تبیان، دستیار زندگی

مناجات الشاکین

مُناجاتُ الشّاکّین یا مناجات شکایت‌ کنندگان، از مناجات‌ های پانزده‌ گانه است که از امام سجاد (ع) نقل شده و موضوع آن شکایت از نفس و شیطان است. حضرت در این مناجات درباره ویژگی‌ های نفس اماره و دشمنی‌ های شیطان سخن گفته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مناجات الشاکین
سند
مناجات الشاکین از امام سجاد (ع) نقل شده و در الصحیفة الثانیة السجادیة، بحارالانوار و مفاتیح الجنان آمده است. علامه مجلسی زمان قرائت این دعا را روز شنبه تعیین کرده است.

پیام‌ ها و مضمون‌ ها
- شکایت از نفس، شیطان و قلب سخت و سیاه.
- بیان ویژگی‌های نفس اماره: امر کردن به بدی، سبقت گرفتن به سوی گناه، آزمند بر نافرمانی و عصیان خداوند، در معرض خشم خداوند، کشاندن انسان به سمت هلاکت، توجیه‌گر در اطاعت نکردن از خداوند، بی‌ تاب در برابر شر و بدی، خودخواه در احسان به دیگران، پیوسته متمایل به لهو و لعب، غرق در غفلت و فراموشی، سرعت در کشاندن انسان به گناه و به تاخیر انداختن انسان از توبه.
- بیان دشمنی‎ های شیطان با انسان: گمراه ساختن انسان، ایجاد وسوسه و خطورات قلبی در دل انسان، استفاده از هوای نفس، آراستن دوستی دنیا در نظر انسان، جدایی انداختن بین انسان و طاعت و تقرب خداوند.
- شکایت از چند چیز: قلب معیوبی که از هدایت فطری تهی گشته و دچار قساوت شده است، چشمی که از خوف خدا گریان نمی‌گردد.
- درخواست ‎‌هایی از خداوند: ما را جز در معرض جود و احسانت در نیاوری، آماج فتنه‌ها نگردانی، بر دشمنان پیروز بگردان، بر عیب‌ ها و رسوایی‌ هایم پرده بپوشان، مرا از بلا نگه دار و مرا از گناهان حفظ کن.

دریافت فایل صوتی و تصویری مناجات الشاکین

آدرس: تهران - بلوار کشاورز - خیابان نادری - جنب حجت دوست - پلاک 12 - طبقه اول - دفتر خدمات ویژه موبایل
تلفن: 81202460، 81202566
پست الکترونیکی: MobileContent@Tebyan.com

بخش محصولات تلفن همراه تبیان