تبیان، دستیار زندگی

آموزش تهیه جوجه چینی در خانه

جوجه چینی یکی از غذاهای خوشمزه است، این غذا شباهت زیادی به جوجه کباب تابه‌ای دارد، ولی مواد آن‌ها با هم متفاوت هستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
جوجه چینی
معمولا جوجه‌چینی را در رستوران‌ها می‌خوریم؛ ولی به خاطر اینکه این غذا بسیار چرب است و روند پخت آن به شکلی است که باید در روغن فراوان سرخ شود، باید مطمئن باشیم روغنی که جوجه‌ها داخل آن سرخ می‌شوند چندبار استفاده هستند، در نتیجه بهتر است این غذا در خانه تهیه شود.

طرز تهیه جوجه چینی

جوجه چینی یکی از غذاهای خوشمزه است، این غذ شباهت زیادی به جوجه کباب تابه‌ای دارد، ولی مواد آن‌ها با هم متفاوت هستند.

 

مواد لازم:
- پیاز                                 ۱ عدد
- شیر                                 ½ لیوان
- تخم مرغ                          ۲ عدد
- لیمو ترش                         ۱ عدد
- سینه مرغ                         ۲ عدد
- آرد گندم                           به اندازه کافی
- روغن مایع                        به اندازه کافی
- ماءالشعیر کلاسیک             ۱ لیوان
- بکینگ پودر                       ۱ قاشق چایخوری
- نمک و فلفل سیاه               به اندازه کافی
- خمیر مایه فوری                 ۱ قاشق غذاخوری

طرز تهیه:
- ابتدا در قابلمه ای شیر را می ریزیم و روی حرارت قرار میدهیم تا ولرم شود و بعد خمیر مایه را به آن می افزاییم.

- سپس زرده تخم مرغ ها را از سفیده آن ها جدا می کنیم و در کاسه ای جداگانه می ریزیم و سفیده ها را با همزن خوب می زنیم تا کف کند زمانیکه کاسه را برمی گردانیم سفیده از آن بیرون نریزید.

- بعد زرده ها را با ماءالشعیر به سفیده می افزاییم و با هم مخلوط می کنیم تا منسجم شوند و آن وقت شیر و خمیر مایه را که با هم مخلوط کرده بودیم را به مایه تخم مرغ اضافه می کنیم و بکینگ پودر را نیز روی مایه می ریزیم و مواد را مخلوط می کنیم و آرد گندم را کم کم می افزاییم تا در مایه گلوله نشود.

- بحدی آرد گندم می ریزیم تا مایه غلظتی شبیه ماست به خود بگیرد.در آخر مقداری نمک و فلفل به سس آماده شده مان اضافه می کنیم و به مدت ۱ الی ۲ ساعت در یخچال قرار می دهیم.

- سینه های مرغ را برش می دهیم به این صورت که روی تخته آشپزخانه سینه ها را قرار می دهیم و از گوشت مرغ رشته هایی به عرض ۲ سانت و طول ۴ سانت برش می دهیم.

- سپس رشته های برش داده شده سینه مرغ را در کاسه ای بزرگ قرار می دهیم.

- پیاز را پوست می گیریم و آبکش می کنیم و روی تخته آشپزخانه نگینی خرد می کنیم و روی سینه مرغ ها می ریزیم و بعد لیمو ترش را از وسط نصف می کنیم و محکم آبش را می گیریم و در پیاله ای می ریزیم و با قاشق هسته های لیمو را خارج می کنیم و آب لیمو ترش را روی سینه مرغ می ریزیم و نمک، فلفل سیاه و مقداری روغن مایع روی سینه مرغ ها می ریزیم و با دست مواد را به همه جای سینه مرغ ها آغشته می کنیم و روی کاسه سلفون می کشیم و به مدت ۳۰ دقیقه در یخچال می گذاریم تا طعم دار شود.

- سس را از یخچال بیرون می آوریم و ترجیحا در تابه ای کوچک و گود روغن سرخ کردنی تا حدی می ریزیم که مرغ های برش خرده در آن شناور باشند و روی حرارت کم تابه را می گذاریم(تا آخر سرخ شدن جوجه ها حرارت کم باید باشد) تا به مرور زمان داغ شود.

- کاسه مرغ را نیز از یخچال خارج می کنیم و برش مرغ ها را دانه دانه بر می داریم و در سس قرار می دهیم تا کاملا آغشته به سس شود و بعد در روغن داغ قرار می دهیم تا مغز پخت و سرخ شوند.

- جوجه چینی های سرخ شده را زمانی که از روغن بیرون می آوریم در صافی یا روی دستمال تمیز قرار می دهیم تا روغن اضافه آن خارج شود. جوجه ها را در دیس می چینیم و به همراه سالاد فصل، سیب زمینی سرخ کرده و سس قرمز نوش جان کنید.

جوجه چینی

طرز تهیه جوجه چینی خوشمزه با خمیر بنیه و ماست 

جوجه چینی یکی از غذاهای محبوب و آسان برای مهمانی و دورهمی است. با وجود سخت به نظر رسیدن نام این غذا و علی رغم پیچیدگی در تهیه خمیر بنیه که بخش اصلی تهیه کردن این غذا است، خیلی هم زود حاضر می‌شود. برای تهیه جوجه چینی به فیله سینه مرغ نیاز دارید.

مواد لازم:
- فیله مرغ                                         ۵۰۰ گرم
- پیاز                                                دو عدد متوسط
- لیموترش                                         ۱ عدد
- زعفران                                            به میزان دلخواه
- نمک، فلفل سیاه و فلفل قرمز              به مقدار لازم
 
مواد لازم برای تهیه خمیر بنیه:
 - آرد سفید                                      ۱ لیوان
- دلستر یا ماءالشعیر ساده                  ۲/۱ لیوان
- بکینگ پودر                                    نصف قاشق چایخوری
- نمک و فلفل و پودر سیر                    به میزان لازم
(اگر از آرد تمپورا استفاده می‌کنید نیازی به نمک و فلفل نیست چون آرد تمپورا خودش طعم دارد)

طرز تهیه:
برای درست کردن جوجه چینی خوشمزه خانگی، فیله مرغ را به صورت آماده خریداری کنید یا سینه مرغ را به صورت فیله برش بزنید. فیله‌های مرغ را با آب لیمو‌ترش، نمک و مقداری پیاز حلقه شده و زعفران مخلوط کنید و حدود دو ساعت در یخچال نگه دارید.

در یک ظرف جداگانه آرد سفید یا تمپورا و ماء‌الشعیر را با هم مخلوط کنید. ابتدا ماء‌الشعیر را در طرف بریزید و مقدار کمی آب به اندازه یک بند انگشت به آن اضافه کنید.سپس مقداری نمک، فلفل و پودر سیر به آن اضافه کنید. اگر از آرد تمپورا استفاده می‌کنید نیازی به استفاده از این چاشنی‌ها نیست.

در مرحله بعد کم‌کم آرد را به این مایع اضافه کنید. غلظت خمیر بنیه باید به اندازه غلظت حلیم یا ماست چکیده باشد ( نه خیلی سفت و نه خیلی آبکی)، پس اضافه کردن آرد را تا جایی ادامه دهید که غلظت خمیر به این حد برسد. در مرحله بعد پکینگ‌پودر را اضافه کنید و کمی دیگر هم بزنید.

سه تا چهار بار هم زدن بعد از اضافه کردن پکینگ‌پودر کافی است، اگر خمیر را زیاد هم بزنید اثر پف‌کنندگی پکینگ‌پودر از بین می‌رود. حالا در یک ماهیتابه گود روغن را داغ کنید، فیله‌های مرغ مزه‌دار شده را در خمیر بنیه بغلتانید و در روغن بندازید. بعد از این‌که دو طرف فیله‌ها روی شعله ملایم گاز سرخ شد و به حالت طلایی درآمد آن‌ها را روی یک دستمال حوله‌ای تمیز یا کاغذ روغن‌گیر بگذارید تا روغن اضافی آن‌ها گرفته شود.

طرز تهیه سس تارتار برای کنار جوجه چینی

مواد لازم:
- خیارشور رنده شده                                              ۴ عدد
- آب لیمو‌ترش تازه                                                ۱ عدد
- سس مایونز                                                        ۲ قاشق غذاخوری
- سس کچاب                                                        ۱ قاشق چایخوری
- جعفری                                                               ساطوری و ریز خرد شده
- پودر پیاز، پودر سیر، آویشن و فلفل سیاه                  به مقدار لازم

طرز تهیه:
بهترین سس برای سرو کردن کنار جوجه چینی خوشمزه خانگی سس تارتار است. تمام این مواد را با هم مخلوط کنید و حدود یک ساعت در یخچال گذارید تا تمام مواد به خورد هم بروند. می‌توانید به جای پودر پیاز از پیازه تازه و خیلی ریز خرد شده استفاده کنید. اگر هم سس تارتار را نمی‌پسندید می‌توانید جوجه چینی را با سس کچاپ میل کنید.

جوجه چینی

نکات مهم در تهیه جوجه چینی خوشمزه با خمیر بنیه یا ماست و سس تارتار

جوجه چینی یکی از غذاهای خوشمزه است، این غذ شباهت زیادی به جوجه کباب تابه‌ای دارد، ولی مواد آن‌ها با هم متفاوت هستند.

زمان لازم برای مغز پخت شدن فیله‌ها بستگی به اندازه و قطر فیله‌ها دارد.

برای سریع‌تر آماده شده جوجه چینی و مغز پخت شدن فیله‌ها بهتر است فیله‌ها را به قطر ۲ سانتی‌متر برش بزنید.

زمانی که می‌خواهید فیله‌ آغشته به خمیر بنیه را در روغن بیندازید بهتر است کمی آن را تکان بدهید تا خمیر اضافی آن جدا شود.

در اواسط کار اگر ذرات خمیر در روغن باقی ماندند بهتر است روغن را از صافی رد کنید و یا مرتب ذرات خمیر را باقاشق جمع آوری کنید تا تکه‌های سوخته خمیر به فیله‌های جوجه چینی نچسبند.

در پخت جوجه چینی برخی ترجیح می‌دهند به مایه خمیر بنیه، شیر یا ماست اضافه کنند. برای اضافه کردن شیر به خمیر بنیه، شیر را کمی گرم کنید تا ولرم شود و سپس به خمیر بینه اضافه کنید.

در این صورت کمی به خمیر بنیه استراحت بدهید. در طرز تهیه جوجه چینی با ماست هم خمیر بنیه را با ماست درست کنید و آنقدر هم بزنید تا خمیر به غلظت حلیم یا ماست چکیده برسد.

برای این مقدار مواد یک لیوان فرانسوی یا کمتر ماست چکیده اضافه کنید. ماست را کم کم اضافه کنید تا غلظت خمیر به اندازه ایده‌آل برسد.

اگر از آرد سفید برای تهیه خمیر بنیه استفاده می‌کنید، نیازی به استفاده از تخم‌مرغ نیست. اما برخی ترجیح می‌دهند از تخم‌مرغ برای پف بیشتر جوجه‌چینی در ترکیب خمیر بنیه استفاده کنند.

در این صورت از دو تخم‌مرغ استفاده کنید و زرده و سفید تخم‌مرغ را با دقت از هم جدا کنید. ابتدا سفیده تخم‌مرغ را با چنگال بزنید تا باز شود، سپس آرد و دلستر را به آن اضافه کنید.

مقدار آرد باید به حدی باشد که غلظت خمیر بنیه مثل حلیم یا ماست شود یعنی نه خیلی سفت و نه خیلی شل باشد. به این ترتیب اندازه آرد و دلستر قابل متغیر است. اگر از سفیده تخم‌مرغ برای تهیه آرد بنیه استفاده می‌کنید کمی زغفران آب شده هم به مایه اضافه کنید.

خمیر بنیه باید حدود ۴۵ دقیقه قبل از درست کردن جوجه چینی‌ها آماده شود و کمی استراحت کند.

می‌توانید از سبزیجات یا سیب‌زمینی سرخ کرده به عنوان مکمل این غذا استفاده کنید. به این منظور سبزیجاتی مثل کلم بروکلی، قارچ، هویج و سیب‌زمینی را و سپس به مقدار کم در کره، نمک و فلفل تفت دهید.

برخی هم ترجیح می‌دهند جوجه چینی را با پلو سفید میل کنند. دقت داشته باشید که باید حتما جوجه چینی را گرم سرو کرد.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .