تبیان، دستیار زندگی

عوارض سریع غذا خوردن برای بدن

با عجله غذا خوردن باعث چه بیماری‌هایی می‌شود؟

مطالعات نشان داده است که سریع غذا خوردن می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی زیادی از جمله افزایش وزن و افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تند غذا خوردن
حتماً دیده‌اید که برخی افراد در هنگام عصبانیت و یا استرس خیلی سریع و زیاد غذا می‌خورند و برخی دیگر در شرایط عادی، عادت به تندخوری دارند. این درحالی است که غذا خوردن یکی از لذت‌های زندگی است که برخی افراد این لذت را با تندخوری از بین برده و علاوه براین، سلامتی خود را به خطر می‌اندازند. در ادامه به بیماری‌هایی که در اثر سریع غذا خوردن به سراغتان می‌آید، می‌پردازیم: 

ریفلاکس اسید معده

سریع غذا خوردن می‌تواند خطر ریفلاکس اسید معده را افزایش دهد زیرا دستگاه گوارش مسئولیت تجزیه غذا برای جذب مواد مغذی ضروری از آنها را بر عهده دارد؛ بنابراین هنگامی که میزان غذای مصرفی بیش از گنجایش دستگاه گوارش باشد، منجر به نفخ و رفلاکس اسید معده می‌شود. رفلاکس اسید معده باعث می‌شود دچار احساس سوزش در سینه، گلودرد و مشکل بلع شوید.


غذا را زیاد بجوید زیرا خوب جویدن غذا باعث هضم آسان‌تر مواد غذایی و افزایش جذب مواد مغذی می‌شود

دیابت

یک مطالعه در لیتوانی در سال 2012 نشان داد که دیابت می‌تواند نتیجه سریع غذا خوردن باشد. دکتر یاماجی می‌گوید: «افراد در اثر سریع غذا خوردن احساس سیری نکرده و پرخوری می‌کنند. از آنجایی که پرخوری باعث افزایش وزن و چاقی می‌شود، این مسئله باعث نوسان گلوکز شده و می‌تواند منجر به مقاومت در برابر انسولین شود»؛ مقاومت در برابر انسولین شرایطی است که سلول‌های بدن به طور موثر به هورمون انسولین پاسخ نمی‌دهند، که این امر می‌تواند باعث دیابت نوع2 شود.

سندرم متابولیک

مقاومت در برابر انسولین ارتباط نزدیکی با سندرم متابولیک دارد. این بیماری خطر ابتلا به دیابت، بیماری‌های قلبی و سکته را نیز افزایش می‌دهد. همچنین سریع غذا خوردن می‌تواند افراد را مستعد چربی دورکمر و سطح پایین کلسترول خوب خون یا HDL کند که این دو مورد از عوامل خطرزای ایجاد سندرم متابولیک هستند.

چاقی

مطالعات نشان داده که سریع غذا خوردن منجر به کاهش رضایتمندی و افزایش وزن در افراد می‌شود. در واقع، باعجله غذا خوردن به خودی خود استرس‌زا بوده و باعث می‌شود قبل از اینکه سیگنال‌های سیری به مغز برسد، فرد بیش از اندازه غذا بخورد و در نتیجه خطر چاقی را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

چگونه آهسته غذا بخوریم؟

با عجله غذا خوردن عادتی است که ترک آن نیاز به تلاش آگاهانه دارد. راهکارهای زیر می‌تواند به شما برای ایجاد یک عادت جدید در آهسته غذا خوردن کمک کند:

برای غذا خوردن حداقل 20 دقیقه وقت بگذارید و وعده‌های غذایی را در اولویت برنامه خود قرار دهید. این کار کمک می‌کند تا ارگانیسم بدن بعد از دریافت انرژی لازم از غذایی که می‌خورید، به مغز سیگنال سیری دهد.

- تمام حواس خود را صرف غذا خوردن کنید. هنگام شروع به غذا خوردن چند لحظه تمرکز کنید تا متوجه عطر، طعم و مزه غذا شوید و پس از ادامه غذا، به این موارد توجه نکنید زیرا ممکن است عطر و طعم خوب غذا ناخودآگاه شما مجبور به تندخوری و پرخوری کند.

- غذا را زیاد بجوید زیرا خوب جویدن غذا باعث هضم آسان‌تر مواد غذایی و افزایش جذب مواد مغذی می‌شود.

سعی کنید با دیگران غذا بخورید و یا اگر تنها هستید، هنگام غذا خوردن فیلم تماشا کنید؛ به گونه‌ای که مدت غذا خوردن را با تماشای فیلم تنظیم کنید.

آهسته غذا خوردن علاوه بر مزایای جسمانی که برای شما به ارمغان می‌آورد، شاید مهم‌ترین مزیتش این باشد که از صرف غذا لذت بیشتری را خواهید برد.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.