تبیان، دستیار زندگی

آیا آب باران آشامیدنی است؟

یکی از مهم ترین سوالاتی که در هنگام بارش باران ذهن افراد زیادی را به خود مشغول می کند پاسخ به این سوال است که آیا آب زلال باران قابل آشامیدن است یا خیر؟ در پاسخ به این سوال مهم در ابتدا باید در مورد منبع آب باران و بررسی میکروب های موجود در آن بپردازیم تا بتوانیم در انتها پاسخ مشخصی برای این سوال به دست آوریم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا آب باران آشامیدنی است؟

اگر شما هم برای پاسخ به این سوال کنجکاو هستید، در ادامه این مقاله ما را همراهی کنید.






آب باران از کجا به دست می آید؟
به صورت کلی آب باران منبع مشخصی ندارد و مانند خرید آب معدنی که می دانیم آب حاصله از چشمه های معدنی آب به دست می آید اطلاع کاملی از آن نداریم.

در حالت کلی و با توجه به تحقیقات صورت گرفته، قطرات باران از بخار موجود در هوا شکل می گیرد. زمانی که بخار هوا سرد میشه کم کم به قطرات ریزی تبدیل می شود که این قطرات در کنار هم قطره های درشت تری را تشکیل می دهد. پس از بزرگ شدن قطرات، کم کم سنگین شده و موجب بارش باران می شود.

پس در نظر داشته باشید که آب باران منبع طبیعی و سطحی از چشمه و یا دریاها ندارد و از بخار موجود در آسمان به قطرات آب تبدیل می شود.

آیا آب باران به ضدعفونی و میکروب زدایی نیاز دارد؟

در حالت کلی آب باران کاملا پاک است و نیاز به ضدعفونی ندارد. به صورتیکه که برخی مراجع دینی از آب باران به عنوان آبی برای پاک کردن و تطهیر یاد می کنند. از جمع آوری این آب می توان برای تمیز کاری، آبیاری گیاهان و شست و شو به راحتی استفاده کرد.

از مزایای نگه داری و استفاده از آب باران می توان به این مورد اشاره کرد که ماحصل استفاده بهینه از آن صرفه جویی در مصرف آب شرب را بالا می برد و رعایت این نکته موجب می شود تا برای حفظ منابع طبیعی نسل های آینده نیز بتوانیم قدم های مثبتی برداریم. شما می توانید از آب باران به وسیله پمپ آب گالن آب معدنی استفاده کنید.

حالا در اینجا سوال مهمی که مطرح می شود این است که مگر از آب باران نمی توان به عنوان آب آشامیدنی استفاده کرد؟

آیا می توان از آب باران به عنوان آب آشامیدنی استفاده کرد؟
حالا می توانیم به راحتی پاسخ مشخصی بر سوال استفاده از آب باران به عنوان آب آشامیدنی برسیم. آب باران هم مانند هر نوع آب دیگری که برای مصارف آب شرب تهیه می شود نیازمند میکروب زدایی و تصفیه است.

همانطور که آب های سطحی چشمه ها، جویبارها، آب چاه و آب های زیر زمینی املاح و مواد مضری را در خود دارند، آب باران نیز شامل برخی از مواد و باکتری هایی است که قبل از مصرف شرب باید به تصفیه برسد.
آیا آب باران آشامیدنی است؟

در نظر داشته باشید که آب باران فرایند ضدعفونی و تصفیه طولانی مانند آب چاه ندارد اما برای در نظر گرفتن جوانب احتمالی در مواد موجود در این آب بهتر است که از آشامیدن آب باران بدون انجام مراحل تصفیه آب خودداری کنید.

شما می توانید آب مصرفی خود را در بطری های آب لاکچری کوچک نگه دارید و پس از ضدعفونی و انجام فرایند تصفیه آن را میل کنید.

آیا مصرف آب باران برای سلامتی مفید است؟

از  جمله مزایای مصرف آب باران می توان به فایده مهم آن برای سلامت بدن، قلب و عروض و سلامت پوست اشاره کرد. توجه داشته باشید که قبل از مصرف آب باران حتما مراحل پاکسازی آن را جوشیدن آب و یا استفاده از دستگاه های تصفیه آب جدی بگیرید و در نهایت این آب زلال و پاک را نوش جان کنید.

 استفاده از آب باران در مراجع دینی بسیار توصیه شده و در آموزه های دینی از این آب به عنوان مایه پاکی و طهارت یاد می شود.

بیشتر بخوانید

امیرالمومنان(ع) فرمود: آب آسمان و باران را بنوشید؛ چرا که مایه پاکیزگی بدن است و از بیماری ها جلوگیری می کند.


در انتها این نکته مهم را در نظر داشته باشید که گاهی آب باران می تواند از آنچه که فکرش را می کنید آلوده تر باشد. در شرایطی که برخی از شهرهای بزرگ مانند تهران، اصفهان و تبریز همیشه از معضل بزرگ آلودگی هوا رنج می برند. استفاده از آب باران این شهرهای الودگی موجب بروز خطرات و ایجاد آسیب جدی به بدن می شود.
اگر به نوشیدن آب باران سالم (پس از انجام مراحل ضدعفونی کردن) علاقه دارید، پیشنهاد می کنم در فصل های بارانی مانند بهار و پاییز به مناطق پاکیزه و باران خیز سفر کنید و با خیالی راحت و آسوده از آب باران به عنوان یک نوشیدن بکر استفاده کنید. البته مجددا این نکته مهم را تکرار می کنیم که قبل از مصرف آب باران به عنوان آب شرب، حتما موارد بهداشتی را رعایت کنید و با جوشاندن آن خیال خود را قبل از مصرف راحت نگه دارید.

آیا آب باران آشامیدنی است؟