تبیان، دستیار زندگی

نوشیدنی آرام بخش

شربت بادرنجبویه

این شربت یکی از قدیمی‌ترین شربت‌هایی است که ایرانیان تا قرن هفدهم به‌عنوان داروی مقوی قلب از آن استفاده می‌کردند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بادرنجبویه، گیاه، شربت بادرنجبویه
مواد لازم:
عرق بادرنجبویه: یک لیتر
عرق بیدمشک: نیم لیتر
گیاه بادرنجبویه: 50 گرم
عسل: 500 گرم
آب لیموترش تازه: به مقدار لازم

طرز تهیه:
- نخست عرق بادرنجبویه و بیدمشک را با هم مخلوط کنید.
- گیاه بادرنجبویه را به مخلوط عرق بادرنجبویه و بیدمشک اضافه کنید و بگذارید 2 ساعت بماند.
- مخلوط گیاه بادرنجبویه، عرق بادرنجبویه و بیدمشک را 2 تا 3 دقیقه بجوشانید سپس صبر کنید تا ترکیب به دمای متعادل (50 درجه سانتی‌گراد) برسد.
- مخلوط جوشیده شده را صاف و عسل را به آن اضافه کنید.

این شربت آرام‌بخش قلب و اعصاب است 


- شربت را به‌خوبی هم بزنید تا قوام بیاید.
- شربت را داخل ظرف شیشه‌ای بریزید و در یخچال بگذارید.
- برای تهیه یک لیوان از شربت بادرنجبویه، یک تا 2 قاشق غذاخوری از شربت غلیظ را داخل لیوان بریزید سپس به آن 2 تکه یخ و چند قطره آب لیموترش تازه اضافه کنید؛ بقیه لیوان را آب بریزید؛ مواد درون لیوان را به‌خوبی مخلوط و شربت را میل کنید.
- شربت بادرنجبویه را می‌توان روزانه سه لیوان (2 لیوان در روز و یک لیوان قبل از خواب) مصرف کرد.

نکته مهم: زنان باردار و شیرده، مبتلایان به ناراحتی پروستات، گلوکوم (آب‌سیاه چشم) و فشارخون بالا باید از مصرف این شربت خودداری کنند.

خواص شربت بادرنجبویه

شربت بادرنجبویه حاوی انواع ویتامین‌های A، C، E، گروه ویتامین‌های B مانند B1، B2، B6، کربوهیدرات، کلسیم، سدیم، پتاسیم، آهن، پروتئین، فسفر، روی (زینک)، اسیدفولیک و سیتریک، قند مانند گلوکز، ساکاروز و فروکتوز، سیترال، تانِن، فلاوونوئیدها و ژرانیول است.
بادرنجبویه شربتی نشاط‌آور است، از این‌رو اضطراب، استرس و افسردگی را از بین می‌برد، همچنین برای افرادی که هنگام عصبانیت دچار ناراحتی‌های گوارشی و درد معده می‌شوند، بسیار مفید است.
این شربت تأثیری چشمگیر در بهبود خلق‌وخوی افراد دارد و برطرف‌کننده کم‌خونی، عصبانیت و تندخویی در افراد به ویژه دختران جوان است.
شربت بادرنجبویه سردردهای ناشی از اعصاب را تسکین می‌دهد و نقشی مؤثر در بهبود عملکرد مغز، تقویت حافظه و جلوگیری از ابتلا به آلزایمر دارد.
شربت بادرنجبویه به تقویت دستگاه گوارش به ویژه معده و رفع دل‌پیچه‌های ناشی از نفخ روده‌ها کمک می‌کند، این شربت آرام‌بخش قلب و اعصاب است بنابراین تپش قلب، بی‌خوابی، کابوس و خواب‌های آشفته را برطرف می‌کند.
این شربت تأثیری چشمگیر در تقویت کبد و بهبود آفت دهان و تبخال دارد و در بهبود عملکرد سیستم عصبی به درمان سرگیجه، مالیخولیا، هیستری (برانگیختگی شدید هیجانی که اضطراب را به علائم بیماری مانند ترس تبدیل می‌کند)، وسواس‌های سوداوی (فکری و عملی)، سکته‌های مغزی، صرع، توهم و وحشت مؤثر است.

خواص شربت بادرنجبویه از منظر طب سنتی

طبع این شربت گرم است و به‌منظور درمان افسردگی استفاده می‌شود و برای کسانی که فشارخون پایینی دارند و یا دچار افت فشارخون ناگهانی هستند بسیار مفید است.
آرام کردن درد عصبی دندان، برطرف کردن درد مفاصل، برطرف‌کننده بی‌نظمی‌های قاعدگی، درمان حساسیت‌های فصلی، آرام کردن درد معده با منشأ عصبی از دیگر خواص این شربت است.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.