تبیان، دستیار زندگی

دعای یستشیر

دعای یَسْتَشیر دعایی در بیان صفات خداوند و حمد و ستایش الهی است که پیامبر اکرم (ص) به حضرت علی (ع) تعلیم داد و از او خواست تا در همه حال، آن را بخواند. این دعا را سید بن طاووس در کتاب مهج الدعوات آورده و از زبان پیامبر (ص)، فضایل و ثواب‌هایی را همچون آمرزش گناهان برای خواندن آن ذکر کرده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دعای یستشیر
سند
شیخ عباس قمی در کتاب مفاتیح الجنان آورده: سید بن طاووس در مهج الدعوات از امام علی(ع) نقل کرده که دعای یستشیر را پیامبر(ص) به من آموخت و امر کرد تا آن را در همه حال، در سختی و راحتی بخوانم و به جانشین بعد از خودم تعلیم دهم، و آن را ترک ننمایم تا خدا را ملاقات نمایم. حضرت علی در ادامه از رسول اکرم نقل کرده که: یا علی! هر صبح و شام این دعا را بخوان که گنجی از گنج‌های عرش الهی است.

نام‌ گذاری
سید بن طاووس، نامی را برای این دعا ذکر نکرده، اما محدث قمی در مفاتیح الجنان از آن با عنوان دعای یستشیر یاد کرده است. گفته شده نام این دعا از عبارت «وَلا خَلْقٍ مِنْ عِبادِهِ یسْتَشیرُ» در فرازهای ابتدایی آن گرفته شده است. در برخی چاپ‌ های مهج الدعوات، این دعا با نام «دُعاء علی عَلَّمَهُ لِسَلْمان» (دعایی که علی به سلمان آموخت) معرفی شده و در بعضی کتب دعا نیز «دعای امام علی» نام گرفته است.

محتوا
دعای یستشیر در کتاب ابن طاووس با تعبیر «اَلْحَمْدُ للَّهِ‏ِ الَذى‏ لا اِلهَ ‏اِلاَّ هُوَ الْمَلِک الْحَقُّ الْمُبینُ» شروع شده، اما در نسخه کتاب کفعمی، جمله آغازین آن با اندکی تغییر، «اَلْحَمْدُ للَّهِ‏ِ الَذى‏ لا اِلهَ ‏اِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیّوم الدّائمُ الْمَلِک الْحَقُّ الْمُبینُ» آمده است. حمد و ستایش الهی، تعظیم و بزرگ شمردن پروردگار، بیان صفات خداوند و اظهار عجز و ناتوانی بنده، محتوای کلی دعاست و در چند فراز آن، آیات قرآنی نیز ذکر شده است.

پاداش قرائت
در کتاب مهج الدعوات نقل شده که پیامبر (ص)، فضیلت دعای یستشیر را برای ابی بن کعب انصاری و سلمان فارسی بیان کرده است. برخی از ثواب‌های این دعا عبارتند از:
- نزول آرامش و رحمت الهی
- برآورده شدن حاجات دنیوی و اخروی
- نجات از عذاب قبر
- ساکن شدن در بهشت
- زدوده شدن غم‌ها و مرض‌ها از قلب
- اجر شهادت در روز یا شبی که این دعا را بخواند و بمیرد.
- بخشش و آمرزش گناهان.

دریافت فایل صوتی و تصویری دعای یستشیر

آدرس: تهران - بلوار کشاورز - خیابان نادری - جنب حجت دوست - پلاک 12 - طبقه اول - دفتر خدمات ویژه موبایل
تلفن: 81202460، 81202566
پست الکترونیکی: MobileContent@Tebyan.com

بخش محصولات تلفن همراه تبیان