تبیان، دستیار زندگی

آیا غذا خوردن در بیرون از منزل امن است؟

رستوران رفتن در شرایط کرونا

حتی اگر فردی با ریسک کم باشید اما در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا در آن مشاهده می‌شود و نمی‌توانید فاصله‌ی دو متری با افراد را حفظ کنید، هنوز هم بهترین توصیه، در خانه ماندن و استفاده از غذاهای خانگی و تهیه‌ی آن‌ها در منزل است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
رستوران رفتن در شرایط کرونا
رستوران‌ها فعالیت بیرون‌بر خود را از اواسط اردیبهشت آغاز کرده بودند و حالا طبق ابلاغیه‌ی جدید ستاد ملی مبارزه با کرونا، با اتمام ماه مبارک رمضان می‌توانند داخل رستوران‌ها هم پذیرش مشتری داشته باشند. آن‌ها باید پروتکل بهداشتی خود را به صورت کامل رعایت کنند تا هم سلامت خودشان و هم مشتری‌هایشان به خطر نیفتد. مراجعین هم باید یک سری اصول را رعایت کنند که در این مطلب بیشتر به آن می‌پردازیم.

سلامتی منطقه‌ی محل سکونت خود را بررسی کنید

بازگشایی رستوران‌ها و هتل‌ها یک تصمیم دولتی است که بنا به مصلحت‌های سیاسی و اقتصادی و ... گرفته می‌شود، اما بیرون رفتن برای صرف غذا یک تصمیم شخصی است. پس خودتان حواستان باشد که اگر هنوز در محل سکونت شما موارد جدید ابتلا به کووید 19 وجود دارد، پس احتمال انتقال آن در اماکن عمومی وجود دارد و در نتیجه همچنان بهترین راهکار در خانه ماندن است.

شرایط خود را در نظر داشته باشید

با این که اعلام شده است رستوران‌ها باز هستند ولی این بدان معنا نیست که شما می‌توانید با خیال راحت هر وقت خواستید به رستوران بروید. شرایط شخصی خود را در نظر داشته باشید. اگر بالای 65 سال سن دارید باید خیلی بیشتر مراقب باشید و احتیاط کنید. اگر دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، فشارخون بالا، ناراحتی قلبی عروقی و ... هستید همچنان بهترین کار در خانه ماندن است و حتی اگر به هر دلیلی مجبور به رفتن به رستوران شدید باید خیلی با احتیاط بیشتری مواردی که در ادامه گفته می‌شود را رعایت کنید.

به محض رسیدن به اطراف خود نگاه کنید

یک نگاه سریع می‌تواند چیزهای زیادی در مورد چگونگی برخورد مدیریت و کارکنان رستوران با این بیماری به شما بگوید. رستورانی که دقیقاً مانند گذشته به نظر می‌رسد، رستورانی نیست که بتوانید به آنجا بروید. صندلی‌ها باید 6 فوت یعنی حدود دو متر از هم فاصله داشته باشند. در اطراف صندوق و ورودی و خروجی رستوران نباید شلوغ باشد. شلوغی خط قرمز ماست زیرا حتی با رعایت تمام نکات باز هم اگر تجمع افراد زیاد باشد احتمال انتقال بیماری وجود دارد. کارکنان باید حتماً ماسک و بهتر است شیلد داشته باشند و کمترین تعامل بین کارکنان با هم و کارکنان با مشتریان وجود داشته باشد.

رستوران‌های روباز انتخاب بهتری هستند

ویروس کرونا در محیط بسته به آسانی گسترش می‌یابد؛ در یک مطالعه نشان داده شد که یک خانم مبتلا به کووید 19 در یک رستوران توانسته بود این ویروس را به 9 نفر دیگر انتقال دهد. شواهد اخیر حاکی از آن است که احتمال ابتلا به این بیماری در فضای بیرون کمتر است. پس یا رستوران‌های روباز را انتخاب کنید و یا اگر امکانش وجود دارد از کارکنان رستوران بخواهید که صندلی‌تان را در محوطه‌ی بیرون رستوران قرار دهند.

اگرچه ما اغلب به رستوران می‌رویم تا بتوانیم استراحت کنیم و نگرانی‌هایمان را فراموش کنیم، اما در شرایط همه‌گیری داستان فرق می‌کند. در واقع متخصصان معتقدند هر چه مدت طولانی‌تری در یک محلی بمانید که پتانسیل انتقال وجود داشته باشد، احتمال وقوع آن بیشتر می‌شود. پس به محض این که غذا خوردنتان تمام شد رستوران را ترک کنید


صورتتان را با ماسک بپوشانید

استفاده از ماسک کمک می‌کند تا افرادی که ناقل بی‌علامت هستند و از بیماری خودشان اطلاع ندارند احتمال انتقال بیماری را کاهش دهند. به همین دلیل ماسک زدن هم برای کارکنان رستوران بسیار مهم است و هم برای شما. ماسکتان را فقط موقع خوردن غذا و آشامیدن دربیاورید؛ آن هم با رعایت اصول بهداشتی. یعنی حتماً دستتان را قبلش بشویید و یا ضدعفونی کنید. دقت داشته باشید که یک مطالعه‌ی جدید نشان داده است که این ویروس حتی با صحبت کردن هم ممکن است به مدت 14 دقیقه در فضا بماند. پس حتماً به صورتتان ماسک داشته باشید.

دستکش آن‌قدرها هم مفید نیست

در بسیاری از مناطق، این قانون از قبل هم وجود داشته است که افرادی که مواد غذایی را تهیه می‌کنند باید دستکش بپوشند و این تغییر نکرده است؛ اما کسانی که غذا را توزیع می‌کنند به نظر می‌رسد بهتر است دستکش نپوشند زیرا مطالعات نشان داده است که استفاده از دستکش در طی یک دوره زمانی موجب می‌شود فرد یک احساس غلط امنیتی را به دست آورد. پس بهتر است فکر کند که دستش آلوده است تا آن را مرتب بشوید و با خیال راحت هم به همه جا دست نزند.

حواستان به سطوح مشترک باشد

اگرچه گفته می‌شود تماس با سطوح راه اصلی انتقال ویروس نیست، اما متخصصان هنوز توصیه می‌کنند در مورد سطحی که افراد دیگر لمس کرده‌اند، مراقب باشید؛ مثلاً اگر منویی روی دیوار نصب شده است بهتر است آن را ببینید تا این که منوی روی میز را در دستتان بگیرید.
اگر سطوح مشترکی را لمس کردید، دستانتان را بشویید و ضدعفونی کنید و به صورتتان دست نزنید. ممکن است برخی رستوران‌ها به مشتری‌هایشان ضدعفونی‌کننده بدهند اما بهتر است خودتان یکی از آن‌ها را همراهتان داشته باشید.
ایده‌آل این است که دستانتان را بلافاصله قبل از خوردن غذا با آب و صابون بشویید و به هیچ سطحی دست نزنید. البته این توصیه‌ی جدیدی نیست و همیشه باید این کار را کرد اما اگر به هر دلیلی شرایطش محیا نبود دستانتان را به‌خوبی ضدعفونی کنید.

آرامش داشته باشید؛ اما خیلی هم طولش ندهید

اگرچه ما اغلب به رستوران می‌رویم تا بتوانیم استراحت کنیم و نگرانی‌هایمان را فراموش کنیم، اما در شرایط همه‌گیری داستان فرق می‌کند. در واقع متخصصان معتقدند هر چه مدت طولانی‌تری در یک محلی بمانید که پتانسیل انتقال وجود داشته باشد، احتمال وقوع آن بیشتر می‌شود. پس به محض این که غذا خوردنتان تمام شد رستوران را ترک کنید.

چند توصیه‌ی کلی:
. هنوز هم بهترین کار در خانه ماندن و استفاده از غذاهای خانگی و تهیه‌ی آن در منزل است. با این حال اگر مجبور شدید به رستوران بروید حتماً توصیه‌های ذکر شده را رعایت کنید.

. اگر فقط برای تهیه‌ی غذا مشکل دارید می‌توانید غذا را به صورت اینترنتی و یا تلفنی سفارش داده و یا در صورت عدم دسترسی، غذا را از رستوران گرفته و با خود به منزل یا محل کارتان ببرید و آن را به‌خوبی گرم کرده و با رعایت نکات بهداشتی میل کنید.

. اگر بیمار هستید و یا علائم تنفسی مانند سرفه و عطسه و ... دارید حتماً در منزل بمانید و از رفتن به رستوران صرف‌نظر کنید. زیرا هم احتمال انتقال بیماری‌تان به دیگران وجود دارد و هم این که خودتان ممکن است به بیماری یا عفونت دیگری مبتلا شوید؛ زیرا سیستم ایمنی شما در حال مبارزه با بیماری فعلی‌تان است.

. اگر مجبور هستید برای غذا خوردن به رستوران بروید از رستوران‌های شلوغ و ساعات پیک خودداری کنید. هرچه جمعیت در جایی کمتر باشد احتمال انتقال بیماری کمتر است.

. اصلا سراغ بوفه‌های سلف‌سرویس نروید. این‌طور جاها معمولاً آلوده‌ترند؛ زیرا افراد بیشتری به وسایل و سطوح آن دست می‌زنند.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.