تبیان، دستیار زندگی

دعای کمیل بن زیاد

دعای کمیل از دعاهای رایج شیعیان است. مشهور است که دعای کمیل آن دعایی است که جبرائیل به خضر آموخت پس علی آن را به کمیل بن زیاد که از خواص اصحاب وی بود آموخت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دعای کمیل بن زیاد
این دعا، حاوی مضامین بلند عرفانی است و شامل مجموعه‌هایی از سری جملات هم آهنگ است که خواننده دعا در آن ها از خداوند طلب بخشایش گناهانش را می‌ نماید. دعای کمیل در شب‌ های نیمه شعبان و در هر شب جمعه خوانده می‌شود. برای آسودگی از شرّ دشمنان و گشایش روزی و آمرزش گناهان سودمند است.

منبع دعای کمیل
منبع دعای کمیل کتاب مصباح المتهجد شیخ طوسی است. شیخ طوسی این دعا را به نام دعای خضر در ضمن اعمال ماه شعبان آورده‌ است. وی می‌گوید: «روایت شده که کمیل بن زیاد نخعی امیرالمؤمنین (ع) را دید که در شب نیمه ماه شعبان در حال سجده این دعا را می‌خواند» سپس دعای مشهور کمیل را نقل می‌کند. سید بن طاووس در اقبال الاعمال، علامه مجلسی در زاد المعاد و کفعمی در ضمن اعمال نیمه شعبان این دعا را آورده‌اند. شیخ عباس قمی نیز در مفاتیح الجنان دعای کمیل را به نقل از مصباح المتهجد آورده‌ است. علامه مجلسی دعای کمیل را بهترین دعا معرفی کرده‌است.

سیاق دعا
این دعا با درخواست از خدا شروع می‌شود. مضمون دعا بدین شرح است:
و قداتیتک یا الهی بعد تقصیری و اسرافی علی نفسی، معتذراً نادماً منکسراً مستقیلاً مستغفراً منیباً مقرّاً مذعناً معترفاً یعنی اینکه خدایا بعد از این همه تقصیر و کوتاهی و اسراف نزدت آمده‌ام با حالت پیشیمانی و عذرخواهی و دل شکسته پس (فاقبل عذری) که عذرم را ببخشای زیرا (انت اکرم من ان تضع من ربیته): تو بزرگوارتر از آن هستی که پرورده‌ات را ضایع گردانی. (وانت تعلم ضعفی عن قلیل من بلاء الدنیا و عقوباتها): تو می‌دانی در برابر بلاهای کم دنیا و مجازات آن ها تاب و توان ندارم، (یا غایة آمال العارفین). ای نهایت آرزوی عارفان (یا حبیب قلوب الصادقین)، ای محبوب راستگویان (قوّ علی خدمتک جوارحی): اعضا و جوارحم را برای خدمتگزاریت نیرومند کن، (واجعل لسانی لذکرک لهجا): زبانم را به ذکر یاد خود گویا کن. یا سریع الرضا که آخر دعا با سلام بر محمد و آل محمد به خاتمه می‌رسد.

دریافت فایل صوتی و تصویری دعای کمیل بن زیاد

آدرس: تهران - بلوار کشاورز - خیابان نادری - جنب حجت دوست - پلاک 12 - طبقه اول - دفتر خدمات ویژه موبایل
تلفن: 81202460، 81202566
پست الکترونیکی: MobileContent@Tebyan.com

بخش محصولات تلفن همراه تبیان