تبیان، دستیار زندگی

توصیه هایی برای موفقیت دانش آموزان در امتحانات

امتحان ، ابزار اندازه گیری دانسته های افراد است وموفقیت در آن می تواند باعث رشد اعتماد به نفس و خود پنداره مثبت در افراد شود و عدم موفقیت در آن نیز تاثیر منفی در شخصیت آنها خواهد داشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

میز مطالعه

با فرا رسیدن ماه خرداد ، اکثر دانش آموزان خود را برای امتحانات پایان سال آماده می کنند.امسال هم با وجود شرایط کرونا امتحانات اکثر دانش آموزان به صورت مجازی و فقط دانش اموزان پایه نهم و دوازدهم به صورت حضوری برگزار می شود.

همه افراد دوست دارند که در امتحانات موفق باشند، اما نمی دانند که چطور باید به این موفقیت برسند. دانش آموزان درصدد این هستند تا با برنامه ریزی هر چه بهتر موفقیت خود را بیشتر کنند. فرد هر چه قدر هم که عالی و برای امتحان آماده باشد، اما باز هم احتمال اشتباه و خطاهایی وجود دارد که دلیل آن می تواند شرایط روحی و فیزیکی او به خاطر استرس و اضطراب باشد.در این مطلب می خواهیم نکات و مواردی را برای موفقیت دانش آموزان در امتحانات بیان کنیم که باعث می شود فرد با  دانستن و انجام دادن آن ها در امتحانات موفق تر باشد.


نکاتی برای موفقیت هر چه بیشتر در امتحانات:


توکل بر خدا : توکل یعنی اینکه تلاش و کوششت را بکن و تدبیر امور را به خدا بسپار. قرآن کریم می فرماید: «مَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَی اللّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ»؛ هر که اتکایش به خدا باشد، خدا برای‏ او کافی است، «إنَّ اٌللهَ یُحِبُّ اٌلْمٌتَوَكِّلِینَ.» خداوند توکل کنندگان را دوست دارد. به هر حال با هر توانایی که دارید به خدا توکل کنید.توکل بر خدا به فرد آرامش می دهد، چیزی که بدان محتاج هستید.

داشتن هدف:فرد برای انجام کاری بهتر است که هدف داشته باشد. داشتن هدف به او انگیزه ی حرکت می دهد و مهمترین عامل برای کسب موفقیت می باشد.فرد وقتی  به هدفش نگاه می کند انگیزه اش برای تلاش و کوشش، چند برابر می شود و این بهترین دستاورد داشتن هدف است. شما امسال یک هدف بزرگ دارید، پس برای رسیدن به آن باید تمام همت خود را به کار بگیرید.

برنامه ریزی صحیح: فرد برای رسیدن به هدف باید برنامه ریزی صحیح داشته باشد. که این برنامه می تواند شامل برنامه های بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت باشد. بدون برنامه ریزی صحیح تلاش های فرد نتیجه ی خوبی  نخواهد داشت. برنامه ریزی صحیح، مدیریت زمان را در اختیار دانش آموز قرار می دهد و او را از سردرگمی رها می سازد، مسیر رسیدن به هدف را روشن می سازد و هر زمان او را متوجه می سازد که تا رسیدن به هدف چه فاصله ای باید طی کند. توجه داشته باشید که هر دانش آموز باید روش صحیح برنامه ریزی کوتاه مدت (هفتگی) را شخصا فراگیرد و برای خود برنامه بنویسد.

 دانش آموز باید درس ها را به طور مرتب مرور کند. یادداشت هایی که هنگام درس خواندن و حل سوالات نوشته است را روز قبل از امتحان برای مرور کردن نکات مهم دوباره مطالعه کند ،این کار باعث تثبیت یادگیری و جلوگیری از فراموش شدن مطالب آموخته شده می شود.


دانش آموزان باید برای بهتر اجرا کردن برنامه ی امتحانات، یک برنامه ی شخصی برای خودشان بچینید.آنها اگر احساس می کنند که بر روی بعضی درس ها تسلط بیشتری دارند و وقت کمتری برای خواندن آن نیاز دارند،بهتر است  تمرکز خود را روی دروسی بگذارند که در آن ها تسلط کمتری دارند و ضعیف تر هستند. با این روش می توانند بهترین استفاده را از وقت خود داشته باشند.دانش آموز بعد از این که کتاب را به طور کامل خواند و تمام کرد بهتر است از کتب کمک درسی و امتحانات نهایی سال های قبل برای بالا بردن تسلط خود و تمرین کردن استفاده کند چون تقریبا مدل سوالات به یک صورت است و کار کردن روی آن ها آمادگی دانش آموز را بالاتر می برد.
همچنین حتی المقدور برنامه مطالعه در ایام امتحانات به گونه ای تنظیم شود که در شب امتحان استراحت به میزان لازم وجود داشته باشد.

آشنایی با روش های صحیح مطالعه:
بهتر است دانش آموز با روش های صحیح مطالعه آشنا شود. یادگیری به دنبال یک فرایند علمی در فرد حاصل می شود. بنابراین فرد برای یادگیریِ بهتر باید با اصول و فنون صحیح یادگیری آشنا شود. البته ممکن است او در گذشته با یک روش خاص درس ها را آموخته باشد اما در هر صورت آگاهی از روشهای صحیح مطالعه برای فرد  مفید خواهد بود.

آمادگی جسمی:بهتر است فرد از لحاظ جسمی آمادگی کامل را داشته باشد. شرایط جسمی مطلوب در یادگیری او تاثیر زیادی دارد؛ بنابراین برای اینکه جسم سالمی داشته باشد تا بتواند خوب درس بخواند باید تغذیه مناسب داشته باشد، ورزش کند و به میزان لازم بخوابد.

توجه به آرامش روحی و روانی: دانش اموز باید به آرامش روحی و روانی خود توجه داشته باشد و در صورت داشتن اضطرابِ بیش از حد معمول یا هر مشکل دیگری که موجب اختلال در یادگیری اش می شود از مشاور کمک بخواهد.

نوشتن نکات مهم:دانش آموز برای یادگیری بهتر هنگام مطالعه کردن و خواندن دروس حتما یک کاغذ را برای نوشتن نکات مهم و فرمول های مهم داشته باشد تا بتواند آن ها را در وقت های دیگر هم بخواند.

برطرف کردن اشتباهات: بهتر است دانش اموز برای برطرف کردن اشتباهات خود سوالات و مسئله هایی را که اشتباه نوشته است را به دقت مطالعه کند و عیب خود را برطرف کند.

مرور مرتب و به موقع درس ها:دانش آموز باید درس ها را به طور مرتب مرور کند. یادداشت هایی که هنگام درس خواندن و حل سوالات نوشته است را روز قبل از امتحان برای مرور کردن نکات مهم دوباره مطالعه کند ،این کار باعث تثبیت یادگیری و جلوگیری از فراموش شدن مطالب آموخته شده می شود.

استفاده از تجربیات دیگران :دانش آموز برای نتیجه گیری بهتر در درس خواندن بهتر است از تجربیات دیگران استفاده کند اما تقلید نکند. هر کس شرایط و توانایی های خاص خودش را دارد و تقلید صرف از روش دیگران کار درستی نیست.
استفاده از میز و صندلی مخصوص:از میز و صندلی مناسب استفاده نمایید و هرگز از تختخواب خود به عنوان مطالعه استفاده نکنید زیرا مطالعه کردن درمکان خواب یا در جاهای بسیار نرم و راحت یا در حالت خوابیده و دراز کش اشتباه است. همان طور که خوابیدن هم نباید در محل مطالعه انجام پذیرد. اگر هنگام مطالعه احساس خواب آلودگی و میل به خواب داشتید حتما مکان مطالعه را ترک نمایید تا در همان جا خوابتان نبرد.

پاسخگویی سوالات آسان تر: دانش آموزدر هنگام امتحان اگر احساس کرد که بعضی از سوالات وقت گیر هستند و پاسخگویی به آن ها زمان زیادی مصرف می کند، ابتدا به سراغ سوال های آسان تر برود و کنار سوالات دشوار و زمان گیر ضربدر بزند تا بعد از پاسخ دادن به سوالات آسان به سراغ آن ها برود.

کادر کشیدن:یکی از نکاتی که دانش آموزان در هنگام امتحان باید به آن توجه کنند این است که در سوالات محاسباتی و مسئلات، دور جواب آخری که به دست می آورند کادر بکشند.

 مثبت اندیشی کردن:
دانش اموز باید با اطمینان خاطر و آرامش کامل در امتحان شرکت کند. مثبت اندیشی کند. همواره این جملات را در ذهن خود تکرار کند: من برای امتحان کاملا آماده ام و به خوبی از عهده آن برمی آیم. نگرانی را از خود دور کند. هر گاه احساس نگرانی کرد، چند نفس عمیق بکشد تا آرام شود.قبل از امتحان با دوستان راجع به اضطراب و دلشوره صحبت نکند. بهتر است بداند که نگرانی همچون یک بیماری مسری قابل سرایت به دیگران است.

آرام ولی هوشیاربودن
:بهتر است دانش اموز آرام ولی هوشیار باشد. اگر حق انتخاب دارد، مکان مناسبی را برای نشستن انتخاب کند. نیمکتی را انتخاب کند که بر روی آن فضای کافی برای کار داشته باشد. به پشتی نیمکت تکیه دهد و راحت باشد.
آزمون دادن

پاسخ سوالات تستی:در امتحانات تستی برای انتخاب پاسخ درست دقت کنید. ابتدا پاسخهایی را که می‌‌دانید اشتباه است، کنار بگذارید. اگر تست نمره منفی ندارد، از بین پاسخهای باقی مانده، پاسخ صحیح را انتخاب نمایید و یا حدس بزنید. اگر امتحان نمره منفی دارد و شما دلیل خاصی برای انتخاب پاسخ خود ندارید، حدس نزنید. شک نکنید، معمولا اولین گزینه ای که انتخاب می‌‌کنید، پاسخ صحیح است. پس پاسخ خود را تغییر ندهید، مگر اینکه واقعا به نتیجه قطعی رسیده باشید.

پاسخ سوالات تشریحی: در امتحانات تشریحی، قبل از پاسخ دادن به سؤالات خوب فکر کنید. ابتدا نکات مهمی را که راجع به سؤالات به دهنتان می‌‌رسد، در چرک نویس یادداشت کنید. این نکات را به ترتیب شماره گذاری کنید. سپس آنها را تنظیم کرده و پاکنویس کنید.در هنگام پاسخ به سؤالات تشریحی، به اصل موضوع بپردازید و حاشیه نروید. در جمله اول موضوع اصلی را بیان کنید. مقدمه ای برای آن بنویسید. سپس موضوع را با جزئیات بیشتری شرح دهید. به سؤال توجه کنید و فقط به آنچه از شما خواسته شده پاسخ دهید. از توضیحات غیر ضروری و مثالهای اضافی بپرهیزید.همچنین برای پاسخگویی به سوالات دقت کنید و برای پاسخگویی هر چه بهتر، خود را جای مصحح امتحان بگذارید.

متمرکز بودن بر روی برگه امتحانی خود:
توجه داشته باشید نگاه کردن به دیگر دانش آموزان و نحوه عملکرد آنان می‌تواند موجب اضطراب زیادی در حین امتحان شود. مانند دیدن دانش آموزی که تند تند می‌نویسند یا..... بنابراین تمام توجه خود را بر روی ورقه امتحانی تان متمرکز نمایید تا آرامش بیشتری داشته باشید.

نگاه گذارا به سوالات
: بهتر است در ابتدا نگاهی گذرا به سؤالات بیندازید. حدودا  ده درصد از وقت خود را برای این کار صرف کنید. کلمات کلیدی را مشخص کنید و برای پاسخ دادن به سؤالات زمان‌بندی کنید. در حالی‌که سؤالات را می‌خوانید، نکاتی که به ذهن‌تان می‌رسد و می‌توانید مفید باشد را در کنار آن‌ها یادداشت کنید.

مرور مطالب درانتهای امتحان
: ده درصد از وقت امتحان را برای مرور مطالب کنار بگذارید. بهتر است برای ترک کردن جلسه امتحان عجله نکنید. در انتها تمام سؤالات را مرور کنید و مطمئن شوید که به تمام سؤالات پاسخ داده اید. پاسخ‌ها را یک بار دیگر بخوانید و در صورت لزوم جمله بندی، املای کلمات و … را تصحیح کنید.

نکاتی برای تغذیه دانش آموزان در ایام امتحانات

داشتن برنامه غذایی سالم و نشاط بخش و خوابیدن به اندازه کافی در راس برنامه ها قرار گیرد.
صبح روز امتحان، داشتن روحیه لازم فوق العاده مهم است. خسته و خواب آلود بودن و صبحانه نخوردن از جمله موارد مهمی هستند که باعث می شود دانش آموز در زمان برگزاری امتحان نتواند از پس پاسخگویی به سئوالات امتحان به نحو صحیح برآید.دانش آموزان در این ایام باید صبحانه بخورند ، چون مصرف صبحانه، گلوکز مورد نیاز برای فعالیت مغز را تامین می‌کند. همچنین مصرف عسل بویژه به همراه کنجد به تقویت حافظه و به خاطرآوردن مطالب درسی کمک می‌کند.

دانش آموزان برای داشتن خواب راحت، باید شب قبل از امتحان یک لیوان شیر گرم پیش از خواب میل کنند، همچنین بهتر است قهوه و چای ، نوشابه گازدارمصرف نکنند  و یا مصرف این مواد را در طول روز به حداقل برسانند.

مصرف برخی مواد در میان وعده آخر شب پیش از امتحان به کاهش اضطراب و داشتن خواب راحت کمک می‌کند، این مواد عبارتند از: لوبیا، سویا و محصولات سویا، موز، تخم مرغ، ماهی، گردو، شیر و لبنیات.

 بهتر است در ابتدا نگاهی گذرا به سؤالات بیندازید. حدودا ده درصد از وقت خود را برای این کار صرف کنید. کلمات کلیدی را مشخص کنید و برای پاسخ دادن به سؤالات زمان‌بندی کنید. در حالی‌که سؤالات را می‌خوانید، نکاتی که به ذهن‌تان می‌رسد و می‌توانید مفید باشد را در کنار آن‌ها یادداشت کنید.


همچنین کم خونی باعث  بی حوصلگی، خستگی و عدم تمرکز می‌شود. دانش آموزان برای پیشگیری از این حالت در ایام امتحان و قبل از آن هم باید از منابع غذایی که آهن  دارد مانند گوشت، جگر، حبوبات، خشکبار و انواع مغز‌ها (گردو، بادام، فندق، پسته) استفاده کنند. همچنین خوردن مواد غذایی حاوی پروتئین و کلسیم در صبحانه در ایجاد آرامش موثر است.

تخم مرغ و لبنیات منابع غذایی خوبی برای تامین این مواد مغذی هستند. برای غلبه بر اضطراب و خستگی در این ایام باید مواد غذایی مغذی و متعادل همراه با استراحت کافی و منظم وجود داشته باشد.

بهتر است در ایام امتحانان از میوه و سبزیجات بیشتری استفاده کنید.مصرف میوه و سبزی تازه مواد لازم برای غلبه بر خستگی را در اختیار دانش آموز قرار می‌دهد، مصرف قند و شکر و مربا به مقدار زیاد سبب ایجاد خستگی، سردرد و اختلال در تمرکز حواس می‌شود.

مصرف انواع نان هم در وعده صبحانه می‌تواند انرژی لازم و کافی برای زمان امتحان و پیشگیری از گرسنگی را فراهم کند.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .