تبیان، دستیار زندگی

طرز تهیه انواع اسموتی

اسموتی یک نوشیدنی غلیظ است که ترکیبی از اجزای میوه ها است و در آن تنها آب میوه را نمی خورید بلکه بافت و گوشت میوه را هم می خورید و از همه ویتامین های آن برخوردار می شوید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اسموتی

وقتی اسموتی تهیه می شود بافت میوه به خوبی نرم و شکسته می شود و قابل نوشیدن می شود. زمانی که آب میوه تهیه می کنید ، نمی توانید هر چیزی را به آن اضافه کنید ولی در اسموتی دست شما باز است و به راحتی می توانید از انواع میوه ها گیاهان و انواع مغزها برای تهیه یک اسموتی خوشمزه کمک بگیرید.

اسموتی نوعی نوشیدنی مغذی است که میتوان بعنوان میان وعده هم از آن استفاده کرد. اسموتی اصولا از مخلوط انواع میوه و سبزیجات آماده میشود.


ارزش غذایی آبمیوه و اسموتی


آبمیوه یک نوشیدنی بسیار پر خاصیت برای افرادی است که گوارش فعالی ندارند و هضم مواد غذایی برایشان دشوار است. دستگاه گوارش این افراد آبمیوه را به راحتی هضم می کند و از فواید آن بهره مند می شوند. اسموتی برای کسانی که تمایل دارند کمتر غذا بخورند تا تناسب اندام خود را حفظ کنند یک وعده غذایی عالی است. اسموتی بسیار مقوی است و سرشار از خاصیت های مختلف برای بدن است. اسموتی برای کسانی که رژیم می گیرند بسیار مناسب است چون هم انرژی کافی می دهد و هم باعث می شود دچار اضافه وزن نشوید و کمتر احساس گرسنگی کنید.


رژیم اسموتی


رژیم اسموتی، رژیمی کم کالری بر پایه ی مصرف سبزیجات و میوه ها است. که با شعار کاهش وزن سریع و سم زدایی بدن طرفداران زیادی پیدا کرده است. رژیم های اسموتی شامل 3 بخش مجزا از هم است تا برای افراد با نیاز های مختلف مناسب باشد. رژیم اسموتی 3 روزه که جواب دهی سریع دارد ، رژیم اسموتی 30 روزه که چربی سوز است، یک رژیم اسموتی برای کل زندگی که به داشتن سلامتی کمک شایانی می کند. اسموتی های سبز قسمت و هسته ی اصلی این رژیم به شمار می روند. این اسموتی از ترکیب میوه هایی همچون سیب، سبزیجات، آووکادو، کلم بروکلی و اسفناج درست می شود. رژیم اسموتی به فرد کمک می کند مصرف مواد کم کالری را در رژیم غذایی خود افزایش دهند. در رژیم های یک روزه، اسموتی جایگزین تمام وعده های غذایی می شود.
اسموتی هندوانه

اسموتی هندوانه


یکی از اسموتی های خوشمزه و مخصوص تابستان، اسموتی هندوانه است.مواد لازم برای تهیه این اسموتی، یک برش هندوانه،یک قاشق غذاخوری آب لیمو،نصف قاشق غذاخوری عسل،نصف لیوان آب یا شیر و مقداری هم نعنا می باشد.

طرز تهیه

ابتدا هندوانه را به قطعات کوچک برش بزنید و داخل فریزر بگذارید تا یخ بزند. بعد از اینکه کاملا یخ زد از فریزر خارج کنید و با آب لیمو، عسل، آب و نعنا داخل مخلوط کن بریزید و مخلوط کن را روشن کنید تا کاملا مواد مخلوط بشوند و هندوانه کاملا پوره شود. یه ترکیب با بافت یخ در بهشت بدست میاد که بسیار خوشمزه و خوش طعم است.

اسموتی شکلاتی


این نوشیدنی غلظت زیادی دارد. به همین خاطر، درصورت تمایل برای رقیق‌تر کردن آن؛ می توان از میزان شیر بیشتری استفاده کرد. همچنین، اگر تمایل به غلظت بیشتر دراین نوشیدنی دارید، میزان موز مصرفی را زیاد کنید.

 اسموتی برای کسانی که تمایل دارند کمتر غذا بخورند تا تناسب اندام خود را حفظ کنند یک وعده غذایی عالی است. اسموتی بسیار مقوی است و سرشار از خاصیت های مختلف برای بدن است. 


مواد لازم جهت تهیه اسموتی شکلات


یک عدد موز

یک و نیم پیمانه شیر بادام سرد

 دو تا سه قاشق غذاخوری پودر کاکائو

دو قاشق غذاخوری کره بادام زمینی

تکه های یخ

عسل یا خرما به مقدار نیاز

طرز تهیه اسموتی شکلات


موز‌ها رابه مدت 2 ساعت درون فریزر قرار دهید تا کاملا منجمد شوند. موز یخ‌زده، کره بادام‌زمینی، 2 تکه یخ، پودر کاکائو، جو پرک‌شده و شیر را درون مخلوط‌کن بریزید و به مدت 4 تا 5 دقیقه مخلوط کنید. درصورت تمایل 2 قاشق عسل یا خرما و یا از 1 قاشق غذا‌خوری شکر برای شیرین‌شدن نوشیدنی به آن اضافه نمایید. میزان استفاده از کاکائو بسته به ذائقه افراد متغیر میباشد.همچنین میتوان از سس شکلات آماده هم استفاده کرد. به این ترتیب که، مقداری از سس شکلات رابه جداره‌های‌‌ جام و شیشه مورد نظر برای سرو نوشیدنی ریخته و آن رابه مدت 30 دقیقه درون فریزر استراحت دهید.

میتوانید سس شکلات آماده رابا مقدار کمی شکلات آب شده ترکیب کنید تا غلظت بیشتری پیدا کند و به هنگام سرو نوشیدنی مدت زمان بیشتری به نوشیدنی زیبایی ببخشد. پس از ریختن نوشیدنی در ظرف تزیین‌شده با سس شکلات آن رابا پودر کاکائو الک‌شده، کف خامه، دارچین، چیپس شکلات و یا تکه‌های‌‌ موز تزیین کنید.
 اسموتی اسفناج-سیب-لیمو


اسموتی اسفناج-سیب-لیمو


طعم این اسموتی سبزِ خوشمزه، ترکیبی از شیرینی و تندی است و خیلی هم برای شما مفید است. میزان کلسیم آن بالاست؛ به‌علاوه‌ی اینکه سرشاراز پروتئین، ویتامین‌‌های (آ و سی) می باشد و مقدار زیادی فیبر به بدن می رساند.

مواد لازم:

یک عدد سیب کوچکِ خردشده؛

یک قاشق غذاخوری آب لیمو ترش؛

یک چهارم قاشق چایخوری پودر زنجبیل؛

یک فنجان برگ بچه اسفناج؛

یک‌دوم فنجان ماست یونانی ساده و بدون چربی؛

یک قاشق غذاخوری عسل؛

یک‌دوم فنجان یخ

 برای تهیه این اسموتی ، این مواد را داخل مخلوط‌کن قوی و پرسرعت بریزید و این اسموتی خوشمزه را آماده کنید.
اسموتی انبه طالبی

اسموتی انبه طالبی


یکی دیگر از اسموتی های خوشمزه ، انبه طالبی می باشد.مواد لازم برای تهیه این اسموتی، 4 پیمانه طالبی،یک عدد انبه،یک لیوان شیر،نصف لیوان بستنی وانیلی یا طالبی و تکه های یخ می باشد.

طرز تهیه اسموتی انبه طالبی:

طالبی را پوست بگیرید و همراه انبه، شیر و بستنی داخل مخلوط کن بریزید. در نهایت تکه های یخ را هم به اسموتی اضافه کنید و مخلوط کن را بار دیگر روشن کنید تا یخ ها کاملا ریز و یکدست شوند.

اسموتی موز و زغال اخته


 برای تهیه این اسموتی به مقداری زغال اخته یا بلوبری ،موز ۱ عدد ،  یخ ۱ لیوان، بستنی ساده یا شیر ۱ لیوان ، پرتقال یا نارنگی ۳ عدد، پودر گلپر ۱/۲ قاشق چایخوری احتیاج داریم.

 اسموتی های سبز رنگ را به هیچ وجه با شکم خالی مصرف نکنید. بعد از زمان آبگیری میوه و گیاهان سبز رنگ به سرعت آن را بنویشید و نگذارید زمان زیادی بگذرد.


طرز تهیه:

برای تهیه اسموتی، زغال اخته یا بلوبری را ۱ ساعت داخل فریزر قرار دهید تا یخ بزند ، در صورتی که پرتقال یا نارنگی در دسترش ندارید از آب پرتقال استفاده کنید. تمام مواد را داخل میکسر بریزید و بزنید تا یکدست شود سپس داخل لیوان بریزید و سرو کنید  برای اینکه اسموتی غلیظ تری داشته باشید ،مقدار یخ یا بستنی را بیشتر کنید.

برای جدا کردن هسته زغال اخته آن را ۵ دقیقه درآب سرد خیس کنید سپس با چند لیوان آب داخل قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید ، به مدت ۳۰ دقیقه روی حرارت ملایم بجوشانید سپس از روی حرارت بردارید و کمی که خنک شد زغال اخته ها را با گوشتکوب بکوبید تا هسته ها به راحتی خارج شود.

اسموتی هندوانه،کیوی و موز


یکی دیگر از اسموتی های خوشمزه، اسموتی هندوانه،کیوی و موز می باشد.مواد لازم برای تهیه این اسموتی، دو تکه یخ،یک عدد موز یخ زده و حلقه شده،یک عدد کیوی بدون پوست وحلقه شده ، یک پیمانه هندوانه بدون هسته و خورد شده و مقداری هم آب سیب می باشد.

 برای تهیه این اسموتی هندوانه،کیوی،موز و آب سیب و یخ ها را در مخلوط کن ریخته و به مدت 30 ثانیه هم بزنید و در لیوان مناسب سرو کنید.


اسموتی آناناس


برای تهیه این اسموتی به یک پیمانه آناناس یخ زده ، نصف پیمانه شیر، یک و نیم پیمانه ماست، دو قاشق چای خوری شکر و مقداری یخ خرد شده نیاز داریم.

طرز تهیه اسموتی آناناس


تمام مواد فوق را درون دستگاه مخلوط کن بریزید. دستگاه را روی درجه ی حداکثر قرار داده تا مواد درون آن خوب با هم مخلوط شده و نرم و یک دست شوند.
اسموتی توت فرنگی

اسموتی توت فرنگی ماست


این ترکیب، حاوی انرژی بسیاری است و مقدار زیادی آنتی اکسیدان را در اختیار بدن قرار می‌دهد و به دلیل ترکیباتی که دارد عملکرد جسمانی و روانی را بهبود می‌بخشد و در طول روز انرژی خود را حفظ می‌کنید.

برای تهیه این اسموتی به یک قاشق غذاخوری جو دوسر، نصف فنجان ماست طبیعی،6 عدد توت فرنگی، یک قاشق روغن تخم بزرک،نصف فنجان آب نیاز داریم.

 طرز تهیه این اسموتی

تمام مواد را در مخلوط کن ریخته و تا زمانی که ترکیب به مایع کرمی تبدیل شود به مخلوط کردن ادامه دهید. توجه داشته باشید که بلافاصله بعد از درست شدن این ترکیب، آن را میل کنید تا مواد مغذی آن از بین نرود. این ترکیب خوشمزه را می‌توانید در زمان صبحانه یا هنگامی که احساس کمبود انرژی دارید میل کنید.

اسموتی انرژی زا گردو ماست


این ترکیب، انرژی بسیارزیادی دارد و سرشار از پروتئین است. این ترکیب باعث بهبود گوارش شده و شرایط جسمانی و ذهنی را بهبود می‌بخشد.

مواد لازم برای تهیه اسموتی:

شش عدد گردو

یک قاشق غذاخوری عصاره وانیل

یک فنجان ماست

یک قاشق غذاخوری کشمش

طرز تهیه اسموتی گردو ماست


گردو و ماست و وانیل را تا زمانی که بافت کرمی به دست بیاید درون مخلوط کن، مخلوط کنید. سپس یک قاشق غذاخوری کشمش به این مخلوط انرژی زا اضافه کنید. یک لیوان از این مخلوط مفید را در اواسط صبح یا بعد از ظهر میل کنید.
اسموتی گیلاس

اسموتی گیلاس


گیلاس با طعم شیرین بی‌نظیرش منبع خوبی از فیبر،‌ ویتامین (سی) و منیزیم است. با یک نصفه موز می‌توانید به این اسموتی پتاسیم و فیبر اضافه کنید.

مواد لازم:

یک فنجان گیلاس شیرین که قبلا هسته‌های آن را جدا کرده‌اید؛

یک‌دوم موز؛

یک فنجان شیر بدون چربی؛

یک قاشق غذاخوری عسل؛

یک‌چهارم قاشق چایخوری عصاره‌ی وانیل؛

یک‌چهارم قاشق چایخوری دارچین؛

یک‌دوم فنجان یخ

برای تهیه این اسموتی همه این مواد را در مخلوط کن بریزد و همه رابا هم ترکیب کنید.

اسموتی موز، پنیر و شیر


با اضافه کردن پنیر به این ترکیب خوشمزه، مقدار زیادی پروتئین برای بدن تامین می‌شود. این ترکیب به عضله سازی کمک می‌کند در نتیجه برای ورزشکاران و کسانی که شغل آنها فعالیت جسمانی بالا می‌خواهد، بسیار مفید است.

مواد لازم برای تهیه اسموتی:

یک عدد موز

یک فنجان شیر بدون چربی

دو قاشق غذاخوری پنیر خرد شده

سه قاشق غذاخوری جو دوسر
 اسموتی موز، پنیر و شیر

طرز تهیه اسموتی موز، پنیر و شیر سرشار از پروتئین

تا زمانی که مایع کرمی به دست بیاید ،مواد را مخلوط کنید. بلافاصله این ترکیب را مصرف کنید. یک بار در روز می‌توانید از این مخلوط سرشار از پروتئین میل کنید.

نکاتی برای تهیه اسموتی


برای میوه هایی که هسته دارند ابتدا هسته های آن ها را جدا کنید و سپس در فریزر قرار دهید.

برای تهیه اسموتی یک مخلوط‌کن قوی و پرسرعت  نیاز است . زیرا مخلوط‌کن معمولی نمی‌تواند تکه‌های میوه و همین‌طور یخ‌ها را به‌خوبی خرد و ریز کند.

مواد اصلی هر اسموتی، میوه، مایعات (آب، آب‌میوه، شیر) یا ماست و یخ هستند و کافی است تمام این مواد را در یک مخلوط‌کن بریزید و آن را روشن کنید تا محتویات خوب با هم مخلوط شوند.

اگر زمان کافی برای تهیه اسموتی دارید می توانید میوه ها را داخل فریز بگذارید تا یخ بزند، درغیراین‌صورت باید تعداد یخ‌ بیشتری در مخلوط‌کن بریزید.

بیشتر اسموتی‌ها کمی هم عسل دارند ،اما می‌توانید به‌جای عسل از شربت افرا یا شکر هم استفاده کنید.

اسموتی های سبز رنگ را به هیچ وجه با شکم خالی مصرف نکنید. بعد از زمان آبگیری میوه و گیاهان سبز رنگ به سرعت آن را بنویشید و نگذارید زمان زیادی بگذرد.

به‌جای استفاده از شیر گاو می‌توانید از شیرهای گیاهی مانند شیر سویا، نارگیل یا فندق استفاده کنید.

خودتان را به یک آبمیوه خاص و یا اسموتی عادت ندهید. در تهیه این دو نوع نوشیدنی سعی کنید متنوع عمل کنید. بدن شما به انواع میوه و به انواع ویتامین نیاز دارد.اسموتی ‌ها فقط از میوه تهیه نمی‌ شوند؛ بلکه می ‌تواند طعمی بی‌نظیر از بادام ‌زمینی شکلات قهوه باشند در کنار میوه، گاهی می ‌توان اسموتی را به همراه یخ خردشده و ریز، شیر، ماست یخ زده، میوه یخ زده، عسل و عصاره‌ای از میوه سرو کرد.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .