تبیان، دستیار زندگی

دستور پخت شله زرد فوری برای چهار نفر

شله زرد، یکی از دسرهای سنتی است که محبوبیت زیادی در بین ایرانی‌ها دارد. این دسر معمولا در مراسم مختلفی مانند ماه رمضان و در سفره افطار یا به عنوان نذری پخته می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
شله زرد
شله زرد یکی از لذیذترین و خوشمزه‌ترین غذاهای سنتی ایرانی است. شله‌زرد به خاطر وجود زعفران و شکر، زردرنگ و شیرین است و روی آن را با دارچین، خلال بادام یا پسته و دارچین تزیین می کنند،  شله‌زرد عموماً به یک طریق پخته می‌شود و به‌ خصوص از آن در ماه رمضان برای افطار استفاده می‌شود.

کالری شله زرد بالاست و برای کودکان، سالمندان، افراد لاغر و مریض غذای مناسبی است. البته برخی با دستور پخت شله زرد آشنایی ندارند و فقط به همان نذری‌های چند بار در سال اکتفا می‌کنند.  اگر به این غذای خوشمزه علاقه‌ی دارید و می‌خواهید آن را خودتان در منزل تهیه کنید با ما همراه شوید.

 دقت کنید وقتی شله زرد آماده است که زیاد شل نباشد وقتی آن را در ظرف می‌ریزید نباید حالت آش داشته باشد. البته شله زرد وقتی سرد شد سفت تر خواهد شد. 



خواص بادام

بادام مانند گردو و پسته ازجمله آجیل‌های خوشمزه‌ای است که اتفاقا خواص بسیاری هم برای سلامتی دارد.

بادام سرشار از مواد مغذی و ترکیبات مفید است. بادام منبع غنی از ویتامین E، کلسیم، فسفر، آهن و منیزیم، پروتئین، فیبر، منگنز، ریبوفلاوین، فسفر و چربی‌های سالم مورد نیاز بدن است.

همچنین روی، سلنیوم، مس و نیاسین هم در آن یافت می‌شود. بادام به‌عنوان یک میان‌وعده، بسیار مناسب است زیرا خیلی از مواد مغذی و ویتامین‌هایی که بدن به آنها نیاز دارد را تأمین می‌کند.

خواص دارچین 

دارچین اکسیر جوانی است، مصرف روزانه آن انسان را سلامت و جوان نگه می دارد و بهترین دارو برای دردهای عضلانی است و بعنوان تب بر استفاده می‌شود.

دارچین خاصیت عجیب دیگری دارد کـه آن هم قوی کردن مصونیت بدن در مقابل امراض است. اگر حس می‌کنید ضعیف شده اید و ممکن اسـت مریض شوید، چای دارچین را فراموش نکنید. حتی اگر ضعف شدید دارید چای دارچین بهترین دارو محسوب می شود؛ پس سعی کنید در این ایام ماه مبارک رمضان حتما از دارچین در چای و غذاهای خود استفاده کنید.

خواص زعفران

زعفران چاشنی و رنگ دهنده غذا می باشد زعفران موجب كاهش چربی و كلسترول خون می گردد. زعفران آرام بخش، اشتها آور، ضد اسپاسم، پیشگیری كننده از بیماریهای قلبی و سرطان، تقویت کننده حافظه و كاهش دهنده فشار خون است.

از گیاه زعفران در درمان بیماری آسم، بیماریهای پوستی، بیماری های چشم، عفونت ادراری، یرقان، پیش انداختن قاعدگی، رفع نفخ شكم، درمان معده درد و درمان کم خونی استفاده می شود. زعفران به هضم غذا کمک می کند و تقویت کننده معده می باشد و به عنوان مسکن بویژه در دردهای لثه کاربرد دارد.

خواص گلاب

گلاب را می توان معجزه طبیعت نامید زیرا خواص و فواید بسیاری دارد که در درمان درد ها و بیماری ها می تواند موثر باشد. طبیعت گلاب گرم است و مقوی معده، قلب، کبد و اعصاب بوده و آرامبخشی قوی به حساب می آید. تحریک کننده جریان خون بوده و بافت پوست را به تولید سلول های جدید تحریک می کند.

گلاب دارای خاصیت آرام بخشی، ضد استرس، تقویت سیستم عصبی، رفع سردرد، رفع بی خوابی، کاهش خستگی، رفع نفخ یا ریفلاکس معده، نرم کننده و لینت دهنده مجاری هوایی و گلو و حلق و از مهم ترین خواص آن آرام بخش بودن آن است.

شله زرد

دستور پخت شله زرد برای ۴ نفر

خیلی از افراد شله زرد را به عنوان دسر و پیش غذا بر روی سفره افطار قرار می دهند، همچنین شیر برنج و فرنی با آرد از دیگر دسرهای ایده آلی هستند که در بین رده های سنی طرفداران زیادی دارند.

مواد لازم:
- برنج نیم دانه                ۲ لیوان
- شکر                            ۴ پیمانه
- آب                              ۱۲ لیوان
- کره گیاهی                   ۵۰ گرم
- زعفران                        ۱ مثقال
- گلاب                           1 استکان
- روغن مایع                    ۱ قاشق
- پودر دارچین                 به میزان لازم
- خلال بادام                    به میزان لازم
- خلال پسته                   به میزان لازم

توجه داشته باشید که پیمانه را شما مشخص می‌کنید. اما هر پیمانه‌ای که انتخاب کردید، باید تمامی مواد لازم را با همان یک پیمانه اندازه‌گیری کنید. برای مثال اگر یک استکان کوچک را انتخاب کرده‌اید، باید برنج، شکر و گلاب را با همان اندازه‌گیری کنید. 

نکته مهم: برای تهیه‌ی شله زرد، دو برابر کردن میزان شکر نسبت به برنج است. این مقدار مواد برای پخت شله‌زرد برای ۴ نفر است. با افزایش تعداد نفرات، باید میزان موادغذایی را به همان نسبت بیشتر کنید.

طرز تهیه:
- در مرحله‌ی اول: ابتدا باید برنج را ۲۴ ساعت قبل از پخت، بشویید و با ۱۲ لیوان آب خیس کنید. همزمان با این کار، خلال بادام را نیز در گلاب خیس کنید تا نرم و معطر شود. گلاب و برنج باید به مدت ۱۲ تا ۲۴ ساعت در آب خیس شوند.

در مرحله‌ی بعدی برای طرز تهیه شله زرد فوری باید برنج را در قابلمه بریزید و ۱۲ لیوان آب را به آن اضافه کنید. توجه داشته باشید که در این مرحله نباید برنج را در زمان پختن هم بزنید. همزمان با برنج، باید خلال بادام را که از قبل در گلاب خیس کرده‌اید، به آن اضافه کنید. اما گلاب آن را برای آخر کار نگه دارید. اگر خلال بادام‌ها هنوز سفت هستند، توصیه می‌کنیم قبل از برنج ابتدا خلال‌ها را نیم‌پز و سپس برنج را به آن اضافه کنید.

- اجازه دهید تا برنج در آب بپزد: بعد از چند دقیقه که برنج و خلال بادام نرم شدند، حرارت شعله را کم کنید. در این مرحله می‌توانید برنج را هم بزنید تا از ایجاد ته‌دیگ و چسبیدن آن به ته ظرف جلوگیری شود. یک نکته‌ی مهم در این مرحله، خودداری از ریختن آب به برنج است. وقتی برای ۴ نفر شله زرد درست می‌کنید، باید در همان ابتدا ۱۲ لیوان به آن اضافه کنید. اما بعد از این از اضافه کردن آب خودداری کنید. زیرا باعث می شود در زمان خوردن و قاشق زدن، شله‌زرد آب بیندازد و طعم آن از بین برود.

- شکر را به شله زرد اضافه کنید: در مرحله‌ی بعدی باید شکر را به برنج در حال پختن، اضافه کنید. همزمان با اضافه کردن، شله‌زرد را هم بزنید. اگر برنج در حال سفت شدن بود، نگران نباشید. چون به محضی که شکر را به آن اضافه می‌کنید، برنج دوباره شل و آبکی می‌شود. حالا جازه دهید برنج به مدت ۱۵ دقیقه با شعله کم بپزد. همزمان آن را هم بزنید تا ته نگیرد.

- اضافه کردن گلاب و زعفران: یک نکته‌ی مهم در دستور پخت شله زرد اضافه کردن گلاب و زعفران در انتهای مرحله پختن است. زیرا هر دو این محلول معطر هستند و اگر بیش از حد روی شعله قرار بگیرند، عطر آن‌ها کمتر می‌شود. پس ابتدا زعفران را در ظرف جداگانه‌ای دم و بعد آن را به همراه گلاب به برنج اضافه کنید. حالا شله‌زرد را به خوبی به‌هم بزنید تا طعم و رنگ گلاب و زعفران در داخل آن یکسان شود.

- اضافه کردن کره به شله زرد و خاموش کردن حرارت: بعد از اینکه زعفران و گلاب را به شله زرد اضافه کردید، کره‌ی ذوب شده را به آن اضافه کنید. حالا درب ظرف را ببندید و اجازه دهید همه‌ی مواد به مدت ۵ دقیقه با هم بپزند. در آخر هم شعله را خاموش و تا خنک شدن آن صبر کنید.

شله زرد

نکات مهم برای پخت شله‌زرد

- برای پخت شله زرد به طور متوسط به حدود ۳ ساعت زمان نیاز دارید. اگر بخواهید آن را فوری و با حرارت زیاد درست کنید، نتیجه‌ی کار چندان خوب نمی‌شود. این غذای پرکالری را می‌توانید به‌عنوان میان وعده، صبحانه و یا دسر سرو کنید. همچنین شله‌زرد یک غذای مناسب برای افطار در ماه رمضان است.

- دقت کنید وقتی شله زرد آماده است که زیاد شل نباشد وقتی آن را در ظرف می‌ریزید نباید حالت آش داشته باشد. البته دقت کنید شله زرد وقتی سرد شد سفت تر خواهد شد. ولی خوب وقتی به پایان رسید زیاد نباید شل باشد. بعد از خاتمه کار، شله زرد را در ظرف بریزید و با دارچین و خلال پسته آن را تزئین کنید.

- طرز تهیه شله زرد برای ۱۵ نفر و طرز تهیه شله زرد با ۴ کیلو برنج نیز به همین روشی است که برایتان شرح دادیم. اما باید میزان مواد اولیه آن را بیشتر کنید. این مقدار مواد اولیه برای ۴ نفر بود و شما برای ۱۵ نفر باید به همین نسبت، مقدار مواد را ۴ برابر کنید. برای پخت شله‌زرد برای ۴ کیلو برنج می‌توانید آن را با پیمانه اندازه‌گیری کرده و سپس سایر مواد را به نسبت پیمانه‌های برنج اضافه کنید.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .