تبیان، دستیار زندگی

نحوه دریافت سهام عدالت متوفی

طرح سهام عدالت از سال ۸۵  در کشور به اجرا در آمد، و بیش از ۴۹ میلیون نفر مشمول این سهام هستند. سازمان خصوصی سازی هر ساله با جمع آوری سود شرکت‌های سرمایه پذیر، مبلغی را به عنوان سود سهام عدالت به حساب مشمولین واریز می‌نماید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سهام عدالت
سازمان خصوصی سازی مبلغی بالغ بر ۴۷ هزار میلیارد تومان به عنوان سود سهام عدالت تمامی مشمولین مربوط به سال مالی ۹۷ را به بانک مرکزی پرداخت کرد تا بانک مرکزی با ارائه این مبلغ به بانک‌های مختلفی که مشمولین در آنها حساب دارند، فرآیند واریز را کلید بزند.

در این میان، با توجه به اینکه همچنان حدود ۵ تا ۶ میلیون نفر مشمول، شماره شبای بانکی خود را اعلام نکرده‌اند، پی‌گیری‌ها از سازمان خصوصی سازی از این حکایت دارد که مشمولین همچنان فرصت ثبت شماره شبا را دارند.

افرادی که نمی توانند روش مدیریت خود را از طریق سامانه انتخاب کنند به صورت اتوماتیک روش غیرمستقیم برای آنها انتخاب می‌شود اما بعد از انجام اقدامات مربوط به آزادسازی، وراث متوفی می‌توانند به میزان سهم‌الارث خود سهام عدالت را به نام بزنند.



مسئولین سازمان خصوصی سازی اعلام کردند، افرادی که شماره شبای بانکی خود را ثبت نکرده‌اند، شامل سه دسته می‌شوند:

- دسته نخست مشمولینی هستند که در زمان ثبت نام سهام عدالت کودک بودند و حال به سن قانونی رسیده‌اند اما هنوز از ضرورت ثبت شماره شبا برای دریافت سهام عدالت مطلع نیستند.

- دسته دوم کسانی هستند که گمان می‌برند سهام عدالت نیز همچون یارانه نقدی تنها به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود.

- دسته سوم نیز مشمولین فوت شده‌ای هستند که پیش از ثبت اطلاعات خود فوت شده‌اند.

در صورتی که مشمولین جزو دو گزینه اول هستند حتماً باید شماره شبای بانکی مختص خود را در سامانه سهام عدالت ثبت کنند. ولی آن دسته از مشمولین سهام عدالتی که فوت کرده اند، ورثه همچنان فرصت دارند با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک و انجام انحصار وراثت، نسبت به دریافت سود سهام عدالت متوفی اقدام کنند.

سهام عدالت

مشمولانی که شماره شبای بانکی را ثبت کرده اند

افرادی که اقدام به ثبت شماره شبای بانکی کردند، ابتدا باید سامانه سهام عدالت را ملاحظه و از ثبت اطلاعات خود مطمئن شوند و اگر بعد از ۴ یا ۵ روز سود سهام عدالت به حسابشان واریز نشد می‌توانند از طریق تماس با سامانه سهام عدالت به شماره ۸۳۳۳۸ مراتب را به متولیان اعلام کنند تا علت عدم واریز مشخص شود.

لازم به تاکید است که برای مشمولین هر برگ سهام یک میلیون تومانی مبلغ ۲۰۵ هزار تومان و برای مشمولین هر برگ سهام ۵۳۲ هزار تومانی مبلغ ۱۰۹ هزار تومان سود سهام عدالت مربوط به سال مالی ۹۷، واریز خواهد شد.

سهام عدالت

چگونگی دریافت سهام عدالت مشمولین فوت شده‌گان

همزمان با آزادسازی سهام عدالت این سوال در ذهن بسیاری از مردم مطرح شده است که تکلیف سهام عدالت متوفیان چه می‌شود؟
گفتنی است؛ از سال ۸۴ تا ۸۷، ۴۹ میلیون و ۲۲۶ هزار و ۱۹۳ ایرانی سهامدار عدالت شده که طبق آخرین آمار از این تعداد بیش از ۲ میلیون نفر فوت کرده‌اند اما با توجه به اینکه افراد فوت شده نیز کماکان سهامدار عدالت هستند و ورثه آنها حق استفاده از سهام عدالت متوفیان را دارند، فهرست مشمولان سهام عدالت همان عدد ۴۹ میلیون و ۲۲۶ هزار و ۱۹۳ نفر باقی مانده است.

این روزها بحث داغی بر سر سهام عدالت متوفیان و نحوه آزادسازی آن است، بسیاری از وراث سهامداران این سهام و مردم درباره تکلیف سهام عدالت متوفیان سوالاتی در اذهان بسیاری شکل گرفته است. از آنجا که از زمان اختصاص سهام عدالت تا زمان آزادسازی سال‌ها می‌گذرد، برخی از مشمولان این سهام در حال حاضر در قید حیات نیستند اما برگه سهم آنان در دست وراث است.

حال سوال اینجاست که تکلیف سهام عدالت متوفیان چه می‌شود؟ پیش از آغاز روند آزادسازی سهام عدالت اگر مشمولی فوت شده بود، ورثه می‌توانستند با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک و انجام انحصار وراثت، نسبت به دریافت سود سهام عدالت متوفی اقدام کنند، اما این کار از روز شنبه ۱۳ اردیبهشت متوقف شده است.

بنابر اعلام سازمان خصوصی وراث افراد فوت شده تا اتمام فرآیند آزادسازی سهام عدالت باید صبر کنند و پس از آن ظرف یک یا دو ماه آینده با گواهی فوت برای انتقال سهام عدالت به پیشخوان دولت مراجعه کنند.

براساس گفته‌های مقامات سازمان خصوصی سازی کسانی که برگه سهام عدالت خود را گم کرده‌اند نگران نباشند، زیرا ملاک سهامدار بودن در سهام عدالت، سامانه samanese.ir  است و اگر فردی در این سامانه پرونده دارد و سهام او مشخص است، حتی اگر برگه‌های آن را نداشته باشد، جز مشمولان محسوب می‌شود.

این وراث می‌توانند پس از اتمام طرح آزادسازی سهام عدالت، ظرف یک یا دو ماه آینده با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت و از طریق شرکت سپرده‌گذاری فرآیند انتقال سهام فوت شدگان به وراث را انجام دهند.

در یک‌ماه آینده که فرآیند تعیین تکلیف سهامداران در سامانه سهام‌عدالت انجام می‌شود، وراث فوت‌شدگان سهام‌عدالت به این سامانه مراجعه نکنند و بعد از اینکه اسامی سهامداران عدالت به شرکت سپرده‌گذاری ارسال شد، ورثه می‌توانند باگواهی فوت و وکالت، کارهای قانونی انتقال سهام را انجام دهند، اما فعلا که مرحله ثبت در سامانه است، ورثه سهامداران عدالت نیازی نیست اقدامی انجام دهند.

انتقال سهام عدالت به وراث متوقف شد

براساس تصمیم‌گیری جدید سازمان خصوصی‌سازی، انتقال سهام عدالت افراد متوفی به وراث متوقف شده است. سازمان خصوصی سازی از قبل اعلام کرده بود وراث برای انتقال سهام عدالت فرد متوفی می‌توانند با ارائه مدارک لازم از طریق دفاتر پیشخوان خدمات الکترونیکی دولت اقدام کنند و به میزان سهم الارث سهام عدالت را به نام خود کنند اما این اقدام فعلا متوقف شده است.

سهام عدالت

علت توقف انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث

طرح سهام عدالت از سال ۸۵  در کشور به اجرا در آمد، و بیش از ۴۹ میلیون نفر مشمول این سهام هستند. سازمان خصوصی سازی هر ساله با جمع آوری سود شرکت‌های سرمایه پذیر، مبلغی را به عنوان سود سهام عدالت به حساب مشمولین واریز می‌نماید.

از زمانی که بحث آزادسازی سهام عدالت مطرح شد لازم بود تا در یک مدت زمان معین تعداد مشمولین را به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار اعلام کنیم و شرکت مذکور براساس تعداد اعلام شده باقی اقدامات را در دستور کار قرار دهد.

اگر انتقال سهام عدالت افراد متوفی متوقف نمی شد، زمانی که وارث متوفی به سامانه مراجعه می‌کردند تعداد افرادی که به شرکت سپرده گذاری اعلام شده بود، تغییر می کرد.

به همین دلیل برای جلوگیری از مشکلات احتمالی این اقدام به صورت موقت متوقف شد تا پروژه آزادسازی سهام عدالت به اتمام برسد و بعد از آن وراث می‌توانند ظرف یک یا دو ماه آینده اقدامات قانونی را با مراجعه به دفاتر پیشخوان انجام دهند و بعد از طریق شرکت سپرده‌گذاری انتقال سهام وراث متوفی انجام خواهد شد.

همچنین افرادی که نمی توانند روش مدیریت خود را از طریق سامانه انتخاب کنند به صورت اتوماتیک روش غیرمستقیم برای آنها انتخاب می‌شود اما بعد از انجام اقدامات مربوط به آزادسازی، وراث متوفی می‌توانند به میزان سهم‌الارث خود سهام عدالت را به نام بزنند.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .