تبیان، دستیار زندگی

آموزش پرورش بلدرچین

سالن پرورش بر اساس نحوه پرورش (داخل قفس و یا کف سالن )، ظرفیت جوجه ریزی مورد نظر، سرمایه موجود پرورش دهنده و ... طراحی و ساخته می شوند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
آموزش پرورش بلدرچین


در پرورش بلدرچین به دلایل مدیریتی و بهداشتی سالن های پرورش مولدین، جوجه ها و سایر تاسیسات باید بر اساس ظرفیت جداگانه احداث شوند.

سالن پرورش بر اساس نحوه پرورش (داخل قفس و یا کف سالن )، ظرفیت جوجه ریزی مورد نظر، سرمایه موجود پرورش دهنده و ... طراحی و ساخته می شوند. مناسب ترین حالت جهت پرورش بلدرچین احداث مزرعه ای کامل که دارای قسمت های زیر است، می باشد:

1- پرورش گله مادر
۲- جوجه کشی
3- پرورش گله گوشتی
 ۴- کشتار و بسته بندی

برای پرورش گله مادر می توان تعدادی از جوجه های تولیدی را که از لحاظ ظاهری و خصوصیات تولیدی مناسب تر از بقیه به نظر می رسند جدا و بوسیله شماره های ویژه ای علامت گذاری نمود، سپس پرندگان مذکور را در سالن های پن بندی شده بصورت پرورش در کف و یا در قفس های مخصوص ( پرورش در قفس ) پرورش داد

به طور کلی و صرفنظر از نوع سیستم پرورش، جهت نیل به حداکثر بازدهی بایستی موارد زیر را در نظر داشت

· احداث ساختمان و تاسیسات مناسب و تجهیز آن
· رعایت مسائل بهداشتی و قرنطینه ای در طول دوره پرورش
· اجتناب از هرگونه حمل و نقل بی مورد پرنده
· فراهم نمودن محیطی آرام و دور از استرس.
· اعمال برنامه کاهش تدریجی دما ۳ درجه سانتی گراد در هفته و ثابت نگهداشتن دما در ۲۲ الی ۲۳ درجه تا پایان پرورش
· تامین نور کافی و استفاده از برنامه نوری مناسب
· تامین آب کافی و استفاده از جیره های بالانس شده، با کیفیت و متناسب با نیاز پرنده

پرورش بلدرچین به سه روش جهت تشکیل گله مادر انجام می شود که عبارت اند از:

 1- خرید تخم های نطفه دار و جوجه کشی آنها.
 ۲- خرید جوجه های مادر یکروزه.
 ٣- خرید نیمچه های آماده تخمگذاری

هرکدام از موارد بالا دارای نقاط ضعف و قوت خاص خود هستند و انتخاب یکی از آنها برای شروع کار منوط به در نظر گرفتن عوامل گوناگونی است.

به طور مثال در موارد ۱ و ۲ با اینکه میزان سرمایه اولیه مورد نیاز کمتر از حالت سوم می باشد اما تنها هنگامی پیشنهاد می گردد که فرد پرورش دهنده، دارای تجربه کافی در جوجه کشی و پرورش جوجه یکروزه باشد. و اما در حالت سوم با وجود اینکه در ابتدای کار فرد نیاز به سرمایه گذاری بیشتری جهت خرید پرندگان مادر دارد، اما ریسک کمتر و مدت زمان کمتری برای رسیدن به تولید صرف می شود و امکان بهره برداری سریع تر خواهد بود.

علاوه بر آن باید با انتخاب مناسبترین نژاد از لحاظ میزان تولید تخم داشتن وزن کشتار بالا، دارا بودن ضریب تبدیل مناسب، دارا بودن بیشترین سازگاری با اقلیم طبیعی منطقه و مقاومت مناسب نسبت به عوامل نامساعد محیطی و بیماری ها، از معتبرترین مزارع خریداری کرده و مطمئنا صرف هرگونه هزینه منطقی در این زمینه سبب سود آوری بیشتر خواهد بود و در این خصوص باید از کارشناسان خبره استفاده نمود.

ساختمان و تأسیسات مزارع پرورش بلدرچین


هدف از ساختمان و تأسیسات پرورش بلدرچین فراهم آورد محیطی است که اجازه دهد پرنده از نظر میزان رشد یکنواختی، بازده دان و لاشه به عملکرد مطلوبی برسد بدون اینکه آسایش و سلامت پرنده در معرض خطر قرار گیرد.

شاید پر هزینه ترین بخش سرمایه گذاری در پرورش بلدرچین احداث ساختمان، تاسیسات و تجهیزات مناسب برای پرورش باشد لیکن رعایت اصول صحیح احداث ساختمان و عایق بندی سقف و دیوارها و وجود تجهیزات مناسب مهم ترین فاکتور برای تأمین نیاز پرنده اعم از دما، رطوبت، تهویه، شدت نور و ... و اعمال مدیریت کارا و حداکثر بهره وری از پتانسیل ژنی پرنده می باشد.
آموزش پرورش بلدرچین

نکات مهم در انتخاب محل احداث ساختمان و تاسیسات مزارع پرورش بلدرچین


١- محل احداث واحد باید برابر ضوابط نظام دامپروری با مرغداری ها، دامداری ها، مناطق مسکونی و مراکز تجاری اطراف فاصله مناسبی داشته باشد

۲- محل احداث واحد نباید بصورت تصادفی انتخاب شود و باید دارای امکلاتی از جمله آب، برق و جاده قابل دسترس باشد

 ٣- از نظر توپوگرافی زمین محل احداث واحد باید از زمین های مجاور مرتفع تر باشد تا در اثر بارندگی جریان آب وارد محوطه و مخصوصا سالن پرورش و دیگر ساختمان ها نشود و در زمین های مسطح بهتر است کف سالن پرورش و دیگر ساختمان ها حدود ۵۰ سانتی متر از زمین اطراف بالاتر قرار گیرد

۴- کانال فاضلاب و آبراه با گنجایش مناسب برای خروج و انتقال آب باران و آب حاصل از شستشو سالن ها به خارج از واحد در نظر گرفته شود.

 ۵- در طراحی و احداث واحد، جهت وزش باد های محلی باید مد نظر قرار گیرد در استان مازندران با توجه به جهت وزش بادهای موسمی استان که از طرف شمال غربی به سمت جنوب شرقی می باشد توصیه می شود محل احداث واحد در سمت جنوب شرقی مناطق مسکونی انتخاب شود تا بوی نامطبوع واحد موجب اذیت و آزار ساکنین نگردد. ۶- جهت جلو گیری از تابش مستقیم نور خورشید به دیواره های طولی سالن پرورش در گرم ترین ساعات روز و به منظور مبارزه با استرس گرمایی باید سالن های پرورش را در امتداد شرق به غرب و یا به اصطلاح رو به قبله بنا کرده

۷- دیواره ها، کف و سقف سالن باید از مصالح قابل شستشو و رنگ روشن استفاده شود.

۸- کف سالن باید از مصالح محکم ساخته شود و جهت جلوگیری از نفوذ رطوبت باید قبل از بتن ریزی کف سالن از عایق رطوبتی ایزوگام استفاده شود. - با توجه به امکان تبادل حرارتی بالا از ناحیه سقف ستن، در سقف سان باید از عایق های حرارتی مناسب پشم شیشه استفاده شود.

۱۰ - برای هر سالن پرورش دو درب جداگانه یکی در ابتدای سالن و دیگری در فاصله سه چهارم نهایی ساتن در نظر گرفته شود و این درب ها نباید بزرگ باشند و حداقل یک متر پهنا و دو متر ارتفاع داشته باشند

 ۱۱ -در سالن های مدرن از سیستم تهویه با فشار منفی و تهویه تونلی استفاده می شود که در این سیستم هواکش ها در قسمت انتهایی سالن و ورودی هوا در قسمت ابتدایی سالن در نظر گرفته می شود و میزان ظرفیت تهویه و تعداد هواکش ها بر اساس حداکثر سرعت هوا روی سر پرنده 2.5 متر در ثانیه و سطح مقطح سالن محاسبه می شود.

12 - ساختمان و تاسیسات مربوط به تغذیه ( انبار دان) باید بر حسب ظرفیت، طراحی و ساخته شود و جهت جلوگیری از تردد کامیون های حمل دان به داخل محوطه واحد موقعیت مکانی انبار دان باید در کنار جاده منتهی به واحد احداث شود.

 13 - قبل از ورود به انبار و همچنین درب ورودی واحد حوضچه ضد عفونی با عرض ۳ متر و طول ۵ متر احداث و تجهیزات لازم جهت ضدعفونی وسایل نقلیه منظور شود.

 14 -كف ثبار باید از مصلاح محکم ساخته شود و دیوارها آن مرمت شده و جهت جلوگیری از ورود پرندگان آزاد پرواز به داخل انبار، پنجره ها به توری تجهیز شوند

15 - برای انتقال دان از انبار  سالن های پرورش در قسمت محوطه واحد دربی به همین منظور در نظر گرفته شود.

 16 - از آنجایی که حدود ۷۰ درصد هزینه جاری یک واحد پرورش بلدرچین را تغذیه به خود اختصاص می دهد انبار دان باید شرایط لازم و ایده آل برای نگهداری مواد اولیه و دان را داشته باشد و در صورت تهیه دان در واحد مکانی برای نصب بالابر، آسیاب و میکسر در انبار در نظر گرفته شود.

17- محوطه واحد پرورش بلدرچین باید تنها از طریق معابر مشخصی با بیرون مرتبط شود. برای ورود وسایل نقلیه یک درب ماشین رو و برای ورود پرسنل یک درب پیاده رو که منتهی به اطاق قرنطینه می گردد، احداث شود. 19 - اطاق قرنطینه جهت جلوگیری از ورود عوامل بیماری زا باید به رختکن و دوش جهت استحمام و تعویض لباس تجهیز شود.

19 - درواحد محلی را برای اسکان کارگران و دفتر مدیریت در نظر گرفته می شود و بهتر است این مکان با محوطه واحد مرتبط نباشد

20 - محل قرار گرفتن مخزن ذخیره سوخت باید در مکانی باشد تا ماشین حمل سوخت بدون ورود به محوطه واحد اقدام به تخلیه سوخت نماید

توصیه می شود اگر قصد راه اندازی کسب و کار پرورش بلدرچین دارید قبل از هر اقدامی کتاب الکترونیکی آموزش پرورش بلدرچین از وب سایت پرورش دانلود و کاملا مطالعه نمایید 

متاسفانه بسیاری از کار آفرینان بدون آگاهی و دانش کامل اقدام به تاسیس و راه اندازی پرورش بلدرچین کرده و با خسارت های مالی جبران ناپذیری رو به رو شده اند 

آموزش پرورش بلدرچین


وب سایت  پرورش دات کام به صورت تخصصی و عملی بر روی پرورش انواع طیور مطالعه کرده است و دوره های آنلاین و ارزان قیمت گردآوری کرده است از جمله این دوره ها عبارت اند از :

· پرورش شتر مرغ پرورش دات کام
·  آموزش پرورش بوقلمون
· پرورش کبک
· و...