تبیان، دستیار زندگی

چگونه سهام عدالت را بفروشیم؟

آزادسازی سهام عدالت برای تمام مشمولانی که دارنده این سهام هستند، مهیا است و  مشمولان می‌توانند با مراجعه به سامانه www.samanese.ir  نحوه آزادسازی سهام خود را مشخص نمایند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سهام عدالت
پس از این که سهام عدالت برای آزادسازی در اختیار عموم قرار گرفت بیشترین سوال مردم به زمان فروش این سهام در بورس باز می‌گردد. ممکن است دارندگان سهام عدالت بخواهند سهام خود را پس از آزادسازی بفروشند. این افراد باید چه کار کنند؟

این افراد باید کد بورسی بگیرند و به کارگزار مراجعه کنند. البته مصوب شده که خدمات اخذ کد بورسی به صورت غیرحضوری انجام شود. حتی فرآیند احراز هویت نیز به زودی به  صورت الکترونیکی انجام می شود ولی امکان دارد که مشمولان به خدمات کارگزاری ها نیاز پیدا کنند.

شورای عالی بورس تصمیم گیری می‌کند که سهامداران عدالت با چه محدودیت زمانی و چگونه وارد بورس شوند تا ورود یکباره موجب گرفتاری بورس نشود و در آنجا تصمیم می‌گیرد درصد خاصی از سهام عدالت در مقطع زمانی خاصی قابلیت معامله پیدا کند و این تصمیم گیری با شورای عالی بورس است.



بسیاری از افراد تاکنون تجربه ورود به بورس را نداشته اند و در مناطقی هستند که شعبات کارگزاری ها در آنجا توسعه پیدا نکرده است. اگرچه درحال حاضر هزار شعب کارگزاری در سرتاسر کشور وجود دارد اما برخی افراد به آنها دسترسی ندارند.

حدود ۵۰ میلیون نفر مشمول سهام عدالت هستند؛ در این میان عده زیادیی از این مشمولان به دنبال زمان و نحوه فروش این دارایی هستند. البته باید اشاره کنیم که بسیاری از مشمولان سهام عدالت، مخصوصا در شهرستان های دور افتاده به شعب کارگزاری ها دسترسی ندارند؛ بنابراین فعلا برخی از شعب بانک ها می توانند خدمات را به دارندگان سهام عدالت ارائه کنند.

اگر دارندگان سهام عدالت بخواهند سهام خود را پس از آزادسازی بفروشند، باید کد بورسی بگیرند و به کارگزار مراجعه کنند. بانکها می‌توانند در این زمینه با بورس همکاری کنند؛ هر کسی که خواست سهام خود را بفروشد، می‌تواند به بانک مورد علاقه خود وکالت دهد و آن بانک در روز مقرر در بورس سهام فرد را می‌فروشد و پول آن را به صاحب سهام باز می‌گرداند.

تاثیرات مثبت آزادسازی سهام عدالت بر اقتصاد

با ورود سهام عدالت به بورس همه ساختار های این بازار گسترش می یابد و 108 کارگزاری آن بیشتر می شود، زیرا وقتی نیاز ایجاد می شود بازار سرمایه به سرعت خود را منطبق می کند. همچنین سبب بخشیدن رونق و عمق بیشتر به بورس، افزایش قدرت خرید و درآمدزایی برای مردم می شود.

البته باید متذکر شد که مشمولان سهام عدالت برای فروش سهام عدالت خود عجله نکنند، زیرا ممکن است با توجه به شرایط مناسب در بورس، ارزش این سهام چندین برابر شود و در آینده بیشتر سود ‌کند.

اکنون بازار سرمایه به سرعت در حال رشد است و قیمت سهام با رشد بالایی مواجه شده است. همچنین، در این امر، عجله نکنند، زیرا مردم با آزادسازی سهام عدالت می‌توانند فعالیت در بورس را یاد بگیرند و در آینده در این بازار خرید و فروش کنند تا یک منبع درآمدی هم داشته باشند. 

در اثر آزادسازی سهام عدالت مردم می فهمند، که سهامدار کدام بنگاه و شرکت دولتی هستند. قیمت این سهام هم که ۵۰۰ هزار تومان بود، اکنون چندین برابر شده است؛ یعنی زمانی که این سهم به مردم داده شود، آن ۵۰۰ هزار تومان شاید معادل ۱۰ میلیون تومان باشد.

آزادسازی سهام عدالت به بازار سرمایه هم عمق خواهد بخشید که بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار میلیارد ارزش سهام عدالت است و وقتی وارد بازار سرمایه شود، عمق خوبی را به این بازار می‌دهد. تا حدودی جلوی حبابی شدن بازار سرمایه را خواهد گرفت و شفافیت را به بورس منتقل خواهد کرد.  

آزادسازی سهام عدالت همچنین سبب افزایش شفافیت در شرکت‌های دولتی خواهد شد و سود خوبی از این امر عاید دارندگان سهام عدالت می‌شود که قدرت خرید مردم را هم می‌تواند افزایش بدهد.

با ابلاغ آزادسازی سهام عدالت، در نظر گرفته شده که مالکان سهام عدالت از ۱۰ اردیبهشت تا ۱۰ خرداد به مدت یک ماه فرصت دارند، تا مدیریت سهام عدالت خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به عهده بگیرند.

سهامداران می‌توانند وارد سامانه سهام عدالت به نشانی https://www.samanese.ir/ شوند و گزینه روش مدیریت مستقیم سهام عدالت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انتخاب کنند که اگر کسی این گزینه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انتخاب کرد، دیگر امکان برگشت برای مدیریت غیر مستقیم یعنی توسط شرکت‌های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نخواهد داشت.

نکته مهم: البته مالکین سهام عدالت یک باره نمی‌توانند همه سهام خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بفروشند، بلکه طبق دستورالعمل شورای عالی بورس می‌توانند درصدی از سهام را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در یک مقطع زمانی خاص معامله کند.

نحوه مدیریت سهام عدالت

کسانی که می‌خواهند مالکیت سهام عدالت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشته باشند، اما مدیریت آن به صورت غیر مستقیم و از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی باشد، اصلاً نیازی به ورود به سامانه سهام عدالت نیست و عدم ورود به این سامانه به منزله انتخاب مدیریت غیرمستقیم سهام عدالت است.

یعنی سهام عدالت همچنان در مالکیت آنها خواهد بود، اما مدیریت سهام با شرکت‌های سرمایه گذاری سهام استانی خواهد بود و سود این سهام سالانه به صورت مرتب برای صاحبان سهام واریز می‌شود.

افرادی که روش مدیریت مستقیم سهام عدالت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انتخاب می‌کنند، فعلا نیازی به کد بورسی ندارند، بلکه بعد از مهلت یک ماهه فهرست این افراد را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه، سمات، فرستاده می شود و در آنجا برای سهامداران عدالت کد معاملاتی بورسی در نظر گرفته می‌شود و سهام به نام فرد خواهد شد، ولی فعلا نیازی به کد بورسی نیست.

چه زمانی اجازه خرید و فروش سهام عدالت صادر می‌شود؟

آزادسازی سهام عدالت برای تمام مشمولانی که دارنده این سهام هستند، مهیا است و  مشمولان می‌توانند با مراجعه به سامانه www.samanese.ir  نحوه آزادسازی سهام خود را مشخص نمایند.

سهامداران عدالت برای یک بار به سامانه سجام،‌ سامانه جامع اطلاعات مشتریان مراجعه کنند و احراز هویت شوند. سهامداران فعلا فقط وارد، سامانه سهام عدالت شوند و گزینه مالکیت و مدیریت مستقیم سهام عدالت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تأیید کنند.

در حال حاضر تا یک ماه فرصت است که سهامداران عدالت روش مدیریت مستقیم و یا غیر مستقیم سهام عدالت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انتخاب کنند و بعد برای کسانی که روش مستقیم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انتخاب کرده‌اند، از طریق شرکت سپرده‌گذرای هم سهام به نام آنها می‌شود و هم کد بورسی به آنها تخصیص می‌شود و می‌توانند بر اساس دستورالعملی که شورای عالی بورس در آینده نزدیک تصویب و ابلاغ می‌کند، به معامله سهام بپردازند.

هر کسی که در این یک ماه به سامانه سهام عدالت مراجعه نکند، یعنی گزینه دوم که عبارت است از مالکیت و مدیریت غیر مستقیم سهام عدالت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انتخاب کرده و نیازی به ورود به سامانه هم ندارد. به همین دلیل مستقیما سهام عدالت آنها به شرکت‌های سهام عدالت استانی منتقل میشود.

شورای عالی بورس تصمیم گیری می‌کند که سهامداران عدالت با چه محدودیت زمانی و چگونه وارد بورس شوند تا ورود یکباره موجب گرفتاری بورس نشود و در آنجا تصمیم می‌گیرد درصد خاصی از سهام عدالت در مقطع زمانی خاصی قابلیت معامله پیدا کند و این تصمیم گیری با شورای عالی بورس است.

آیا سهام عدالت به نام شما شده است؟

هنوز شهروندانی هستند که نمی دانند به آنها سهام عدالت تعلق گرفته؛ برای آن که بدانید سهام عدالت به نام شما شده یا خیر کافی است به سامانه سهام عدالت رفته و اطلاعات هویتی خود را در این سامانه وارد کنید.

- برای آگاهی از این موضوع  اول باید به سامانه www.samanese.ir رجوع کرد.

- در صفحه اول دو گزینه مطرح می‌شود که در ابتدا باید انتخاب گزینه اول ورود به سامانه انتخاب شود.

- بعد از کلیک کردن گزینه فوق صفحه جدیدی باز می‌شود که در آنجا باید با تیک زدن گزینه (مطالب فوق را مطالعه نموده و می‌پذیرم)، گزینه (ادامه) کلیک شود.

- پس از آن صفحه جدیدی باز می‌شود که با درج کدملی و کد امنیتی درج شده گزینه (ادامه) برای مشاهده اطلاعات به صورت کامل و یا گزینه (استعلام سریع) برای استعلام فوری مشمول یا عدم مشمول بودن سهام عدالت انتخاب شود.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .