تبیان، دستیار زندگی

صفر تا صد سهام عدالت، از آزاد سازی تا فروش

احتمالا همه ما در مورد اینکه سهام عدالت از کجا آمده، چگونه تخصیص داده شده و اصلا سود شرکتهایی که سهامشان دست 49 میلیون نفر از مردم است چگونه محاسبه شده است مطالب بسیاری را در فضای مجازی مطالعه کرده ایم. آنچه که بناست در گزارش پیش رو بدان پرداخته شود ضمن بازنشر توصیه های انتخاب روش مستقیم و غیر مستقیم و اصل چگونگی آزادسازی سهام عدالت، بررسی مدیریت این سهام و نگاهی به تبعات فروش احتمالی آن از سوی سهامداران که عموم مردم ایران هستند است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : صادق وفایی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سهام عدالت، ارزش سهام عدالت، آزادسازی سهام، اقشار آسیب‌پذیر، 

 انتخاب روش مستقیم و غیر مستقیم

تا پیش از این کسانی که سهامدار عدالت بودند امکان خرید و فروش و دخل و تصرف در سهام خود را نداشتند و صرفا سود سهامشان در فواصل زمانی بسیار طولانی به حساب آن‌ها واریز می‌شد.

با اجرای کردن طرح آزادسازی سهام عدالت دو روش پیشروی سهامداران قرار گرفت

روش مستقیم
در این حالت مسئولیت حفظ، نگهداری و مدیریت سهام اختصاص‌یافته به عهده سهامدار بوده و در راستای حفظ ارزش سهام تخصیص‌یافته، قابلیت نقل‌وانتقال سهام مزبور به غیر و فروش آن بر اساس محدودیت‌های زمانی و مقداری تعیین‌شده توسط شورای عالی بورس صورت خواهد گرفت. استفاده از روش مستقیم در آینده منوط به ثبت نام سامانه سجام و دریافت کد بورسی است.

روش غیر مستقیم
در صورت انتخاب آزادسازی به روش غیرمستقیم، مالکیت و مدیریت سهام‌عدالت شما با لحاظ مراتب ذیل از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی ساماندهی خواهد شد و شما حق انتقال به غیر و دخل و تصرف در آن را نخواهید داشت. همان که تا کنون به همین صورت بوده است.

همچنین اگر فردی وارد سامانه نشود، مدیریت غیرمستقیم برای این فرد در نظر گرفته خواهد شد

کدام روش؟
کارشناسان توصیه می‌کنند چه برای فروش سهام و چه برای نگه‌داشتن آن روش مستقیم مطلوب‌تر است. اگر روش مستقیم را انتخاب کنید و بخواهید سهمتان را نگه دارید، اگر با فضای بورس آشنا هستید که کارتان راحت است اما اگر آشنایی هم نداشته باشید، می‌توانید با مشورت‌گرفتن و جست‌وجوی اولیه بعد از مدتی چندوچون کار دست‌تان بیاید و در عوض پرداخت حق‌الزحمه به کارگزار یا ریسک سوءاستفاده‌های مالی این شرکت‌ها را از سر خود باز کنید.

 چگونگی آزاد سازی و مدیریت سهام عدالت

مشمولان سهام عدالت در مرحله نخست باید ضمن مطالعه مقررات سامانه، موافقت خود را با کلیک بر روی «مطالعه فوق را مطالعه کرده و می پذیرم» اعلام کنند و برای ورود به مرحله دوم گزینه «ادامه» را کلیک کنند.

سهام عدالت، ارزش سهام عدالت، آزادسازی سهام،
در مرحله دوم باید شماره ملی سهامدار (۱۰ رقمی) با صفرهای اول شماره به صورت کامل و بدون خط تیره وارد شود؛ در انتها با ورود کد امنیتی در کادر مشخص شده و با کلیک بر روی گزینه ادامه می‌توان به مرحله بعد ورود کند.

سهام عدالت، ارزش سهام عدالت، آزادسازی سهام، اقشار آسیب‌پذیر، در مرحله سوم، چهارم، پنجم و ششم باید نام و نام خانوادگی، نام پدر، تاریخ تولد و شماره شناسنامه سهامدار از بین سه گزینه انتخاب و بر روی گزینه «ادامه» کلیک شود.
سهام عدالت، ارزش سهام عدالت، آزادسازی سهام، اقشار آسیب‌پذیر، 
در مرحله هفتم با توجه به اطلاعات وارد شده، مشخصات دقیق سهامدار (نام و نام خانوادگی، نام پدر، کدملی، شماره شناسنامه و سال تولد) بر روی صفحه نشان داده می‌شود که در صورت صحیح بودن اطلاعات باید گزینه آبی رنگ با عنوان تایید و ورود که گوشه سمت راست صفحه وجود دارد انتخاب شود اما در صوتی که اطلاعات سهامدار اشتباه است باید از طریق کلید قرمز سمت چپ با عنوان اصلاح، اطلاعات وارد شده اصلاح شود.

سهام عدالت، ارزش سهام عدالت، آزادسازی سهام،
مرحله هشتم که دارای چهار آیکون است، اصلی ترین مرحله این سامانه محسوب می‌شود، خلاصه‌ای از وضعیت پرونده اطلاعات سهامدار در این سامانه اعلام شده است.

کارشناسان توصیه می‌کنند سهام‌داران عدالت برای فروش سهام خود عجله نکنند و اگر شرایط اقتصادی زندگی آنها اجازه می‌دهد، به‌جای فروش سهام و برداشت این دارایی، از سود این سهام به‌تدریج ماهانه بهره‌مند شوند



آیکون نخست در زمینه انتخاب روش مدیریت سهام عدالت از سوی سهامدار است، در این آیکون روش سهامداری غیرمستقیم به صورت پیش‌فرض انتخاب شده اما سهامداری که به دنبال روش سهامداری مستقیم است باید با کلیک بر گزینه «تغییر» روش سهامداری را به روش مستقیم تغییر دهد.

آیکون دوم مربوط به صورت وضعیت دارایی سهام است که با کلیک بر روی گزینه آبی رنگ «مشاهده»، امکان مشاهده صورت وضعیت وضعیت دارایی و سود سهام سهامدار فراهم شده است.

آیکون سوم درخصوص شماره شبای بانکی است که با کلیک بر روی گزینه «مشاهده»  شماره شبای وارد شده قابل مشاهده است؛ گزینه چهارم نیز مربوط به شماره تلفن همراه سهامدار است که امکان تغییر آن وجود دارد.

در این مرحله برای بهره‌مندی از مزایای سهام عدالت نظیر سود یا انتخاب طرح آزادسازی، ثبت شماره شبای بانکی و تلفن همراه الزامی است.


سهام عدالت، ارزش سهام عدالت، آزادسازی سهام،
در مرحله نهم نسبت به انتخاب روش مدیریت سهامداری هشدار داده شده و اعلام شده که هر یک از سهامداران سهام عدالت که علاقمند به روش مدیریت مستقیم سهام خود هستند باید نسبت به انتخاب مدیریت مستقیم سهام اقدام کنند اما در صورت عدم ثبت روش سهام‌داری مستقیم، سهام متعلق به سهامدار به صورت خودکار وارد روش مدیریت غیرمستقیم می‌شود و توسط شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی مدیریت خواهد شد.

در این مرحله تاکید شده است، انتخاب روش آزادسازی سهام عدالت فقط یک بار امکان‌پذیر خواهد بود اما چند روز گذشته طبق مصوبه‌ای اعلام شد برای افرادی که از ۱۰ تا ۱۵ اردیبهشت به اشتباه روش غیرمستقیم را انتخاب کردند یک بار امکان ویرایش گذاشته شده تا تغییرات لازم را اعمال کنند.

سهام عدالت، ارزش سهام عدالت، آزادسازی سهام،
در مرحله دهم شرایط استفاده از روش سهامداری مستقیم توضیح داده شده و در صورتی که با توجه به شرایط موجود سهامدار مایل به انتخاب روش مستقیم برای نگهداری از دارایی سهام عدالت است باید گزینه پایین صفحه «مطلب فوق را مطالعه کرده و مایل به استفاده از روش مستقیم برای بهره مندی از دارایی سهام عدالت خود هستم» را انتخاب کند و در آخر بر روی کلید ثبت روش مستقیم کلیک و به مرحله بعد ورود کند.

سهام عدالت، ارزش سهام عدالت، آزادسازی سهام،
مرحله یازدهم برای تایید شماره تلفن همراه سهامدار است.

در این مرحله اعلام شده جهت ثبت نهایی برای روش سهام‌داری مستقیم کد تایید ۶ رقمی از طریق پیامک به شماره تلفن همراه که از قبل اعلام شده است ارسال می‌شود، در صورتی که شماره همراه سهامدار تغییر کرده باشد شماره همراه جدید باید در کادر مستطیل شکل که پایین صفحه وجود دارد ثبت و بعد با کلیک بر گزینه «تایید و ادامه» وارد مرحله پایانی شود.

در صورتی که سهامدار قصد تغییر در اطلاعات وارد شده در صفحات قبل را دارد باید بر روی گزینه آبی رنگ «بازگشت» در سمت راست صفحه کلیک کند.

سهام عدالت، ارزش سهام عدالت، آزادسازی سهام،
در مرحله پایان انتخاب روش مدیریت سهام عدالت، رسید اطلاعات وارد شده سهامدار اصلی و کد پیگیری ارائه می‌شود که با انتخاب گزینه «چاپ» از اطلاعات روی صفحه نسخه چاپی گرفته‌ می‌شود.

فروش سهام عدالت

کارشناسان توصیه می‌کنند اولا سهام‌داران عدالت برای فروش سهام خود عجله نکنند و اگر شرایط اقتصادی زندگی آنها اجازه می‌دهد، به‌جای فروش سهام و برداشت این دارایی، از سود این سهام به‌تدریج ماهانه بهره‌مند شوند. ماهانه خود را برخوردار کنند. همچنین کارشناسان توصیه می‌کنند چه برای فروش سهام و چه برای نگه‌داشتن آن روش مستقیم مطلوب‌تر است

همچنین لازم به ذکر است گزارش ها حاکی از آنست که افرادی سودجو از ناآگاهی مردم بی‌اطلاع سودجویی می‌کنند و سهام عدالت را بصورت وکالتی به قیمت نازل میخرند در حالی که قیمت کامل سهام عدالت 15 تا 16 میلیون تومان است.