تبیان، دستیار زندگی

انواع مدل های طراحی گچبری مدرن برای سقف پذیرایی

گچبری در دوره های مختلف تاریخ در تزئین انواع ساختمان ها استفاده می شد و عظمت و زیبایی معماری را برجسته تر می نمود. گچبری در هر دوره ای دارای شکل و طرح خاصی نیز بوده است که در طی گذر سال ها نیز طرح ها و نقش آن نیز تغییر پیدا کرده است و بعد از تمام این تغییرات سبک گچبری مدرن به وجود آمده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انواع مدل های طراحی گچبری مدرن برای سقف پذیرایی

گچبری مدرن یکی از هنرهای وابسته به معماری است. امروزه هنر گچبری مدرن جایگاه ویژه ای را در دکوراسیون داخلی باز کرده است و از جمله پرطرفدارترین تزئیناتی شده است که از آن در طراحی فضای داخلی ساختمان استفاده می شود.

گچبری چیست؟

گچبری برای جدا کردن یکپارچگی سقف و دیوار به کار می رود و روشی مناسب برای زیبایی و تمایز این دو قسمت است. در حقیقت گچبری ماهیت فضا را تعریف می کند و علیرغم ایجاد فضایی رسمی به آن جان بخشیده و جلوه بصری را تقویت می نماید.

قیمت گچ در مقایسه با سایر مصالح ساختمانی که برای دکوراتیو نمودن سقف استفاده می شوند، ارزان تر است. ولی در عین ارزانی، گچ از قابلیت چسبندگی، حجیم شدن، مقاومت در برابر آتش سوزی، شکل پذیری راحت با دست و ابزار و رنگ پذیری بالایی برخوردار است. تنها لازم است گچبری توسط ابزار و افراد متخصص مناسب انجام شود.

انواع مدل گچبری ساختمان را می توان در نقاط مختلف منزل به کار برد. گچکاری سقف پذیرایی، گچبری دور لوستر، گچبری نور مخفی سقفی کاذب، گچ کاری دور لامپی، گچکاری تزئینی دور شومینه، گچبری ستون ها، گچبری گلویی، گچبری های نمای رومی و گچبری آرک اپن آشپزخانه برخی از رایج ترین گچبری ها در دکوراسیون منازل است.

 گچبری به دو سبک کلی انجام می شود گچبری مدرن و گچبری سنتی.

۱- گچبری سنتی
گچبری سنتی طرح هایی پر از جزییات ظریف و شلوغ و استفاده از رنگ های مختلف است. این سبک گچبری که از گذشته های دور به خصوص در ایران رایج بوده به نوعی تداعی کننده باغ های زیبا و بهشتی است. طرح هایی مانند گل ها، شاخه و برگ ها، پروانه و پرنده و رنگ هایی چشم نوازی مثل طلایی، قرمز و سبز در گچبری سنتی به وفوردیده می شود.

گچبری سنتی در ایران به سبک های گچبری معرق، گچبری لایه ای، گچبری تخمه بری، گچبری لکه یا کلوخی و گچبری هشته یا برهشته و انواع متنوع دیگر انجام می شود که هر کدام با ویژگی های خاص خود زیبایی خاصی را به وجود می آورند.

۲- گچبری مدرن
هنرمندان گچبر توانسته اند با خلاقیت خود طرح های زیبایی از هنر گچبری را مطابق با نیازهای زمان اجرا کنند. شاید بتوان نام این نوع از جدیدترین گچبری را گچبری مدرن گذاشت.

برای گچبری مدرن سقف لازم نیست همه چیز کاملا خط کشی شده باشد. در این سبک، اصول گچبری، طراحی ها و خطوط ساده و کج است. خطوط راست و زاویه های قائمه یا خطوط نرم و منحنی و تلفیق هر دوی این خطوط در یک فضا، گچبری مدرن را به وجود می آورد. این نوع گچبری تزئیناتی می توانند پوشش خوبی برای فضاهایی باشند که تمایل به پنهان کردن آن ها داریم. گچبری مدرن در کنار نورپردازی، جلوه خود را بیشتر نمایان می کند. نکته مهم این است که خلاقیت باعث ابداع طرح های زیبایی مطابق با نیازهای فعلی معماری مدرن امروزه گشته است.

گچبری مدرن به دو صورت انجام می شود. در یک روش در حین ساخت و ساز یا بازسازی دیوار و سقف گچبری انجام می‌شود و در روش دوم از قطعات گچبری پیش ساخته استفاده می شود. بیشتر بخوانید
 
انواع مدل های طراحی گچبری مدرن برای سقف پذیرایی

آنچه باید از کاربرد گچبری مدرن بدانید

● در حال حاضر طرح های بی شماری برای گچبری ارائه می شوند که تنها توسط گچ کاران ماهر قابل اجرا هستند و انتخاب آنها بر اساس معماری داخلی و سلیقه صاحب خانه ها صورت می گیرد.

● گچبری های سنگین، خیلی برجسته و حجیم مناسب سالن هایی با سقف های بلند است. اجرای گچبری مدرن در خانه هایی که سقف بلندی دارند گزینه ای ایده آل برای تزئین سقف است. اجرای آن در تمام بخش های خانه از سالن پذیرایی و راهرو گرفته تا اتاق خواب ها و آرک آشپزخانه قابل اجراست.

● استفاده از قرنیز های گچی در عین ارزان بودن زیبایی را به محیط می بخشد. با استفاده از قرنیزهای گچبری مدرن در راهرو های طولانی می توانید مسیر را کوتاه تر نشان داد و سقف های مسطح را به صورت منحنی در آورد.

● استفاده از سقف های طاق دار می تواند حس ارتفاع، بلندی و آزاد بودن را در پذیرایی بیش از پیش جلوه دهد مخصوصا برای آپارتمان ها کوچک با سقف کوتاه گزینه بسیار مناسبی هستند.

● همچنین سقف های دو طبقه که با گچبری مدرن طراحی شده اند برای گسترده نشان دادن فضا و دادن چهره ایی لوکس به خانه بسیار ایده آل هستند. بعدی تازه ای هم از لحاظ زیبایی و هم از لحاظ ارگونومیک به خانه می دهد.
انواع مدل های طراحی گچبری مدرن برای سقف پذیرایی
 
● گچبری مدرن قابل رنگ آمیزی است. می توان با توجه به نور و رنگ کفپوش، رنگی برای رنگ آمیزی گچبری انتخاب کرد که فضاهای کوچک را بزرگ تر جلوه دهد. رنگ های مخملی این روزها برای گچبری های مدرن مورد توجه هستند که البته برای گزینش آنها حتما به تناسبش با چیدمان منزل باید توجه کرد.
انواع مدل های طراحی گچبری مدرن برای سقف پذیرایی

● افزودن لوسترهای مدرن و لامپ های شیک و کلاسیک نقش موثری در زیباتر نشان دادن سقف های گچ کاری شده ایفا می کنند و حسی رویایی برای ساکنین به ارمغان می آورند.

● گچبری مانند رنگ و طرح کاغذ دیواری، تاثیر به سزایی روی آرامش یا آشفتگی بصری افراد می گذارد. طرح های شلوغ در قسمت میانی سقف و رها کردن حاشیه ها، باعث ایجاد حس سنگینی و عدم تعادل می شود. به همین دلیل باید در هنگام نصب گچبری مدرن پیش ساخته به تمام تناسب ها توجه کرد.
انواع مدل های طراحی گچبری مدرن برای سقف پذیرایی

سخن پایانی

گچبری چهره‌ای زیبا و متفاوت به فضای خانه می‌بخشد و همین موجب می‌شود اغلب افراد بخواهند در مراحل بازسازی خانه از گچبری در سقف و یا دیوارها استفاده کنند. گچبری سنتی و مدرن هر کدام جذابیت های خاص خود را دارند ولی با توجه به تکسچر دکوراسیون های امروزی، گچبری مدرن تناسب بیشتری با چیدمان منازل امروزی دارند و البته هزینه کمتری برایتان خواهد داشت.