تبیان، دستیار زندگی

یک نوشیدنی سنتی پرخاصیت و نشاط‌آور

شربت جلاب

شربت جلاب یک نوشیدنی سنتی پرخاصیت است که در کتاب قانون شیخ بوعلی سینا هم ذکر شده است، در زمان‌های قدیم هم به‌عنوان دارو و هم به‌عنوان یک نوشیدنی نشاط‌آور در میهمانی‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
شربت جلاب
همچنین جلاب یک نوع شربت محبوب در خاورمیانه به خصوص در کشورهای اردن، سوریه، فلسطین و لبنان است. این نوشیدنی معمولاً در ماه رمضان زیاد نوشیده می‌شود، شربت جلاب در مناطق ذکر شده از ترکیب شیره انگور یا شیره خرما، خرنوب و گلاب تهیه می‌شود و با عود عربی دودی می‌شود.

مواد لازم:
نبات سفید: یک کیلو
گلاب: سه کیلو
زعفران: نیم مثقال

طرز تهیه:
نبات و گلاب را با شعله ملایم بجوشانید در حین جوشیدن کف آن را بگیرید و صاف نمایید تا نصف شود. سپس زعفران را با گلاب حل کرده و به آن اضافه کنید، هنگام استفاده می‌توانید با آب سرد یا یکی از عرقیات مناسب با بیماری حل کنید و کمی تخم بالنگو یا تخم فرنجمشک و یا تخم ریحان بر آن اضافه کنید و... بنوشید.

خانم‌ها و افرادی که از کم‌خونی رنج می‌برند بهتر است برای رفع کم‌خونی حتماً از این شربت طبیعی استفاده کنند



خواص شربت جلاب

این شربت ضدعفونی‌کننده، برطرف‌کننده بیماری‌های گوارشی، مقوی معده و قلب و تسکین‌دهنده دردهای روماتیسمی و ضد تهوع خوبی است. همچنین برای رفع استرس بسیار مفید است و تقویت‌کننده اعصاب است. نوشیدن آن برای التیام سردردهای ناشی از استنشاق هوای آلوده و رفع گیجی و منگی حاصل از آن مفید است.
از مهم‌ترین خواص شربت جلاب می‌توان به تقویت قلب و اعصاب و خاصیت آرام‌بخشی آن اشاره کرد.

خواص شربت جلاب از منظر طب سنتی

شربت جلاب از نوشیدنی‌های معتدل مایل به گرم است که خواص و فواید آن برای سردمزاجان چند برابر سایرین است (در گرم‌مزاج‌ها بهتر است با عرق کاسنی میل شود). بیشتر در درمان بیماری‌های سوداوی، شکستگی استخوان، سرطان و خشکی خلط مفید بوده و داروی تسکین آسم است. از این نوشیدنی همچنین می‌توان جهت تقویت قلب و اعصاب و افسردگی، درد کبد، درد سینه، تقویت قوای جنسی، درمان ترس، وحشت و اضطراب و ضدوسواس بهره برد. البته توجه داشته باشید که زنان باردار، بیماران دیابتی و افرادی که به اسهال مبتلا هستند بهتر است این شربت را استفاده نکنند.
خانم‌ها و افرادی که از کم‌خونی رنج می‌برند بهتر است برای رفع کم‌خونی حتماً از این شربت طبیعی استفاده کنند.
اگر شربت جلاب با آب گرم مخلوط شود و با شکم خالی خورده شود، در رفع مشکلات اعصاب و تقویت قلب بسیار مؤثر خواهد. علاوه بر این مصرف جلاب قبل از خواب به بهبود کیفیت خواب نیز کمک کرده و موجب افزایش آرامش افراد می‌شود.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.