تبیان، دستیار زندگی

خواص جوانه گندم

گندم یکی از پر مصرف ترین غلات مصرفی و جوانه گندم یکی از پرخاصیت ترین خوراکی هامی باشد.جوانه گندم یک قسمت بسیار کوچک از مغز گندم را تشکیل می‌دهد و خواص بسیار زیادی برای سلامتی دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جوانه گندم
مصرف جوانه گندم از زمانهای قدیم در کشور ما اهمیت داشته است و از آن برای تهیه سمنو و همچنین تزیین سفره هفت سین استفاده می کردند.

با جوانه زدن گندم املاح، ویتامین ها و پروتئین های موجود در آن زیاد می شود، نشاسته ی آن شکسته شده و به قند ساده تبدیل می شود.

طبع جوانه گندم گرم و خشک و معتدل است و با توجه به ارزش غذایی جوانه گندم مصرف آن به شکل های مختلف از جمله پودر جوانه گندم توصیه می شود.

جوانه گندم چیست؟


جوانه گندم بخشی از هسته است که در بازسازی و رویش مجدد دانه گندم به طور طبیعی نقش دارد و دارای مواد مغذی مورد نیاز گیاه برای رشد و تکثیر یک گیاه سالم و جدید است. درگذشته دانه‌های گندم تنها برای تولید آرد سفید مورد استفاده قرار می‌گرفتند و به این صورت سبوس و جوانه گندم که بخش‌های ارزشمندتری بودند، بی‌مصرف می ماندند و هدر می‌رفتند .در حقیقت آرد سفید نسبت به بخش‌های دیگر ارزش غذایی کمتری دارد و حتی اضافه کردن ویتامین‌های مصنوعی و همچنین سفیدکننده‌ها آسیب بیشتری به این محصول می‌زند.

زمانی که این جوانه‌ها از هسته خارج می‌شوند موارد کاربرد فراوانی دارند مثلا اگر به صورت جوانه گندم تازه خورده شوند تمام مزایای آن به بدن ما منتقل می‌شود. همچنین می‌توان ازجوانه گندم در تهیه سالادها و سس‌ها استفاده کرد البته باید در نظر داشته باشید که حرارت زیاد روغن می‌تواند به مواد مغذی آن صدمه وارد کند پس بهتر است از آن به عنوان یک افزودنی در دسرها، کوکی، اسموتی و سالادها استفاده کرد و این در بسیاری از دستورات غذایی و نیز رژیم‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  یکی دیگر از خواص جوانه گندم، کمک به بهبود و سلامت قلب می باشد. مطالعات نشان داده است که مصرف منظم جوانه گندم در رژیم غذایی احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش می‌دهد و همچنین سلامت کلی سیستم قلبی و عروقی را افزایش می‌دهد.


ارزش تغذیه ای جوانه گندم


پودر جوانه گندم یک مکمل غذایی پر ارزش  است و سرشار از ویتامین (E و A) و ویتامین های گروه (B)  و مقدار زیادی پتاسیم، آهن و همچنین روی، کلسیم، پتاسیم، فسفر و سلیسیوم است.ویتامین (E) امروزه به عنوان معجزه گر و اکسیر جوانی معرفی می شود . سلنیوم و منیزیوم موجود در جوانه گندم، در پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان موثر شناخته شده است.

خواص جوانه گندم


جوانه گندم دارای طیف وسیعی از خواص است که می‌تواند به شما در داشتن یک رژیم غذایی سالم کمک کند. در ادامه مطلب برخی از خواص جوانه گندم را بیان می کنیم:

تقویت سیستم ایمنی بدن

با اضافه کردن جوانه‌های کوچک گندم به رژیم غذایی خود، می‌توانید عملکرد مثبت سیستم ایمنی بدن خود را زیاد کنید ،تا در برابر انواع بیماری‌ها از جمله بیماری‌های قلبی و نیز سرطان مقاوم باشید، طی تحقیقات علمی نشان داده شده که هیدرولیزات پیوتئین جوانه گندم به طور مثبتی باعث افزایش فعالیت آنتی اکسیدانی در سیستم‌های حیاتی می‌شود. آنتی اکسیدان‌ها در بدن مامور دنبال کردن و همچنین تخریب رادیکال‌های آزاد و نیز سایر میکرو ارگانیسم‌های بیماری‌زا در بدن هستند که به صورت جدی باعث کاهش و یا کم شدن احتمال بیماری می‌شوند. جوانه گندم به صورت طبیعی مقدار زیادی از این هیدرولیزات‌ها را دارد که باعث تحریک آنتی اکسیدان‌ها در سیستم ایمنی بدن می‌شوند.

کمک سلامت قلب

 یکی دیگر از خواص جوانه گندم، کمک به بهبود و سلامت قلب می باشد. مطالعات نشان داده است که مصرف منظم جوانه گندم در رژیم غذایی احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش می‌دهد و همچنین سلامت کلی سیستم قلبی و عروقی را افزایش می‌دهد.

جوانه گندم مفید برای پوست بدن

 وجود ویتامنی های (Aو E ) نقش مهمی در شادابی پوست دارد.جوانه گندم برای جلوگیری از چروک پوست و جوان سازی پوست صورت مفید است و به درمان زخم و جای زخم و بیماری های پوستی مانند اگزما و پسوریازیس کمک می کند.

 همچنین برای پاکسازی پوست صورت از سلول های مرده و پاک کردن آرایش صورت و آرایش چشم می توانید از روغن جوانه گندم استفاده کنید.

روغن جوانه گندم مقدار زیادی ویتامین (B) دارد و به عنوان مرطوب کننده دست و صورت و پا و مرطوب کننده ی پوست های خشک استفاده می شود.

سلنیوم موجود در جوانه گندم و روغن جوانه گندم برای کاهش چربی پوست چرب مفید  است  و به درمان جوش صورت و آکنه و همچنین جای جوش کمک می کند.

جوانه گندم جریان خون و اکسیژن رسانی را در پوست بهبود می بخشد و بنابراین می تواند برای درمان سیاهی دور چشم مفید باشد.

 برای تاثیر پذیری بیشتر جوانه گندم بر روی پوست می توان ماسکی را تهیه  کنیم. برای تهیه ماسک جوانه گندم برای صورت روغن جوانه گندم یا ترکیب پودر جوانه گندم و روغن جوجوبا را بر روی پوست صورت ماساژ دهید، بگذارید 15 تا 20 دقیقه بماند و سپس با آب گرم بشویید و خشک کنید. در روشی دیگر روغن جوانه گندم و ژل آلوئه ورا را ترکیب کنید و بر روی پوست صورت بمالید، بگذارید خشک شود و سپس با آب گرم بشویید.
جوانه گندم

کاهش کلسترول بد (LDL)


یکی دیگر از خواص جوانه گندم ، کاهش کلسترول بد (L D L) می باشد. کلسترول بد، کلسترولی است که در بدن اکسید شده و در رگ‌ها و شریان‌های خونی باقی می‌ماند و همین می تواند یکی از دلایل رایج و عوامل خطرناک در حمله‌های قلبی و نیز سکته مغزی باشد. اگر در  رژیم غذایی خود جوانه گندم  داشته باشید این دو ماد با تامین میزان فیبر در رژیم غذایی ، خطر ابتلا به این بیماری‌های قلبی را تا درصد قابل توجهی کاهش می‌دهد.

همچنین مادهای به نام اکتا واسانول در جوانه گندم می‌تواند سطح کلسترول خون را کاهش داده و احتمال سکته‌های مغزی و قلبی و سایر بیماری‌های مرتبط با این ماده را به حداقل برساند، سطح بالای اسیدهای چرب امگا3 در جوانه گندم اثرات منفی اسیدهای چرب امگا 6 را خنثی کرده و همین باعث سلامت قلب و عروق می‌شود.

خواص جوانه گندم برای مو
خواص جوانه گندم برای مو نیز بسیار است و می توان به شیوه های مختلف از خواید جوانه گندم بهره مند شد. مهمترین خاصیت جوانه گندم وجود ویتامین ها و مواد معدنی است که برای مو مفید است. این فواید جوانه گندم و وجود ویتامین (B) نه تنها برای جلوگیری از ریزش مو بلکه برای تقویت مو و افزایش رشد مو است. با استفاده از روغن جوانه گندم نیز می توانید از ریزش مو جلوگیری کنید و به تقویت مو کمک کنید. جوانه گندم و روغن جوانه گندم مقادیر زیادی روی و سلنیوم دارد که برای جلوگیری از سفید شدن مو موثر است.

جوانه گندم و روغن جوانه گندم مقدار زیادی روی و سلنیوم دارد که برای جلوگیری از سفیدی مو مفید می باشد.

 برای تهیه ماسک جوانه گندم برای مو، روغن جوانه گندم را بر روی پوست سر و موها بمالید و خوب ماساژ دهید، بگذارید یک شب بماند و سپس با آب و شامپو بشویید.

لاغری و کاهش وزن

یکی دیگر از خواص جوانه گندم ، لاغری و کاهش وزن می باشد. جوانه گندم از جمله دانه هایی است که به عنوان منبع انرژی روزانه برای کاهش وزن مفید است. جوانه گندم حاوی فیبر و مواد مغذی زیادی است که اشتها را کاهش داده و از پرخوری جلوگیری می کند همچنین انرژی روزانه را تامین می کند و باعث کاهش وزن و لاغری می شود.

خواص پودر جوانه گندم برای چاقی

همان طور که جوانه گندم برای کاهش وزن و لاغری مفید می باشد ، کسانی هم که قصد اضافه وزن دارند و می خواهند چاق شوند می توانند از پودر جوانه گندم استفاده کنند، چون از جمله فواید جوانه گندم کربوهیدرات و کالری بالاست که می تواند برای چاقی مفید باشد. برای چاقی با جوانه گندم کافی است آن را به هر وعده غذایی خود اضافه کنید. می توانید جوانه گندم با ماست را نیز امتحان کنید. جوانه گندم برای چاقی صورت نیز مفید است. اگر صورت استخوانی و لاغری دارید چاقی صورت با جوانه گندم را امتحان کنید. زیرا یک خاصیت جوانه گندم چاقی صورت است. می توانید مقداری پودر جوانه گندم را به آبمیوه ی خود اضافه کنید و هر روز بخورید تا از خاصیت جوانه گندم برای چاقی صورت بهره مند شوید.

جلوگیری از سرطان

از دیگر خواص جوانه گندم، جلوگیری از سرطان می باشد. اضافه کردن جوانه گندم یا اشکال مختلفی از این ماده همچون آرد جوانه گندم به کاهش عواملی که باعث انواع سرطان می‌شوند، کمک خواهد کرد.

محققان درتحقیقاتی که انجام داده اند ، اثرات مثبت شیمیایی جوانه گندم را در مراحلی ازسرطان تخمدان و خواص ضد سرطانی جوانه گندم تایید کردند. این تحقیقات نشان داده که افرادی که در رژیم غذایی‌شان از جوانه گندم استفاده می‌کنند سطح ترشح (TNF ) در سلول‌هایشان توسط ماکروفازها افزایش پیدا کرده که این باعث تحریک فعالیت سلول‌های طبیعی قلب شده که این امر باعث مرگ سلول‌های سرطانی و تومورها می‌شود.

 بیماران قلبی و عروقی نیز باید در مصرف جوانه گندم احتیاط کنند. زیرا تری گلیسیرید موجود در جوانه می تواند مضرات جوانه گندم را برای این افراد به دنبال داشته باشد. مصرف بیش از حد جوانه گندم می تواند مضرات جوانه گندم از جمله اسهال، تهوع و سرگیجه را به دنبال داشته باشد.


افزایش عملکرد جسمی

مطالعات نشان می‌دهد که گندم دارای میزان بالایی از اکتا و اسانول طبیعی است که خاصیت ارگونومیک دارد این به آن معناست که وقتی جوانه گندم به عنوان بخشی از رژیم غذایی به صورت منظم مصرف شود عملکرد تولید انرژی در بدن را افزایش می‌دهد.

خواص جوانه گندم برای یبوست

از دیگر خواص جوانه گندم ، برطرف کردن یبوست می باشد. جوانه گندم دارای مقادیر بالای فیبر می باشد که می تواند به پیشگیری و درمان یبوست کمک کند. اضافه کردن پودر جوانه گندم به ماست و سالاد می تواند باعث افزایش دریافت فیبر شده، حرکات روده را افزایش دهد و برای درمان یبوست مفید باشد.

جوانه گندم و بارداری


جوانه گندم سرشار از اسید فولیک است که مواد مغذی مورد نیاز جنین را فراهم کرده و از نقص مادر زادی در جنین جلوگیری می کند علاوه بر این جوانه گندم خطر ابتلا به دیابت بارداری را کاهش می دهد. پیش از مصرف هر گونه خوراکی در دوران بارداری حتما با پزشک خود نیز مشورت کنید.

خواص جوانه گندم در بدنسازی

جوانه گندم سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و کربوهیدرات های مورد نیاز ورزشکاران است. علاوه بر این فیبر موجود در جوانه گندم برای جلوگیری از افزایش وزن مفید است. از دیگر خواص جوانه گندم در بدنسازی کمک به عضله سازی و تقویت عضلات بدنسازان استو وجود پروتئین جوانه گندم می تواند انرژی مورد نیاز بدنسازان را هنگام تمرین در بدنسازی فراهم کند.

خواص جوانه ی گندم برای نازایی

جوانه ی گندم سرشاز از ویتامین (E) و املاح معدنی است  و همین امر به درمان اختلالات قاعدگی، ضعف تخمک گذاری زنان و قدرت جنسی مردان کمک کند. جوانه ی گندم را در رژیم غذایی خود قرار دهید. این جوانه تاثیر زیادی در شانس برای باروری دارد.

تنظیم فشار خون

جوانه گندم به دلیل داشتن منیزیم می تواند در تنظیم فشار خون و بهبود جریان خونرسانی در رگ ها موثر باشد.

افزایش سلامت عضلات

یکی از بهترین منابع پروتئین در رژیم غذایی جوانه گندم است و پروتئین دارای یک لیست بلند از خواص و ویژگی‌های مفیدی برای بدن است. پروتئین در حفظ سلامت عضلات نقش اساسی دارد. ترمیم بافت‌های آسیب دیده، تنظیم سطح انرژی در بدن و کمک به تعادل سیستم کل بدن از دیگر وظایف پروتئین است. پروتئین مخصوصا برای ورزشکارانی که مایل‌اند حجم تودهی عضلانی خود را افزایش بدهند ضروری است.


خواص روغن جوانه گندم


روغن جوانه گندم که از دانه های گندم استخراج می شود، مقدار زیادی ویتامین (E) دارد و این ویتامین خواص آنتی اکسیدانی دارد و می تواند برای سلامتی بدن مفید باشد.

روغن جوانه گندم را هم موضعی و هم برای پخت و پز استفاده می کنند.

روغن جوانه گندم دارای خواص آنتی اکسیدان بوده و از سرطان و بیماری های قلبی عروقی پیشگیری می کند.

روغن جوانه گندم سطح کلسترول بد خون را کاهش می دهد.

 ویتامین (B ) موجود در جوانه گندم در بهبود آسیب های بافتی مفید می باشد.

روغن جوانه گندم باعث افزایش انرژی در هنگام ورزش کردن می شود

روغن جوانه گندم استرس را کاهش داده و برای بهبود خلق و خو مفید است.

روغن جوانه گندم غنی از منیزیم است و مصرف منظم آن باعث کاهش قند خون در افراد دیابتی می شود.

چگونه جوانه گندم درست کنیم؟


برای درست کردن جوانه گندم ، دانه های گندم را پاک کنید و بشویید و آن ها را در ظرفی پر آب بریزید و در جایی که خنک و دارای نور زیاد است بگذارید تا کمی جوانه بزند، آب روی دانه ها را دور بریزید و بر روی دانه ها دستمال مرطوب تمیزی بگذارید و روزی دو بار با اسپری کردن آب آن ها را مطوب کنید. پس از 3 الی 5 روز جوانه گندم آماده است و می توانید از آن ها در تهیه سالاد استفاده کنید، همچنین خوردن جوانه گندم با ماست، جوانه گندم با شیر، جوانه گندم با عسل هم برای سلامتی مفید هستند.


مضرات جوانه گندم


علاوه بر خواص جوانه گندم می توان به مضرات چوانه گندم نیز اشاره کرد. افرادی که به گلوتن حساسیت دارند نباید از جوانه گندم استفاده کنند. همچنین بیماران قلبی و عروقی نیز باید در مصرف جوانه گندم احتیاط کنند. زیرا تری گلیسیرید موجود در جوانه می تواند مضرات جوانه گندم را برای این افراد به دنبال داشته باشد. مصرف بیش از حد جوانه گندم می تواند مضرات جوانه گندم از جمله اسهال، تهوع و سرگیجه را به دنبال داشته باشد.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .