تبیان، دستیار زندگی

فواید شیر شتر؛ از شادابی و جوانی پوست تا بهبود کودکان اوتیسمی

خواص شگفت‌انگیز شیر شتر

آیا تاکنون در مورد فواید نوشیدن شیر شتر شنیده‌اید؟ اگر اینطور نیست، بگذارید ما برایتان بگوییم که چرا باید این شیر را در برنامه غذایی‌تان بگنجانید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
شیر شتر
شیر یک نوشیدنی مناسب برای حفظ سلامت عمومی‌تان است؛ اما از شنیدن مزایای نوشیدن شیر شتر حیرت خواهید کرد. بله، شیر شتر نه تنها به حفظ سلامتتان کمک می‌کند بلکه در صورت ابتلا به هر بیماری، مانند یک دارو نیز عمل می‌کند. شاید باورش برایتان سخت باشد اما نمونه‌ها و تحقیقات علمی بسیاری وجود دارند که در آن‌ها مشخص شده است که خیلی از افراد مشکلات و بیماری‌هایشان را با نوشیدن 1 ماه از این شیر برطرف کرده‌اند.
شیر شتر دارای خواص قدرتمندی است که می‌تواند در درمان بسیاری از بیماری‌های پیچیده کمک کند. زیرا این شیر حاوی کلیه مواد مغذی ضروری مانند پروتئین، کلسیم، کربوهیدرات، قند طبیعی، فیبر، آهن، منیزیم، آلفاهیدروکسی‌اسید و ویتامین‌های فراوان است که تمام این مواد مغذی به سلامت و زیبایی کمک می‌کند. در ادامه برخی از مزایای سلامتی نوشیدن این شیر را آورده‌ایم:

صدها سال است که شیر شتر برای درمان اسهال ناشی از روتاویروس استفاده شده است. تحقیقات نشان می‌دهد شیر حاوی آنتی‌بادی‌هایی است که به معالجه این بیماری که به ویژه در کودکان شایع است، کمک می‌کند


کمک به کنترل دیابت و بهبود حساسیت به انسولین

تحقیقات نشان داده است که نوشیدن شیر شتر باعث کاهش قند خون و بهبود حساسیت به انسولین در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و 2 می‌شود. اگر حداقل 1 یا 2 ماه به طور مرتب شیر شتر بنوشید، می‌توانید دیابت را با کنترل سطح قند خونتان، بهتر کنترل کنید. شیر شتر حاوی فیبر زیادی است که به شما در کنترل قند خون کمک می‌کند. یک لیتر شیر شتر حداقل 52 تا 55 واحد انسولین دارد که در شیر هیچ حیوان دیگری یافت نمی‌شود و همچنین حاوی "روی" قابل‌توجهی است که می‌تواند به بهبود حساسیت به انسولین کمک کند. از این رو سال‌هاست که برای کنترل دیابت مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما تعداد کمی از مردم در مورد آن اطلاع دارند.

کمک به کاهش آلرژی و علائم آن

آیا آلرژی غذایی دارید؟ یا فرزندتان آلرژی دارد؟ اگر بله، پس شیر شتر را به برنامه‌ی غذایی‌تان وارد کنید. شیر شتر سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و دارای خواص ضدباکتریایی است که می‌تواند با بیماری‌های مختلف و آلرژی مبارزه کند. ایمونوگلوبولین موجود در شیر شتر به کاهش آلرژی و علائم آن‌ها کمک می‌کند.

یک همراه خوب برای کسانی که می‌خواهند وزن کم کنند

امروزه بسیاری از افراد سعی دارند که وزنشان را کم کنند. آیا شما هم یکی از آن‌ها هستید؟ اگر بله، پس شیر شتر بنوشید. شیر شتر می‌تواند به بهترین دوست شما در مسیر کاهش وزن تبدیل شود؛ زیرا سرشار از پروتئین است و چربی کمی دارد، به این معنی که به شما در کاهش وزن اضافی و کاهش سطح کلسترول بد کمک می‌کند.

اکسیری ناب برای کودکان مبتلا به اوتیسم

شیر شتر یک نوش‌دارو برای اوتیسم است که به جلوگیری از علائم آن در کودکان کمک می‌کند. خاصیت آنتی‌اکسیدانی موجود در شیر شتر می‌تواند به از بین بردن اوتیسم کمک کند. در یک مطالعه همچنین ذکر شده است که شیر شتر مانند یک شهد برای کودکان با هوش کم است و علاوه بر آن می‌تواند علائم اوتیسم را نیز بهبود بخشد. تحقیقات گوناگون نشان داده‌اند که نوشیدن شیر شتر باعث بهبود رفتارهای کودکان اوتیسمی نیز شده است. البته این بدان معنا نیست که می‌تواند جایگزین داروها شود ولی می‌توان از آن به عنوان یک درمان فوق‌العاده کمک گرفت.
به طور کلی مصرف شیر شتر برای بیماری‌های عصبی منفعت فراوانی دارد و برخی تحقیقات به خواص ضدپارکینسونی و ضدآلزایمری آن نیز اشاره کرده‌اند که البته باید در این مورد تحقیقات بیشتری انجام شود.

شیر شتر؛ راز استخوان‌های سالم

شیر به تقویت استخوان‌های شما کمک می‌کند و این قابل انکار نیست. کلسیم موجود در آن می‌تواند استخوان‌ها را تقویت کرده و تسکینی باشد برای افرادی که از درد مفاصل رنج می‌برند.

یک نوشیدنی برای جوانی و شادابی و زیبایی پوست

شیر شتر به پاکسازی خون، سالم نگه داشتن کبد و بهبود هضم کمک می‌کند که همه‌ی این عوامل باعث بهبود سلامت پوستتان می‌شوند. از آنجا که شیر شتر آلفاهیدروکسی‌اسید دارد برای پوست مفید است. این ترکیب باعث نرمی پوستتان می‌شود و از ایجاد چین و چروک و خطوط ریز روی پوست جلوگیری می‌کند.

سرشار از مواد مغذی

شیر شتر در مقایسه با شیر گاو چربی اشباع کمتر و ویتامین C، ویتامین‌های گروه B، کلسیم، آهن و پتاسیم بیشتری دارد. علاوه بر این شیر شتر منبع خوبی از چربی‌های سالم مانند اسیدهای چرب با زنجیره بلند، اسید لینولئیک و اسیدهای چرب اشباع نشده است که می‌تواند از سلامت مغز و قلب پشتیبانی کند.
نصف فنجان (120 میلی‌لیتر) شیر شتر حاوی مواد مغذی زیر است:
انرژی: 50 کالری
پروتئین: 3 گرم
چربی: 3 گرم
کربوهیدرات: 5 گرم
تیامین: 29٪ از مقدار مورد نیاز روزانه (DV)
ریبوفلاوین: 8٪ DV
کلسیم: 16٪ DV
پتاسیم: 6٪ DV
فسفر: 6٪ DV
ویتامین ث: 5٪ از DV

درمان اسهال و قابل‌تحمل‌تر برای افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز یا حساسیت به شیر

عدم تحمل لاکتوز یک بیماری شایع ناشی از کمبود لاکتاز است. لاکتاز آنزیمی است که برای هضم قند موجود در لبنیات (لاکتوز) لازم است. این بیماری می‌تواند باعث نفخ، اسهال و درد شکمی بعد از مصرف محصولات لبنی شود.
شیر شتر حاوی لاکتوز کمتری نسبت به شیر گاو است و همین امر باعث تحمل راحت‌تر آن برای بسیاری از افراد با عدم تحمل لاکتوز می‌شود.

یک لیتر شیر شتر حداقل 52 تا 55 واحد انسولین دارد که در شیر هیچ حیوان دیگری یافت نمی‌شود و همچنین حاوی "روی" قابل‌توجهی است که می‌تواند به بهبود حساسیت به انسولین کمک کند


شیر شتر همچنین دارای پروتئین متفاوتی نسبت به شیر گاو است و به نظر می‌رسد توسط افرادی که به شیر گاو حساسیت دارند بهتر تحمل می‌شود.
علاوه بر این‌ها صدها سال است که شیر شتر برای درمان اسهال ناشی از روتاویروس استفاده شده است. تحقیقات نشان می‌دهد شیر حاوی آنتی‌بادی‌هایی است که به معالجه این بیماری که به ویژه در کودکان شایع است، کمک می‌کند.

مبارزه با ارگانیسم‌های بیماری‌زا و تقویت ایمنی

شیر شتر حاوی ترکیباتی است که به نظر می‌رسد با ارگانیسم‌های مختلف بیماری‌زا مبارزه می‌کند. دو ماده اصلی فعال در شیر شتر لاکتوفرین و ایمونوگلوبولین‌ها هستند؛ پروتئین‌هایی که به شیر شتر خواص تقویت‌کنندگی می‌دهند.
لاکتوفرین دارای خواص ضدباکتریایی، ضدقارچی، ضدویروسی، ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی است که می‌تواند ارگانیسم‌هایی که موجب ایجاد عفونت‌های شدید می‌شوند را مهار کند.

مراقب باشید
حتماً از شیرهای پاستوریزه استفاده کنید. مصرف شیر شتر به طور سنتی بدون عملیات حرارتی یا پاستوریزاسیون و به صورت خام می‌تواند موجب مسمومیت غذایی، عفونت، نارسایی کلیه، سندرم تنفسی خاورمیانه، سل، تب مالت و حتی مرگ شود. این خطر به ویژه در مورد جمعیت‌های پرخطر مانند زنان باردار، کودکان، بزرگسالان مسن و کسانی که دارای سیستم ایمنی ضعیفی هستند، نگران‌کننده‌تر است.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.