تبیان، دستیار زندگی

چگونه بفهمیم سیم‌کارت ‌به‌نام کیست؟

شاید برای شما هم مهم باشد، که بدانید چند سیم‌کارت به نامتان است و یا چطور می‌شود فهمید که سیم‌کارت شما به‌نام چه‌کسی ثبت شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سیمکارت
بیشتر از دو دهه است که تلفن های همراه به کشور وارد شده و در طول این زمان، استقبال از آن روز به روز بیشتر شده است تا جایی که استفاده از آن در همه امور روزمره امری اجتناب ناپذیر به شمار می‌رود. راه‌های ارتباطی در عصر حاضر کمک بسیاری در زمینه‌های مختلف به  افراد می کنند. اما ممکن است این راه های ارتباطی در برخی موارد مشکل های جبران‌ناپذیری به بار آورند. 

متاسفانه در جامعه امروزی افراد سود جو و خلاف کار، با راه های زیادی برای مردم و دولت مشکلاتی ایجاد می کنند.اما اپراتوررها و رگولاتوری های تلفن همراه برای جلوگیری از این مشکلات راه کار هایی را تنظیم کردند.



برخی افراد، بنا به دلایلی مجبور به استفاده از چندین  سیمکارت هستند. اما احتمال اینکه سیمکارت‌ها جعلی باشند و توسط افراد سود جو مورد سوء استفاده قرار گیرند، نگرانی ها و مشکلاتی را ایجاد می کند.

برای اینکه افراد بدانند سیمکارت هایی که خریداری می کنند  به نام خودشان است یا خیر، و یا این که در کدام یک از اپراتور های 4 گانه کشور به نام آن ها ثبت شده و اصلا چه تعداد سیمکارتی در حال حاضر به نام آم ها فعال است  روش هایی وجود دارد.

ارزان بودن قیمت سیم‌کارت‌های اعتباری در برخی موارد باعث شده تا افراد در نگه‌داری سیم‌کارت‌های خود دقت کافی نداشته باشند و یا در زمان گم کردن و مفقود شدن سیم‌کارت، یادشان برود که سیم‌کارت را غیرفعال کنند و به خرید یک سیم‌کارت دیگر بسنده کنند.
 
این وقایع باعث می‌شود که افراد ندانند این سیم‌کارت‌های به نام آنها، کجا و در دسترس چه کسی است.همین موارد بود که باعث شد برای جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی، طرح احراز هویت سیم‌کارت‌های تلفن همراه برای اینکه دیگر در ایران سیم‌کارت بدون هویتی وجود نداشته باشد توسط رگولاتوری به وجود بیاید.

یکی از مهم ترین مسائلی که در رابطه با نام صاحب سیم کارت باید دانست این است که بر اساس قانون، در صورت هرگونه ایجاد مزاحمت و یا ارتکاب اعمال مجرمانه از طریق سیم‌کارت، تا زمانی که مجرم اصلی شناسایی شود، مالک اصلی مقصر هرگونه سوء‌استفاده احتمالی از سیم‌کارت است و باید شخص خود او در محاکم قضایی پاسخگو باشد.این مساله اهمیت آگاه بودن از سیم کارت‌هایی که به نام ما ثبت شده را نشان می‌دهدو
 
سیمکارت

استعلام مالکیت سیمکارت خود با پیامک

یکی از آسان ترین راه‌ها برای احراز هویت سیم کارت روش پیامک است. افراد می توانند مالکیت سیمکارت خود را از این طریق استعلام کنند. به این صورت که مشترکان می توانند با ارسال شماره کد ملی خود به سرشماره 3000504901 یا به سرشماره 3000150 به اطلاعات اپراتوری خود دست یابند. هم‌چنین دریافت استعلام مالکیت سیمکارت توسط مشترکان با پیامک هر 10روز یک بار امکان دارد.

اگر مغایرتی در اطلاعات به دست آمده به وجود بیاید مشترکان می توانند با کارت ملی خود به دفاتر اپراتورهای تلفن همراه مراجعه  کرده و اطلاعاتی در خصوص سیمکارت خود به دست آورند.

در صورتی که تعداد سیم کارت‌های اعلام شده بیشتر از آن باشد که فرد خریداری کرده است، امکان دارد بدون رعایت مقررات تغییر نام به افراد دیگر واگذار کرده باشد یا حتی بدون اطلاع خود فرد چندین سیمکارت به نام وی در بانک اطلاعاتی اپراتورها ثبت گردیده باشد.

اگر تعداد سیم کارت کمتر از انتطار وی باشد، امکان دارد مالکیت سیم کارت‌های خریداری شده، به نام وی ثبت نگردیده باشد.

از طریق کدام سامانه از مالکیت سیمکارت استعلام بگیریم؟

این سامانه برای استعلام تعداد سیمکارت مشترکین تلفن همراه روی پورتال سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی فعال است. مشترکین می توانند با مراجعه کردن به سایت cra.ir.http://mobilecount  از تعداد سیم کارت‌هایی که با شماره ملی آن‌ها ثبت شده است اطلاع یابند.

تمامی مشترکین چهار اپراتور اصلی کشور می توانند در این سامانه به این اطلاعات خود دسترسی داشته باشند. همچنین دریافت استعلام مالکیت سیمکارت از این سامانه مانند پیامک، هر 10روز یک بار امکان دارد که می توان گفت یکی از نقاط ضعف سامانه به شمار می‌رود.

سیمکارت

مشاهده‌ی شماره‌های ثبت شده در مالکیت سیمکارت به کدام روش امکان پذیر است؟

روش‌های استعلام که در رابطه با مالکیت سیمکارت، تنها نشان دهنده ی تعداد سیمکارت‌هایی است که به نام افراد ثبت شده است و شماره‌های خطوط را نمایش نمی دهند.

برای اطلاع یافتن از شماره های خطوط ثبت شده، اگر مشترک اپراتور ایرنسلی باشید، می توانید با نصب اپلیکیشن ایرانسل من علاوه بر تعداد خطوط ثبت شده از شماره های ثبت شده نیز مطلع شوید.

نحوه استفاده از این اپلیکیشن نیز به این صورت می باشد که بعد از نصب آن بر روی سیستم خود، صفحه ی باز شده سمت راست را بکشید و گزینه پرونده را انتخاب کنید. سپس با انتخاب کردن اطلاعات حساب، و با انتخاب کردن سیم کارت های ثبت شده، تمامی شماره های ثبت شده به نام خود را مشاهده کنید.

در صورتی که مشترک اپراتور همراه اول می باشید، با نصب اپلیکیشن همراه اول من، با روش های گفته شده و هم چنین مشترکین ایرانسل  در اپلیکیشن ایرانسل من، از تعداد شماره های ثبت شده به نام خودتان مطلع  می شوند.

چگونه مالکیت سیمکارت‌هایی که بدون کد ملی است را لغو کنیم؟

طبق دستورات نیروی انتظامی و قضایی، اپراتورهای تلفن همراه وظیفه حفظ اطلاعات و اطلاع یافتن ازمشخصات صاحبان خطوط را دارند. همچنین سیم کارت‌هایی که بدون مالک حقیقی هستند را بیرون از شبکه اپراتوری قرار دهند.

بنابراین اپراتورها چند سال پیش تصمیم گرفتند تا خطوطی را که کد ملی صاحبشان در پرونده موجود نباشد را سلب مالکیت کنند. بنابراین مالکیت سیمکارت اشخاص بدون وجود شماره کد ملی امکان ندارد.

به این صورت که افراد برای جلوگیری از سلب مالکیت سیم کارت خود، سیم کارت های همراه اول، شماره کد ملی خود را می توانند به 8980  و صاحبان سیم های ایرانسل کد ملی خود را به 272  پیامک کنند، که این طرح لغو مالکیت سیمکارت در بهمن ماه سال 1393 راه اندازی شد و مالکیت سیم کارت های بدون کد ملی به طور کامل سلب شد.

سیمکارت

مشکلات سیمکارت‌های بی هویت چیست؟

شاید برای شما هم مهم باشد، که بدانید چند سیم‌کارت به نامتان است و یا چطور می‌شود فهمید که سیم‌کارت شما به‌نام چه‌کسی ثبت شده است.

افراد با خریداری سیم کارت های بی هویت، مزاحمت های تلفنی برای اشخاص و از همه مهم تر به سازمان هایی مانند آتش نشانی یا اورژانس ها و غیره ایجاد می کنند که سبب بروز مشکلات فراوانی می شوند.

غالبا خریدار چنین سیم کارت ها افراد خلاف کار مانند مواد فروش یا قاچاق چی ها می باشند که سیم کارت به نام خودشان ثبت نشده است.

بیشتر کلاهبرداری های بانکی و یا غیره توسط چنین افرادی که مالکیت سیمکارت های بی هویت را دارند، ایجاد می شود. در نهایت این که مالکیت سیمکارت‌های بی هویت، عوارض جبران ناپذیری دارد و در صورت اطلاع یافتن نیرو های امنیتی برخورد های جدی با این افراد می شود.

تمامی مشترکان می‌توانند با مراجعه به پورتال سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی در بخش خدمات الکترونیک و یا در نشانی اینترنتی mobilecount.cra.ir به این سامانه مراجعه کرده و از تعداد سیم‌کارت‌هایی که با کد ملی آنان ثبت شده است، مطلع شوند.

برای این کار پس از ورود به سایت باید با قوانین سایت موافقت کرده و به صفحه بعد بروید و در این صفحه به درج اطلاعات خود اقدام نمایید؛ اطلاعاتی که نوشتن برخی از آنها اجباری است (مانند کد ملی و حداقل یک شماره همراه که مطمئن هستید به نام خودتان است).

پس از درج اطلاعات خواسته شده، پیامی از سوی سایت داده می‌شود مبنی بر اینکه در صورت صحت اطلاعات، پیامکی از سمت رگولاتوری برای مشترک ارسال خواهد شد و در آن تعداد سیم‌کارت‌هایی که به نام مشترک است، ذکر خواهد شد.

سیمکارت

راه اندازی سامانه استعلام تعداد خطوط مشترکان تلفن همراه

از سال ۹۵ سامانه استعلام تعداد خطوط مشترکان تلفن سیارراه اندازی شد که مشترکان می توانند با مراجعه به سایت رگولاتوری به آدرس www.cra.ir در بخش خدمات الکترونیک و یا نشانی mobilecount.cra.ir و یا با ارسال کد ملی خود به شماره ۳۰۰۰۵۰۴۹۰۱ از تعداد سیم کارت هایی که با کد ملی آنها ثبت شده، مطلع شوند.


لازم به ذکر است به منظور اطلاع از وضعیت تعداد سیم کارت ها به نام مشترک در هر اپراتور، از ابتدای سال ۹۵ سامانه استعلام تعداد خطوط مشترکان تلفن سیار راه اندازی شد که مشترکان می توانند با مراجعه به سایت رگولاتوری به آدرس www.cra.ir  در بخش خدمات الکترونیک و یا نشانی mobilecount.cra.ir و یا با ارسال کد ملی خود به شماره ۳۰۰۰۵۰۴۹۰۱ از تعداد سیم کارت هایی که با کد ملی آنها ثبت شده، مطلع شوند.

مالکیت بیش از 9 سیمکارت ممنوع است!

مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات، اشاره کرده است که هر کاربر اپراتور می تواند مالکیت 9 سیمکارت را داشته باشد. زیرا در صورت بروز هرگونه مشکل و سوء استفاده، به عهده خود مالک سیمکارت می باشد.

متاسفانه در جامعه امروزی افراد سود جو و خلاف کار، با راه های زیادی برای مردم و دولت مشکلاتی ایجاد می کنند.اما اپراتوررها و رگولاتوری های تلفن همراه برای جلوگیری از این مشکلات راه کار هایی را تنظیم کردند.

پیشنهاد می کنیم که حتما با روش هایی که ارائه دادیم، مالکیت سیمکارت خود را استعلام کنید تا مورد سو استفاده قرار نگیرید.

نکته مهم: در صورتی که متوجه شدید سیم کارتی بدون اطلاع شما و به نام شما ثبت شده است، سریعا همراه با مدارک هویتی خود به دفاتر فروش اپراتور مربوطه، اقدام به قطع آن سیم کارت نمایید

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .