تبیان، دستیار زندگی

سختی های زندگی مشترک

زندگی مشترک بخش مهمی از زندگی هر فرد است که پستی و بلندی های زیادی دارد و اجتناب ناپذیر است ، وظیفه هر یک از افراد این است که بتوانند خود را برای مقابله با دشواری‌های زندگی آماده نگه دارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سختی های زندگی مشترک

بسیاری از زوج‌های جوان سال اول ازدواج را یکی از سخت‌ترین دوران زندگی مشترک خود می‌دانند. اکثر آنها انتظار دارند که سال اول ازدواج همه زندگی باید بر وفق مراد آنها باشد تا بتوانند سالیان سال کنار هم زندگی کنند.

مشکلات و اختلاف‌های بین زن و شوهر، نمک زندگی مشترک است .درست است که هر زندگی سختی‌ها و مشکلات مربوط به خود را دارد اما مطالعات و تجربیات در مورد مشکلات زوجین نشان می‌دهد که برخی موضوعات برای بیشتر زن و شوهرها به خصوص زوجین جوان چالش درست می‌کند و درنتیجه عمومیت بیشتری دارد.در ادامه مقاله برخی از سختی های زندگی مشترک را بیان می کنیم:

مدیریت کردن مشکلات مالی


یکی از سختی های زندگی مشترک، مدیریت کردن مشکلات مالی می باشد.از آنجایی که شرایط اقتصادی در جامعه دشوار شده است ، مسائل مالی یکی از مقوله های بسیار مهم در زندگی مشترک،می باشد. این مسئله باعث می شود ازدواج جوانان به تاخیر بیفتد و یا حتی باعث هراس آن‌ها از زندگی مشترک می‌شود. این موضوع پس از ازدواج نیز از جمله چالش‌های بسیار مهم برای بسیاری از افراد است. با وجود تمام سختی‌هایی که در زمینه اقتصادی وجود دارد این موضوع را فراموش نکنید که مدیریت اوضاع مالی نوعی مهارت است که هردوی زوجین باید از آن بهره‌مند باشند.

آشنایی با نیازها و خواسته‌های یکدیگر و داشتن انتظارات معقول از زندگی مشترک همگی به زوجین کمک می‌کند تا با وجود تمام مشکلات، بنیاد خانواده خود را محکم نگاه دارند و نگذارند که دشواری‌های مالی برای آنها به یک بحران عاطفی و خانوادگی تبدیل شود.

دشواری‌های مرتبط با تربیت فرزندان


یکی دیگر از مشکلات و سختی های زدگی مشترک، دشواری هایی است که در تربیت فرزند ممکن است برای زوجین پیش بیاید.یکی از مهمترین وظایف پدر ومادر، تربیت نیکوی فرزند می باشد. مسلما هر فردی دوست دارد برای فرزند خود بهترین باشد. همین مسئله باعث می‌شود که بار سنگینی از وظایف و تعهدات را بر دوش خود احساس کنید و تحت فشار بیشتری در زندگی قرار بگیرید. در این شرایط اگر زوجین  در مورد نکات تربیتی  با هم هماهنگ نباشند ،این ناهماهنگی می‌تواند این فشارها را بیشتر کند و سلامت روان همه اعضای خانواده را به خطر بیاندازد. به همین خاطر لازم است که حتی الامکان قبل از به دنیا آمدن فرزند، آنها  تلاش کنند تا به طور مشترک در مورد تربیت کودک آموزش‌های لازم را دریافت کنند و در مورد مسائل اصلی به تفاهم برسند.

البته با این حال با به دنیا آمدن فرزندان و اضافه شدن مسئولیت‌ها همچنان والدین سختی‌های زیادی را تحمل می‌کنند. با این حال همدلی و همراهی زن و مرد با یکدیگر می‌تواند این مسیر دشوار را برای هر دوی زوجین با لذت بیشتری همراه سازد.

 

 درست است که هریک از شما باید در طول زندگی مشترک در جهت رشد و تغییر مثبت خود حرکت کنید اما در عین حال باید تلاش کنید تا یکدیگر را همان گونه که هستید بپذیرید و توانایی سازگاری خود را تغییر دهید.

استرس‌های روزمره


هنگامی که افراد ازدواج می‌کنند علاوه بر نقش‌ها و مسئولیت‌هایی که از گذشته در زندگی خود داشته‌اند به عنوان یک همسر نیز باید مسئولیت‌ها و تعهدات جدیدی را بپذیرند. همین امر باعث می‌شود که مشغله‌های بیشتری پیدا کنند. بسیاری از زوجین در حقیقت مشکل خاصی در زندگی آن‌ها وجود ندارد بلکه مشکل اصلی این است که آن‌ها نمی‌توانند خود را با شرایط زندگی جدید و استرس‌های روزمره آن سازگار کنند. همین مسئله باعث می‌شود که در طول روز خلق پایین‌تری را تجربه کنند، تحریک‌پذیرتر باشند و در مقابل یکدیگر شکیبایی کمتری را نشان دهند. به همین خاطر آشنایی با مهارت کنترل استرس یکی از مهم‌ترین مسائلی است که زوجین پیش از ازدواج باید آن را تمرین کنند و در جهت ارتقای آن بکوشند. این مهارت به فرد کمک می کند تا بتواند ظرفیت روانی خود را بالا ببرد و در برابر اضطراب‌های مختلف زندگی آرامش بیشتری از خود نشان دهد.

 از دست دادن شغل یکی از زوجین


 یکی دیگر از سختی های زندگی مشترک، از دست دادن شغل یکی از زوجین می باشد.شوک از دست دادن شغل می تواند اختلال آمیز باشد. در این شرایط آرامش و تعادل زوجین از بین می رود. ممکن است زن و یا شوهری که بیکار شده  ، احساس کند منیت خود را از دست داده است و در مورد توانایی خود  در حمایت از خانواده نگران شود.

 زمانی که زوج دیگر تلاش می کند تا نقش یک حمایت کننده را ایفا کند ، ممکن است برای بیان ترس ها و نگرانی های خود دچار مشکل شود و در نتیجه ممکن است هر دو طرف احساسات واقعی خود را پنهان کنند و از یکدیگر دوری کنند.

ضعف زوجین در ارتباط برقرار کردن با هم


یکی دیگر از سختی های زندگی مشترک ، ارتباط برقرار کردن با یکدیگر می باشد.در واقع تمام مشکلات زندگی مشترک از ضعف طرفین در ارتباط سرچشمه می‌گیرد. هنگامی‌که یکی زوجین درگیر تماشای تلویزیون یا کار‌کردن با گوشی همراه خود هست و یا حتی سرگرم تماشای مسابقه‌ی ورزشی هست، نمی‌تواند با همسر خود ارتباط برقرار کند.برای حل این مشکل بهتر است آنها یک جلسه‌ی واقعی برای صحبت با هم درنظر بگیرند. تلفن همراه خود را به حالت بی‌صدا درآورند، بچه‌ها را به اتاق خودشان بفرستند و همه‌ی عواملی را که ممکن است مزاحم صحبت‌کردن آنهاشود،را کنترل کنند. اگر نمی‌توانند هنگام صحبت خود را کنترل کنند و صدای خود را بالا می‌برند، یک مکان عمومی مثل پارک یا رستوران را برای این جلسه انتخاب کنند. بهتر است این زوجین با کمک زبان بدن نشان دهند که تمام حواس‌ شان به صحبت‌های همسرشان است. با ناخن‌هایشان بازی نکنند، خمیازه نکشند و مدام ساعت را نگاه نکنند. با تکان‌دادن سرشان به علامت تأیید، نشان دهند که منظور همسرشان را درک می‌کنند یا اگر لازم بود در تأیید حرف‌های او جمله‌ای موافق با او به زبان بیاورند.

رابطه زناشویی


رابطه زناشویی یکی از مشکل‌سازترین مسایلی است که زوجین ممکن است با آن مواجه شوند. برای بسیاری از زن و شوهر‌های تازه، اولین ارتباطات زناشویی بسیار پراسترس و تنش‌زا خواهد بود. از جمله عوامل این مسأله گاه وجود اطلاعات ناکافی و حتی نادرستی است که از گوشه و کنار در اختیار افراد قرار می‌گیرد؛به همین خاطر باورها و انتظارات نادرستی در این زمینه در ذهن آن‌ها شکل بسته و باعث بروز استرس در آن‌ها می‌شود. این در حالیست که داشتن یک گفت‌وگو و مذاکره باز و روشن در مورد نیازها و رجحان‌ها، می‌تواند تا حد زیادی در رفع این‌گونه مشکلات کارساز باشد. یک رابطه زناشویی نابسنده می‌تواند بر تمام جنبه‌های زندگی مشترک تاثیر بگذارد.
زندگی زناشویی


سازگاری با عادت‌های بد یکدیگر


یکی از سختی‌ها و دشواری‌های جدی در زندگی زن و شوهرها این است که بتوانند خصوصیات مثبت و منفی همدیگر را در کنار هم ببینند و خود را با تمامی آن‌ها سازگار کنند. این امر برای افرادی که انعطاف‌پذیری روانی پایینی دارند اغلب دشوار است و همین امر باعث می‌شود که دائماً تلاش کنند دیگری را تغییر دهند. این تلاش نافرجام معمولاً به هردوی زوجین آسیب می‌رساند و آن‌ها را در یک فرایند بی‌نتیجه درگیر می‌سازد. درست است که هریک از زوجین  باید در طول زندگی مشترک در جهت رشد و تغییر مثبت خود حرکت کنند اما در عین حال باید تلاش کنند تا یکدیگر را همان گونه که هستند بپذیرند و توانایی سازگاری خود را تغییر دهند.

تولد اولین فرزند


 یکی دیگر از سختی های زندگی مشترک تولد اولین فرزند و فرزند دار شدن آنها می باشد.همه افراد می دانند که به دنیا آمدن فرزند چقدر زندگی را تغییر می دهد و زوج ها با این دگرگونی غافلگیر می شوند.در واقع یک نوزاد مسیر حرکت خانواده را تغییر می دهد. در یک زمانی همه توجه زوجین به یکدیگر بوده، اما حالا همه این توجه به سمت نوزاد جلب شده است.برای دوری از این کار و به وجود آمدن دوباره توجهات به یکدیگر نباید منتظر به وجود آمدن فرصتی برای توجه یکدیگر بود.چون این موقعیت هیچگاه خودبه خود به وجود نمی آید.

گاهی در کل فرزند دار شدن ممکن است برای زوجین سختی هایی را در زندگی مشترک به وجود آورد. اکثر زوجین در اوایل ازدواج بحث‌ها و گفت‌وگوهای سطحی و ناقصی در مورد فرزنددار شدن با یکدیگر می‌کنند. این در حالیست که زوجین از همان روزهای اول ازدواج باید بدانند که توقع و خواسته همسرشان در این زمینه چیست؟ یعنی توقع چند فرزند دارند؟ قصد دارند چه مدت را صبر کنند و سپس صاحب فرزند شوند؟ آیا ممکن است برای یکی از زوجین مسایل شغلی و پیشرفت‌های حرفه‌ای مهم‌تر از فرزنددار شدن باشد؟ آرزو دارند چه نوع والدینی باشند؟

داشتن برنامه‌های شلوغ

یکی دیگر از سختی های زندگی مشترک داشتن برنامه های شلوغ می باشد. بسیاری از زن و شوهرها برنامه زندگی بسیار شلوغ و دشواری را در طول هفته دارند. به خصوص زمانی که زن نیز شاغل است و همزمان باید به کارهای خانه و فرزندان نیز رسیدگی کند، سختی‌های زندگی دو چندان می‌شود. اگر زن و مرد بتوانند نگاه جدید و سالمی به زندگی مشترک داشته باشند و وظایف را به طور عادلانه در میان خود تقسیم کنند بسیاری از این سختی‌ها به سادگی مرتفع می‌شوند. همچنین برخورداری از مهارت حل مسئله و برنامه ریزی کافی در زندگی به شما کمک می‌کند تا بتوانید نظم بیشتری به زندگی روزمره خود ببخشید و کمتر تحت تأثیر حجم زیاد کارها قرار بگیرید.

برای حل این مشکل بهتر است در انجام کارهای خانه احساس مسئولیت داشته باشید و برنامه‌ریزی درستی انجام دهید. تمام کارها را روی کاغذ یادداشت کنید و تعیین کنید که چه کسی مسئول انجام کدام کارهاست. مسئولیت‌ها را عادلانه تقسیم کنید تا طرف مقابل رنجیده نشود. سایر راه‌حل‌های موجود را برای انجام کارهای خانه درنظر بگیرید.مثلا اگر هردوی شما انجام کارهای خانه را دوست ندارید، از یک شرکت خدمات منزل کمک بخواهید یا اگر کارهای داخل منزل برای یکی از شما خسته‌کننده است، می‌توانید رختشویی یا کارهای مربوط به حیاط به آن فرد بسپارید.

سازگاری با عادت‌های بد یکدیگر


یکی از سختی‌ها و دشواری‌های جدی در زندگی زن و شوهرها این است که بتوانند خصوصیات مثبت و منفی همدیگر را در کنار هم ببینند و خود را با تمامی آن‌ها سازگار کنند. این امر برای افرادی که انعطاف‌پذیری روانی پایینی دارند اغلب دشوار است و همین امر باعث می‌شود که دائماً تلاش کنند دیگری را تغییر دهند. این تلاش نافرجام معمولاً به هردوی زوجین آسیب می‌رساند و آن‌ها را در یک فرایند بی‌نتیجه درگیر می‌سازد. درست است که هریک از شما باید در طول زندگی مشترک در جهت رشد و تغییر مثبت خود حرکت کنید اما در عین حال باید تلاش کنید تا یکدیگر را همان گونه که هستید بپذیرید و توانایی سازگاری خود را تغییر دهید.


نگهداری از والدین سالخورده


یکی دیگر از مشکلات و سختی های زندگی مشترک، نگهداری از والدین سالخورده می باشد.ممکن است با این که شما تحت فشار تفاوت نسلها هستید و فرزندانی دارید که هنوز با شما در یک خانه زندگی می کنند ، مجبور شوید از والدین سالخورده خود که هر روز پیر و پیر تر می شود ، نگهداری کنید.مشکلی که می تواند هر روز بحرانی تر شود این است که با تمام گرفتاری هایی که دارید، بی توجهی به همسر راحت ترین کاری است می توانید برای آزاد کردن ذهن خود انجام دهید.اگر شما تنها سرپرست والدین خود هستید، مطمئن باشید شما با این عمل از خودتان نیز مراقبت می کنید. بهترین روش برای مواظبت از همسرتان ، اولویت دادن به خودتان است.اگر شما همسرتان را در لیست افرادی قرار دهید که باید از انها مراقبت کنید،شما با این کار تنها او رااز خود رنجیده خاطر خواهید کرد. اگر خسته هستید پس نمی توانید به کسی توجه کنید، اما اگر مراقبت از خود را بیاموزید کمتر احساس بی میلی و عصبانیت می کنید. به محض اینکه زماین را برای توجه به خودتان صرف کردید، در کنار همسر خود بنشینید و از احساسات خود و شرایط تغییر بیافته ی زندگی خود با او صحبت کنید.

 یکی از سختی‌ها و دشواری‌های جدی در زندگی زن و شوهرها این است که بتوانند خصوصیات مثبت و منفی همدیگر را در کنار هم ببینند و خود را با تمامی آن‌ها سازگار کنند. این امر برای افرادی که انعطاف‌پذیری روانی پایینی دارند اغلب دشوار است و همین امر باعث می‌شود که دائماً تلاش کنند دیگری را تغییر دهند


در اولویت قرار‌ندادن خانواده توسط یکی از زوج‌ها


اگر واقعا می‌خواهید در زندگی، عشق را حفظ کنید، این ارتباط را با منیت از بین نبرید و آن را در مرکز اولویت و توجه خود قرار دهید؛ در عمل هم به این موضوع اهمیت دهید. رابطه‌ها به مرور ممکن است کدر شوند، پس باید رابطه‌ی خود و همسرتان را در اولویت قرار دهید. برای حل این مشکل بهتر است رابطه‌ی خود را تازه کنید و کارهایی که در روزهای اول آشنایی یکدیگر انجام می‌دادید، تکرار کنید. از هم قدردانی کنید، از همسرتان تعریف کنید، در طول روز باهم تماس بگیرید و به هم ابراز علاقه کنید. باهم قرار بگذارید. همان‌طور که برای کارهای مهم برنامه‌ریزی می‌کنید، تاریخ و ساعت مشخصی برای باهم‌بودن‌تان تعیین کنید. به همسرتان احترام بگذارید و از عبارت «متشکرم» استفاده کنید تا همسرتان بداند که هنوز هم برای شما مهم است.

نحوه کنار آمدن با سختی های زندگی مشترک


با همه مسائلی که گفته شد این سؤال پیش می‌آید که چگونه می‌توان این سختی‌ها را پشت سر گذاشت و زندگی مشترک بادوامی را تجربه کرد؟در جواب این سؤال پیش از هر چیز باید به اهمیت مشاوره پیش از ازدواج اشاره کرد. در حقیقت شما باید بتوانید سنگ بنای اولیه زندگی مشترک خود را به گونه‌ای قرار دهید که در ادامه احتمال بروز سختی‌ها و مشکلات کمتر باشد. از همین رو دوران آشنایی بسیار اهمیت دارد و در این مسیر مشاوره پیش از ازدواج می‌تواند نقش بسیار پررنگی را ایفا کند.

شرکت در این جلسات مشاوره کمک می کند تا در مورد صفات شخصیتی پایدار یکدیگر اطلاعات بیشتری به دست بیاورید و مهارت‌های زندگی خود و همسرتان را بیشتر محک بزنید. این عوامل کمک می‌کند تا بتوانید پیش‌بینی کنید در آینده بیشتر با چه مشکلاتی روبه‌رو هستید و چقدر توان سازگاری با آن‌ها را دارید. فراموش نکنید که تلاش برای شناخت یکدیگر و ارتقای مهارت‌های فردی و ارتباطی با ازدواج خاتمه نمی‌یابد و برای داشتن یک زندگی سالم لازم است که شما همواره در جهت ارتقا و رشد خود تلاش کنید.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .