تبیان، دستیار زندگی

چطور پول پس‌انداز کنیم؟

گاهی مدیریت هزینه‌ها بسیار سخت می‌شود و یافتن راهی برای پس‌انداز پول نیز دشوار است. ولی اگر از روش درست وارد شوید، به‌طور حتم می‌توانید به اهداف خود برسید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پس انداز
همه‌ می‌دانند که برای آینده‌‌ی خود می‌بایست پس‌انداز داشته باشند. در این میان برخی افراد پس‌انداز کردن را نوعی خساست می‌دانند و با این پندار غلط، به‌دنبال سبک زند‌گی‌ای هستند که باعث می‌شود تا در اواسط ماه از دیگران پول قرض کنند. پس این را بدانید که پس‌انداز کردن نه‌تنها عادت بدی نیست، بلکه رازورمز بسیاری از ثروتمندان نیز می‌باشد.

چگونه اوضاع مالی خود  خوب کنیم؟

آخر ماه، مبلغی را که پس انداز کرده اید به یک حساب سپرده انتقال دهید تا پولی در دسترس شما نباشد که به فکر خرج کردنش باشید و هم اینکه مبلغی به عنوان سود به حساب شما در اخر هر ماه اضافه می شود و بدین ترتیب پول شما رشد بیشتری می کند.

- مخارج خود را ثبت کنید: قدم  اول برای پس اندازکردن پول این است که بدانید چقدر خرج می‌کنید؛ برای یک ماه کامل، تمامی مخارج خود را ثبت نمایید.

این بدان معناست که شما حتی باید پولی که برای کرایه تاکسی، خرید روزنامه و یا یک قهوه پرداخت می‌کنید را نیز ثبت کنید. بهترین روش آن است که ابتدا دسته بندی‌های مختلفی ایجاد کرده و هزینه‌های یک ماه را به طور کامل در آن بیاورید.

- بودجه ای را در نظر بگیرید: حال که شما می‌دانید که در یک ماه چه مقدار باید خرج کنید، می‌توانید یک سقف بودجه برای خود در نظر بگیرید. خرج‌های خود را تا جایی ممکن محدود کنید و یک مقدار از بودجه خود را برای موارد ضروری در نظر بگیرید و آن را پس اندازه کنید. به خاطر داشته باشید بعضی از هزینه ها هستند که در هر ماه صورت نمی‌گیرند، برای مثال بررسی موتور خودرو در هر ماه انجام نمی شود و این پس اندازه ضروری برای اینگونه موارد لازم است.

- طرح صرفه جویی در هزینه ها و پس انداز: حال که هزینه های خود را می دانید و سقف بودجه شما نیز مشخص است می توانید 10 تا 15 درصد از درآمد خالص خود را ذخیره کنید. اگر بودجه شما با خرج هایتان همخوانی ندارد و بودجه تان کم آمده است به مرحله اول باز گردید و از خرج های ماهانه خود کم کنید. برای مثال از هزینه ای که برای سرگرمی ها در نظر گرفته اید و یا خرید مواد غذایی تا جایی ممکن بکاهید. بررسی کنید که آیا می‌توانید مواد غذایی و لوازم مورد نیاز را ارزان تر خرید کنید.

- هدف داشته باشید: تنظیم هدفی برای ذخیره پول هایتان بسیار ساده تر از شروع پس انداز است. برای خود هدفی در نظر بگیرید و زمانی برای رسیدن به آن مشخص کنید. می‌توانید یک برنامه کوتاه مدت 1 تا 3 ساله در نظر بگیرید که در طول آن میزان معینی پول برای خود پس انداز کنید. شروع برنامه ریزی برای ساخت یک صندوق پس اندازه که از طریق آن بتوانید هزینه های 6 ما تا 1 سال از زندگی خود را تامین کنید(برای زمان هایی ضروری، مانند از دست دادن شغل)پس انداز برای یک تعطیلات و مسافرت.

- اولویت بندی کنید: به طور حتم همه مردم اهداف مشترکی از پس اندازه پول‌های‌شان ندارند. بنابراین تصمیم با شما خواهد بود که کدام هدف را در اولویت خود قرار دهید تا به آن دست پیدا کنید. در این مسیر شما باید تعیین کنید که در بازه زمانی معینی به چه میزان پول احتیاج دارید و برنامه ریزی دقیقی کرده تا در آن مدت به آن دست پیدا کنید. تا جایی ممکن روی داشته هایتان برنامه ریزی کنید و برنامه ریزی روی مواردی که در حال حاضر وجود ندارند رو به آینده موکول کنید. ممکن است هدف شخصی از پس انداز راحتی در دوران بازنشستگی باشد و برای شخصی دیگر خرید یک خانه و یا خودرو.

- میزان رشد پس اندازتان را بررسی کنید: هر ماه میزان رشد پس اندازه خود را بررسی و زیر نظر بگیرید. این موضوع نه تنها باعث کمک به ادامه اجرای طراح پس انداز می شود بلکه می تواند کمک کند تا مشکلات پیش بینی نشده را رفع کنید. حتی شاید متوجه شوید که می توانید به سرعت و مقدر بیشتری از پول خود را ذخیره کنید.

- مبالغی که خرج می کنید را یادداشت کنید: اگر شما هر روز مبلغی که خرج می کنید را یادداشت کنید باعث می شود آگاهی بیشتری داشته باشید و بدانید که در چند روز آینده پولتان تمام می شود پس کمی با درایت بیشتری ، پولتان را خرج میکنید .

- در آخر هر فصل خرید کنید: زیرا در اخر هر فصل تمام فروشگاه ها اجناس خود را به حراج می گذارند و شما میتوانید همان جنس و کالا را با قیمت نازل تری خریداری کنید. این کار شما چندین فایده دارد: برای مثال خرید پوشاک؛ زمانی که در آخر فصل خرید کنید، در تمام طول سال و برای هر ماه از سال بهترین و شیک ترین پوشش را دارید در عین اینکه پول تان را پس انداز کرده اید. اجناس گران نیز نخریده اید.

- در مصرف آب، برق نیز صرفه جویی کنید تا مبلغ فیش های پرداختی شما کاهش یابد: از لامپ های کم مصرف کنید، زمانی که از خانه بیرون می روید چراغ ها را خاموش کنید. اگر پنجره را باز می کنید دستگاه های تهویه ای مانند کولر را خاموش کنید.

- دیوارهای خانه را درزگیری کنید: هر شکاف و سوراخی را که ممکن است در دیوار و سقف خانه باشند، مسدود کنید. با این‌کار در زمستان از اتلاف هوای گرم و در تابستان از اتلاف هوای سرد جلوگیری می‌کنید و ده‌ها و شاید صدها هزار تومان در مصرف انرژی صرفه‌جویی خواهید کرد.

- مصرف آب را کمتر کنید: از سردوش و شیرهای آبی استفاده کنید که مصرف آب و هزینه‌هایش را کم می‌کنند.

پس انداز
- مصرف پودر لباس ‌شویی را نصف کنید: شوینده‌هایی که این‌روزها فروخته می‌شوند، خیلی غلیظ و قوی هستند. از قرص‌ها و شوینده‌های رقیق‌تر و ارزان‌تر استفاده کنید. گاهی اوقات می‌توانید با یک قاشق غذاخوری پودر لباس‌شویی تمام لباس‌هایتان را تمیز کنید. در بسیاری از موارد، مصرف کمتر پودر و قرص لباس‌شویی باعث می‌شود لباس‌ها بهتر تمیز شوند چراکه کف اضافی در لباس‌ها باقی نمی‌ماند.

- درجه‌ی آبگرمکن را کم کنید: با هر درجه کاهش می‌توانید ۵ درصد در هزینه‌های گرمایش آب صرفه‌جوبی کنید.

- برای هر روز تان مبلغی را کنار بگذارید: برای هر روزتان مبلغی را کنار بگذارید، هزینه تاکسی، مترو و غیره، در پایان روز هر مبلغی که برایتان باقی مانده است را در یک قلک یا صندوقی قرار دهید و تا چند ماه شمارش این سکه ها و اسکناس های کوچک را نداشته باشید تا کمی بر آنها افزوده شود.

- یک حساب اضطراری باز کنید: باید به اندازه‌ای در حساب پس‌انداز خود پول داشته باشید که اگر مجبور شدید بین سه تا شش ماه از جیب بخورید، هزینه‌هایتان را تأمین کند. خانواده‌های کم‌درآمدی که در حساب اضطراری خود حدود ۱۰ میلیون تومان پول دارند، نسبت به خانواده‌های مرفهی که کمتر از این مقدار پس‌انداز دارند یا اصلا پس‌انداز ندارند، در وضعیت مالی بهتری به‌سر می‌برند.

- بودجه‌بندی کنید: اگر به‌دنبال راه آسانی برای تعیین بودجه‌ی خانوار می‌گردید، بهتر است در اولین روز ماه رسید همه‌ی چیزهایی را که می‌خرید داشته باشید؛ از رسید رستوران، سوپرمارکت، درمانگاه گرفته تا قبض شارژ ساختمان که مدیر یا سرایدار آپارتمان به شما می‌دهد. در پایان ماه به‌روشنی خواهید دانست که در طی ماه چه مقدار خرج کرده‌اید.

- به‌جای کارت اعتباری، اسکناس استفاده کنید: وقتی کارت اعتباری همراه آدم باشد، ممکن است وسوسه شود و هرچه به چشمش می‌آید، بخرد. بهتر است مقدار معینی اسکناس داخل کیف پول بگذارید و برای خریدهای خود مرز تعیین کنید. با این روش، وقتی پول داخل کیف تمام شد، می‌دانید که دیگر راه برگشتی برایش نیست!

- حتی‌الامکان کارت‌به‌کارت نکنید: عابربانک‌ها به خاطر واریز به کارت شخصی دیگر از کارت شما مقداری پول کم خواهند کرد. بهتر است از شماره‌ شبا استفاده کنید.

- به صورت خودکار پس‌انداز کنید: پس‌اندازهای خودکار راحت‌ترین و مؤثرترین راه برای پس‌انداز هستند، چراکه پول را از جلوی چشم شما دور نگه می‌دارند. منظور از پس‌انداز خودکار این است که می‌توانید از بانکی که در آن حساب دارید درخواست کنید از مقدار حقوق پرداختی‌تان کسر و به حساب پس‌اندازتان واریز کند. هرچه پول از جلوی چشمان‌تان دورتر باشد، کمتر خرج خواهید شد.

- برای پس‌انداز کوتاه‌مدت هدف‌گذاری کنید: هدف‌تان این باشد که هفته‌ای پنجاه‌هزار تومان کنار بگذارید. با پس‌انداز کوتاه‌مدت خیلی بهتر می‌توان به‌ موفقیت مالی دست یافت، تا اینکه عهد ببندید هر ساله مقدار مشخصی پس‌انداز کنید.

- بیمه‌ی عمر یا تأمین اجتماعی داشته باشید: این نکته هم برای آتیه خوب است. اگر کارمند دولت نیستید و یا به صورت خوداشتغالی کار می‌کنید، می‌توانید با پرداخت حق‌بیمه آتیه‌ی خود و خانواده‌تان را تضمین کنید.

- برنامه‌ی پس‌انداز تهیه کنید: افرادی که برنامه‌ی پس‌انداز دارند دو برابر بیشتر از افرادی که ندارند، با موفقیت پس‌انداز می‌کنند. از کارشناسان مالی در این زمینه کمک بگیرید.

پس انداز
- قلک داشته باشید: پول خردها را داخل قلکی بیندازید و ببینید طی یک سال چه مقدار خواهد شد. حتما تعجب خواهید کرد. آن را هم در حساب پس‌اندازتان واریز کنید.

گاهی مدیریت هزینه‌ها بسیار سخت می‌شود و یافتن راهی برای پس‌انداز پول نیز دشوار است. ولی اگر از روش درست وارد شوید، به‌طور حتم می‌توانید به اهداف خود برسید.



- از قاعده‌ی ۲۴ ساعت استفاده کنید: این قاعده شما را ملزم می‌کند که از خرید کالاهای گران یا خرید از روی هواوهوس جلوگیری کنید. حداقل طی یک ۲۴ ساعت، به تمام چیزهای غیرضروری که خریده‌اید، فکر کنید. این قاعده هنگام خرید آنلاین بیشتر به کارتان می‌آید، چراکه می‌توانید اقلامی را که چشم‌تان گرفته‌، در سبد کالا قرار بدهید تا بعدا آن‌ها را بخرید.

- به اندازه پاداشی که به خودتان می‌دهید پس‌انداز کنید: هزینه‌ی خریدها را با مقدار پول پس‌انداز‌شده‌تان تطبیق دهید. برای نمونه اگر طی مسیری در یک روز گرم تابستانی، خودتان را به آب‌میوه‌ی خنک مهمان می‌کنید، همان اندازه‌ی پولی را که صرف خرید آن آب‌میوه کرده‌اید هم پس‌انداز کنید. آن‌وقت اگر نتوانستید این مقدار پول را پس‌انداز کنید، آن آب‌میوه را بر خودتان غدغن کنید.

- خریدها را بر اساس دستمزد ساعتی‌تان محاسبه کنید: فرض کنیم می‌خواهید یک شلوار صدهزار تومانی بخرید. دستمزدتان هم برای هر ساعت مثلا بیست‌هزار تومان است. آن‌وقت با خودتان محاسبه کنید که پول خرید این شلوار، مطابق با چند ساعت کاری‌تان است؟ 

- روی کارت اعتباری‌تان بنویسید "پس‌انداز یادت نرود": با این روش قادر خواهید شد تا پس از انجام هر خرید غیرضروری با کارت اعتباری‌تان، عذاب وجدان بگیرید و کم‌کم به فکر پس‌انداز بیفتید.

- از مشاوران مالی کمک بگیرید: مشاوره‌گرفتن فقط مشورت‌کردن با روان‌شناسان نیست. اگر خیال سرمایه‌گذاری دارید، حتما با مشاوران خبره مشورت کنید تا همان مقدار پول‌تان که با زحمت پس‌انداز کرده‌اید بر باد نرود.

- به‌جای خرید کتاب، از کتاب‌خانه استفاده کنید: قبول دارم خرید کتاب لذت دیگری دارد اما زمانه عوض شده است. صنعت نشر وارد فضای دیجیتال شده و بسیاری از کتاب‌ها نسخه‌ی دیجیتالی و اسکن‌شده دارند و امروزه، کتابخانه‌ها کتاب‌های الکترونیکی هم عرضه می‌کنند و نیازی نیست حتما به کتاب‌خانه بروید.

پس انداز
- وسط هفته سینما بروید: بلیت سینماها در وسط هفته ارزان‌تر است. با یک تماس تلفنی به سینما و یا تئاتر مورد نظرتان می‌توانید از تخفیف‌ها باخبر شوید.

- لباس‌های ارزان نخرید: گاهی اوقات، باید پول را فدای کیفیت کرد نه برعکس. هنگام خرید لباس این موضوع واقعا صدق می‌کند. فکرش را بکنید در یک حراج، کاپشن ارزانی را خریده‌اید و فکر می‌کنید سود کرده‌اید. البته خرید لباس ارزان برای نوزادان و بچه‌های کوچک معقول‌تر است، زیرا زود قد می‌کشند و رشد می‌کنند. اما ما بزرگ‌ترها، ممکن است چند سال لباسی را بپوشیم. پس بهتر است لباس باکیفیت بخریم.

- یک روز در هفته را "روز بدون خرج‌کردن" بنامید: هفته‌ای یک شب را بدون هیچ‌ خرجی تعیین کنید و فقط داخل منزل دور هم لذت ببرید. اگر عادت دارید هر روز بیرون غذا بخورید، این بار داخل منزل غذا تهیه کنید، فیلم ببینید و نهایتا در پارک پیاده‌روی کنید.

-هر ماه، مصرف غذای بیرون را کمتر و کمتر کنید: بی اینکه سبک زندگی خود را تغییر دهید، گام‌های هرچند کوچکی برای کاهش هزینه‌ی غذا در رستوران‌ها بردارید. فقط کافی است تعداد دفعاتی را که به رستوران می‌روید، در هر ماه کم کنید.

- برای اقلام مصرفی‌تان فهرست تهیه کنید: کسانی که مواد غذایی را طبق فهرست می‌خرند، نسبت به افرادی که بدون فهرست به مراکز خرید می‌روند، پول کمتری خرج می‌کنند.

- بازبینی‌های پزشکی را به طور مرتب انجام دهید: خیلی از افراد به این موضوع بی‌توجه هستند. یک عمر مصرف غذاهای ناسالم و دخانیات و سبک زندگی غلط، باعث شده آنها از آزمایش‌های پزشکی هراسان باشند که در نهایت یک روز از بیمارستان سر درخواهند آورد. واقعیت این است که اگر این افراد خود را به آزمایش‌های منظم متعهد کرده بودند، می‌توانستند از خیلی از بیماری‌ها و درنتیجه هزینه‌های سرسام‌آور بابت مداوای آنها رهایی یابند. در این میان، بازبینی سلامت دهان و دندان اهمیت ویژه‌ای دارد.

- به‌جای ماشین شخصی از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنید: همه می‌دانیم ماشین خرج دارد: بنزین، بیمه، تعمیرات و استهلاک. به‌علاوه باعث آلودگی هوا هم می‌شود. چه بهتر که هم محیط‌زیست را آلوده نکنیم و هم در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنیم. مترو، تاکسی و اتوبوس جایگزین‌های بهتری هستند.

- ماشین خود را منظم معاینه کنید: درست مثل بدن انسان که در بالا ذکر شد، ماشین هم به بازبینی و کنترل مرتب نیاز دارد. با بررسی تایرها، موتور و کلاچ و سایر قطعات، می‌توانید در هزینه‌ی تعمیرات ماشین صرفه‌جویی کنید.

در آخر ماه، مبلغی را که پس انداز کرده اید به یک حساب سپرده انتقال دهید تا پولی در دسترس شما نباشد که به فکر خرج کردنش باشید و هم اینکه مبلغی به عنوان سود به حساب شما در اخر هر ماه اضافه می شود و بدین ترتیب پول شما رشد بیشتری می کند.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .