تبیان، دستیار زندگی

روز قدس امسال چگونه برگزار می‌شود؟

با فرمان حضرت امام خمینی (ره) هرساله مردم ایران در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان(روز قدس) با برپایی راهپیمایی عظیمی انزجار خود را از استکبار جهانی به دنیا اعلام می‌کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
راهپیمایی روز قدس
روز جهانی قدس یک مسئله اسلامی و انسانی است و با وجود بیماری کرونا کمرنگ نخواهد شد؛ لذا مراسم روز قدس امسال بسیار قوی‌تر از سال‌های گذشته برگزار می گردد.

از 55 سال پیش یعنی سال 42، امام خمینی(ره) انقلاب اسلامی را بنیانگذاری کردند، مسئله قدس و آزادی مسجد الاقصی به عنوان یکی از محورهای زیربنایی انقلاب اسلامی مطرح بود؛ لذا مقام معظم رهبری نیز بر اساس همین اصول انقلاب اسلامی و تفکر حضرت امام(ره) این راه را ادامه دادند.

ستاد مبارزه با کرونا و هماهنگی تبلیغات اسلامی به منظور هرچه باشکوه‌تر برگزار شدن روز قدس پیشنهادهایی ارائه داده‌اند. راهپیمایی امسال به شکل باشکوه و دشمن شکن، البته با رعایت تمام اصول و پروتکل بهداشتی برگزار می‌شود.



با توجه به شیوع ویروس کرونا و اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی و انفرادی باید امسال راهپیمایی روز قدس به شیوه متفاوتی برگزار شود.

پیشنهادهای مختلفی برای برگزاری این روز باشکوه داده شده، در این خصوصکه در شهرهایی با وضعیت قرمز و زرد؛ راهپیمایی به صورت موتوری و رژه خودروها برگزار شود. برای شهرهای دارای وضعیت سفید راهپیمایی عادی با رعایت پروتکل بهداشتی پیشنهاد شده است.

- حسن روحانی رئیس جمهور ایران: در خصوص برگزاری مراسم روز قدس گفته است مراسم روز قدس امسال در تهران با مسئولیت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی "به صورت خودرویی" برگزار می‌شود.

آقای روحانی در ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا گفت: در ۲۱۸ شهری که در مناطق سفید قرار دارند و نماز جمعه برگزار می شود، در آنها می‌توان روز قدس را نه به عنوان راهپیمایی بلکه به شکل اجتماع در مکان نماز جمعه برگزار کرد. اما تهران پایتخت است و نمی‌شود کاری نکرد. قرار است مسئولیت را سپاه برعهده بگیرد و از یک مبدا تا انتهای آن از طریق خودرو حضور داشته باشیم که یک حرکت تبلیغاتی است. در خودرو هم سرود خوانده می‌شود و هم می‌توان پرچم در دست داشته باشیم. در واقع یک مراسم نمادینی از طریق خودروها انجام می‌شود و سپاه مسئولیت آن را برعهده گرفته است.

- حجت الاسلام و المسلمین محمود محمدی عراقی، درباره برنامه‌ها و مراسم روز جهانی قدس گفت: امسال با توجه به شرایط کرونا که نمی‌توان در یک روز اجتماعی عظیم برگزار کرد، مراسم و برنامه‌های روز قدس قوی‌تر از گذشته برگزار می‌شود بدین صورت که این مراسم در حدود 10 روز تقسیم و برگزار خواهد شد.

مراسم امسال تقریبا از روز 14 می (25 اردیبهشت) که روز نکبت یعنی سالروز اشغال فلسطین و تأسیس رژیم صهیونیستی است، شروع می‌شود و تا جمعه پایانی ماه رمضان ادامه خواهد داشت. در طول این 10 روز (از نوزدهم تا آخر ماه رمضان) مراسم و برنامه‌های مختلفی داریم و این مسئله با تمام اعضای جبهه مقاومت نیز هماهنگ شده است. این مراسم با سخنرانی سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان آغاز می‌شود و با سخنرانی مقام معظم رهبری در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به پایان می‌رسد.

- آیت‌الله اعرافی رئیس کنگره بین‌المللی قدس شریف اظهار داشت: به دلایل شرایطی که در حال حاضر در کشور وجود دارد، امسال از برگزاری راهپیمایی روز قدس معذور هستیم، اما به لطف الهی قرار است این معذوریت و کاستی جبران شود. البته در جلسه‌ای که امروز داشتیم قرار شد که در روز جهانی قدس در شهرهای سفید و زرد که امکان اقامه آخرین نمازجمعه ماه مبارک رمضان است، در همان محل بیانیه قدس هم قرائت و سخنرانی شود. با این حال قرار شد در شهر بزرگ تهران هم راهپیمایی به شکل نمادین و در قالب حضور خودرویی باشد.

یکی دیگر از برنامه‌هایی که در جهت جبران کاستی راهپیمایی روز قدس امسال برگزار می‌شود، کنگره بین‌المللی قدس شریف است که در روزهای ۲۹ و ۳۰ اردیبهشت (۱۸ و ۱۹ ماه می) به صورت آنلاین در فضای مجازی برگزار می‌شود. در این کنگره مهمانانی از ۱۸ کشور مختلف دنیا حضور دارند و سخنرانی می‌کنند.

زنده نگهداشتن قدس شریف با استفاده از ظرفیت نخبگانی سازمان‌های مردم نهاد و حرکت بزرگ اربعین حسینی، بررسی نقش تروریسم دولتی در مسئله فلسطین و جهان اسلام، بررسی استراتژی جبهه مقاومت در برابر رژیم اشغالگر قدس و تبیین ترفندها و توطئه‌های رژیم صهیونیستی و استکبار جهانی از اشغال فلسطین از جمله اهداف این کنگره است.

این کنگره به صورت مجازی با بهره‌گیری از نرم افزار adobe connect اجرا می‌شود و از طریق آدرس اینترنتی Live.alarbaeen.ir  به صورت زنده پخش می‌شود. همچنین در اینستاگرام، فیس بوک و یوتیوپ هم با همین آدرس کنفرانس پخش می‌شود. زمان برگزاری آن هم ساعت ۱۸ الی ۲۰ به وقت ایران و ۱۶:۳۰ الی ۱۸:۳۰ به وقت مکه در روزهای ۲۹ و ۳۰ اردیبهشت ماه است.

مراسم روز قدس در شهرهای مختلف ایران چگونه برگزار می‌شود؟

راهپیمایی روز قدس و راهپیمایی ۲۲ بهمن دو مناسبت ثابت خیابانی است که حکومت ایران هر ساله در برگزاری آن اصرار دارد.

اصفهان
طبق اخبار و وقایع؛ در حال حاضر نشان می‌دهد که وضعیت اصفهان در دو هفته آینده سفید نخواهد شد و لذا از همین امروز برای شهر اصفهان برنامه ریزی های خاصی برای روز قدس در حال شکل گیری است. می‌توان با استفاده از فضای مجازی و رسانه‌ها مسابقات فرهنگی برگزار کرد که برای رده‌های سنی متفاوت جذابیت‌های مخصوص به خود را دارا باشد.

در روز قدس رژه نیروهای موتوری و خودرویی نیز برگزار می شود که با نوشته‌ها و پلاکاردهایی که بر روی آنها نصب می‌شوند، انزجار خود را از استکبار جهانی به دنیا اعلام خواهند کرد که در این خصوص از صدا و سیما انتظار می‌رود پوشش خبری مناسبی را به جهانیان مخابره کند.

لرستان
راهپیمایی روز قدس امسال در خرم‌آباد به صورت رژه‌ خودرویی و موتوری برگزار می‌شود. امسال مراسم روز قدس به صورت راهپیمایی خودرویی و موتوری  راس ساعت 11 صبح از بلوار شورا به سمت میدان 22 بهمن خرم‌آباد با رعایت فاصله اجتماعی برگزار خواهد شد.

مردم در این راهپیمایی حمایت خود را از مردم مظلوم فلسطین  و انزجار از رژیم غاصب اسرائیل اعلام می‌کنند. حضور گسترده مردم لرستان در راهپیمایی روز قدس امسال که به صورت رژه خودرویی و موتوری برگزار می‌شود، نمایش وحدت مسلمان در دفاع از مردم مظلوم فلسطین است.

راهپیمایی روز قدس

سه طرح پیشنهادی برای برگزاری راهپیمایی روز قدس

با فرمان حضرت امام خمینی (ره) هرساله مردم ایران در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان(روز قدس) با پرپایی راهپیمایی عظیمی انزجار خود را از استکبار جهانی به دنیا اعلام می‌کنند.

جزئیات برگزاری راهپیمایی روز قدس با توجه به وضعیت سفید، زرد و قرمز استان ها از نظر ویروس کرونا متفاوت خواهد بود. قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کشور از احتمال برگزاری مراسم روز قدس به شکل‌های مختلف با توجه به وضعیت ویروس کرونا در مناطق مختلف کشور خبر داد. امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا سه طرح مطرح است.

اولین طرح: راهپیمایی مثل سال های گذشته بعد از برپایی نماز جمعه در شهرهایی خواهد بود که مجوز دارد. البته این طرح در شهرهایی مثل تهران و برخی مراکز استان ها که امکان حضور فیزیکی وجود ندارد برگزار نخواهد شد.

دومین طرح: راهپیمایی خودرویی به عنوان دومین طرح عنوان شد و بر اساس این طرح خانواده‌ها سوار بر خودرو و رعایت فاصله اجتماعی در راهپیمایی شرکت خواهند کرد.

سومین طرح: با بهره مندی از فضای مجازی می توان راهپیمایی مجازی مکمل را برگزار و با برافراشتن پرچم فلسطین اقدام به آتش زدن پرچم های آمریکا و رژیم صهیونیستی کرد.

روز قدس تعطیل‌ناپذیر است

کرونا پدیده شومی است که همه دنیا را تحت تاثیر قرار داده و تعطیلی و محدودیت تردد در همه کشورها وجود دارد و هیچ کسی انتظار مراسم سال ۹۸ را نخواهد داشت ولی باید اضافه کرد که روز قدس تعطیل ناپذیر است و این روز جهانی با گزینه های مختلف و با هماهنگی لازم در سطح کشور برگزار خواهد شد.

روز قدس تحت هیچ شرایطی در ۴۰ سال گذشته تعطیل نشده و امسال نیز تعطیل نخواهد شد. چون وظیفه دینی و ملی و انسانی موحدان و مومنان است که در شرایط کرونایی هم این روز را گرامی دارند و به همین دلیل مراسم راهپیمایی روز قدس تعطیل نخواهد شد.

اگر کرونا مساله اول کشور است، مساله قدس نیز مساله اول جهان اسلام است که امسال سه وجه تمایز در این زمینه وجود دارد. در جلسه ستاد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) به صورت رسمی اعلام شد روز ۱۴ خرداد مراسمی در حرم امام برگزار نخواهد شد و قرار است فعالیت های فرهنگی و رسانه ای برای ترویج مکتب امام جایگزین مراسم شود. 

ستاد مبارزه با کرونا و هماهنگی تبلیغات اسلامی به منظور هرچه باشکوه‌تر برگزار شدن روز قدس پیشنهادهایی ارائه داده‌اند. راهپیمایی امسال به شکل باشکوه و دشمن شکن، البته با رعایت تمام اصول و پروتکل بهداشتی برگزار می‌شود. 
 
روز قدس

لغو تمام برنامه‌های روز قدس در ایران

امسال با توجه به شرایط کرونا که نمی‌توان در یک روز اجتماعی عظیم برگزار کرد.

سردار سرتیپ پاسدار رمضان شریف؛ سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جلسه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در خصوص هماهنگی های روز قدس گفت: از الان روشن است که ما در روز قدس در مقابل عملیات رسانه ای دشمن قرار می گیریم. باید بپذیریم شرایط کشور غیرعادی است، بنابراین اگر با صراحت بگوییم روز جهانی قدس برگزار نمی شود به جایی بر نمی خورد.

رئیس ستاد مرکزی انتفاضه و قدس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با اشاره به برنامه ویژه روز قدسِ امسال افزود: رهبر انقلاب امسال درباره قدس سخنرانی خواهند کرد. اینکه راهپیمایی در بعضی شهرها برگزار شود و در بعضی شهرها برگزار نشود، آسیب بیشتری می زند و منجر به فضاسازی دشمن در خصوص عدم استقبال مردم از این روز می شود، زیرا ملاک اصلی قضاوت رسانه های بیگانه در راهپیمایی روز قدس شهر تهران است.

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که به‌خاطر اینکه رهبری جمهوری اسلامی همزمان با روز قدس سخنرانی زنده تلویزیونی خواهد داشت، هیچ برنامه‌ دیگری در هیچ نقطه کشور برگزار نخواهد شد.

این در حالی است که حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران به دلیل "وضعیت قرمز پایتخت" در پی شیوع ویروس کرونا از برگزاری مراسم روز قدس در تهران "به شکل نمادین و خودرویی" خبر داده و گفته بود که "سپاه مسئولیت" این مراسم را بر عهده می‌گیرد.

وی گفته بود که در ۲۱۸ شهر دیگر که در مناطق سفید قرار دارند، می‌توان روز قدس را با مراعات پروتکل‌های بهداشتی برگزار کرد.اما به‌نظر می‌رسد با اطلاعیه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی این مراسم نیز لغو شود.

هیچ‌گونه برنامه‌ای تحت عنوان مراسم روز قدس در هیچ نقطه‌ای از کشور برگزار نخواهد شد.

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در اطلاعیه‌ای آورده است: «در پی محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا و عدم امکان برگزاری شایسته و گسترده راهپیمایی سراسری، امسال روز جهانی قدس با ویژه برنامه‌ای بس گرانبها و استثنایی پاسداشته خواهد شد.»

این نهاد گفته است که در ساعت ۱۲ ظهر به وقت محلی، حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران به طور زنده سخنرانی خواهند داشت که این سخنرانی از شبکه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی داخلی و بین المللی پخش می‌شود.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .