تبیان، دستیار زندگی

زود بیدار شدن؛ عادتی که زندگی شما را تغییر خواهد داد

فواید سحرخیزی برای سلامت جسم و روح

"سحرخیز باش تا کامروا شوی" جمله‌ی معروفی که همه‌ی ما آن را بارها و بارها شنیده‌ایم. آدم‌ها دو دسته‌اند؛ شب‌بیدارها و سحرخیزها. سحرخیز بودن علاوه بر فوایدی که برای جسم و روح ما دارد و در ادامه به آن بیشتر می‌پردازیم، می‌تواند زیبایی‌های بیشتری را به نمایش بگذارد؛ طلوع زیبای آفتاب، صدای پرندگان، نسیم خنک صبحگاهی و زیبایی‌های طبیعت در صبح همه و همه می‌تواند ما را غرق در لذت کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سحرخیز بودن
به غیر از لذت بردن از زیبایی‌های طبیعت، مهم‌ترین تأثیر سحرخیزی تنظیم ریتم شبانه‌روزی است. ریتم شبانه‌روزی، چرخه 24 ساعته در فرآیند فیزیولوژیکی همه موجودات زنده از جمله گیاهان و حیوانات است. این چرخه الگوی تغذیه و خواب ما، فعالیت موج مغز، تولید هورمون، بازسازی سلول و سایر فعالیت‌های بیولوژیکی ما را تعیین می‌کند.
برای سحرخیز بودن باید شب‌ها زودتر خوابید. میزان خواب توصیه شده برای انسان 7-9 ساعت است. بدون خواب کافی سیستم مغز و بدن عملکرد طبیعی نخواهد داشت. بسیاری از مطالعات نشان می‌دهند که خواب همه چیز را بهبود می‌بخشد، یک خواب خوب فعالیت مغزی خوبی به ما می‌دهد.
با طبیعت همراه شوید، زود بخوابید و برای یک زندگی سالم زود از خواب بیدار شوید. بیایید مزایای دیگر سحرخیزی را با هم مرور کنیم:

افزایش انرژی و نشاط

هنگامی که روز خود را صبح زود شروع می‌کنید، احساس می‌کنید در طول روز انرژی و نشاط بیشتری دارید. دیدن زیبایی‌های صبحگاهی شما را سرحال و روبه‌راه خواهد کرد.

زمانی برای سپاسگزاری

وقتی سحرخیز باشید زمان بیشتری برای شکرگزاری و عبادت دارید. علاوه بر تشکر و سپاسگزاری از خدای بزرگ، از طبیعت، دوستان، خانواده و هر کسی که برای شما کاری کرده است وقت بگذارید. فهرستی برای شکرگزاری داشته باشید و هر روز به آن اضافه کنید تا ببینید که چه قدر خوشبخت هستید.

کارایی و تمرکز بیشتر

پنجاه درصد کار خود را با تنها 1 یا 2 ساعت زود بلند شدن از خواب، زودتر از حد معمول به پایان می‌رسانید. حواس‌پرتی کمتر در اوایل صبح باعث می‌شود بیشتر در کار خود تمرکز و توجه کنید. سحرخیزها کاری‌تر هستند و نسبت به بقیه مولدترند.

برای این‌که صبح‌ها بتوانید زودتر از خواب بیدار شوید باید شب‌ها زودتر بخوابید و این باعث می‌شود که هورمون‌های سیری و گرسنگی تنظیم شوند و کنترل اشتها راحت‌تر باشد. به همین دلیل پایبندی به رژیم و حفظ تناسب‌اندام راحت‌تر خواهد بود


وقت بیشتر برای فعالیت بدنی

این روزها فعالیت بدنی کمتر شده است. اغلب ما سبک زندگی بی‌تحرکی داریم که منجر به چاقی، دیابت زودرس، کلسترول بالا و مشکلات قلبی عروقی می‌شود. در برنامه‌ی شلوغ ما هیچ‌وقت برای ورزش وقت نداریم، صبح‌ها زودتر از خواب بیدار شوید تا این مشکلتان برطرف شود. با 10 تا 15 دقیقه تمرین ساده شروع کنید. به‌آرامی تمرین‌های تقویتی و استقامتی را برای حفظ سلامتی بدن خود اضافه کنید. ورزش صبحگاهی باعث افزایش انرژی جسمی و روحی شما می‌شود. از طرفی ورزش به بهتر خوابیدن شما هم کمک می‌کند.

کمتر در ترافیک ماندن

زود بیدار شدن از خواب باعث می‌شود که بتوانید زودتر از خانه خارج شده و در ترافیک کمتری بمانید. مطالعات نشان می‌دهد که رفت و آمد در ساعات اوج ترافیک منجر به بالا رفتن فشارخون می‌شود. فشارخون بالا نیز منجر به بیماری‌های قلبی می‌شود. وقتی کمتر در ترافیک بمانید، دچار تنش کمتری شده و روز بهتری را خواهید گذراند.

خوب پیش رفتن برنامه‌ریزی

سحرخیزها زمان بیشتری برای اجرا و سازمان‌دهی برنامه‌هایشان خواهند داشت. آن‌ها وقت بیشتری دارند تا برای کارهای مختلف برنامه‌ریزی کنند و تعیین اهداف بهتری خواهند داشت.

عقب‌ماندگی در کار نیست

سحرخیزها کارهایشان عقب نمی‌افتد. حتی در بدترین حالت آن‌ها برای اتمام کارشان وقت پیدا می‌کنند. زود بلند شدن باعث می‌شود کارها با سرعت بهتری پیش رود.

موفقیت در حرفه و شغل

سحرخیزها در حرفه‌شان موفق‌تر هستند. در هر جایگاهی که باشند، یک دانش‌آموز یا کارآفرین، پزشک یا معلم ... آن‌ها در حرفه‌شان بسیار موفق هستند. همه‌ی این‌ها به دلیل تمرکز، توجه، فداکاری و استفاده از صبح زود است.

آرامش و زندگی شادتر

سحرخیزان معمولاً آرامش بیشتری دارند و زندگی شاد و سالمی را در پیش می‌گیرند. آن‌ها در زندگی روزمره خوشحال‌تر هستند. آن‌ها در شرایط بحرانی متفکران بهتری هستند و مهارت‌های حل مسئله‌ی بهتری از دیگران دارند. خوش‌بین‌ترین افراد کسانی هستند که سحرخیزترند. مهارت‌های مدیریت زمان بهتر، خوب سازمان‌دهی کردن و تفکر بهتر برخی از دلایل خوشبختی و شاد بودن هستند.

وقت بیشتر برای خانواده

گذراندن وقت با خانواده مهم‌ترین بخش در زندگی همه و یکی از راه‌های رسیدن به خوشبختی است. به اشتراک گذاشتن ایده‌ها، در کنار هم بودن، سرگرمی و تفریح موجب قوی‌تر و سالم‌تر شدن روابط می‌شود. با سحرخیزی دست یافتن به همه‌ی این‌ها خیلی راحت‌تر خواهد بود و نیازی نیست منتظر تعطیلات آخر باشید. در واقع با سحرخیزی می‌توان هر روز وقت مشخصی را با خانواده گذراند و زندگی بهتر و شادتری را تجربه کرد.

کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌ها

طبق تحقیقات انجام شده افرادی که شب‌ها بیدارند و خواب کافی شبانه ندارند احتمال ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان در آن‌ها زیادتر است زیرا شب‌بیداری موجب اختلال در ریتم شبانه‌روزی می‌شود.

کمک به تغذیه‌ی سالم

وقتی صبح‌ها زود از خواب بلند می‌شوید وقت کافی خواهید داشت تا صبحانه‌ی کامل و سالمی را برای خودتان آماده کنید و دیگر با کیک و کلوچه و ... خودتان را سیر نمی‌کنید. علاوه بر مصرف صبحانه‌ی سالم برای تهیه‌ی میان وعده و ناهار هم وقت کافی خواهید داشت و همه‌ی این‌ها در طولانی‌مدت موجب تغذیه‌ی سالم‌تر و در نتیجه سلامتی بیشتر خواهد شد.

تناسب‌اندام و زیبایی

برای این‌که صبح‌ها بتوانید زودتر از خواب بیدار شوید باید شب‌ها زودتر بخوابید و این باعث می‌شود که هورمون‌های سیری و گرسنگی تنظیم شوند و کنترل اشتها راحت‌تر باشد. به همین دلیل پایبندی به رژیم و حفظ تناسب‌اندام راحت‌تر خواهد بود. از طرفی وقتی شب‌ها زودتر بخوابید و صبح‌ها زود بیدار شوید حلقه‌ی پف‌آلود و تیره دور چشم‌هایتان تشکیل نخواهد شد.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.