تبیان، دستیار زندگی

کرونا و پوشاک

آیا لباس و کفش می‌تواند کووید 19 را به خانه‌تان بیاورد؟

اگر برای دویدن در محله اطرافتان از منزل خارج می‌شوید و یا بازدیدی سریع از فروشگاه موادغذایی نزدیک خانه‌تان دارید، متأسفانه این احتمال وجود دارد که لباس‌ها و کفش‌هایتان با ویروس کووید 19 آلوده شوند. اما ما اعتقاد نداریم که کفش و لباس منبع مهم انتقال هستند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
لباس و کووید 19
احتمالاً شما فقط کارهای اساسی خارج از منزل، مانند خرید مواد غذایی، را انجام می‌دهید. هنگامی که بیرون می‌روید، حفظ فاصله اجتماعی ایمن را جدی بگیرید. مرتباً دستان خود را بشویید و هنگام ورود به خانه، سطوحی که زیاد لمس می‌شوند مانند دستگیره در و پیشخوان آشپزخانه را ضدعفونی کنید.
با این وجود، ممکن است هنوز یک احساس ناخوشایند وجود داشته باشد که حتی اگر شما بهداشت را به خوبی رعایت می‌کنید، نگران اشیایی هستید که با خود به خانه آورده‌اید. آیا فروشگاه‌هایی که از آن‌ها خرید می‌کنید ایمن هستند؟ کیسه‌های پلاستیکی؟ در مورد لباس‌هایی که می‌پوشید چطور؟ کفشتان؟
حقایق بدیهی درباره خرید وجود دارد، و یکی از آن‌ها این است که برای انجام این کار باید کفش و لباس بپوشید. آنچه در مورد انتقال کروناویروس جدید از طریق اجزای متداول لباس می‌دانیم، اینجاست:


لباس‌ها خطر کمی دارند

چیزهایی زیادی هست که ما درباره این ویروس جدید نمی‌دانیم و هر روز در حال یاد گرفتن نکات جدید درباره آن هستیم. اما این اطلاعات فعلی در دسترس ماست: اگر برای دویدن در محله اطرافتان از منزل خارج می‌شوید و یا بازدیدی سریع از فروشگاه موادغذایی نزدیک خانه‌تان دارید، متأسفانه این احتمال وجود دارد که لباس‌ها و کفش‌هایتان با ویروس کووید 19 آلوده شوند. اما ما اعتقاد نداریم که کفش و لباس منبع مهم انتقال هستند.

مراجعه به فروشگاه‌های مواد غذایی به میزان متوسط، ضرورتی برای شستن لباس‌هایتان ایجاد نمی‌کند. با این حال اگر نتوانستید فاصله اجتماعی امن را حفظ کنید و یا بدتر از آن، کسی در نزدیکی شما مستقیماً سرفه و عطسه کرد، شستن لباس‌ها ایده خوبی است

طبق گفته متخصصین، در حال حاضر هیچ سندی که نشان دهد کروناویروس جدید از طریق لباس و کفش منتقل می‌شود، وجود ندارد.
کووید 19، بیماری تنفسی شبه آنفلوانزا که توسط کروناویرس جدید ایجاد می‌شود، از طریق ذرات تنفسی منتقل می‌گردد. سرفه و عطسه از طرف یک فرد آلوده در نزدیکی شخص دیگر، محتمل‌ترین راه انتقال مستقیم است.
با این حال، ما می‌دانیم که کروناویروس جدید، قادر به زنده ماندن در خارج از بدن انسان بر روی سطوح مختلف است، که در صورت تماس می‌تواند منجر به انتقال شود.
متخصصان تخمین می‌زنند که بسته به نوع سطح، ویروس می‌تواند برای چند ساعت تا چند روز زنده بماند.
در حالی که فلز و پلاستیک می‌توانند تا 2 یا 3 روز پناهگاهی برای ویروس فراهم کنند، لباس به عنوان ماده‌ای برای بقای این ویروس در نظر گرفته نمی‌شود.
محیط مرطوب و نمدار نقش قابل توجهی در گسترش و یا عدم گسترش ویروس ایفا می‌کند. ماهیت بیشتر پارچه‌ها (لباس‌ها)، برای رشد آن‌ها مناسب نیست.
لباس‌ها معمولاً مشبک‌تر از یک سطح سخت هستند که بالقوه باعث هوارسانی بیشتر به محیط می‌شود. انتقال ویروس از طریق لباس بعید به نظر می‌رسد، اما متخصصان شستشوی فوری آن را ایده خوبی می‌دانند.

چه زمانی باید درباره لباس‌ها بیشتر احتیاط کنید؟

اگر مکرراً در نزدیکی فرد مبتلا به کووید 19 هستید و یا از او به طور دائم مراقبت می‌کنید، بخش اصلی بهداشت پیشگیری، شستن مرتب لباس‌هایتان است. این امر به ویژه افراد پرخطر مانند کارمندان مراقبت‌های بهداشتی را شامل می‌شود.
مراجعه به فروشگاه‌های مواد غذایی به میزان متوسط، ضرورتی برای شستن لباس‌هایتان ایجاد نمی‌کند. با این حال اگر نتوانستید فاصله اجتماعی امن را حفظ کنید و یا بدتر از آن، کسی در نزدیکی شما مستقیماً سرفه و عطسه کرد، شستن لباس‌ها ایده خوبی است. همه مواد شوینده لباس در ضدعفونی آن‌ها موثرند. شستشوی لباس‌ها با آب و صابون معمولی و در ماشین لباسشویی معمولی ایمن و اثرگذار است.
اما به طور کلی تمرکز بر روی سایر زمینه‌های بهداشتی مانند تمیز نگه داشتن دست و لمس نکردن صورت از شستشوی لباس اهمیت بیشتری دارد.
ما می‌دانیم که فاصله اجتماعی مؤثرترین وسیله کنترل انتقال است. بنابراین مراجعه به فروشگاه‌های مواد غذایی آشکارا گسستی در الگوهای معمول ما در مورد فاصله اجتماعی است. برای پیشگیری، اقدامات احتیاطی بیشتر مانند رعایت بهداشت دست و کنترل تماس با هر سطحی که ممکن است توسط افراد دیگر لمس شده باشد را مدنظر قرار دهید.

درباره کفش‌ها چطور؟

کفش‌ها با توجه به ماهیتشان، معمولاً از لباس‌ها کثیف‌تر هستند و به عنوان مثال آن‌ها با احتمال بیشتری باکتری‌ها و سایر آلودگی‌ها را با خود به خانه می‌آورند.
مطالعه‌ای که اخیراً توسط مرکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC) منتشر شده نشان می‌دهد که کروناویروس جدید می‌تواند در کف کفش زنده بماند.
محققان این مطالعه، نمونه‌های خود را از کف کفش اعضای کادر پزشکی در بخش مراقبت‌های ویژه در بیمارستانی در ووهان چین گرفتند. آن‌ها دریافتند که نیمی از نمونه‌ها برای SARS-CoV-2، نژاد ویروسی که باعث COVID-19 می‌شود، مثبت بودند. این یافته‌ها باعث شده است که محققان اظهار کنند که کفش‌های اعضای کادر پزشکی ممکن است به عنوان حامل بیماری عمل کند. با این وجود، متخصصان قبول دارند که کفش در اکثر موارد منبع محتمل انتقال کروناویروس جدید نیست و این به دلیل آن است که ما قبلاً یاد گرفتیم که با کفش مانند یک شیء کثیف رفتار کنیم.
آنچه که ما معمولاً در مورد استفاده از کفش‌ها انجام می‌دهیم، محافظت‌کننده است. ما کفش خود را روی میز آشپزخانه نمی‌گذاریم. ما کفش را در دهان خود نمی‌گذاریم. آن‌ها با مناطقی که زیاد لمس می‌کنیم در تماس نیستند. بنابراین، الگوهای روزانه ما قبلاً نشان‌دهنده مدیریت ما درباره کفش به عنوان شیء کثیف است.
شما می‌توانید اقدامات ایمنی دیگری انجام دهید تا اطمینان حاصل شود که آلودگی‌ها وارد خانه نمی‌شوند. می‌توانید پس از هر بار استفاده، قبل از ورود به خانه، کفش‌ها را تمیز کنید و یا در خانه مکانی برای قرار دادن کفش و دیگر لباس‌های رو تعبیه کنید.
کفش‌ها را از پا دربیاورید و قبل از بردن آن‌ها به داخل خانه، تمیز کنید (و یا در جای مشخصی قرار دهید). این کار باعث می‌شود پس از یک خرید ساده از فروشگاه موادغذایی، ویروس را با خود به خانه نبرید. فقط مطمئن شوید که کفش‌ها را در محیط خارج از خانه تمیز می‌کنید و اجازه دهید آن‌ها به طور طبیعی خشک شوند.

نکته پایانی

در حالی که در این روزها نگرانی درباره احتمال انتقال ویروس از طریق اشیا افزایش پیدا کرده است، واقعیت ساده این است که هنوز هم انتقال مستقیم از شخصی به شخص دیگر اصلی‌ترین روش قرار گرفتن در معرض ویروس است.
عمل به توصیه‌های بهداشتی و پیشگیرانه سازمان بهداشت، همچنان بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به کووید 19 است.
احتمال زنده ماندن کروناویروس جدید بر روی لباس و کفش، و انتقال به دیگران در کمترین حد است و نکته نهایی این است که انتقال شخص به شخص، و نه انتقال از لباس به شخص یا از کفش به شخص، اصلی‌ترین روش انتقال است.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.