره ابتلا به ویروس کرونا مراجعه نکردن برای انجام این آزمایش‌ها و موکول کردن ازدواج به زمان پساکرونا است.
رییس مرکز آزمایش‌های پیش از ازدواج گل یاس تاکیدکرد: باید فرهنگ و آگاهی مردم و زوج‌ها در این زمینه افزایش یابد و امر ازدواج که واقعا در این شرایط موضوعی اضطراری نیست را به روزهای بی‌خطر و شاد پس از اتمام شیوع ویروس کرونا موکول و زوجین و خانواده‌ها در کمال سلامتی و اطمینان خاطر به انجام این سنت پسندیده اقدام کنند.

موضوعی که جوانان را امروز برای تعجیل در برگزاری عقدی ساده در محضرخانه‌ها به تکاپو انداخته شاید نداشتن انتظار خانواده و اقوام برای برگزاری مراسم‌ شکیل و پر مهمان و خریدهای مختصر در این ایام باشد. نکته قابل توجه اینکه خانواده‌ها باید آگاهانه‌تر و با دیدی منطقی زوج‌های جوان را راهنمایی و با آنان همدلی کنند



جوانان و خانواده‌ها در کِش و قوس برگزاری رسوم ازدواج

سمانه ق یک دختر دم بخت درباره ازدواج در روزهای کرونایی به خبرنگار ایرنا گفت: من در این مدت برای آشنایی با خواستگاران خود از صحبت تلفنی با اطلاع خانواده دو طرف استفاده می‌کنم، زیرا در شرایط فعلی برگزاری مراسم رسمی و حضوری خواستگاری امر عاقلانه‌ای به نظر نمی‌رسد.
اما س ع کارمند جوانی که مدت‌هاست در فکر ازدواج با دختر موردنظرش است و راه زیادی تا به امروز طی کرده برای برگزاری مراسم حضوری نهایی در منزل خانواده دختر تعجیل دارد.
وی افزود: اکنون بهترین زمان برای یک ازدواج به دور از تجمل و برو و بیای معمول است و با توجه به بالا رفتن سِنِمان بهتر است زودتر تشکیل خانواده دهیم و مشخص نیست تا چه زمانی این شرایط کرونایی به طول انجامد.
اما صدیقه ن که در روزهای اخیر خواستگاری برای دخترش پاپیش گذاشته است در این باره گفت: به دلیل شیوع ویروس کرونا نمی‌توانیم پذیرای مهمان در منزل باشیم و سعی در به تاخیر انداختن مراسم خواستگاری داریم اما دخترم اصرار بر برگزاری آن دارد.
وی شرایط موجود پیش آمده در جامعه را بحرانی در زمینه ازدواج جوانان و به دنبال آن دردسرهای جدیدی برای خانواده‌ها دانست.

اما در هفته‌های گذشته موارد مشابهی از ابتلای چندین نفر از اعضای خانواده‌های ساکن اصفهان و نیز شهرهای اطراف که مراسم ازدواج خود را در دفترخانه به ثبت رسانده بودند و یا جشن عروسی خود را در منزل و با تعداد زیادی مهمان برگزار کرده بودند مشاهده شده که زنگ خطری برای شهر است؛ موضوعی که باید با تامل به آن نگریست و برای آن چاره‌ای منطقی اندیشید.
حال باید دید ویروس کرونا چه مدت قرار است مهمان بی‌دعوت شهرهای ما باشد و مقوله ازدواج جوانان تا چه حد تحت تاثیر آن قرار بگیرد، موضوعی که در یکی دو ماه اخیر چالشی بزرگ برای بسیاری از افراد شده و آنان را بر سر تصمیمی عظیم و دوراهی زندگی قرار داده‌ است.

منبع: ایرنا