تبیان، دستیار زندگی

اعمال شب نوزدهم ماه رمضان

دهۀ دوم ماه مبارک رمضان رو به پایان است و همزمان با رسیدن به نوزدهمین شب این ماه روزه‌داران می‌بایست اعمال مربوط به شب‌های قدر را به‌جا آورند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
شب قدر
شب نوزدهم اولین شب از  شبهای قدر است و شب قدر همان شبی است که در تمام سال شبی به خوبی و فضیلت آن وجود ندارد.

نخستین شب از شب‌های قدر هستیم، شب نوزدهم ماه مبارک رمضان و اولین شب قدر؛ شب ارزش‌گذاری بر انسان‌ها است. هر چقدر در این شب به خواسته‌های خدا توجه کنیم، قدر و ارزش بیشتری می یابیم.

این شب با عظمت آغاز شب هاى قدر است و شب قدر آن شبى است كه در طول سال، شبى به خوبی و فضلیت آن یافت نمى شود.



در روایات آمده است که در این شب امام زمان(عج)  نیز برای تعجیل در ظهورشان دعا می‌کنند، این خواسته ایشان یعنی همان خواسته خدا، پس بدانیم درخواست ظهور ایشان از مهم‌ترین دعاهایی است که همه باید در این شب از خدا درخواست کنند.

اعمال اولین شب قدر (شب نوزدهم ماه مبارک رمضان )

این شب باعظمت آغاز شب‌های قدر است و شب قدر آن شبی است که در طول سال، شبی به خوبی و فضلیت آن پیدا نخواهد شد و عمل در این شب از عمل در طول هزار ماه بهتر است. همچنین تقدیر امور سال در این شب صورت می‌گیرد و فرشتگان و روح که اعظم فرشتگان الهی است، در این شب به‌اذن خدا به زمین فرود می‌آیند.

اعمال مشترک شب های قدر

اما اعمالی که در هر سه شب از شبهای قدر  مشترک است و باید انجام داد:

- غسل کردن: بهتر است غسل این شب‌ها در هنگام غروب آفتاب انجام گیرد که نماز شام را با غسل بخوانید.

- نماز بخوانید: دو رکعت نماز که در هر رکعت بعد از سوره حمد، هفت مرتبه توحید خوانده و در آخر نماز  هفتاد مرتبه  "أَسْتَغْفِرُ اللّٰهَ وَأَتُوبُ إِلَیْهِ" بگویید.

- قرآن مجید را باز کند و در برابر خود گرفته و بگوید: اللّٰهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ بِكِتابِكَ الْمُنْزَلِ وَمَا فِیهِ وَفِیهِ اسْمُكَ الْأَكْبَرُ وَأَسْماؤُكَ الْحُسْنىٰ وَمَا یُخافُ وَیُرْجىٰ أَنْ تَجْعَلَنِى مِنْ عُتَقائِكَ مِنَ النّارِ؛ (خدایا؛ از تو درخواست می‌کنم به حق کتاب نازل‌شده‌ات و آنچه در آن است و در آن است نام بزرگ‌ترت و نام‌های نیکوترت و آنچه بیم‌انگیز است و امیدبخش، این که مرا از آزادشدگان از آتش دوزخ قرار دهی). سپس هر حاجت که دارد بخواهد.

این شب
- قرآن مجید را روی سر بگذارد و بگوید: اللّٰهُمَّ بِحَقِّ هٰذَا الْقُرْآنِ وَبِحَقِّ مَنْ أَرْسَلْتَهُ بِهِ وَبِحَقِّ كُلِّ مُؤْمِنٍ مَدَحْتَهُ فِیهِ وَبِحَقِّكَ عَلَیْهِمْ فَلَا أَحَدَ أَعْرَفُ بِحَقِّكَ مِنْكَ؛ (خدایا؛ به حق این قرآن و به حق کسی که آن را بر او فرستادی و به حق هر مؤمنی که او را در قرآن ستودی و به حق خود بر آنان، پس احدی شناساتر از تو به حق تو نیست). سپس بگو: 

- 10 مرتبه: بِکَ یَا اللّٰهُ

- 10 مرتبه: بِمُحَمَّدٍ 

- 10 مرتبه: بِعَلِیٍّ 

- 10 مرتبه: بِفَاطِمَةَ 

- 10 مرتبه: بِالْحَسَنِ

-10 مرتبه: بِالْحُسَیْنِ

- 10 مرتبه: بِعَلِیِّ‌بْنِ الْحُسَیْنِ

- 10 مرتبه: بِمُحَمَّدِبْنِ عَلِیٍّ 

- 10 مرتبه: بِجَعْفَرِبْنِ مُحَمَّدٍ 

- 10 مرتبه: بِمُوسَى‌بْنِ جَعْفَرٍ 

- 10 مرتبه: بِعَلِیِّ‌بْنِ مُوسَى

-10 مرتبه: بِمُحَمَّدِبْنِ عَلِیٍّ 

- 10 مرتبه: بِعَلِیِّ‌بْنِ مُحَمَّدٍ

- 10 مرتبه: بِالْحَسَنِ‌بْنِ عَلِیٍّ

- 10 مرتبه: بِالْحُجَّةِ

به ذاتت ای خدا؛ به حق محمّد؛ به حق على؛ به حق فاطمه؛ به حق حسن؛ به حق حسین؛ به حق على‌بن الحسین؛ به حق محمّدبن على؛ به حق جعفربن محمّد؛ به حق موسى‌بن جعفر؛ به حق على‌بن موسى؛ به حق محمدبن على؛ به حق على‌بن محمّد؛ به حق حسن‌بن على؛ به حق حجّت. سپس هر حاجتى که دارى از خدا بخواه.

- خواندن زیارت امام حسین علیه السلام: هنگامی که شب قدر می‌شود، منادی از آسمان هفتم از پشت عرش ندا سر می‌دهد که خدا هرکه را به زیارت مزار امام حسین علیه السلام آمده آمرزید.

- این شب‌ها را احیا بدارد: هرکه شب قدر را اِحیا بدارد، گناهانش آمرزیده می‌شود، هرچند به‌شماره ستارگان آسمان و سنگینی کوه‌ها و پیمانه دریاها باشد.

- صد رکعت نماز به‌جا آورد که فضلیت بسیار دارد و بهتر آن است که در هر رکعت پس از سوره حمد، 10 مرتبه سوره توحید  بخواند.

- این دعا را بخواند: اللّٰهُمَّ إِنِّى أَمْسَیْتُ لَكَ عَبْداً داخِراً لَاأَمْلِكُ لِنَفْسِى نَفْعاً وَلاضَرّاً وَلاأَصْرِفُ عَنْها سُوءً، أَشْهَدُ بِذٰلِكَ عَلَىٰ نَفْسِى، وَأَعْتَرِفُ لَكَ بِضَعْفِ قُوَّتِى، وَقِلَّةِ حِیلَتِى، فَصَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ‌مُحَمَّدٍ وَأَنْجِزْ لِى مَا وَعَدْتَنِى وَجَمِیعَ الْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِناتِ مِنَ الْمَغْفِرَةِ فِى هٰذِهِ اللَّیْلَةِ، وَأَتْمِمْ عَلَىَّ مَا آتَیْتَنِى فَإِنِّى عَبْدُكَ الْمِسكِینُ الْمُسْتَكِینُ الضَّعِیفُ الْفَقِیرُ الْمَهِینُ. اللّٰهُمَّ لَاتَجْعَلْنِى ناسِیاً لِذِكْرِكَ فِیما أَوْلَیْتَنِى، وَلاغافِلاً لِإِحْسانِكَ فِیما أَعْطَیْتَنِى، وَلَاآیِساً مِنْ إِجابَتِكَ وَ إِنْ أَبْطَأَتْ عَنِّى فِى سَرَّاءَ كُنْتُ أَوْ ضَرَّاءَ أَوْ شِدَّةٍ أَوْ رَخاءٍ أَوْ عافِیَةٍ أَوْ بَلاءٍ أَوْ بُؤْسٍ أَوْ نَعْماءَ إِنَّكَ سَمِیعُ الدُّعاءِ.

دهۀ دوم ماه مبارک رمضان رو به پایان است و همزمان با رسیدن به نوزدهمین شب این ماه می‌بایست اعمال مربوط به شب‌های قدر را به جا آوریم.



(خدایا، شام کردم درحالی‌که برای تو تنها بنده کوچک و خواری هستم که برای خویش سود و زیانی را به‌دست ندارم و نمی‌توانم از خود پیش‌آمد بدی را بازگردانم، به این امر بر خویش گواهی می‌دهم و در پیشگاهت به ناتوانی و کمی چاره‌ام اعتراف می‌کنم، خدایا، بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست و آنچه را به من و همه مردان و زنان مؤمن، از آمرزش در این شب وعده دادی وفا کن و آنچه را به من عنایت فرموده‌ای کامل ساز که من بنده بیچاره، درمانده، ناتوان، تهیدست و خوار توأم. خدایا، مرا فراموش کننده ذکرت قرار مده، در آنچه سزاوار آنم فرمودی و نه فراموش کننده احسانت، در آنچه عطایم نمودی و نه ناامید از اجابتت، گرچه مدّت زمانی طولانی شود، چه در خوشی یا ناخوشی، یا سختی، یا آسانی، یا عافیت، یا بلا، یا تنگدستی، یا در نعمت، همانا تو شنونده دعایی).

بهترین اعمال در این شب‌ها، درخواست آمرزش و دعا است برای حوایج دنیا و آخرت خود و پدر و مادر و خویشان و برادران و خواهران مؤمن، چه آنان که زنده‌اند و چه آنان که از دنیا رفته‌اند و خواندن اذکار و صلوات بر محمّد و آل محمّد (صلّی اللّه علیه و آله) به هر اندازه که بتواند.

- گفتن صد مرتبه: أَسْتَغْفِرُ اللّٰهَ رَبِّی وَأَتُوبُ إِلَیْهِ.

- گفتن صد مرتبه: اللّٰهُمَّ الْعَنْ قَتَلَةَ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ؛ خدایا؛ قاتلان امیرالمؤمنین را لعنت کن.

در بعضی از روایات وارد شده: دعای «جوشن‌کبیر» را در این سه شب بخواند.

اعمال مخصوص شب نوزدهم ( شب قدر اول) 

این شب با عظمت آغاز شب هاى قدر است و شب قدر آن شبى است كه در طول سال، شبى به خوبی و فضلیت آن یافت نمى شود. در اعمال این شب آمده است:

- اول:  صد مرتبه أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ رَبِّی وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ

- دوم: صد مرتبه اللَّهُمَّ الْعَنْ قَتَلَةَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ

- سوم:  بخواند؛ اللَّهُمَّ اجْعَلْ فِیمَا تَقْضِی وَ تُقَدِّرُ مِنَ الْأَمْرِ الْمَحْتُومِ وَ فِیمَا تَفْرُقُ مِنَ الْأَمْرِ الْحَکِیمِ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ وَ فِی الْقَضَاءِ الَّذِی لا یُرَدُّ وَ لا یُبَدَّلُ أَنْ تَکْتُبَنِی مِنْ حُجَّاجِ بَیْتِکَ الْحَرَامِ الْمَبْرُورِ حَجُّهُمْ الْمَشْکُورِ سَعْیُهُمْ الْمَغْفُورِ ذُنُوبُهُمْ الْمُکَفَّرِ عَنْهُمْ سَیِّئَاتُهُمْ وَ اجْعَلْ فِیمَا تَقْضِی وَ تُقَدِّرُ أَنْ تُطِیلَ عُمْرِی وَ تُوَسِّعَ عَلَیَّ فِی رِزْقِی وَ تَفْعَلَ بِی کَذَا وَ کَذَا و بجاى این کلمه حاجت خود را ذکر کند.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .