تبیان، دستیار زندگی

اعمال شب بیست‌و‌یکم ماه مبارک رمضان

شب بیست‌ویکم ماه مبارک رمضان و دومین شب قدر اعمال ویژه‌ای دارد، که لازم است روزه‌داران برای اجابت دعا اعمال مخصوص این شب‌ها را به‌جا آورند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
شب قدر
فضیلت شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان از شب نوزدهم بیشتر است؛ اعمال این شب غسل، احیاء، زیارت، نماز (هفت توحید)، قرآن بر سر گرفتن، صد رکعت نماز و دعای جوشن‌کبیر است. البته در روایات آمده است که شب قدر یکی از این دو شب است.

از معصوم خواسته شد؛ معین فرمایند که شب قدر کدام یک از این دو شب است؟ ایشان تعیین نکردند، بلکه فرمودند: چه آسان است دو شب در آنچه می‌جویی؛ باکی بر تو نیست که در هر دو شب کار خیر انجام دهی.

شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان، فضیلتش بیشتر از شب نوزدهم است و باید اعمال آن شب را از غسل و احیاء و زیارت و نماز هفت قُل هُوَالله و قرآن بر سر گرفتن و صد ركعت نماز و دعاى جوشن كبیر و غیره به عمل آورد.



شب قدر یکی از شب‌های سال است که ویژگی و قداست خاصی دارد، در این شب تقدیر سال آینده انسان نوشته می‌شود.

وقوع برخی حوادث در این شب، بر اهمیت آن افزوده است از جمله گفته‌اند که در این شب قرآن کریم به صورت یکجا بر پیامبر(ص) نازل شده است.

اعمال شب قدر

اعمال شب‌های قدر بر دو نوع است:
اعمالی که در هر سه شب انجام می‌ شود و به اعمال مشترک معروف است و اعمالی که مخصوص هر یک از شب‌های مبارک نوزدهم، بیست و یکم و بیست ‌و سوم است.

- غسل کردن که بهتر است مقارن غروب آفتاب غسل کرده و نماز عشا با غسل خوانده شود.

- خواندن ۲ رکعت نماز که در هر رکعت بعد از حمد، هفت مرتبه سوره‌ توحید را خوانده و بعد از نماز هفتاد مرتبه گفته شود: اَستَغفُرِاللهَ وَ اَتوبُ اِلَیهِ.

- قرآن مجید را باز کرده و در مقابل خود گذاشته و دعای زیر را بخوانید و بعد از آن حاجت خود را از خدا بخواهید.

اعمالی مشترک شب‌های قدر


- غسل. (مقارن غروب آفتاب، که بهتر است نماز عشاء را با غسل خواند.)

- دو رکعت نماز وارد شده است که در هر رکعت بعد از حمد، هفت مرتبه توحید بخواند و بعد از فراغ هفتاد مرتبه اَستَغفُرِاللهَ وَ اَتوبُ اِلَیهِ و در روایتی است که از جای خود برنخیزد تا حق تعالی او و پدر و مادرش را بیامرزد.

- قرآن مجید را بگشاید و بگذارد در مقابل خود و بگوید: اَللّهُمَّ اِنّی اَسئَلُِکَ بِکِتابِکَ المُنزَلِ وَ ما فیهِ اسمُکَ الاَکبَرُ و اَسماۆُکَ الحُسنی وَ ما یُخافُ وَ یُرجی اَن تَجعَلَنی مِن عُتَقائِکَ مِنَ النّار. پس هر حاجت که دارد بخواهد.

- مصحف شریف را بگیرد و بر سر بگذارد و بگوید:
اَللّهمَّ بِحَقِّ هذاالقُرآنِ وَ بِحَقِّ مَن اَرسَلتَه بِه وَ بِحَقِ کُلِّ مومنٍ مَدَحتَه ُ فیهِ وَ بِحَقِّکَ عَلَیهِم فلا اَحَدَ اَعرَفُبِ بِحَقِّکَ مِنکَ.

- ده مرتبه بِکَ یا الله
- ده مرتبه بِمُحَمَّدٍ
- ده مرتبه بِعلیٍّ
- ده مرتبه بِفاطِمَةَ
- ده مرتبه بِالحَسَنِ
- ده مرتبه بِالحُسَین 
- ده مرتبه بِعلیّ بنِ الحُسین
- ده مرتبه بِمُحَمَّدِ بنِ عَلِیٍّ
- ده مرتبه  بِجَعفَر بنِ مُحَمَّدٍ
- ده مرتبه  بِموُسی بنِ جَعفَر ٍ
- ده مرتبه  بِعلیِّ بنِ مُوسی
- ده مرتبه  بِمُحَمَّدِ بنِ عَلِیٍّ
- ده مرتبه بِعَلِیِّ بنِ مُحَمَّدٍ
- ده مرتبه  بِالحَسَنِ بنِ عَلِیٍّ
- ده مرتبه  بِالحُجَّةِ

پس حاجات خود را طلب کنید.

- زیارت امام حسین علیه السلام است؛ که در روایت آمده است که، چون شب قدر می‌شود منادی از آسمان هفتم ندا می‌کند که حق تعالی آمرزید هر کسی را که به زیارت قبر امام حسین علیه السلام آمده است.

- احیا داشتن این شب‌ها. در روایت آمده هر کس احیا کند شب قدر را گناهان او آمرزیده شود هر چند به عدد ستارگان آسمان و سنگینی کوه‌ها و وزن دریا‌ها باشد.

- صد رکعت نماز بخواند که فضیلت بسیار دارد، و افضل آنست که در هر رکعت بعد از حمد ده مرتبه توحید بخواند.

- این دعا را بخوانید: 
اللَّهُمَّ إِنِّی أَمْسَیْتُ لَكَ عَبْداً دَاخِراً لا أَمْلِكُ لِنَفْسِی نَفْعاً وَ لا ضَرّاً وَ لا أَصْرِفُ عَنْهَا سُوءاً أَشْهَدُ بِذَلِكَ عَلَى نَفْسِی وَ أَعْتَرِفُ لَكَ بِضَعْفِ قُوَّتِی وَ قِلَّةِ حِیلَتِی فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْجِزْ لِی مَا وَعَدْتَنِی وَ جَمِیعَ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ مِنَ الْمَغْفِرَةِ فِی هَذِهِ اللَّیْلَةِ وَ أَتْمِمْ عَلَیَّ مَا آتَیْتَنِی فَإِنِّی عَبْدُكَ الْمِسْكِینُ الْمُسْتَكِینُ الضَّعِیفُ الْفَقِیرُ الْمَهِینُ اللَّهُمَّ لا تَجْعَلْنِی نَاسِیاً لِذِكْرِكَ فِیمَا أَوْلَیْتَنِی وَ لا (غَافِلا) لِإِحْسَانِكَ فِیمَا أَعْطَیْتَنِی وَ لا آیِساً مِنْ إِجَابَتِكَ وَ إِنْ أَبْطَأَتْ عَنِّی فِی سَرَّاءَ (كُنْتُ) أَوْ ضَرَّاءَ أَوْ شِدَّةٍ أَوْ رَخَاءٍ أَوْ عَافِیَةٍ أَوْ بَلاءٍ أَوْ بُؤْسٍ أَوْ نَعْمَاءَ إِنَّكَ سَمِیعُ الدُّعَاءِ

در بعضی از روایات وارد شده: دعای "جوشن‌کبیر" را در این سه شب خوانده شود.

شب قدر

اعمال مخصوص هر شب قدر

شب بیست‌ویکم ماه مبارک رمضان و دومین شب قدر اعمال ویژه‌ای دارد، که لازم است روزه‌داران برای اجابت دعا اعمال مخصوص این شب‌ها را به‌جا آورند.


اول: صد مرتبه أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ رَبِّی وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ

دوم: صد مرتبه اللَّهُمَّ الْعَنْ قَتَلَةَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ

سوم: بخوانید: اللَّهُمَّ اجْعَلْ فِیمَا تَقْضِی وَ تُقَدِّرُ مِنَ الْأَمْرِ الْمَحْتُومِ وَ فِیمَا تَفْرُقُ مِنَ الْأَمْرِ الْحَکِیمِ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ وَ فِی الْقَضَاءِ الَّذِی لا یُرَدُّ وَ لا یُبَدَّلُ أَنْ تَکْتُبَنِی مِنْ حُجَّاجِ بَیْتِکَ الْحَرَامِ الْمَبْرُورِ حَجُّهُمْ الْمَشْکُورِ سَعْیُهُمْ الْمَغْفُورِ ذُنُوبُهُمْ الْمُکَفَّرِ عَنْهُمْ سَیِّئَاتُهُمْ وَ اجْعَلْ فِیمَا تَقْضِی وَ تُقَدِّرُ أَنْ تُطِیلَ عُمْرِی وَ تُوَسِّعَ عَلَیَّ فِی رِزْقِی وَ تَفْعَلَ بِی کَذَا وَ کَذَا و بجاى این کلمه حاجت خود را ذکر کند.

اعمال مخصوص شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان

شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان، فضیلتش بیشتر از شب نوزدهم است و باید اعمال آن شب را از غسل و احیاء و زیارت و نماز هفت قُل هُوَالله و قرآن بر سر گرفتن و صد ركعت نماز و دعاى جوشن كبیر و غیره  به عمل آورد.

- خواندن دعای جوشن‌کبیر
- خواندن دعای:
شب قدر

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .