تبیان، دستیار زندگی

خواص سرکه سیب

سرکه سیب یکی از انواع سرکه می باشد که از سیب قرمز به دست می آید و محصول طبیعی تخمیر سیب خرد شده می باشد و در واقع همان آب سیب است که در اثر تخمیر، قند آن به الکل تبدیل شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سرکه سیب
سرکه سیب پایه ثابت اکثر نسخه های درمانی طب سنتی می باشد که مطمئنا فواید و خواص فراوانی سرکه سیب یک ماده عجیب و شگفت انگیز است که خواص ضد باکتریایی، ضد ویروسی و ضد قارچی ، آن را به یک ارتش یک نفره تبدیل کرده است که علاوه بر حفظ سلامتی و زیبایی بدن و تمیزی محیط اطراف‌مان، به شدت با امراض و ناپاکی‌ها می‌جنگد.

 در ادامه مقاله خواص سرکه سیب را بیان می کنیم:

دردهای عضلانی


 یکی از خواص سرکه سیب ، درمان دردهای عضلانی می باشد. هر ورزشکاری نیاز به یک تسکین‌دهنده‌ی قوی برای دردهای عضلانی دارد. برخی از افراد تصورمی کنند  که به خاطر وجود استیک‌ اسید در سرکه‌ سیب، استفاده‌ی موضعی از آن می‌تواند دردهای عضلانی را آرام کند. اگرچه هنوز از نظر علمی ثابت نشده اما استفاده‌ از آن در هنگام وجود دردهای عضلانی خالی از فایده نیست.

مفید برای افراد دیابتی


میلیون ها نفر در جهان درگیر دیابت نوع دو هستند. انسولین نقش مهمی در کاهش قند خون دارد. بیماران دیابتی یا قادر به تولید انسولین نیستند یا بدن آن‌ها نسبت به  این هورمون مقاومت نشان می‌دهد. در واقع سلول‌های بدن این افراد آن‌گونه که باید به انسولین پاسخ نمی‌دهند. مطالعات نشان می‌دهد سرکه سیب حساسیت به انسولین را در افرادی که نسبت به آن مقاومت نشان می‌دهند، زیاد می کند. این افراد حتی بعد از مصرف وعده‌ی غذایی پر کربوهیدرات هم کاهش قند خون چشم‌گیری را تجربه کردند.

بهتر است برای کاهش قند خون  سرکه سیب را به عنوان سس سالاد مصرف کرد. همچنین با مصرف تنها ۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب می‌توان قند خون ناشتا را ۴ درصد کاهش داد.

خارش پوست


 یکی دیگر از خواص سرکه سیب ، خارش پوست بدن می باشد.حال آن خارش بخاطر نیش پشه  ویا پیچک سمی باشد و یا حساسیت به برگ یک گیاه خاص،  سرکه‌ سیب می‌تواند این آثار دردناک و ناراحت‌کننده را از بین ببرد. مقداری از این سرکه را روی محل خارش بمالید و منتظر بمانید که سرکه‌ سیب کارش را انجام بدهد.

از بین بردن و برداشتن خال و آکنه


سرکه سیب ،علاوه بر برطرف کردن خارش پوست،می تواند جوش و آکنه را هم از بین ببرد.برای این منظور بهتر است مقداری آب و سرکه را با هم ترکیب کنید،سپس با استفاده از یک پنبه، روی صورت بمالید ،اجازه دهید تا خشک شود و بعد آن را با آب بشویید.

 همچنین برای تهیه ماسک صورت با سرکه سیب می توان آن را با خاک رس مخلوط کرد.

برای از بین بردن و برداشتن خال ، یک تکه پنبه را درون سرکه خیس کنید و بر روی خال قرار دهید واجازه بدهید،تا در تمام طول شب باقی بماند و نهایتا با آب بشویید.همچنین با همین کار می توان زگیل را هم از بین برد.

 همچنین سرکه سیب خواص ضد باکتریایی قوی دارد و به عنوان یک دئودورانت طبیعی (خوشبو کننده بدن) عمل می کند. مقداری سرکه سیب را به زیر بغل بمالید و خوب ماساژ دهید.

 سرکه سیب ،علاوه بر برطرف کردن خارش پوست،می تواند جوش و آکنه را هم از بین ببرد.برای این منظور بهتر است مقداری آب و سرکه را با هم ترکیب کنید،سپس با استفاده از یک پنبه، روی صورت بمالید ،اجازه دهید تا خشک شود و بعد آن را با آب بشویید.


گلو درد


 یکی دیگر از خواص سرکه سیب ، مفید برای برطرف کردن گلو درد می باشد. سرکه‌ سیب یک ماده‌ی کاملا طبیعی برای درمان گلودرد است. یک‌چهارم فنجان سرکه‌ سیب را با همین مقدار آب گرم ترکیب کنید و آن را قرقره کنید. این کار یک فضای اسیدی به وجود می‌آورد که میکروب‌های عامل سرماخوردگی را از گلو می‌زُداید. یکی دیگر از این ترکیب‌ها، آب‌گرم، سرکه‌ سیب، فلفل قرمز و عسل است. این ترکیب را بنوشید.

 کاهش وزن


گاهی سرکه‌ی سیب برای کمک به کاهش وزن مورد استفاده قرار می‌گیرد.تحقیقات نشان می‌دهند که سرکه احساس سیری را افزایش می‌دهد و به همین خاطر،  کمک می‌کند تا فرد کالری‌ کمتری مصرف کند و عملا می‌تواند موجب کاهش وزن‌تان بشود.

در حقیقت اسید استیک موجود در سرکه سیب عملکرد آنزیم‌هایی را که نشاسته را تجزیه و هضم می‌کنند، محدود می‌کند. این موضوع ممکن است جذب کالری از کربوهیدرات را متوقف و به کاهش وزن کمک کند. کاهش جذب کربوهیدرات به معنی کاهش وزن در طول زمان است.

 محققان بر این عقیده اند که  سرکه‌ سیب از هضم نشاسته در بدن جلوگیری می‌کند و همین باعث می‌شود که کالری بسیار کمتری وارد جریان خون شود.بهتر است آن را با مقداری آب اضافه کنید و بعد میل نمایید، چرا که خود آب نیز به تنهایی احساس سیری را در افراد به وجود می آورد.

سینوزیت


یکی دیگر از خواص سرکه سیب، درمان سینوزیت می باشد. در واقع می توانید با سرکشیدن مخلوط آب و سرکه‌ سیب، سینوس‌های خود را پاک کنید و نفس راحت بکشید. همان‌طور که سرکه‌ سیب از فعالیت باکتری‌های رشددهنده‌ی میکروب‌های عامل گلودرد جلوگیری می‌کند، می‌توانید از رشد باکتری‌های سینوس‌های‌ خود جلوگیری کنید. علاوه بر این، پتاسیم موجود در سرکه‌ سیب می‌تواند بلغم‌هایی که در بینی خانه کرده‌اند را کوچک کند و در نهایت سینوزیت را درمان کند.

معده و دستگاه گوارش


سرکه سیب می تواند علائم رفلاکس معده و زخم معده را کاهش دهد و باعث سلامت دستگاه گوارش شود، سرکه سیب برای سم زدایی روده و افزایش هضم و جذب مواد مغذی از روده مفید می باشد.

 برای استفاده از آن یک تا دو قاشق غذاخوری سرکه سیب را در یک لیوان آب بریزید و قبل از هر وعده ی غذایی بنوشید.

انرژی‌زایی


 کسانی که احساس خستگی دارند بهتر است از نوشیدنی های انرژی زا استفاده کنند؛البته نباید از انرژی زاهای بیرونی را مصرف کنند و به جای آن از یک ترکیب انرژی‌زای طبیعی استفاده کنید، ترکیبی شامل سرکه‌ سیب به علت وجود پتاسیم و آنزیم در آن. این مواد انرژی‌زا به فرد نیروی وصف‌ناپذیری می‌بخشد. یکی از این ترکیب‌ها، مخلوط ۲ قاشق‌ سرکه‌ سیب به ازای ۲ فنجان آب است که برای شیرین کردن آن می‌توانید مقداری عسل به آن اضافه کنید.
سرکه سیب

کبد چرب


کسانی که از بیماری کبد چرب رنج می رند می توانند برای درمان از سرکه سیب استفاده کنند. سرکه سیب برای سم زدایی از کبد مفید بوده و می تواند کبد چرب را درمان کند. برای این منظور 1 تا 2 قاشق چایخوری سرکه سیب را به یک لیوان آب اضافه کنید، مقداری عسل در آن بریزید و قبل از ناهار و شام مقداری از آن بنوشید.

 سکسکه


سرکه سیب می تواند سکسکه رو هم برطرف کند. خوردن یک قاشق چای‌خوری سرکه‌ سیب می‌تواند از ادامه‌ی سکسکه جلوگیری کند. سرکه‌ سیب با تحریک بیش از حد عصب‌های گلو که عامل اسپاسم هستند مانع از انتقال پیام سکسکه می‌شود.

رگ‌های واریسی


سرکه‌ سیب برای رگ‌های واریسی بسیار مفید است زیرا میزان گردش خون را در دیواره‌ی رگ‌ها بالا می‌برد و به خاطر خاصیت ضدالتهابی خود، تورم رگ‌ها را کاهش می‌دهد. سرکه‌ سیب را با نارون‌کوهی ترکیب کنید و روی رگ‌های جریان‌دهنده‌ی خون بمالید. در عرض دو هفته شاهد آثار آن خواهید بود.

سنگ کلیه


سرکه سیب از عفونت کلیه جلوگیری می کند، همچنین اسید سیتریک موجود در سرکه سیب برای پیشگیری و درمان سنگ کلیه مفید می باشد. دو قاشق غذاخوری سرکه سیب را با یک لیوان آب ترکیب کنید و دو تا سه بار در روز بنوشید.

سرماخوردگی


سرکه سیب دارای باکتری های مفیدی است که می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و از سرماخوردگی و آنفلونزا پیشگیری کند. خوردن سرکه سیب و عسل برای درمان سرماخوردگی و سرفه مفید می باشد.


رفع بوی بد پا


همان‌طور که سرکه‌ سیب می‌تواند با بوی بد بدن مبارزه کند، قادر است تا این کار را با بوی بد پا نیز انجام دهد و همه‌ی اینها به خاطر توانایی سرکه‌ سیب در متعادل‌سازی (PH) پوست است. با این کار، سرکه‌ سیب باکتری‌های تولید‌کننده‌ی بوی بد پا را از بین می‌برد. یک دستمال کاغذی را با مقداری سرکه‌ سیب بخیسانید و روی پاهای خود بمالید.


رفع بوی بد دهان


یکی دیگر از خواص سرکه سیب ف رفع بوی بد دهان می باشد. سرکه‌ سیب باکتری‌های به وجود‌ آورنده‌ی بوی بد را می‌کشد. برای داشتن بوی خوش دهان، مقداری از آن را در دهان‌تان قرقره کنید یا یک قاشق چای‌خوری از آن را سر بکشید. سرکه‌ی سیب جایگزین موثری برای دهان شویه‌های شیمیایی است. خواص آنتی باکتریال آن بوی بد دهان را از میان می‌برد. اگر می‌خواهید این دهان شویه را امتحان کنید، حتماً سرکه‌ی سیب را با آب رقیق کنید (مقدار معمولی آن 1 قاشق غذاخوری برای هر فنجان یا 140 میلی لیتر آب است)؛ زیرا خاصیت اسیدی سرکه می‌تواند به دندان‌هایتان آسیب بزند.

 افزودن سرکه به آبی که برای جوشاندن یا آب پز کردن تخم مرغ‌ها استفاده می‌کنید، به شما در داشتن تخم مرغ‌های بهتر کمک می‌کند؛ زیرا هنگامی که پروتئین‌های موجود در سفیده‌ی تخم مرغ در یک محیط اسیدی‌تر قرار می‌گیرند، سریع‌تر سفت می‌شوند.


درمان شوره‌ی سر


ماساژ سرکه‌ی سیب رقیق روی پوسته‌ی سر می‌تواند در از میان بردن شوره‌ی سر موثر باشد. میزان تاثیر گذاری آن مشخص نیست، اما این نظریه وجود دارد که اسید موجود در سرکه، رشد قارچ مالاسه زیا را که می‌تواند موجب بروز شوره گردد، متوقف می‌سازد.


پیشگیری از پوکی استخوان


از آنجا که سرکه‌ سیب به جذب کلسیم که یک ماده‌ی معدنی مهم در پیش‌گیری از پوکی استخوان است، کمک می‌کند، این ماده یکی از بهترین مواد غذایی برای کاهش خطر پوکی استخوان محسوب می‌شود. با نوشیدن سرکه‌ سیب در هر وعده‌ی غذایی، جذب مناسب کلسیم برای تقویت استخوان‌های خود را تضمین خواهید کرد.

کاربردهای سرکه سیب

سرکه‌ی سیب همه کاره بوده و کاربردهای فراوانی دارد:

تهیه‌ی سس سالاد:


یک راه آسان برای استفاده از سرکه‌ی سیب، تهیه‌ی سس سالاد است. سس‌های خانگی نسبت به سس‌هایی که از فروشگاه می‌خرید، سالم‌تر بوده و اغلب خوشمزه‌تر نیز هستند.

پاک کننده‌ی همه کاره:

معمولاً سرکه‌ی سیب به دلیل داشتن خواص آنتی باکتریال، انتخابی محبوب و جایگزینی طبیعی برای پاک کننده‌های شیمیایی محسوب می‌شود. 1 فنجان آب را با نصف فنجان سرکه‌ی سیب مخلوط کنید و پاک کننده‌ی همه کاره‌ی شما آماده است. هرچند، این محلول ارزش چندانی ندارد؛ زیرا سرکه‌ی سیب در مقایسه با پاک کننده‌های شیمیایی که باکتری‌های مضر را از میان می‌برند، تاثیر بسیار کمتری داشته و فقط می‌تواند برخی از باکتری‌ها را از بین ببرد.

از بین بردن کرم‌های داخل میوه:


برخی اوقات این کرم‌ها می‌توانند به آفت تبدیل شوند. می‌توان آن‌ها را با استفاده از سرکه‌ی سیب به دام انداخت. کمی سرکه‌ی سیب را داخل یک فنجان ریخته و چند قطره مایع ظرفشویی به آن اضافه کنید (تا کرم‌های به دام افتاده غرق شوند) و مشکلتان حل خواهد شد.

آب‌پز کردن بهتر تخم مرغ‌ها


افزودن سرکه به آبی که برای جوشاندن یا آب پز کردن تخم مرغ‌ها استفاده می‌کنید، به شما در داشتن تخم مرغ‌های بهتر کمک می‌کند؛ زیرا هنگامی که پروتئین‌های موجود در سفیده‌ی تخم مرغ در یک محیط اسیدی‌تر قرار می‌گیرند، سریع‌تر سفت می‌شوند.

استفاده از سرکه هنگام جوشاندن تخم مرغ، باعث می شود سفیده‌ی تخم مرغ سفت شود . اگر پوسته‌ی تخم مرغ حین جوشاندن آن بشکند، سرکه‌ی موجود در حفظ شکل تخم مرغ موثر خواهد بود.

شست‌و‌شوی میوه‌ها و سبزیجات


ممکن است بسیاری از افراد به سموم و آفت کش‌های روی میوه‌ها و سبزیجات حساس باشند؛ به همین دلیل، برخی از آن‌ها میوه‌ها و سبزیجات خود را در سرکه‌ی سیب می‌شویند و امیدوارند که مواد شیمیایی بیشتری را نسبت به آب پاک کند.

 علاوه بر این موراد از سرکه سیب می توان در شست و شوی موها،تمیز کردن دندان مصنوعی،استفاده در حمام،تهیه‌ی سس؛ استفاده در سوپ،از میان بردن علف‌های هرزاستفاده در کیک‌ها و شکلات‌های خانگی نیز استفاده کرد.

 نکات :
سرکه سیب مانند انواع دیگر سرکه، خاصیت اسیدی دارد. پس بهتر است آن را بدون رقیق کردن ننوشید. برای مصرف سرکه سیب بهتر است یک (یا حداکثر دو) قاشق از آن را به یک لیوان آب اضافه کنید. در غیر این صورت سرکه سیب برای مری بیش از حد حالت اسیدی خواهد داشت و باعث بروز مشکل می‌شود. حتی بو کردن سرکه سیب غلیظ هم به دلیل خاصیت اسیدی آن می‌تواند حالتی مانند سوختگی در ریه‌ها به وجود آورد.

 همچنین فراموش نکنید ممکن است برخی از غذاها اثر سرکه را کمتر یا بیشتر کنند. پس برای امنیت بیشتر بهتر است سرکه سیب رقیق شده را با معده‌ی خالی بنوشید. این روش در صبح و برای شروع روز مناسب است ولی برای پیش از خواب بهتر است از آن اجتناب کنید.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .